המטבע שעשוי להיות "הכוכב של 2012" - לא מה שחשבתם
מאז תחילת השנה החדשה אנו עדים לזינוק חד במחירי הסחורות. הזינוק נובע, בין היתר, מתנאי מזג האוויר הקשים ברחבי העולם, והמתיחות הגוברת מול אירן שמשפיעה בעיקר על מחיר הנפט שעלה מתחילת השנה ביותר מ-15%. ישנם מספר מטבעות המושפעים ישירות מהשינויים הקיצוניים החלים במחירי הסחורות. הפעם, בחרנו להתמקד בדולר הקנדי. בשבועות האחרונים המטבע הצפוני רשם את הביצועים הטובים ביותר מכל מטבעות הסחורות.
קנדה - מעצמת נפט וחומרי גלם
קנדה מבורכת במשאבי טבע רבים שמהווים מקור הכנסה משמעותי עבורה. המדינה הצפונית נחשבת לאחת מיצואניות חומרי הגלם הגדולות בעולם. בין תחומי הייצוא שלה לרחבי העולם נמצאים הנפט גולמי, נחושת, זהב, עץ, חיטה, אורניום וגז טבעי. קנדה הינה אחת מיצואניות הנפט הגדולות בעולם (הרביעית מהן) והספקית הגדולה ביותר של ארה"ב. היא השנייה בין מפיקות האורניום, אחרי קזחסטאן, והשלישית בין יצרניות הגז הטבעי ויצואניות החיטה בעולם.
הקשר המסחרי בין ארה"ב לקנדה
הכלכלה הקנדית תלויה מאוד בשכנתה מדרום - ארה"ב, היות והיא השותפה המסחרית העיקרית של קנדה. ההתאוששות המתמשכת בארה"ב, תרמה המון לכלכלה הקנדית, וניכר שהיא תמשיך להשפיע על הכלכלה הקנדית בעתיד, לטוב ולרע.
הדולר הקנדי והסחורות
מאז תחילת השנה חל זינוק חסר תקדים במחירי הסחורות, שהוביל לעלייה חדה של המטבע הקנדי, המכונה בשם "לוני", על שם הציפור המוטבעת על המטבע הקנדי. ה"לוני" הצליח לקבוע שיא שנתי, באזור 0.9840 - בשבוע שמרבית המטבעות איבדו מערכם מול השטר הירוק.
השבוע הצטרף הדולר הקנדי לשאר המטבעות ונחלש מול עמיתו, הדולר האמריקני, על רקע הירידה שחלה במחירי הסחורות. בימים הקרובים צפויים לדולר הקנדי אירועי סיכון רבים, אשר עלולים להשפיע עליו באופן קיצוני. החלטת הריבית בקנדה, יחד עם נאומו של נגיד הבנק המרכזי, יפורסמו ביום חמישי. בניגוד למרבית הבנקים המרכזיים בעולם, שנאלצו לבצע שינויים מוניטאריים, כגון הורדת ריבית או רכישות אג"ח על מנת לעודד את הצמיחה במשק, הבנק המרכזי הקנדי לא ביצע שינויים מוניטאריים כלשהם כבר למעלה משנה.
על פי ההערכות, הבנק המרכזי של קנדה ימשיך לא לנקוט בשינויים לאורך כל השנה. הדולר הקנדי החזק, שלמעשה מונע התפרצות אינפלציונית וההתאוששות הכלכלית המתמשכת בארה"ב תורמת אף היא לכלכלה המקומית, שני אלה הם גורמים שמאפשרים למעשה לבנק המרכזי הקנדי להישאר ניטרלי לעוד הרבה זמן.
נתוני התעסוקה של קנדה יפורסמו ביום שישי, כשעה וחצי לפני פרסומם של נתוני התעסוקה בארה"ב. לאחר ארבעה חודשים קשים, בלשון המעטה, בהם שיעור האבטלה עלה ב-0.5% לרמה של 7.6%, והמשק הקנדי איבד יותר מ-50 אלף משרות, צפויה בחודש פברואר התאוששות מסוימת. אם נתוני התעסוקה יפתיעו לטובה, הדולר הקנדי עשוי לשוב ולהתבסס, מתחת לרמת השקילות, מול עמיתו השטר הירוק.
איסלנד עשויה לאמץ את הדולר הקנדי
ספקולציות בעניין החלפה אפשרית של הקורונה האיסלנדית לדולר הקנדי, צוברות תאוצה לאחרונה. האיסלנדים מחפשים תחליף למטבע המקומי שלהם, אשר אינו מצליח להתאושש מאז קריסתו בשנת 2008. גורמים במדינה שקלו את האפשרות להחליף את הקורונה לאירו, אך לאור המשבר החמור שפקד את היבשת האירופית, האיסלנדים החלו לפזול אל עבר הדולר הקנדי, הנחשב לאחד המטבעות היציבים ביותר בעולם. מהלך שכזה עשוי לתמוך בדולר הקנדי במידה מסוימת, בעיקר בשל העובדה שהמהלך יעודד משקיעים נוספים להשקיע בו.
לסיכום, לאור העובדות שצויינו לעיל, מסתמן שהדולר הקנדי עשוי להיות הכוכב של השנה הנוכחית. המשך הזינוקים במחירי הסחורות וההתאוששות המתמשכת בארה"ב, יתנו רוח גבית נוספת ל"לוני", ובהחלט ייתכן שטרם צפינו בתחתית האחרונה של הצמד דולר אמריקני / דולר קנדי. כדאי לעקוב בזהירות אחר צמד זה בימים הקרובים ולנסות לתזמן מהלך של התחזקות נוספת של הדולר הקנדי אל עבר שיאים חדשים.
- 3.חיים 07/03/2012 15:36הגב לתגובה זואורן שוב שפו על המאמר .... מאיפה אתה משיג את כל האינפורמציה הזו ? ל-2 : זה שאתה מפסיד לא אומר שכולם מפסידים . תפסיק להשמיץ את כל החברות מט" ח . רק אתה אשם בהפסדים שלך ולא אף אחד אחר . אתה כותב שאתה משקיע ותיק " אבל התגובה שלך מתאימה לסוחר צעיר שאין לו מושג במה שקורה מסביבו . לך תעשה שיעורי בית
- 2.צחי סטלן 07/03/2012 15:18הגב לתגובה זולאמריקה . זה לא רשום בספרים אבל זה קורה בפועל וזה מחזק גם את המטבע הקנדי וגם את הסטלנים בארה״ב .וין וין סיטואישיין
- 1.כל מילה בסלע! (ל"ת)אנליסט 07/03/2012 13:11הגב לתגובה זו
בינה מלאכותית גנרי AI generic אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך
עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?
עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי.
המהפיכה הראשונה
כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי,
כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.
השלב
הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות
בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.
התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17
מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה
כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.
- ישראל מפגרת במרוץ ה-AI? באמת?
- בועת ה-AI או מנוע צמיחה היסטורי? מאחורי מרכז הנתונים העצום של מטא בלואיזיאנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים
כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת
טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?
בינה מלאכותית גנרי AI generic אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך
עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?
עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי.
המהפיכה הראשונה
כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי,
כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.
השלב
הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות
בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.
התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17
מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה
כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.
- ישראל מפגרת במרוץ ה-AI? באמת?
- בועת ה-AI או מנוע צמיחה היסטורי? מאחורי מרכז הנתונים העצום של מטא בלואיזיאנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים
כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת
טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?
