אינוויז על הרדאר: הסכם של 4 מיליארד דולר עם אחת מענקיות הרכב - כנראה פולקסווגן - המניה מזנקת ב-20% בטרום
בשוק מעריכים שמדובר על פולקסווגן אך בחברה לא מאשרים; מדובר על הסכם שיגדיל את צבר ההזמנות של החברה ל-6.6 מיליארד דולר, ההכנסות יחלו ב-2023; אינוויז תהיה ספקית ישירה של חברת הרכבים; מנכ"ל החברה עומר כליף בראיון לביזפורטל: "מדובר על עסקה עם חברה שהיא 10% מהשוק - התעשייה כולה חיכתה על הגדר עד כה; מפה החברה הולכת להשתנות" ועל התחושות שלו: "היו לי הרבה לילות ללא שינה, משקיעים התייאשו בדרך"
קפיצת דרך משמעותית ליצרנית הליידארים לרכב האוטונומי אינוויז (INVZ). החברה נבחרה על ידי אחת מענקיות הרכב המובילות בעולם להיות ספקית ישירה של הלידאר (LiDAR) עבור הרכבים, כאשר חברת הלידארים הישראלית תספק את גלאי InnovizTwo ואת שיכבת התוכנה לראייה ממוחשבת ב-8 השנים הקרובות. באינוויז צופים כי צבר ההזמנות יגדל ב-4 מיליארד דולר ויעמוד על 6.6 מיליארד דולר, אך לא חושפים בינתיים את שם החברה. זה צפוי לקרות בעוד כחודש וחצי. מקורות בשוק מעריכים כי מדובר על חברת פולקסווגן הגרמנית - שכן אינוויז כבר חתמה על הסכם דומה עם BMW, אך בחברה לא מאשרים זאת.
ליידאר (LiDar) הוא מעין רדאר המשמש עיניים לרכב האוטונומי, המבוסס על קרן אור, זהו קיצור של Light-RADAR. פיתוח החברה הוא ליידאר במצב מוצק, כלומר במקום מצלמה או חיישן המסתובב על ציר, המכשיר עצמו יכול לקלוט את כל סביבת הרכב. זוהי הזכייה השלישית של אינוויז בפרויקט של ספק רכב גדול, כאשר יש לה חוזה למערכת אינוויז דור 1 מול BMW, שממנה יש לה צבר הזמנות כ-2 מיליארד דולר עד 2030.
מנכ"ל החברה ושותף-מייסד בה, עומר כילף אומר: "אנחנו גאים להיות הספק הישיר עבור אחת מחברות הרכב מהגדולות בעולם ולספק את הלידאר פורץ- הדרך שלנו, InnovizTwo, לרכבים בייצור סדרתי של הקבוצה. העובדה שנבחרנו על ידי מותג רכב גלובלי מוביל מהווה זרז משמעותי עבור החברה, ואנו מצפים שתשפיע על כל התעשייה אשר חיכתה להחלטה מסדר גודל כזה. אנחנו מצפים שהיקף העסקה עוד יגדל ככל שחברות נוספות בתוך הקבוצה יאמצו את הפלטפורמה שלנו, ולא רק הן, שיצרנים נוספים יאמצו את ההחלטה הנ"ל עבור תוכניות הרכב האוטונומי שלהן".
- אוטובוס אוטונומי ראשון יתחיל לפעול בישראל
- בקעת אונו: שירות התחבורה הציבורית יופעל על ידי חברת מטרופולין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כיצד הזכייה תסייע לכם לסגור הסכמים נוספים?
כילף: "מדובר על חברה שהיא 10% מהשוק, קבוצה מאוד גדולה, ומדובר פה על עסקה ראשונה משמעותית בתחום מזה שנים. התעשייה כולה חיכתה על הגדר לראות איזו טכנולוגיה תהיה מאומצת על ידי החברות הגדולות וכאן מדובר בעסקה משמעותית ראשונה בתחום. יש תמיד את החברות שמאמצות ראשונות מוצרים חדשים - BMW והלקוח החדש נחשבות מובילות במשך שנים והשוק בא אחריהן - החלטה גדולה ומשמעותית של חברה כזו תעזור לנו לסגור עסקאות נוספות. אנו מצפים שבסוף השנה ענקית הרכבים תכניס עוד חברות מהקבוצה לתוך הפרויקט כך שהיקף העסקה עוד יגדל. יש כאמור גם הרבה חברות אחרות שנמצאות בתהליך דומה של בחירת לידאר".
