מנהלי וויקס רוצים לאפשר בישראל מסחר בפליטות פחמן, במטרה לצמצם אותן

כדי לצמצם את פליטות גזי החממה ולשמור על כדור הארץ צריך פחות אידיאולוגיה ויותר הבנה מדוע חברות מזהמות, וכיצד אפשר להפחית את הזיהום - וזה מה שינסו לעשות אבישי אברהמי וניר זוהר גם בישראל. לשם המחשה: 5% מההכנסות של טסלה הן ממסחר בפליטות פחמן
נתנאל אריאל | (1)

האוויר בכדור הארץ הולך והופך מזוהם יותר. המדינות הגדולות בעולם מזהמות, וחוץ מלעשות רעש וצלצולים - האמת היא שכל ועידות האקלים הן הצגה אחת גדולה. כולם יודעים שהמדינות משלמות מס שפתיים אבל לא באמת מצמצמות את הפליטות שלהן. המזהמות הגדולות בעולם לא עושות קולות של עצירה. סין והודו למשל, שתיים משלוש המזהמות הגדולות בעולם אומרות למערב במילים אחרות 'תפסיקו לבלבל לנו את המוח עם איכות הסביבה. אתם זיהמתם במשך שנים ובזכות זה המדינות שלכם התקדמו והאזרחים שלכם חיים ברמה גבוהה. עכשיו תורנו'. יש לא מעט צדק בדברים שלהן, האוכלוסיה במדינות הללו ענייה מאוד ביחס למערב ולמה שהם יפסיקו מרצונן לזהם, רק כי זה מתישהו יפגע באוכלוסית כדור הארץ? כלומר, הן אומרות, אידיאולוגיה של אקלים ושמירה על הסביבה זה נחמד, אבל פרקטית אנחנו צריכים להתקדם ולהפוך למדינות מערביות.

סין אחראית ל-30% מכלל הזיהום. ארה"ב אחראית ל-14% מהפליטות, הודו במקום השלישי עם 7% ואחר כך רוסיה עם 3%. אז כשהמדינות הגדולות בעולם לא שותפות באמת לצמצום פליטות הפחמן, המצב לא טוב. האם זה אומר שאי אפשר לעשות גם בלעדיהן? אפשר, אבל זה הרבה פחות אפקטיבי.

מה בינתיים העולם עושה? מסחר בפליטות פחמן, או שימוש ב'קרדיטים' - חברות מקבלות 'נקודות' בהתאם לכמה שהן לא מזהמות את הסביבה. הן יכולות למכור את הנקודות הללו לחברות אחרות. מי שקונה את הנקודות הן חברות מזהמות שצריכות את הנקודות כדי לא לשלם קנסות גבוהים על זיהום האוויר שהן גורמות, כלומר ניסיון לתמחר את זיהום האוויר כדי שמי שמזהם יבין את המשמעות וישלם על כך מחיר ריאלי, או שיסחור בפליטות וישלם לגופים ידידותיים לסביבה. כך נוצר שוק שלם של מסחר בזיהום אוויר, כאשר המטרה היא שבאופן מצרפי פליטות הפחמן הדו חמצני לאוויר בעולם יצטמצמו - באמצעות כוחות השוק, ומבלי שהמדינות ינסו להחליט מלמעלה מי מהמפעלים צריכים להתייעל וכיצד. המסחר מאפשר לחברות שמושתתות על הזיהום להמשיך לזהם אבל מנגד חברות אחרות מצמצמות את הזיהום. תחום המסחר בפליטות פחמן גלגל בשנה שעברה 850 מיליארד דולר.

מי למשל אחת החברות שמכניסות מכך הרבה מאוד כסף? טסלה TESLA INC . 5% מכלל ההכנסות השנתיות של טסלה מגיעות בכלל לא ממכירת מכוניות חשמליות אלא ממכירת קרדיטים (כי המכוניות שלה חשמליות ולא נחשבות מזהמות. האם היא לא מזהמת? לא בטוח בכלל. החשמל הרי מיוצר בעולם כמעט כולו רק מנפט וגז. אבל אם העולם חושב שהוא עושה משהו, מי אנחנו שנעיר על כך). בישראל גם חברת אנלייט אנלייט אנרגיה -0.59%  פעילה בתחום ותולה בו תקוות רבות (לראיון איתם בנושא - לחצו כאן)

