אמזון אמאזןו
צילום: Istock

אמזון תאפשר למוכרים עצמאיים להשתמש בשרותי הלוגיסטיקה שלה

אמזון תמנף את שרותי הלוגיסטיקה והמשלוח בתוספת שרות הפריים להכנסות נוספות מחנויות צד ג', המהלך עלול לפגוע בשופיפי וכן בחברות המשלוחים; האם ההצלחה של AWS - שרותי הענן של אמזון - תחזור על עצמה עם שרותי הלוגיסטיקה?
גיא טל | (1)

לאמזון AMAZON יש שיטה. הם מסתכלים על טור ההוצאות בדוחות ומחפשים איך אפשר להפוך את מוקדי ההוצאות הגדולים למוקדי רווח. זה עבד מצויין עם שירותי הענן. אמזון ראתה שהיא מוציאה הרבה כסף על מחשוב וחליטה להפוך את זה לעסק בפני עצמו. התוצאה היא AWS - מוקד הרווח הצומח ביותר של החברה, ולדעת רבים עסק טוב יותר מהמכירות הקמעונאיות שהפכו את אמזון למפורסמת, שאילו היה מונפק בנפרד היה כבר היום נמנה בין החברות הגדולות בעולם. 

לוגיסטיקה ומשלוח - מהוצאה להכנסה

כך עשתה אמזון גם עם תחום הוצאות נוסף: לוגיסטיקה ומשלוח. אמזון יצרה שרות חדש שמיועד למוכרים שנקרא Fulfillment by Amazon (FBA) שבו היא מתעסקת בכל הלוגיסטיקה בשביל המוכרים, פעולה שגם יצרה מוקד רווח נוסף, וגם ייעל בהרבה את המכירות ואת האפשרות למשלוחים מהירים, והשיג לאמזון הרבה מוכרים חדשים, וגם קונים שנהנו מהשרותים המשודרגים ונהרו לאמזון בהמוניהם. בדוחות הרבעון האחרון הסגמנט הקרוי: "שרותי מוכרים" (seller services) הציג צמיחה של 11% משנה קודמת והסתכם ב-30.3 מיליארד דולר.

שרותי לוגיסטיקה ומשלוח לחנויות צד שלישי

כעת אמזון תנסה למנף את תשתית הענק המוצלחת שבנתה לייצור הכנסות נוספות, ובדרך דורכת על האצבעות (או על הראש) של שופיפי. בשעת לילה מאוחרת ולא אופיינית מודיעה אמזון על מהלך משמעותי: היא תחל להציע את שרותי הלוגיסטיקה הללו לחנויות צד שלישית. 

עד כה המוכרים שהשתמשו בשירותי הלוגיסטיקה מכרו את מוצריהם דרך האתר של אמזון וכל הממשק של הקונה היה ישירות מול אמזון. כעת מוכרים אחרים שיש להם אתר באינטרנט ומוכרים דרכו את מוצריהם ולא דרך אמזון יוכלו גם להשתמש בשרותי הלוגיסטיקה היעילים והסופר מהירים של אמזון. החנויות הללו ישלמו תמורת הלוגיטסיקה אבל לא את עמלות המכירה אותם משלמים המוכרים דרך האתר של אמזון. 

אמזון תשלב את השרות החדש עם שרות פריים שלה - השרות המאפשר משלוחים מהירים בתוך יום אחד או יומיים. באתרי המוכרים יופיע כפתור של פריים שיאפשר ללקוחות המנויים על השרות להשתמש בו גם לצורך קניה בחנויות הללו. השרות החדש יקרא: Buy With Prime. בשלב ראשון תציע אמזון את השרות רק ללקוחות קיימים שמוכרים שמשתמשים כבר ב-FBA במכירותיהם דרך אמזון ויש להם גם חנות עצמאית. בסופו של דבר התוכנית היא להתרחב לכל מי שיחפוץ בו, כולל כאלו שלא מוכרים דרך אמזון כלל. 

מה אמזון תרוויח?

