אוטובוס אגד
צילום: ביזפורטל

20 שנה אחרי הגירושים: אשה זכאית למניות אגד של בעלה לשעבר

בית המשפט לענייני משפחה בבאר שבע פסק כי האשה תקבל 50% ממניות הבעל, לפי מה שנחתם בהסכם הגירושים ביניהם. אגד נהפכה ב-2019 מקואופרטיב לחברה בע"מ, ואז קיבלו החברים את המניות
עוזי גרסטמן | (4)
נושאים בכתבה גירושים

אשה שהתגרשה מבעלה לפני יותר מ-20 שנה זכתה באחרונה בבית המשפט לענייני משפחה בבאר שבע בנתח מכובד מנכסיו. סגנית הנשיא, השופטת רותם קודלר עיאש, קיבלה את טענת האשה שלפיה מכוח הסכם הגירושים ביניהם, היא זכאית למחצית מהמניות באגד שקיבל בעלה לשעבר, כתוצאה מהסבת החברה ב-2019 מאגודה שיתופית לחברה בע"מ.

התובעת והנתבע התגרשו ב-2003. באותה תקופה היה הבעל עובד פעיל באגודה השיתופית אגד ובעל מניה בה. בהסכם הגירושים שעליו חתמו הצדדים לפני 21 שנה נקבע, בין היתר, שמניות אגד הרשומות על שם הבעל בהווה ובעתיד מהוות רכוש משותף של הצדדים.

השנים חלפו, ובמרץ 2019 נעתר בית המשפט לבקשת אגד לאשר הסדר בינה לבין חבריה, שלפיו היא תעבור שינוי מבני ותהפוך מאגודה שיתופית לחברה בע"מ. בהתאם להסדר, מניית היסוד שבה מחזיק כל חבר אגד הומרה ב-100 מניות רגילות של אגד כחברה בע"מ, לצד תשלום חד פעמי של 450 אלף שקל.

בעוד שבסכום הכספי התחלק הבעל עם גרושתו בהתאם להסכם הגירושים, את ה-100 המניות הוא שמר לעצמו. בעקבות כך הוגשה התביעה לבית המשפט באוקטובר 2022.

לטענת האשה, מתוקף הסכם הגירושים היא זכאית למחצית מ-100 המניות ומ-450 אלף שקל שהתקבלו כתוצאה מפדיון מניית היסוד. לדבריה, עקב עסקת מיליארדים שביצעה אגד עם קרן ההשקעות קיסטון ב-2022, זינק השווי של כל מניה באופן דרמטי, והגיע לכ-2.2 מיליון שקל.

מנגד, טען הגרוש כי יצא ידי חובתו כשהעביר לגרושתו מחצית מהפדיון הכספי של מניית היסוד. לשיטתו, המניות שבהן הוא מחזיק כיום לא קשורות לגירושים, כך שהוא לא נדרש לחלוק בהן עמה. לטענת האיש, התביעה הוגשה בחוסר תום לב מתוך תאוות בצע, וכל מטרתה היא למוטט אותו נפשית וכלכלית.

השופטת קודלר עיאש דחתה את הניסיון של הגרוש להפריד בין שתי התמורות שקיבל כתוצאה מהסבת אגד לחברה בע"מ. היא כתבה כי, "משמעות פדיון מניית הצדדים באגודה השיתופית אגד היא הן קבלת סך של 450 אלף שקל שאין מחלוקת שמחציתם התקבלו בידי התובעת, והן קבלת 100 מניות חדשות באגד אגודה שיתופית לתחבורה בישראל בע"מ".

השופטת שבה והדגישה כי שני חלקי התמורה – הכסף והמניות – מהווים את התצורה החדשה של מניית אגד, שאותה רכשו הצדדים בתקופת החיים המשותפים, ושמהווה את רכושם המשותף כאמור בהסכם הגירושים שקיבל תוקף של פסק דין.

קיראו עוד ב"משפט"

בתוך כך, השופטת דחתה את טענת האיש שלפיה זכה ב-100 המניות בשל מאמץ או עבודה עצמאיים מצדו, שאינם קשורים לגירושים, באופן שמחריג לכאורה את גרושתו מהן. היא הבהירה כי מדובר בתמורה שהתקבלה כפועל יוצא של השינוי המבני באגד, ובמסגרת המרת המניה ששייכת לשני הצדדים.

