הסיבות להתחזקות האירו מול הדולר

רונן מנחם | (1)

אחת ההערכות הפופולריות ביותר בתחילת השנה הייתה שהדולר של ארה"ב יתוסף כנגד האירו ואף יחצה כלפי מטה רף של 1.000. הסיבות היו ברורות: בעוד ארה"ב מעלה ריבית וחותרת לריבית של 2.5-1.5  אחוזים בתוך שנה-שנתיים, תעמוד הריבית האירופית על 0 אחוז לפחות מספר שנים והבנק המרכזי של היבשת (ecb) ירכוש היקפי עתק של איגרות חוב, בעוד הבנק המרכזי של ארה"ב, ה-Fed, מתעתד להודיע על השקת תכנית להפחתת יתרות ניירות הערך במאזניו.

זאת ועוד, לאחר ההלם שגרמה בריטניה באמצע השנה שעברה, עת בחרה לצאת מהאיחוד האירופי, חששו רבים כי זה קדימון לתהליכים דומים במספר מדינות מפתח, כולל גרמניה, צרפת, איטליה והולנד, שעמדו לערוך מערכות בחירות בשנת 2017; סוגיית המהגרים ליבשת הייתה בראש סדר היום והחשש היה שהמשך קליטתם, בעידודה הנמרץ של גרמניה, הכלכלה הגדולה של היבשת, יגרום למנהיגים מהימין לעלות וללכת – כפי שהבטיחו, בעקבות בריטניה.

והנה, מוזר, לקראת סיום קיץ 2017, אנו עדים דווקא לפיחות חד של השטר הירוק, עד כדי רף של 1.200 דולר לאירו – שנראה לאחרונה בתחילת 2015. מה גרם לכך? לכל משוואה יש שני צדדים. בצד של ארצות הברית לא קרה הרבה: ה-Fed עדיין מתעתד להעלות את הריבית - מדדי התוצר, התעסוקה והמחירים מאפשרים לו לעשות כן, אלא שהמתיחות סביב צפון קוריאה, הקשיים של נשיא ארה"ב להוציא לדרך את תכניות ההרחבה הפיסקאליות שלו, סימני השאלה לגבי הגבהת תקרת החוב וכעת הנזק האדיר שגרם הוריקן Harvey, עשויים לעכב את התהליך – היות וה-Fed לא ירצה להוסיף אי שקט משלו לשוקי ההון.

השינוי הגדול קרה בצד של גוש האירו. החששות המדיניים הוסרו – לאחר תבוסות קשות של מתמודדי הימין בבחירות של הולנד וצרפת, איטליה הקימה ממשלת מומחים שתכהן עד תחילת 2018 ובגרמניה, העימות בין הקנצלרית המכהנת אנגלה מרקל לבין יריבה מרטין שולץ הסתיים, לפי מומחים, בניצחון הראשונה, כשנושא הפליטים בקושי עורר עניין.

כמו כן, השתפרו מאוד נתוני התוצר, התעסוקה והמחירים של היבשת, בעוד האינדיקטורים הכלכליים מצביעים על התקדמות נוספת. בהשוואה לשנה שעברה, עלה קצב האינפלציה מ-0.2% ל-1.5% (ecb חותר ליעד של 2% או קצת פחות) וירד שיעור האבטלה מ-10% ל-9.1% ; התוצר רשם גידול של 2.2% בין הרבע השני של 2016 לרבע השני השנה ואף עקף את התוצר של ארה"ב, שגדל 2.1%. בגוש האירו יודעים שהדרך לתעסוקה מלאה כמו זו של ארה"ב עדיין ארוכה, אך שמים דגש על השיפור המהיר.

ההתפתחויות הללו לא נעלמו מעיני ecb ונגידו, מריו דרגי, כבר לא חוזר על מוכנותו להוריד את הריבית עוד, אם יהיה צורך, אלא שולח איתותים לכוונתו לצמצם את מדיניות רכישות האג"ח שלו, מה שמכונה tapering. יש אומרים שגם מחסור בהיצע גורם לשינוי, אך אין ספק ש-ecb חושש כיום פחות מבעבר לתפקודו של גוש האירו.