התשובה הקצרה היא: הרבה מאד. מלבד הרווח הישיר מעמלות נוספות מהמוכרים על השרות החדש, הדבר ימשוך משתמשים נוספים לשרות הפריים שלה עם מגוון גדול יותר של אפשרויות קניה ממקורות שונים.  המוכרים, מצידם, גם יהנו מגישה ל-200 מיליון משתמשי אמזון פריים, במצב שנראה כמו win win situation. נציין, עם זאת, שאמזון גם לוקחת סיכון מסויים שהמהלך יפגע במכירות דרך האתר שמניב לה עמלות נוספות, שכן אחד היתרונות הגדולים של האתר הוא שרות הפריים, שכעת יהיה זמין לכל חנות שתחפוץ בכך. 

את ההשוואה ל-AWS - שרותי הענן של אמזון - עושה גם בוב אודונל, אנליסט ומייסד של חברת ייעוץ ומחקר. לדבריו השרות יכול לגדול לשרות משתלם מאד עבור אמזון: "אם אתה חושב על זה, אחד מהעסקים המוצלחים ביותר של אמזון התחיל ככלי פנימי של החברה, אני מתכוון כמובן ל-AWS. הם בנו עסק לוגיסטיקה ענק, בהתחלה למטרותיהם הפנימיות, והם מתחילים למנף אותו כשרות בפני עצמו".

קיראו עוד ב"גלובל"

נפגעות פוטנציאליות - שופיפי וחברות המשלוחים

השרות הזה בעצם דומה לאחד השירותים החשובים של חברת שופיפי SHOPIFY INC , שעד כה לא התחרתה ישירות מול אמזון. החברה הצעירה יותר לא מציעה אתר תחת שמה שבו היא מוכרת מוצרים אלא היא מספקת שרותים למוכרים עצמאיים להם אתרי מכירה באינטרנט משלהם. אחד הפיצ'רים החשובים ששופיפי מציעה ושסייעו לחברה להציג צמיחה מרשימה אלו בדיוק שרותי הלוגיסטיקה והמשלוח שמקלים מאד על המוכרים בדיוק באחת מהנקודות המסובכות ביותר בדרך להפוך למוכר אונליין. כעת, כאמור, ענקית האיקומרס נכנסת בדיוק לתחום הזה של שרותים למוכרים עצמאיים. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דניאל 22/04/2022 11:32
    הגב לתגובה זו
    פוטנציאל גדול לחברה הזו
טראמפ האיחוד האירופיטראמפ האיחוד האירופי

מאזן האימה: וושינגטון מאיימת בצעדי תגמול נגד ענקיות טכנולוגיה אירופיות

ממשל טראמפ מאשים את בריסל ברדיפה רגולטורית של חברות טכנולוגיה אמריקאיות ומזהיר מהטלת מגבלות, אגרות וסנקציות כלכליות על חברות אירופיות מובילות, זאת על רקע חקירות, קנסות ומאבק גובר על עתיד הכלכלה הדיגיטלית

רן קידר |

המתיחות בין ארצות הברית לאיחוד האירופי סביב רגולציית הטכנולוגיה עולה מדרגה. ממשל טראמפ פרסם בימים האחרונים אזהרה חריגה וחריפה כלפי בריסל, שבה הוא מאיים לנקוט צעדי תגמול כלכליים ישירים נגד חברות טכנולוגיה ושירותים אירופיות, אם האיחוד לא יחזור בו ממדיניות הרגולציה, הקנסות והתביעות נגד ענקיות טכנולוגיה אמריקאיות. 

בהודעה פומבית שפרסם נציג הסחר של ארצות הברית, הגוף האחראי על ניהול יחסי הסחר של וושינגטון, נטען כי האיחוד האירופי ומדינות החברות בו מתמידים ב-"מסלול מתמשך של תביעות מפלות ומטרידות, מסים, קנסות והנחיות רגולטוריות" נגד חברות אמריקאיות. לדברי הממשל, צעדים אלה ננקטים לאורך שנים, חרף פניות חוזרות ונשנות מצד ארצות הברית, וללא נכונות אמיתית של בריסל לנהל דיאלוג מהותי או לשנות כיוון.

וכך, אנחנו רואים דוגמא נוספת לעקביות של ממשל טראמפ, ואם תרצו גם של MAGA, שדואג להעביר כל מחלוקת למישור כלכלי מובהק ולהשתמש בכובד המשקל של הכלכלה האמריקאית להכרעה ולסיום סכסוכים. פרשנות אחרת תוכל לומר שטראמפ שש אלי קרב ולא מוותר על אף סכסוך, אבל זה כבר תלוי בהשקפת עולם, שלא לומר פוזיציה. 

