עומר כילף אינוויז
צילום: אינוויז
ראיון

אינוויז על הרדאר: הסכם של 4 מיליארד דולר עם אחת מענקיות הרכב - כנראה פולקסווגן - המניה מזנקת ב-20% בטרום

בשוק מעריכים שמדובר על פולקסווגן אך בחברה לא מאשרים; מדובר על הסכם שיגדיל את צבר ההזמנות של החברה ל-6.6 מיליארד דולר, ההכנסות יחלו ב-2023; אינוויז תהיה ספקית ישירה של חברת הרכבים; מנכ"ל החברה עומר כליף בראיון לביזפורטל: "מדובר על עסקה עם חברה שהיא 10% מהשוק - התעשייה כולה חיכתה על הגדר עד כה; מפה החברה הולכת להשתנות" ועל התחושות שלו: "היו לי הרבה לילות ללא שינה, משקיעים התייאשו בדרך"

נתנאל אריאל | (8)

קפיצת דרך משמעותית ליצרנית הליידארים לרכב האוטונומי  אינוויז  (INVZ). החברה נבחרה על ידי אחת מענקיות הרכב המובילות בעולם להיות ספקית ישירה של הלידאר (LiDAR) עבור הרכבים, כאשר חברת הלידארים הישראלית תספק את גלאי  InnovizTwo ואת שיכבת התוכנה לראייה ממוחשבת ב-8 השנים הקרובות. באינוויז צופים כי צבר ההזמנות יגדל ב-4 מיליארד דולר ויעמוד על 6.6 מיליארד דולר, אך לא חושפים בינתיים את שם החברה. זה צפוי לקרות בעוד כחודש וחצי. מקורות בשוק מעריכים כי מדובר על חברת פולקסווגן הגרמנית - שכן אינוויז כבר חתמה על הסכם דומה עם BMW, אך בחברה לא מאשרים זאת.

ליידאר (LiDar) הוא מעין רדאר המשמש עיניים לרכב האוטונומי, המבוסס על קרן אור, זהו קיצור של Light-RADAR. פיתוח החברה הוא ליידאר במצב מוצק, כלומר במקום מצלמה או חיישן המסתובב על ציר, המכשיר עצמו יכול לקלוט את כל סביבת הרכב. זוהי הזכייה השלישית של אינוויז בפרויקט של ספק רכב גדול, כאשר יש לה חוזה למערכת אינוויז דור 1 מול BMW, שממנה יש לה צבר הזמנות כ-2 מיליארד דולר עד 2030.

 

מנכ"ל החברה ושותף-מייסד בה, עומר כילף אומר: "אנחנו גאים להיות הספק הישיר עבור אחת מחברות הרכב מהגדולות בעולם ולספק את הלידאר פורץ- הדרך שלנו, InnovizTwo, לרכבים בייצור סדרתי של הקבוצה. העובדה שנבחרנו על ידי מותג רכב גלובלי מוביל מהווה זרז משמעותי עבור החברה, ואנו מצפים שתשפיע על כל התעשייה אשר חיכתה להחלטה מסדר גודל כזה. אנחנו מצפים שהיקף העסקה עוד יגדל ככל שחברות נוספות בתוך הקבוצה יאמצו את הפלטפורמה שלנו, ולא רק הן, שיצרנים נוספים יאמצו את ההחלטה הנ"ל עבור תוכניות הרכב האוטונומי שלהן".

כיצד הזכייה תסייע לכם לסגור הסכמים נוספים?

כילף: "מדובר על חברה שהיא 10% מהשוק, קבוצה מאוד גדולה, ומדובר פה על עסקה ראשונה משמעותית בתחום מזה שנים. התעשייה כולה חיכתה על הגדר לראות איזו טכנולוגיה תהיה מאומצת על ידי החברות הגדולות וכאן מדובר בעסקה משמעותית ראשונה בתחום. יש תמיד את החברות שמאמצות ראשונות מוצרים חדשים - BMW והלקוח החדש נחשבות מובילות במשך שנים והשוק בא אחריהן - החלטה גדולה ומשמעותית של חברה כזו תעזור לנו לסגור עסקאות נוספות. אנו מצפים שבסוף השנה ענקית הרכבים תכניס עוד חברות מהקבוצה לתוך הפרויקט כך שהיקף העסקה עוד יגדל. יש כאמור גם הרבה חברות אחרות שנמצאות בתהליך דומה של בחירת לידאר".