כך, אנו רואים כי שוקי המטבעות דינאמיים מאוד וקשה להעריך מה ילד יום. תחת מגבלה קשה זו, אומר בכל זאת כי לא מסתמן, לעת עתה, מהפך לטובת הדולר. ככל שתוואי העלאת הריבית האמריקאית אכן יהיה מדוד יותר, בעוד יבשת אירופה ממשיכה להתאושש ולכידות גוש האירו אינה בסכנה – סביר להניח כי הביקוש לאירו יימשך.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

עם זאת, לקראת 2018, הרבה תלוי בצעדים שינקטו דרגי וחבריו, שדעתם לא נוחה מתיסופו של האירו, עקב ההשלכות המסיגות שלו על חברות הייצוא. נזכיר כי גרמניה – הכלכלה הגדולה ביותר, כאמור – עתירת חברות עם פעילות כלל עולמית. לכן, מבחנו הגדול של המטבע האירופי המשותף ושל ecb יהיה אם יוכל האחרון להוריד את הרגל מהדוושה בלי לגרום לפיחות חד ומהיר מדי של האירו. מדובר במשימה חסרת תקדים, שלא תתבצע בתנאי מעבדה ולכן תגרור תנודתיות גבוהה מהרגיל של שוק המטבעות תוך כדי ביצועה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הכל בעירבון מוקבל (הנבואה נינה לשוטים) (ל"ת)
    רונן 04/09/2017 13:13
    הגב לתגובה זו
דולרים כסף מזומן
צילום: Pixabay

שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?

אפשר להאשים את כל העולם בהתחזקות השקל אולם חוסר המעש של הבנק המרכזי הוא הגורם העיקרי שמושך לכאן ספקולנטים; וגם - ההשפעה הקשה של הדולר הנמוך על ההייטק והיצואנים 


יוסי פרנק |
נושאים בכתבה שער הדולר

במדינה מתוקנת עם בנק מרכזי חזק ואמין, היה נגיד הבנק מתייצב בערב החג למול האומה המקומית ואומר: "שגיתי כשלא הפחתתי את הריבית בהחלטה האחרונה, במיוחד לנוכח מה שקרה השבוע בזירה הגיאופוליטית ועם ההשלכות על שערי החליפין, יש מקום להפחית את הריבית ועל כן החליט הבנק המרכזי להקדים ולהודיע על הפחתה מידית"

דולר שקל רציף 0.39%  


אבל אנחנו כבר מזמן לא מדינה מתוקנת וכשסדר העדיפויות הציבורי מעמיד את נושא הריבית רחוק ממרכז ההתעניינות, יכולים בבנק ישראל להמשיך לשבת בחוסר מעש ולא להגיב בטענות שונות ומשונות, במיוחד שחברי ההנהלה מתנהלים כמו עדר מפוחד ומצביעים פעם אחר פעם פה אחד בעד גחמותיו של הנגיד.

גם יתרות המט"ח של מדינת ישראל שברו החודש את שיא כל הזמנים עקב שערוכן (כשהשקל מתחזק היתרות גדלות). זאת הטעות האסטרטגית הכי גדולה של בנק ישראל שלא ניצל הזדמנויות רבות בשנתיים האחרונות, בעיקר במהלך המלחמה, על מנת לדלל את היתרות ולהעניק לעצמו תחמושת למצב בו שוב יתחזק השקל יתר על המידה ועל הדרך לייצר רווח עצום לבנק ישראל שהיה מעביר את מאזנו לראשונה מאז תחילת שנות ה-2000 לרווח שהיה מועבר לקופתה המידלדלת של המדינה.

הוויכוח על השפעתם של הספקולנטים על מהלך המסחר הוא ויכוח ארוך שנים - איך הם משפיעים, כמה, האם הם יוצרים מגמה או רק מצטרפים אליה. אי אפשר לשכנע את המשוכנעים למרות שמי שמבין קצת במסחר ומסתכל על גרף הפעילות היומי (ובמיוחד הלילי) מבין מיד שמשהו פה עקום מן היסוד ודורש טיפול הרבה יותר אינטנסיבי מצד מי שאמור לדאוג לכך שזה לא יקרה - ניחשתם נכון, בנק ישראל.

צילום: Pixabay, Pexelsצילום: Pixabay, Pexels

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים

למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף



עופר הבר |


בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.

כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?

התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.

החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית. 

כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש

הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.

הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.