איום גלוי בצעדי תגמול 

בהודעת נציג הסחר נאמר כי אם האיחוד האירופי ימשיך במדיניותו הנוכחית, לארה״ב "לא תיוותר ברירה אלא להתחיל להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותה” כדי להתמודד עם מה שהוגדר כצעדים בלתי סבירים. בין האפשרויות שעלו הוזכרו במפורש הטלת אגרות, מגבלות וצעדים רגולטוריים נגד חברות שירותים זרות, צעדים שעשויים לפגוע ישירות בפעילותן של חברות אירופיות בשוק האמריקאי.

באופן חריג, הממשל אף נקב בשמות של חברות אירופיות שעשויות להיפגע מצעדי התגובה, בהן Accenture, DHL, מיסטראל, SAP, סימנס וספוטיפיי. לפי וושינגטון, חברות אלה נהנות מפעילות חופשית בארצות הברית ומתרומה משמעותית לכלכלה האמריקאית, בעוד שחברות אמריקאיות סובלות, לטענת הממשל, מיחס מפלה באירופה.

משפחת וולטון (וול מארט)משפחת וולטון (וול מארט)

המשפחה העשירה בעולם ומה משותף ל-3 מתוך 4 המשפחות העשירות ביותר

הון אדיר של המשפחות העשירות בתבל ועדיין - אילון מאסק עשיר מכל משפחה

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה עושר

שלוש מתוך ארבע המשפחות העשירות בעולם שייכות למשפחות מלוכה מהמפרץ הפרסי - כך עולה מניתוח של בלומברג. על פי הניתוח 25 המשפחות העשירות בעולם צברו כ-360 מיליארד דולר נוספים בשנה האחרונה, והונן הכולל מגיע ל-2.9 טריליון דולר.

בראש הדירוג ניצבת משפחת וולטון, בעלי וולמארט, ענקית הקמעונאות האמריקאית שנותרה החברה הגדולה בעולם בהכנסות. הונה מוערך ב-513 מיליארד דולר, בעיקר מאחזקה של 44% במניות החברה. וולמארט רשמה הכנסות של 703 מיליארד דולר בשנה האחרונה, מפעילה יותר מ-10,500 חנויות ב-19 מדינות, ושווי השוק שלה עולה על 922 מיליארד דולר.

ההון של המשפחה כולה נמוך מהונו של האדם העשיר בעולם, אילון מאסק, שהונו מוערך ב-650 מיליארד דולר - עלייה דרמטית בזכות עליית מניית טסלה בזמן האחרון והכוונה להנפיק את ספייסX בשווי של 1.2-1.5 טריליון דולר. 

מאסק הוסיף 170 מיליארד דולר להונו בשנה זו, והפך לאדם הראשון שחצה את רף 600 מיליארד הדולרים. בניגוד למשפחות, עושרו נובע מיזמות טכנולוגית מהירה, אך חשוף לתנודות שוק.

נפט וגז נותרו מקורות עיקריים לעושר במפרץ, אך ההשקעות מתפזרות. במקום השני בעושר המשפחתי נמצאת משפחת אל נהיאן, שליטי אבו דאבי והכוח המרכזי באיחוד האמירויות, עם הון של 336 מיליארד דולר. העושר נובע מרזרבות נפט של 97 מיליארד חביות, אך הם מתפזרים להשקעות נוספות - קרן ההשקעות ADIA שיש להם חלק בה מנהלת 830 מיליארד דולר, עם אחזקות בטכנולוגיה (כמו 5% באמזון) ובתשתיות. מוחמד בן זאיד, נשיא האמירויות, הוביל השקעות של 20 מיליארד דולר באפריקה ובאסיה, כולל קרן השקעות לאומית חדשה. בני המשפחה מחזיקים בתפקידים מרכזיים, כמו ניהול Mubadala שרכשה נכסים באירופה בשווי 50 מיליארד דולר. ב-2025, הם השיקו אשכול פינטק וביטוח דיגיטלי באבו דאבי, שצפוי למשוך 100 מיליארד דולר בהשקעות זרות עד 2030.