שוק הספאקים צלל וחברות רבות איבדו עשרות אחוזים. גם אתם איבדתם 60% מהשווי. מה אתה אומר לשוק? "אני חושב שהשוק במקום מסוים העניש הרבה מאוד מחברות הספאקים בגלל חששות שהן לא יכולות לעמוד בהבטחות שלהן. ההודעה היום מראה שאינוויז לגמרי על המסלול והופכת להיות שחקנית מאוד משמעותית בתעשית הרכב ושאנחנו בדרכנו למקום הנכון.
"נבחרנו להיות ספקים ישירים כך שמעכשיו היכולת שלנו לספק לא תלויה באף ספק. זה אירוע מכונן מבחינתנו. אנחנו עובדים על העסקה הזו כבר שנתיים. אני לא יכול לספור כמה לילות ללא שינה עברתי בחודשים האחרונים. ההחלטה הייתה אמורה להתקבל כבר בספטמבר. זה נגרר חצי שנה וכל שבוע אומרים לי שזה ייקח עוד שבוע. זה היה קשה. בעוד שעה נעשה הרמת כוסית ונחגוג. עברתי שנה לא פשוטה כשראינו את המניה יורדת. אתה עובד על הפרויקט ובמקביל אומר לשוק שעדיין עובדים על זה, ואז זה שוב נדחה, ושוב נדחה והמשקיעים מאבדים סבלנות. והנה עכשיו אנחנו שמים על השולחן זכייה גדולה.
- ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף
- ירידות חדות באסיה בעקבות וול סטריט; הדולר קופץ
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
"באמת אני יכול לומר שכיף לי. סוף סוף אני יכול להראות שכל מה שאמרתי אכן קורה. מה שהכי כיף לי בתוך הדבר הזה שאני מרגיש שניצחנו ממקום מאוד מקצועי. בשוק של הליידרים יש לא מעט מתחרים והמון כוחות פועלים בשוק ובאמת חששתי. תענוג לראות שהמוצר הכי נכון שהבאנו ניצח בלי שיהיו שום שיקולים לא ענייניים בדרך".
מה השיפור בטכנולוגיה של דור 2 לעומת דור 1?
כילף: "הביצועים טובם פי 30, רזולוציה פי 2, קצב, טווח ועוד. ומנגד אנחנו יודעים לספק את המוצר בעלות מופחתת ב-70%"
בחודש ינואר אינוויז הכריזה על דגם חדש של המוצר שלה, Innoviz360, לשימוש במשאיות, אוטובוסים ומוניות, ולא ברכבים פרטיים. גם כאן החברה צופה כי תתחיל לייצר הכנסות עם המוצר החדש כבר במהלך 2023 כאשר דוגמאות ראשונות יוצגו ברבעון הרביעי של 2022.
הנה מה שאמר עומר כילף, מנכ"ל אינוויז בראיון לביפזורטל לפני שנה וחצי, לקראת ה-IPO בוול-סטריט: "הרבה חברות מצהירות שהן הכי טובות; אינוויז היחידה עם חוזה ייצור למוצר עובד, ועם הביצועים הכי טובים בתעשייה"
- 7.הישג מדהים 03/05/2022 02:31הגב לתגובה זוהטכנולוגיה העולמית!
- 6.אל דאגה, אנחנו עוד נתנגש (ל"ת)איילון מאסק 02/05/2022 20:08הגב לתגובה זו
- 5.מספר אחת, צוות גאוניםיישר כוח (ל"ת)אינוויז 02/05/2022 17:56הגב לתגובה זו
- 4.מדהים, כל הכבוד!!! (ל"ת)עמיר 02/05/2022 14:37הגב לתגובה זו
- 3.אלון 02/05/2022 14:27הגב לתגובה זונסחרת כרגע לפי 550 מיליון דולר ,שזה רק המזומן בקופה פלוס הפטנטים. חברה עם מכירות של 6.6 מיליארד דולר+ אופציות למכירות נוספות צריכה להיסחר מחר בבוקר באיזור ה15 מיליארד דולר. מי שייקנה היום, גם בעליות של 50-60 אחוז-יתעשר בסבירות גבוהה מאד.