שוק הספאקים צלל וחברות רבות איבדו עשרות אחוזים. גם אתם איבדתם 60% מהשווי. מה אתה אומר לשוק? "אני חושב שהשוק במקום מסוים העניש הרבה מאוד מחברות הספאקים בגלל חששות שהן לא יכולות לעמוד בהבטחות שלהן. ההודעה היום מראה שאינוויז לגמרי על המסלול והופכת להיות שחקנית מאוד משמעותית בתעשית הרכב ושאנחנו בדרכנו למקום הנכון.

"נבחרנו להיות ספקים ישירים כך שמעכשיו היכולת שלנו לספק לא תלויה באף ספק. זה אירוע מכונן מבחינתנו. אנחנו עובדים על העסקה הזו כבר שנתיים. אני לא יכול לספור כמה לילות ללא שינה עברתי בחודשים האחרונים. ההחלטה הייתה אמורה להתקבל כבר בספטמבר. זה נגרר חצי שנה וכל שבוע אומרים לי שזה ייקח עוד שבוע. זה היה קשה. בעוד שעה נעשה הרמת כוסית ונחגוג. עברתי שנה לא פשוטה כשראינו את המניה יורדת. אתה עובד על הפרויקט ובמקביל אומר לשוק שעדיין עובדים על זה, ואז זה שוב נדחה, ושוב נדחה והמשקיעים מאבדים סבלנות. והנה עכשיו אנחנו שמים על השולחן זכייה גדולה.

קיראו עוד ב"גלובל"

"באמת אני יכול לומר שכיף לי. סוף סוף אני יכול להראות שכל מה שאמרתי אכן קורה. מה שהכי כיף לי בתוך הדבר הזה שאני מרגיש שניצחנו ממקום מאוד מקצועי. בשוק של הליידרים יש לא מעט מתחרים והמון כוחות פועלים בשוק ובאמת חששתי. תענוג לראות שהמוצר הכי נכון שהבאנו ניצח בלי שיהיו שום שיקולים לא ענייניים בדרך".

מה השיפור בטכנולוגיה של דור 2 לעומת דור 1?

כילף: "הביצועים טובם פי 30, רזולוציה פי 2, קצב, טווח ועוד. ומנגד אנחנו יודעים לספק את המוצר בעלות מופחתת ב-70%"

בחודש ינואר אינוויז הכריזה על דגם חדש של המוצר שלה, Innoviz360, לשימוש במשאיות, אוטובוסים ומוניות, ולא ברכבים פרטיים. גם כאן החברה צופה כי תתחיל לייצר הכנסות עם המוצר החדש כבר במהלך 2023 כאשר דוגמאות ראשונות יוצגו ברבעון הרביעי של 2022.

הנה מה שאמר עומר כילף, מנכ"ל אינוויז בראיון לביפזורטל לפני שנה וחצי, לקראת ה-IPO בוול-סטריט: "הרבה חברות מצהירות שהן הכי טובות; אינוויז היחידה עם חוזה ייצור למוצר עובד, ועם הביצועים הכי טובים בתעשייה"