לפיכך קבעה השופטת כי התובעת זכאית להירשם כבעלים של 50 מ-100 המניות שקיבל הגרוש כתוצאה מהפיכת אגד לחברה בע"מ. בהיעדר אפשרות שכזו, נקבע כי עליו לשלם לאשתו את ערכן הכספי. עוד חויב הגרוש לשלם לתובעת, גרושתו, הוצאות משפט בסך 10,000 שקל.

כאמור, ב-2019 נהפכה אגד מקואופרטיב לחברה בע"מ, בהסכמה גורפת של חברי הקואופרטיב על המהלך. הדבר נעשה אז כדי להתאים אותה לעידן המכרזים בענף התחבורה הציבורית. שתי יבואניות רכב התמודדו על רכישת נתח מאגד ב-2021 - קרסו מוטורס עם קרן אלומה וקבוצת מגדל; וקבוצת כלמוביל עם קרן פורטיסימו קפיטל. שתי הקבוצות עלו לשלב הסופי ברכישה בתחילת 2022. אף שהציגו את ההצעות הגבוהות ביותר, אף אחת מהן לא עמדה בתנאי המימון.

באוקטובר 2022 הושלמה רכישת 60% ממניות אגד בידי שותפות של קרן קיסטון וקרן המורים והגננות, תמורת כ-2.96 מיליארד שקל. קרן קיסטון מחזיקה בכ-80% מהשותפות. היא השיגה את המימון למהלך בהובלת בנק לאומי ובנק מזרחי, ואילו קרן המורים והגננות מחזיקה בכ-20% הנותרים מהשותפות.

חלקה של קיסטון בהון העצמי שהושקע בשותפות הוא כ-1.022 מיליארד שקל. השותפות מימנה את יתרת התשלום, בין היתר, באמצעות הלוואות בנקאיות בסך של כ-1.4 מיליארד שקל מבנק לאומי ומבנק מזרחי טפחות. בנוסף, עם השלמת העסקה, מינתה השותפות הרוכשת חמישה דירקטורים לדירקטוריון אגד ומשקיף מטעם קרן המורים והגננות.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מה היא עשתה בכלל שמגיע לה (ל"ת)
    לא מגיע לה 19/03/2024 07:38
    הגב לתגובה זו
  • צדיקה 20/03/2024 07:41
    הגב לתגובה זו
    אני מתה על אלה שתמיד אומרים מה עשית כל היום? עבדתי מחוץ לבית עד השעה 16.00 ואז הגעתי הבייתה. בישלתי, הפעלתי מכונה, סידרתי את הבית, לקחתי ילדים לחוגים, קיפלתי כביסות, רצתי לימי הורים, קופת חולים ושכחתי בכלל לאכול...
  • הצופה 19/03/2024 13:20
    הגב לתגובה זו
    מה שאשתו וכיום גרושתו עשתה - איפשרה לבעלה, כיום הגרוש - לעבוד באגד באופן מלא תוך שהיא מטפלת במשפחה .
  • דרור 19/03/2024 12:55
    הגב לתגובה זו
    שותפה בחוב ברכישת המניה בזמן שהיתה נשואה בדיוק כמו שותפות בדירה מרגע הנישואין
בית משפט (גרוק)בית משפט (גרוק)

המתנה של ארבע שעות הובילה לפיצוי של מיליונים

בית משפט השלום בתל אביב אישר הסדר פשרה בתובענה ייצוגית נגד רשפים דלתות: הלקוחות שהמתינו לביקורי התקנה ותיקון של טכנאי החברה יקבלו הארכת אחריות בשווי מצטבר של כ-3 מיליון שקל, לאחר שנקבע כי תיאום חלונות זמן ארוכים פגע בזכויות הצרכנים ובזמנם

עוזי גרסטמן |

הדלת כבר היתה מותקנת, הבית סגור, סדר היום השתנה, וההמתנה הלכה והתארכה. עבור לקוחות רבים של רשפים דלתות, זה היה תסריט מוכר: ביקור של מתקין או טכנאי שתואם לטווח של ארבע שעות, שבמהלכן נדרש הלקוח להישאר בבית, להמתין, לדחות פגישות ולעתים גם להפסיד יום עבודה. מה שנתפש במשך שנים כגזירת גורל צרכנית, נהפך לבסיס של תובענה ייצוגית, שהסתיימה כעת בפסק דין מפורט ובאישור הסדר פשרה רחב היקף, שבמרכזו פיצוי לציבור הלקוחות והתחייבות לשינוי התנהלות עתידי.

