אמזון אמאזןו
צילום: Istock

אמזון תאפשר למוכרים עצמאיים להשתמש בשרותי הלוגיסטיקה שלה

אמזון תמנף את שרותי הלוגיסטיקה והמשלוח בתוספת שרות הפריים להכנסות נוספות מחנויות צד ג', המהלך עלול לפגוע בשופיפי וכן בחברות המשלוחים; האם ההצלחה של AWS - שרותי הענן של אמזון - תחזור על עצמה עם שרותי הלוגיסטיקה?
גיא טל | (1)

לאמזון AMAZON יש שיטה. הם מסתכלים על טור ההוצאות בדוחות ומחפשים איך אפשר להפוך את מוקדי ההוצאות הגדולים למוקדי רווח. זה עבד מצויין עם שירותי הענן. אמזון ראתה שהיא מוציאה הרבה כסף על מחשוב וחליטה להפוך את זה לעסק בפני עצמו. התוצאה היא AWS - מוקד הרווח הצומח ביותר של החברה, ולדעת רבים עסק טוב יותר מהמכירות הקמעונאיות שהפכו את אמזון למפורסמת, שאילו היה מונפק בנפרד היה כבר היום נמנה בין החברות הגדולות בעולם. 

לוגיסטיקה ומשלוח - מהוצאה להכנסה

כך עשתה אמזון גם עם תחום הוצאות נוסף: לוגיסטיקה ומשלוח. אמזון יצרה שרות חדש שמיועד למוכרים שנקרא Fulfillment by Amazon (FBA) שבו היא מתעסקת בכל הלוגיסטיקה בשביל המוכרים, פעולה שגם יצרה מוקד רווח נוסף, וגם ייעל בהרבה את המכירות ואת האפשרות למשלוחים מהירים, והשיג לאמזון הרבה מוכרים חדשים, וגם קונים שנהנו מהשרותים המשודרגים ונהרו לאמזון בהמוניהם. בדוחות הרבעון האחרון הסגמנט הקרוי: "שרותי מוכרים" (seller services) הציג צמיחה של 11% משנה קודמת והסתכם ב-30.3 מיליארד דולר.

שרותי לוגיסטיקה ומשלוח לחנויות צד שלישי

כעת אמזון תנסה למנף את תשתית הענק המוצלחת שבנתה לייצור הכנסות נוספות, ובדרך דורכת על האצבעות (או על הראש) של שופיפי. בשעת לילה מאוחרת ולא אופיינית מודיעה אמזון על מהלך משמעותי: היא תחל להציע את שרותי הלוגיסטיקה הללו לחנויות צד שלישית. 

עד כה המוכרים שהשתמשו בשירותי הלוגיסטיקה מכרו את מוצריהם דרך האתר של אמזון וכל הממשק של הקונה היה ישירות מול אמזון. כעת מוכרים אחרים שיש להם אתר באינטרנט ומוכרים דרכו את מוצריהם ולא דרך אמזון יוכלו גם להשתמש בשרותי הלוגיסטיקה היעילים והסופר מהירים של אמזון. החנויות הללו ישלמו תמורת הלוגיטסיקה אבל לא את עמלות המכירה אותם משלמים המוכרים דרך האתר של אמזון. 

אמזון תשלב את השרות החדש עם שרות פריים שלה - השרות המאפשר משלוחים מהירים בתוך יום אחד או יומיים. באתרי המוכרים יופיע כפתור של פריים שיאפשר ללקוחות המנויים על השרות להשתמש בו גם לצורך קניה בחנויות הללו. השרות החדש יקרא: Buy With Prime. בשלב ראשון תציע אמזון את השרות רק ללקוחות קיימים שמוכרים שמשתמשים כבר ב-FBA במכירותיהם דרך אמזון ויש להם גם חנות עצמאית. בסופו של דבר התוכנית היא להתרחב לכל מי שיחפוץ בו, כולל כאלו שלא מוכרים דרך אמזון כלל. 

מה אמזון תרוויח?

התשובה הקצרה היא: הרבה מאד. מלבד הרווח הישיר מעמלות נוספות מהמוכרים על השרות החדש, הדבר ימשוך משתמשים נוספים לשרות הפריים שלה עם מגוון גדול יותר של אפשרויות קניה ממקורות שונים.  המוכרים, מצידם, גם יהנו מגישה ל-200 מיליון משתמשי אמזון פריים, במצב שנראה כמו win win situation. נציין, עם זאת, שאמזון גם לוקחת סיכון מסויים שהמהלך יפגע במכירות דרך האתר שמניב לה עמלות נוספות, שכן אחד היתרונות הגדולים של האתר הוא שרות הפריים, שכעת יהיה זמין לכל חנות שתחפוץ בכך. 