- 2.Srulik Zukerman 02/05/2022 14:16הגב לתגובה זואיך לקנות מנית אינוויז? יש פה אחלה הזדמנות להרוויח בוכטה
- לא להתקרב 04/05/2022 00:50הגב לתגובה זובאופן בלתי סבירוגם לא הוגן. לפני שהתפרסם על העיסקה היו כנראה כאלה שידעו עליה... ואם תראה את הגרף של המניה וגם את הווליום אפשר לראות בצורה ברורה שפתאום נכנס ווליום גבוה מאוד של קונים פי כמה וכמה מיום מסחר רגיל . וכל זה לפני הפרסום על העסקה. אם אתה חושב שזה מיקרי תקנה אותה . אם אתה קצת חושב אל תשתתף במשחק לא הוגן שלאחרים יש סיכוי להרוויח יותר כי הם עוברים על כללי המשחק בסתר .
- 1.גק 02/05/2022 14:06הגב לתגובה זוחחח שחיטה בדם קר
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
אסיה בורסות (גרוק)ירידות חדות באסיה בעקבות וול סטריט; הדולר קופץ
אחרי יום שנפתח חיובי ונסגר שלילי בוול סטריט, האווירה השלילית מגיעה גם לשווקים במזרח שסגרו בירידות חדות; ההשפעה מורגשת גם בדולר שמתחזק גם מול השקל; החוזים מתקנים מעט מהירידות של אתמול ועולים עד 0.3%, ומה עם שוק הקריפטו?
המסחר באסיה נסגר בירידות חדות, כשהשוק האזורי מהדהד את המהפך בוול סטריט ואת השינוי החד במניות ה-AI. אחרי תחילת מסחר חיובית בארה״ב, אחרי דוחות אנבידיה שהכו את התחזיות, המשקיעים קיבלו בסוף את התסריט הפחות אופטימי: מניות הטכנולוגיה איבדו גובה במהירות, תקוות להורדת ריבית בדצמבר כמעט התפוגגו, והסנטימנט הגלובלי התהפך. הנתונים החזקים משוק העבודה בארה״ב דחפו את הצפי להפחתת ריבית לינאור במקרה הטוב, והמעבר החד במדדים, מעלייה של 2% לירידות של 2%, יצר אפקט שלילי שהגיע ישירות לאסיה.
הירידות בוול סטריט מובילות את הדולר להתחזק, והוא נסחר הבוקר סביב 3.28 שקל לדולר, עלייה של כ-0.8% (לעמוד שער הדולר). העלייה הזו מגיעה אחרי שרק לפני ימים אחדים הדולר כבר היה מתחת ל-3.2 שקלים. מה שגרם לשינוי המגמה הוא הירידות בוול סטריט. כאשר שוקי המניות בארה״ב יורדים, החשיפה הדולרית של המוסדיים המקומיים קטנה, ולכן הם רוכשים דולרים כדי להשיב אותה לרמה הרצויה, תהליך שמחזק את המטבע האמריקאי. המהלך קורה באופן הפוך בזמן עליות בשוק. להרחבה - שער הדולר מזנק ב-0.8% ל-3.28
באירופה המסחר צפוי להיפתח בירידות, ברקע הירידות החדות בוול סטריט ובאסיה. החוזים על מדד היורוסטוקס 50 מאבד כ-1.4%, וברחבי אירופה החוזים מצביעים על פתיחה שלילית של 0.8-1.5% במדדים המובילים.
המסחר באסיה
יפן נפלה 2.3% בניקיי בהובלת קריסה של מעל 10% בסופטבנק, וירידות כבדות באדוונטסט, טוקיו אלקטרון ולייזרטק. במקביל, נתוני אינפלציה גבוהים מהצפוי חיזקו את ההערכות כי הבנק המרכזי מתקרב להעלאת ריבית נוספת, תרחיש שמוסיף לחץ על שוק כבר לחוץ.
- השוורים שועטים: אסיה בעליות, החוזים בירוק בוהק
- אנבידיה לפני הדוחות: 7% תנודה צפויה - 2 אסטרטגיות שוריות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בדרום קוריאה התמונה הייתה אף קיצונית יותר: הקוספי נפל בכ-3.8%, כשהסנטימנט כלפי מניות שבבים, במיוחד סמסונג ו-SK הייניקס היה שלילי בהמשך לירידות במניות הטכנולוגיה בוול סטריט.