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    הישג מדהים 03/05/2022 02:31
    הגב לתגובה זו
    הטכנולוגיה העולמית!
  • 6.
    אל דאגה, אנחנו עוד נתנגש (ל"ת)
    איילון מאסק 02/05/2022 20:08
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מספר אחת, צוות גאוניםיישר כוח (ל"ת)
    אינוויז 02/05/2022 17:56
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מדהים, כל הכבוד!!! (ל"ת)
    עמיר 02/05/2022 14:37
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אלון 02/05/2022 14:27
    הגב לתגובה זו
    נסחרת כרגע לפי 550 מיליון דולר ,שזה רק המזומן בקופה פלוס הפטנטים. חברה עם מכירות של 6.6 מיליארד דולר+ אופציות למכירות נוספות צריכה להיסחר מחר בבוקר באיזור ה15 מיליארד דולר. מי שייקנה היום, גם בעליות של 50-60 אחוז-יתעשר בסבירות גבוהה מאד.
  • 2.
    Srulik Zukerman 02/05/2022 14:16
    הגב לתגובה זו
    איך לקנות מנית אינוויז? יש פה אחלה הזדמנות להרוויח בוכטה
  • לא להתקרב 04/05/2022 00:50
    הגב לתגובה זו
    באופן בלתי סבירוגם לא הוגן. לפני שהתפרסם על העיסקה היו כנראה כאלה שידעו עליה... ואם תראה את הגרף של המניה וגם את הווליום אפשר לראות בצורה ברורה שפתאום נכנס ווליום גבוה מאוד של קונים פי כמה וכמה מיום מסחר רגיל . וכל זה לפני הפרסום על העסקה. אם אתה חושב שזה מיקרי תקנה אותה . אם אתה קצת חושב אל תשתתף במשחק לא הוגן שלאחרים יש סיכוי להרוויח יותר כי הם עוברים על כללי המשחק בסתר .
  • 1.
    גק 02/05/2022 14:06
    הגב לתגובה זו
    חחח שחיטה בדם קר
ירידות שווקים (דאל אי)ירידות שווקים (דאל אי)
באפט אמר

אינדיקטור באפט בשיא של 223%: אזהרה לשוק המניות האמריקאי

המדד המפורסם של וורן באפט מצביע על הערכת יתר קיצונית בוול סטריט היסטוריה מלמדת שמה שקורה אחר כך לא תמיד נעים, אבל זה לא אומר שהעליות לא יכולות להמשיך 

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה וורן באפט

שוק המניות האמריקאי זינק קרוב ל-40% מאז אפריל. השיאים נשברים, מניות הטכנולוגיה מובילות, מניות ה-AI מזנקות על רקע מהפכה שצפויה לשפר את הרווחים של הארגונים. אך מנגד יש כבר "קולות של בועה". חזרנו לבסיס - לוורן באפט. לבאפט יש אינדיקטור על שמו: "אינדיקטור באפט" שקל לחישוב ומלמד אם השוק יקר או לא.  על פי האינדיקטור השוק היום מתומחר ביתר, הוא יקר.  אפילו מאוד יקר. מצב מאוזן הוא 1005, והשוק מתמחר ב-223%. 

הכתבה הבאה תתמקד בפרמטר זה בלבד, תסביר את מנגנונו, תסקור את היסטוריתו ותנתח את משמעותו בהקשר הנוכחי, תוך שמירה על ניתוח אובייקטיבי וממוקד.

מהו אינדיקטור באפט?

אינדיקטור באפט, הידוע גם כיחס שווי שוק לתוצר מקומי גולמי, הוא כלי הערכה בסיסי שמאפשר למשקיעים להעריך את רמת התמחור הכוללת של שוק המניות ביחס לכלכלה האמיתית. בפשטות, הוא מחושב על ידי חלוקת שווי השוק הכולל של כל המניות הנסחרות בארצות הברית, כפי שמשוקף במדדים בתוצר המקומי הגולמי (GDP) השנתי.

התוצאה מוצגת כאחוזים: אם היחס עומד על 100%, שווי השוק שווה בדיוק לגודל הכלכלה. רמות נמוכות מצביעות על הזדמנויות קנייה, שכן השוק נראה זול יחסית לייצור הכלכלי. לעומת זאת, רמות גבוהות מעידות על ניפוח, שבו מחירי המניות מתנתקים מהבסיס הכלכלי ומסתכנים בירידה.