את ההשוואה ל-AWS - שרותי הענן של אמזון - עושה גם בוב אודונל, אנליסט ומייסד של חברת ייעוץ ומחקר. לדבריו השרות יכול לגדול לשרות משתלם מאד עבור אמזון: "אם אתה חושב על זה, אחד מהעסקים המוצלחים ביותר של אמזון התחיל ככלי פנימי של החברה, אני מתכוון כמובן ל-AWS. הם בנו עסק לוגיסטיקה ענק, בהתחלה למטרותיהם הפנימיות, והם מתחילים למנף אותו כשרות בפני עצמו".

קיראו עוד ב"גלובל"

נפגעות פוטנציאליות - שופיפי וחברות המשלוחים

השרות הזה בעצם דומה לאחד השירותים החשובים של חברת שופיפי SHOPIFY INC , שעד כה לא התחרתה ישירות מול אמזון. החברה הצעירה יותר לא מציעה אתר תחת שמה שבו היא מוכרת מוצרים אלא היא מספקת שרותים למוכרים עצמאיים להם אתרי מכירה באינטרנט משלהם. אחד הפיצ'רים החשובים ששופיפי מציעה ושסייעו לחברה להציג צמיחה מרשימה אלו בדיוק שרותי הלוגיסטיקה והמשלוח שמקלים מאד על המוכרים בדיוק באחת מהנקודות המסובכות ביותר בדרך להפוך למוכר אונליין. כעת, כאמור, ענקית האיקומרס נכנסת בדיוק לתחום הזה של שרותים למוכרים עצמאיים. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דניאל 22/04/2022 11:32
    הגב לתגובה זו
    פוטנציאל גדול לחברה הזו
מייקל סיילור; קרדיט: רשתות חברתיותמייקל סיילור; קרדיט: רשתות חברתיות

סטרטג'י רכשה ביטקוין בכמעט מיליארד דולר

החברה הגדילה את אחזקות הביטקוין ביותר מ־10,600 מטבעות באמצעות גיוסי הון, בזמן שפרמיית השוק על החברה ממשיכה להצטמצם והיא נערכת לעמידה בהתחייבויות באמצעות קרן רזרבות של 1.4 מיליארד דולר
אדיר בן עמי |

מניית סטרטג'י MicroStrategy Inc 0.92%   נסחרת בעליות שערים לאחר שהחברה דיווחה על רכישה משמעותית נוספת של ביטקוין. החברה, המחזיקה הציבורית הגדולה בעולם במטבע הקריפטו, הודיעה כי רכשה יותר מ־10,600 מטבעות במהלך שבעה ימים בלבד, בהיקף כולל של כ־963 מיליון דולר. מדובר ברכישה הגדולה ביותר שביצעה מאז חודש יולי.


לפי הנתונים שפרסמה החברה, הביטקוין נרכש במחיר ממוצע של כ־90,600 דולר למטבע, נמוך במעט ממחירי השוק בעת הפרסום. במקביל לרכישה, החברה הנפיקה כ־5.1 מיליון מניות רגילות שמהן גויסו כ־928 מיליון דולר, וכן השלימה גיוס נוסף באמצעות מכירת מניות בכורה תמידיות. המהלך החזיר את תשומת הלב להיקף האחזקות של סטרטג'י, שחצה כעת שווי של 60 מיליארד דולר. עם זאת, יחס השווי של החברה ביחס לנכסי הביטקוין שבידיה המשיך להצטמצם, כאשר פרמיית השוק על החברה ירדה ל־1.1 בלבד - הרמה הנמוכה ביותר זה תקופה ארוכה.


הירידה בפרמיה דחפה את הנהלת החברה להכריז על הקמת קרן רזרבות בהיקף 1.4 מיליארד דולר, שנועדה להבטיח תשלומי דיבידנד וריבית בעתיד. מנכ"ל החברה, פונג לה, ציין בחודש נובמבר כי פרמיה הנמוכה מאחד עלולה להצדיק מכירה של חלק מהאחזקות.


האנליסטים מנמיכים ציפיות

במקביל לדיווחים על הרכישות, החלו אנליסטים בשוק להנמיך ציפיות מהחברה. קנטור פיצג'רלד חתכה את מחיר היעד למניה ב־59%, בעוד ברנשטיין הפחיתה את ההמלצה ב־25%, על רקע ירידה של יותר מ־25% במחיר הביטקוין מאז השיא שנרשם באוקטובר. למרות זאת, ההודעה על הרכישות נתפסה כהצהרת אמון מחודשת של החברה במטבע. בשבועיים שקודם לכן רכשה סטרטג'י כמות זניחה של מטבעות בלבד, והמהלך האחרון נחשב בעיני השוק לחזרה לאסטרטגיית קניית־הירידות שאפיינה אותה בעבר.