בכל מקרה, הנושא הזה של פליטות פחמן קצת מרוחק מישראל הקטנה שלנו. אנחנו גרגר קטן ולא מאוד משפיע בעולם. אבל יש מי שחושבים שאפשר לייבא את זה לישראל ולעשות מזה כסף. מדובר על חברה חדשה בשם "אופורטו קרבון" שרוצה להסדיר תעודות פחמן לחברות בישראל. היא הוקמה בחודשים האחרונים עם שמות גדולים, כמו ניר זוהר ואבישי אברהמי, נשיא ומנכ"ל וויקס, בהתאמה, גייסה 50 מיליון שקל ורכשה מיזמים להפחתת פחמן בישראל בהיקף של למעלה מ-500 אלף טון פליטת גזי חממה.

לדברי החברה "פעולות אלה, יאפשרו לה את לפתוח את פעילות הפחתת הפחמן ולקרב את החברות הישראליות ליעד של איפוס פחמני NET ZERO''.

המייסד הוא דר' אבי לובצ׳יק שפועל כבר 15 שנה בעולמות האקלים והשקעות בתחום, עבד במשרד האוצר והיה חבר בצוות הבין-משרדי לקראת המשלחת הישראלית לוועידת האקלים בפריז בשנת 2015, ניהל את מערך הפליטות של חברת אינטל בישראל והיה סמנכ״ל פיתוח עיסוקי בקרן ההון סיכון קפיטל נייצ׳ר המתמחה בהשקעות הון סיכון בתחומי סביבה ואקלים. 

אבישי אברהמי, מייסד ומנכ"ל וויקס: "גזי החממה מייצרים אפקט מהותי על ההתחממות העולמית, והיכולת לייצר תמריצים כלכליים להתייעלות היא קריטית להצלחה שלנו לשפר את כדור הארץ. לכן חשוב לתמרץ  אחריות תאגידית ומנהיגות סביבתית ראויה גם במדינה קטנה כמו שלנו כי בסופו של דבר יש לנו כדור ארץ אחד וחשוב לשמור עליו".

קיראו עוד ב"BizTech"

ד"ר אבי לובצ'יק: ״על מנת לקדם כלכלת דלת פחמן ועלי ידי כך להפחית את סך פליטות גזי החממה בישראל ובעולם, יש לפעול בהקדם ולייצר פתרונות, ולעודד את שוק הפחמן המקומי. לאחר שחקרנו את הנעשה בעולם, ועל סמך מתודולוגיות בינלאומיות, התחלנו במו״מ עם מספר חברות ישראליות ובינלאומיות לרכישת תעודות פחמן. אופורטו-קרבון, שמה לעצמה מטרה לקדם פתרונות סביבתיים באמצעות מנופים כלכליים כפי שהבינו באירופה כבר למעלה מעשור. צריך לזכור שמשבר האקלים כבר כאן ועלינו לפעול במהירות ולהגדיל את האחריות התאגידית של החברות גם בתחומי הסביבה״

החברה מלווה על ידי משרד עורכי הדין הרצוג פוקס נאמן והד"ר רות דגן שלאחרונה גם מונתה להיות יועצת מיוחדת לאו"ם בנושאי האקלים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אריק 20/12/2022 14:24
    הגב לתגובה זו
    ברחוב סומסום חזו את העתיד
אייפון 17 (רשתות)אייפון 17 (רשתות)

אייפון 17 - מצלמה ברמה גבוהה, טעינה משופרת; ומה המחיר

לקראת ההשקה מחר של אייפון 17 - איך אמור להיראות המכשיר ועל השקות נוספות שיהיו מחר

עמית בר |
נושאים בכתבה אייפון 17 אפל

ערב ההשקה הרשמית, דליפות ממקורות מהימנים מציגות כיצד תיראה סדרת iPhone 17. השינוי הבולט: אפל מפסיקה להבדיל בין דגמים בסיסיים לדגמי Pro בכל הקשור לתצוגות. כל הסדרה, כולל הדגם הבסיסי, תגיע עם מסכי OLED בקצב רענון של 120Hz – טכנולוגיית ProMotion שהייתה עד כה מוגבלת לדגמי הפרימיום.


הדגמים הזולים לא יקבלו את טכנולוגיית LTPO המאפשרת שינוי דינמי של קצב הרענון מ־1Hz עד 120Hz לחיסכון בסוללה – יתרון שיישאר לדגמי Pro. עם זאת, המעבר מ־60Hz ל־120Hz קבועים צפוי לשפר את חוויית השימוש היומיומית.