המדד אינו מדויק כמו כלים מתקדמים יותר, שכן הוא מתעלם מגורמים כמו ריביות, אינפלציה או השפעות גלובליות והוא גם לא לוקח בחשבון שהמניות הנסחרות בוול סטריט הן גלובליות, כלומר אין בהכרח קשר ישיר בין התוצר האמריקאי לשווי החברות. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?

איך זה ש-75% מבעלי המניות הסכימו לחבילת הטריליון של מאסק, מה היעדים שמאסק צריך להגיע אליהם, ומהם מנועי הצמיחה העיקריים?

רן קידר |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

בעלי המניות של טסלה אישרו חבילת תגמול יוצאת דופן לאילון מאסק.  חבילה, ששוויה הפוטנציאלי נע בין מאות מיליארדים לטריליון דולר, מבוססת על מערכת אופציות מותנית שתלויה בהשגת יעדים פיננסיים ותפעוליים. זה לא תגמול שוטף רגיל, אלא מנגנון תמריץ מתוחכם שנועד לקשור את עתידו של אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, להצלחה ארוכת טווח של החברה.

ההחלטה התקבלה בהצבעה דרמטית, שבה יותר מ-75% מהמשקיעים תמכו בה, למרות התנגדות חריפה מצד גופים מוסדיים מרכזיים. מאסק, שכבר מחזיק בשליטה משמעותית בחברה, עשוי להגיע דרך חבילה זו לשווי נכסים אישי נוסף של טריליון דולר. הוא האיש העשיר בעולם וזה יכול להוביל אותו לאיש העשיר בפער גדול על האחרים. הרחבה על אילון מאסק: מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ

הרקע להצעת השכר הנוכחית מחזיר אותנו ל-2018, אז אושרה חבילה ראשונה שכללה 20.3 מיליון אופציות על מניות טסלה. חבילה זו נועדה לתמרץ את מאסק להגיע לשווי שוק של כ-650 מיליארד דולר, יעד שהושג במהירות מפתיעה ב-2021. עם זאת, בית משפט בדלאוור פסל את החבילה ב-2024 בטענה שהדירקטוריון לא פעל באופן עצמאי.

כתגובה, טסלה העבירה את התאגדותה לטקסס, מדינה בעלת רגולציה תאגידית גמישה יותר, והגישה הצעה מחודשת. ההצבעה הנוכחית, מבטאת ניסיון לתקן את הפגמים הקודמים תוך שמירה על עקרונות התמריץ, אם כי הוא נדיב מדי.  היא כוללת 12 אבני דרך נפרדים, כל אחד מהם מותנה בשני תנאים מקבילים: עלייה בשווי השוק של טסלה וביצועים תפעוליים ספציפיים. אם יושגו כל היעדים, חלקו של מאסק בחברה יגיע לכ-25%, מה שיבטיח לו שליטה מוחלטת והון של מעל 2 טריליון - כלומר הוא גם מרוויח 1 טריליון במניות וגם משביח את החזקתו במאות מיליארדים. 

"רוצים את מאסק"

ההחלטה מגיעה ברגע קריטי עבור טסלה, שמתמודדת עם האטה במכירות רכבים חשמליים גלובלית, תחרות מוגברת מסין ומעבר אסטרטגי לעבר טכנולוגיות מתקדמות כמו נהיגה אוטונומית ובינה מלאכותית. בעלי המניות רואים בחבילה זו לא רק תגמול, אלא כלי להבטחת מחויבותו של מאסק, שמבטא חזון רחב יותר: הפיכת טסלה למעצמה טכנולוגית גלובלית, מעבר לתחום הרכב בלבד. בעלי המניות צועקים "אנחנו רוצים את מאסק", ומדובר ברוב בעלי המניות. יש זהות אינטרסים בין מאסק לבין טסלה. טסלה בלי מאסק היא לא אותה טסלה. מעניין מה היה קורה אם מאסק היה מחליט לעזוב. המניה היתה מתרסקת - השאלה אם ב-305 או ב-50%. אגב, זה סיכון שצריך להילקח בחשבון.