פסק הדין ניתן בבית משפט השלום בתל אביב על ידי השופט ליאור גלברד, במסגרת תובענה ייצוגית שהגישה זוהר יעקבסון נגד רשפים דלתות. ההליך עסק בפרקטיקה של תיאום ביקורי הובלה, התקנה ותיקון של דלתות ומוצרי החברה, בטווחי זמן של ארבע שעות, שלטענת המבקשת חרגו מהוראות חוק הגנת הצרכן ופגעו בזכויות הלקוחות. על פי המתואר בפסק הדין, המקרה הפרטי שממנו צמחה התובענה אינו חריג. יעקבסון רכשה דלת כניסה מתוצרת רשפים, ולאחר שהתגלתה תקלה ביקשה לתאם ביקור טכנאי. הביקור נקבע ליום מסוים, בטווח שבין 10:00 ל-14:00. ארבע שעות של המתנה, ללא אפשרות לדעת מתי בדיוק יגיע הנציג. לטענתה, לא מדובר במקרה נקודתי אלא במדיניות שיטתית, שננקטה כלפי לקוחות רבים. במסגרת הבקשה לאישור התובענה הייצוגית צורפו גם ראיות נוספות, לרבות הליך משפטי אחר שבו הודתה החברה כי זהו חלון הזמן המקובל אצלה.

בבסיס התביעה עמדה פרשנות של סעיף 18א לחוק הגנת הצרכן, העוסק בזמני המתנה לביקור נותן שירות בבית הצרכן. הסעיף קובע כי כשנדרש ביקור של שליח, מתקין או מתקן, על העוסק לתאם מועד כך שזמן ההמתנה לא יעלה על שעתיים מעבר לשעה שנקבעה. לטענת המבקשת, תיקון לחוק שנכנס לתוקף ב-2018 הרחיב את תחולת ההסדר, כך שהוא חל על כלל נותני השירות ולא רק על טכנאים של מוצרי חשמל, כפי שהיה בעבר. תכלית התיקון, כך נטען, היא פשוטה וברורה: לכבד את זמנו של הצרכן ולמנוע פגיעה בשגרת יומו.

רשפים דלתות מצדה, דחתה את הטענות. בתשובתה לבקשה לאישור היא טענה כי החוק אינו חל עליה במלואו, וכי פרשנות המבקשת מרחיבה יתר על המידה את הוראות הדין. החברה הסתמכה בין היתר על חוות דעת של ארגון אמון הציבור, שלפיה החובה הנוגעת לזמני המתנה קשורה למוצרים מסוימים בלבד, ובראשם מוצרי חשמל, ואינה חלה בהכרח על דלתות. עוד נטען כי גם כשתואם חלון זמן של ארבע שעות, בפועל ברוב המקרים הגיעו נציגי החברה מוקדם יותר, כך שהלקוחות לא נדרשו להמתין את מלוא הזמן.

הפרה של החוק, ללא קשר למועד ההגעה בפועל

המבקשת לא קיבלה את הדברים. בתגובתה היא טענה כי עצם קביעת חלון זמן של ארבע שעות מהווה הפרה של החוק, ללא קשר למועד ההגעה בפועל. לדבריה, מדובר בפרקטיקה שמנצלת את העובדה שהחוק קובע פיצוי סטטוטורי רק לאחר חלוף פרק זמן מסוים, ומאפשרת לעוסקים להתיישר פורמלית עם הדין, אך לפגוע בפועל בצרכנים. עוד הודגש כי המונח "טובין" בחוק הגנת הצרכן אינו מוגבל למוצרי חשמל, אלא כולל כל נכס מוחשי שאינו מקרקעין, ובהגדרה זו נכללות גם דלתות.

בית משפט (X)בית משפט (X)

כללי הבית: המדריך המלא להישרדות (והצלחה) בבית המשפט

רובנו נגיע לבית המשפט לפחות פעם אחת בחיים, ושם חוקי המשחק משתנים לחלוטין. מניהול העדות ועד קוד הלבוש והתנהלות בדיוני וידאו - כך תימנעו מטעויות באולם שעלולות להרוס לכם את התיק

ענת גלעד |
עבור רוב האנשים, חציית מפתן דלתו של בית המשפט היא כניסה ליקום מקביל. זהו מרחב שבו חוקי הדינמיקה האנושית הרגילים מושעים, ובמקומם נכנסת מערכת כללים נוקשה וטקסית. בימינו, כשהמערכת המשפטית בישראל פועלת תחת עומסים חסרי תקדים, השופטים מחפשים ענייניות קרה ומזוקקת. בתוך המכונה הזו, בעל דין שלא מכיר את "כללי הבית" עלול לגלות שהגרסה שלו קורסת לא בגלל היעדר ראיות, אלא בגלל התנהלות שגויה שיצרה אנטגוניזם בכס השיפוט. כדי לצלוח את היום הזה בשלום, חשוב להבין שכל תפקיד באולם דורש אסטרטגיה התנהגותית שונה לחלוטין.