גדלי המסכים משתנים: 6.1 אינץ' בבסיסי, 6.3 אינץ' ב־Pro (במקום 6.1), 6.6–6.7 אינץ' ב־Air החדש, ו־6.9 אינץ' ב־Pro Max. בנוסף, אפל מציגה ציפוי אנטי־רפלקטיבי שמיועד לשפר את הראות בשמש ישירה ולהפחית טביעות אצבעות, לצד עמידות מוגברת לשריטות. בנוסף,  הסדרה תושק במבחר צבעים: סגול כהה, ירוק יער, כחול מטאלי כהה, וכן ורוד, תכלת וצהוב בהיר. הצבעים פותחו בטכנולוגיה שמיועדת לצמצם דהייה בחשיפה לאור השמש.


המהלך מגיע לאחר ירידה במכירות הדגמים הבסיסיים. לפי IDC, בזמן שהשוק צמח ב־6%, מכירות האייפונים הזולים ירדו. סמסונג וגוגל כבר מציעות קצבי רענון גבוהים במכשיריהן, ואפל מתאימה את עצמה לשוק.


iPhone 17 Air – במקום Plus

בעקבות חוסר הצלחה של דגמי Plus (פחות מ־5% מהמכירות), אפל מחליפה את הקו ומציגה את iPhone 17 Air – מכשיר דק במיוחד בעובי של 5.5–6 מ"מ ובמשקל 145 גרם. לשם השוואה, iPhone 14 Pro Max שוקל 240 גרם. מדובר במהלך המזכיר את ה־MacBook Air, כאשר ההעדפה היא לניידות על פני תכונות נוספות.


אייפון 17 אייראייפון 17 אייר

אירוע ההשקה של אפל: חשפה את האייפון 17 אייר

אפל עורכת את אירוע ההשקה השנתי בקופרטינו והציגה את סדרת iPhone 17, הכוללת דגם Air דק וקל לצד גרסת Pro משופרת; בנוסף הכריזה על אוזניות AirPods Pro עם חיישן דופק מובנה וסדרת Apple Watch חדשה
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אפל

ענקית הטכנולוגיה אפל Apple -1.48%  תחשוף היום את דור המכשירים החדש שלה באירוע השנתי של ספטמבר, בו היא נוהגת להציג את מוצרי הדגל המעודכנים – ממחשבי מקבוק ואייפד ועד לשעוני אפל ווטש. עם זאת, עיני הלקוחות והמשקיעים נשואות בעיקר אל האייפון, שממשיך להיות מקור ההכנסה המרכזי של החברה. בשנה שעברה דיווחה אפל על הכנסות של 391 מיליארד דולר, מתוכן יותר מ-200 מיליארד הגיעו ממכירות האייפון בלבד.

הציפיות הפעם גבוהות במיוחד, עם הערכות כי החברה תציג ארבעה דגמים חדשים בסדרת iPhone 17 – בהם גרסת אייר (Air) דקה וקלה יותר, שתתווסף ל-iPhone 17, iPhone 17 Pro ו-iPhone 17 Pro Max. אם אכן תושק, זו עשויה להיות התוספת המרעננת שמבקרים ומשקיעים טוענים שנחוצה אחרי כמה מחזורי עדכון שבהם השינויים היו מתונים יחסית.



הצטרפו להשקה:




האייפונים החדשים

אפל הציגה את סדרת ה-iPhone 17 באירוע ההשקה השנתי שהתקיים בקופרטינו, תחת הכותרת "awe dropping". לצד השעונים החכמים החדשים וגרסה מעודכנת של אוזניות AirPods Pro, בלטה במיוחד חשיפת דגם חדש – iPhone 17 Air – שמוסיף קו עיצוב דק וקל במיוחד, בהשראת מותגי ה-Air של החברה.


הדגם החדש מתהדר בעובי של 5.6 מילימטרים בלבד, קל משקל, ומצופה מגן קרמי משני הצדדים לשיפור העמידות. בכך הוא מקדים במעט את מתחרהו הישיר של סמסונג, ה-Galaxy S25 Edge, שעוביו 5.8 מילימטרים. ה-Air מצויד גם בשבב קישוריות שפותח על ידי אפל עבור Wi-Fi ו-Bluetooth, לצד גרסה מהירה יותר של מודם החברה שהופיע לראשונה בדגם iPhone 16e.