האנליסטים בקנטור פיצג'רלד ציינו גם כי החברה נוהגת לרכוש ביטקוין כאשר המהלך "מגדיל ערך" מבחינתה, ללא קשר למחיר הנוכחי של המטבע. לדברי האנליסטים, אסטרטגיה זו נותרה בעינה גם לאחר הירידות האחרונות. גם בבית ההשקעות TD Cowen ראו בצעד איתות חיובי. בהערכה שפרסמו כתבו כי משקיעים המאמינים בביטקוין לטווח בינוני וארוך צפויים לראות ברכישה הרחבה מהלך מחזק, בעיקר אם מחיר המטבע יחזור לטפס לרמות השיא.


פייזרפייזר

פייזר מרחיבה את תיק התרופות להשמנה בעסקה של 2 מיליארד דולר

פייזר יורה לכל הכיוונים בשוק תרופות ההרזייה שצפויה לצמוח בקצבים אדירים - גם פיתוחים פנימיים, גם רכישת חברות וגם שת"פ נוכחי עם החבר הסינית

רן קידר |

פייזר חותמת על שיתוף פעולה ורישוי בלעדי גלובלי עם YaoPharma, חטיבה של קבוצת פוסון הסינית, לפיתוח, ייצור ומסחור של YP05002, תרופה ניסיונית לירידה במשקל. התרופה, בשלב 1 של ניסויים קליניים, מבוססת על אגוניסט לקולטן GLP-1 כמולקולה קטנה, ומצטרפת לאסטרטגיית החברה להרחבת נוכחותה בשוק הטיפול בהשמנה, שצפוי להגיע לשווי של 130 מיליארד דולר עד 2034.

על פי ההסכם, YaoPharma תשלים ניסוי קליני בשלב 1 באוסטרליה, ופייזר תקבל זכויות בלעדיות לפיתוח, ייצור ומסחור עולמי של YP05002 ושל אגוניסטים נוספים מבוססי GLP-1 של החברה הסינית. פייזר תשלם 150 מיליון דולר מראש, ועד 1.935 מיליארד דולר נוספים כתשלומי אבני דרך בפיתוח, אישורים רגולטוריים ומכירות, בתוספת תמלוגים מדורגים על הכנסות. ההסכם כולל גם זכויות וטרינריות.

המהלך מגיע חודש לאחר רכישת Metsera, סטארט-אפ אמריקאי להשמנה, בעסקה בשווי כולל של 10 מיליארד דולר, 7 מיליארד דולר במזומן ועד 3 מיליארד דולר נוספים דרך זכות ערך תלויה (CVR) הקשורה לשלוש אבני דרך קליניות ורגולטוריות. העסקה הזו השולמה לאחר תחרות הצעות עם נובו נורדיסק, שכללה התערבות של ועדת הסחר הפדרלית האמריקאית (FTC). Metsera מביאה לפייזר ארבעה מועמדים קליניים: MET-097i, אגוניסט GLP-1 חודשי בשלב 3; MET-233i, אנלוג אמילין חודשי בשלב 1; אגוניסט GLP-1 אוראלי בשלב 1; ותוכניות מוקדמות נוספות.

פייזר נטשה לאחרונה שתי תרופות פנימיות: danuglipron, אגוניסט GLP-1 אוראלי, בעקבות בעיות סבילות ותופעות לוואי; ו-PF-05212389, לאחר תופעות לוואי חמורות בניסוי. עם זאת, החברה ממשיכה בפיתוח PF-07976016, אנטגוניסט GIPR בשלב 2, ותבדוק שילובים של YP05002 עם PF-07976016 ועם מועמדים אחרים, כולל מ-Metsera. שילובים אלה עשויים לשפר יעילות: ניסויים מוקדמים מראים ששילוב GLP-1 עם GIPR מפחית משקל ב-15%-20% יותר מאגוניסט GLP-1 בודד.

שוק הטיפול בהשמנה גדל בקצב של 13%-22% בשנה. ב-2025, השוק עמד על 25-35 מיליארד דולר, בעיקר בזכות מכירות של semaglutide (וויגובי של נובו נורדיסק, שגדלו ב-80% ל-8.7 מיליארד דולר) ו-tirzepatide (זפבאונד של אלי לילי, 2.2 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025). עד 2030, השוק צפוי להגיע ל-95-150 מיליארד דולר, עם 1.5 מיליארד מבוגרים הסובלים מהשמנה (BMI מעל 30) – 54% מהאוכלוסייה הבוגרת העולמית. ההוצאה הכלכלית השנתית על השמנה תגיע ל-4 טריליון דולר עד 2035, כ-3% מהתמ"ג העולמי. בארה"ב, 42% מהמבוגרים סובלים מהשמנה, והשוק המקומי לבדו צפוי להגיע ל-70 מיליארד דולר עד 2030.