על דוכן העדים: אסטרטגיית הדיוק והאיפוק
העדות היא לב ליבו של ההליך המשפטי והנקודה שבה תיקים רבים מוכרעים. עבור העד, הדוכן הוא זירה פסיכולוגית מלחיצה שבה כל מילה נשקלת במאזניים. חקירה נגדית נועדה מטבעה להוציא את העד משיווי משקל ולייצר סתירות בגרסתו, ולכן הכלי החזק ביותר שעומד לרשות העד הוא הצמצום - תשובות קצרות, מדויקות וענייניות הן אלו שבונות אמינות. 

שופטים נוטים להעריך עדים שאינם מנדבים מידע מיותר ואינם מנסים לנחש תשובות לשאלות שאינם יודעים. ניסיונות להתחכם עם עורך הדין החוקר או להפגין ציניות על הדוכן נרשמים מיד בפרוטוקול ופוגעים אנושות במהימנות. הכלל החשוב ביותר הוא הפניית התשובות ישירות לשופט; קשר עין עם כס השיפוט משדר ביטחון ואמת, בעוד שוויכוח עם עורך הדין החוקר משדר מגננה.


נאשמים בפלילים: השקט ככלי הגנה
עבור נאשם בהליך פלילי, כל רגע באולם הוא מבחן התנהגותי תחת עיניו הבוחנות של בית המשפט. בתפקיד זה, האיפוק הוא לא רק המלצה אלא צורך הישרדותי. ישיבה זקופה, קשב פעיל וארשת פנים ניטרלית משדרים כבוד למעמד ולחומרת האישומים. 

הטעות הנפוצה ביותר של נאשמים היא ההתפרצות לדברי התובע או העדים כאשר נאמרים דברים שנתפסים בעיניהם כשקריים. השופטים מחמירים מאוד עם הפרעות מסוג זה. כל הערה או השגה צריכה להירשם בכתב ולהימסר לעורך הדין בפתק, כדי לא לפגוע בריכוז של צוות ההגנה או לעורר את חמת השופט. בנוסף, חשוב לזכור ששתיקת הנאשם בבית המשפט עלולה לשמש כחיזוק לראיות התביעה, ולכן עמידה על הדוכן דורשת הכנה מנטלית מדוקדקת וניהול קר רוח של כל מילה.


תובעים ונתבעים באזרחי: ניהול הסכסוך ללא רגש
בסכסוכים כספיים, עסקיים או אזרחיים, המאבק בין הצדדים הוא לרוב אישי ויצרי מאוד. כאן, המבחן הגדול הוא הניתוק הרגשי. בעלי דין המצליחים לשמור על טון ענייני ומקצועי מעלים את ערך הטיעונים שלהם. השימוש בתארים "אדוני" או "גברתי" והקפדה על הגשת מסמכים ותצהירים בלוחות הזמנים הנוקשים, הם הדרך להוכיח לבית המשפט שאתם פועלים בתום לב. 

בתי המשפט נוטים להטיל הוצאות כספיות כבדות על בעלי דין שמנהלים "ויכוחי רחוב" בתוך האולם או מעליבים את הצד שכנגד. ניצחון בתיק אזרחי מושג דרך הוכחת עובדות, והתנצחות מילולית רק מסיטה את תשומת הלב של השופט מהעיקר.


העדים המומחים: המקצועיות כערך עליון
תפקיד ייחודי באולם הוא של העדים המומחים - רופאים, מהנדסים, שמאים או מומחי טכנולוגיה. השופטים מצפים מהם לפעול כיד ימינו של בית המשפט ולא כסנגורים של הצד ששילם עבור שירותיהם. המגמה המודרנית היא שימוש בשפה פשוטה ונגישה; מומחה שמתבצר מאחורי מונחים טכניים מורכבים בלי להסבירם, מאבד את היכולת להשפיע על פסק הדין. מומחה שנתפס כלא אובייקטיבי או כמי שמנסה "לעגל פינות" לטובת לקוחו, פוגע לא רק בתיק הנוכחי אלא בשמו המקצועי ובאמינותו בתיקים עתידיים.


קהל, משפחות ודיוני וידאו: האחריות של הסובבים