המטבע שעשוי להיות "הכוכב של 2012" - לא מה שחשבתם

אורן אלדד, מנכ"ל בית ההשקעות ATRADE, סוקר את המטבע הקנדי לאור המהלכים הרבים בשוק המט"ח
אורן אלדד | (3)

מאז תחילת השנה החדשה אנו עדים לזינוק חד במחירי הסחורות. הזינוק נובע, בין היתר, מתנאי מזג האוויר הקשים ברחבי העולם, והמתיחות הגוברת מול אירן שמשפיעה בעיקר על מחיר הנפט שעלה מתחילת השנה ביותר מ-15%. ישנם מספר מטבעות המושפעים ישירות מהשינויים הקיצוניים החלים במחירי הסחורות. הפעם, בחרנו להתמקד בדולר הקנדי. בשבועות האחרונים המטבע הצפוני רשם את הביצועים הטובים ביותר מכל מטבעות הסחורות.

קנדה - מעצמת נפט וחומרי גלם

קנדה מבורכת במשאבי טבע רבים שמהווים מקור הכנסה משמעותי עבורה. המדינה הצפונית נחשבת לאחת מיצואניות חומרי הגלם הגדולות בעולם. בין תחומי הייצוא שלה לרחבי העולם נמצאים הנפט גולמי, נחושת, זהב, עץ, חיטה, אורניום וגז טבעי. קנדה הינה אחת מיצואניות הנפט הגדולות בעולם (הרביעית מהן) והספקית הגדולה ביותר של ארה"ב. היא השנייה בין מפיקות האורניום, אחרי קזחסטאן, והשלישית בין יצרניות הגז הטבעי ויצואניות החיטה בעולם.

הקשר המסחרי בין ארה"ב לקנדה

הכלכלה הקנדית תלויה מאוד בשכנתה מדרום - ארה"ב, היות והיא השותפה המסחרית העיקרית של קנדה. ההתאוששות המתמשכת בארה"ב, תרמה המון לכלכלה הקנדית, וניכר שהיא תמשיך להשפיע על הכלכלה הקנדית בעתיד, לטוב ולרע.

הדולר הקנדי והסחורות

מאז תחילת השנה חל זינוק חסר תקדים במחירי הסחורות, שהוביל לעלייה חדה של המטבע הקנדי, המכונה בשם "לוני", על שם הציפור המוטבעת על המטבע הקנדי. ה"לוני" הצליח לקבוע שיא שנתי, באזור 0.9840 - בשבוע שמרבית המטבעות איבדו מערכם מול השטר הירוק.

השבוע הצטרף הדולר הקנדי לשאר המטבעות ונחלש מול עמיתו, הדולר האמריקני, על רקע הירידה שחלה במחירי הסחורות. בימים הקרובים צפויים לדולר הקנדי אירועי סיכון רבים, אשר עלולים להשפיע עליו באופן קיצוני. החלטת הריבית בקנדה, יחד עם נאומו של נגיד הבנק המרכזי, יפורסמו ביום חמישי. בניגוד למרבית הבנקים המרכזיים בעולם, שנאלצו לבצע שינויים מוניטאריים, כגון הורדת ריבית או רכישות אג"ח על מנת לעודד את הצמיחה במשק, הבנק המרכזי הקנדי לא ביצע שינויים מוניטאריים כלשהם כבר למעלה משנה.

על פי ההערכות, הבנק המרכזי של קנדה ימשיך לא לנקוט בשינויים לאורך כל השנה. הדולר הקנדי החזק, שלמעשה מונע התפרצות אינפלציונית וההתאוששות הכלכלית המתמשכת בארה"ב תורמת אף היא לכלכלה המקומית, שני אלה הם גורמים שמאפשרים למעשה לבנק המרכזי הקנדי להישאר ניטרלי לעוד הרבה זמן.

נתוני התעסוקה של קנדה יפורסמו ביום שישי, כשעה וחצי לפני פרסומם של נתוני התעסוקה בארה"ב. לאחר ארבעה חודשים קשים, בלשון המעטה, בהם שיעור האבטלה עלה ב-0.5% לרמה של 7.6%, והמשק הקנדי איבד יותר מ-50 אלף משרות, צפויה בחודש פברואר התאוששות מסוימת. אם נתוני התעסוקה יפתיעו לטובה, הדולר הקנדי עשוי לשוב ולהתבסס, מתחת לרמת השקילות, מול עמיתו השטר הירוק.

איסלנד עשויה לאמץ את הדולר הקנדי

ספקולציות בעניין החלפה אפשרית של הקורונה האיסלנדית לדולר הקנדי, צוברות תאוצה לאחרונה. האיסלנדים מחפשים תחליף למטבע המקומי שלהם, אשר אינו מצליח להתאושש מאז קריסתו בשנת 2008. גורמים במדינה שקלו את האפשרות להחליף את הקורונה לאירו, אך לאור המשבר החמור שפקד את היבשת האירופית, האיסלנדים החלו לפזול אל עבר הדולר הקנדי, הנחשב לאחד המטבעות היציבים ביותר בעולם. מהלך שכזה עשוי לתמוך בדולר הקנדי במידה מסוימת, בעיקר בשל העובדה שהמהלך יעודד משקיעים נוספים להשקיע בו.

לסיכום, לאור העובדות שצויינו לעיל, מסתמן שהדולר הקנדי עשוי להיות הכוכב של השנה הנוכחית. המשך הזינוקים במחירי הסחורות וההתאוששות המתמשכת בארה"ב, יתנו רוח גבית נוספת ל"לוני", ובהחלט ייתכן שטרם צפינו בתחתית האחרונה של הצמד דולר אמריקני / דולר קנדי. כדאי לעקוב בזהירות אחר צמד זה בימים הקרובים ולנסות לתזמן מהלך של התחזקות נוספת של הדולר הקנדי אל עבר שיאים חדשים.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    חיים 07/03/2012 15:36
    הגב לתגובה זו
    אורן שוב שפו על המאמר .... מאיפה אתה משיג את כל האינפורמציה הזו ? ל-2 : זה שאתה מפסיד לא אומר שכולם מפסידים . תפסיק להשמיץ את כל החברות מט" ח . רק אתה אשם בהפסדים שלך ולא אף אחד אחר . אתה כותב שאתה משקיע ותיק " אבל התגובה שלך מתאימה לסוחר צעיר שאין לו מושג במה שקורה מסביבו . לך תעשה שיעורי בית
  • 2.
    צחי סטלן 07/03/2012 15:18
    הגב לתגובה זו
    לאמריקה . זה לא רשום בספרים אבל זה קורה בפועל וזה מחזק גם את המטבע הקנדי וגם את הסטלנים בארה״ב .וין וין סיטואישיין
  • 1.
    כל מילה בסלע! (ל"ת)
    אנליסט 07/03/2012 13:11
    הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.