אמזון אמאזןו
צילום: Istock

אמזון תאפשר למוכרים עצמאיים להשתמש בשרותי הלוגיסטיקה שלה

אמזון תמנף את שרותי הלוגיסטיקה והמשלוח בתוספת שרות הפריים להכנסות נוספות מחנויות צד ג', המהלך עלול לפגוע בשופיפי וכן בחברות המשלוחים; האם ההצלחה של AWS - שרותי הענן של אמזון - תחזור על עצמה עם שרותי הלוגיסטיקה?
גיא טל | (1)

לאמזון AMAZON יש שיטה. הם מסתכלים על טור ההוצאות בדוחות ומחפשים איך אפשר להפוך את מוקדי ההוצאות הגדולים למוקדי רווח. זה עבד מצויין עם שירותי הענן. אמזון ראתה שהיא מוציאה הרבה כסף על מחשוב וחליטה להפוך את זה לעסק בפני עצמו. התוצאה היא AWS - מוקד הרווח הצומח ביותר של החברה, ולדעת רבים עסק טוב יותר מהמכירות הקמעונאיות שהפכו את אמזון למפורסמת, שאילו היה מונפק בנפרד היה כבר היום נמנה בין החברות הגדולות בעולם. 

לוגיסטיקה ומשלוח - מהוצאה להכנסה

כך עשתה אמזון גם עם תחום הוצאות נוסף: לוגיסטיקה ומשלוח. אמזון יצרה שרות חדש שמיועד למוכרים שנקרא Fulfillment by Amazon (FBA) שבו היא מתעסקת בכל הלוגיסטיקה בשביל המוכרים, פעולה שגם יצרה מוקד רווח נוסף, וגם ייעל בהרבה את המכירות ואת האפשרות למשלוחים מהירים, והשיג לאמזון הרבה מוכרים חדשים, וגם קונים שנהנו מהשרותים המשודרגים ונהרו לאמזון בהמוניהם. בדוחות הרבעון האחרון הסגמנט הקרוי: "שרותי מוכרים" (seller services) הציג צמיחה של 11% משנה קודמת והסתכם ב-30.3 מיליארד דולר.

שרותי לוגיסטיקה ומשלוח לחנויות צד שלישי

כעת אמזון תנסה למנף את תשתית הענק המוצלחת שבנתה לייצור הכנסות נוספות, ובדרך דורכת על האצבעות (או על הראש) של שופיפי. בשעת לילה מאוחרת ולא אופיינית מודיעה אמזון על מהלך משמעותי: היא תחל להציע את שרותי הלוגיסטיקה הללו לחנויות צד שלישית. 

עד כה המוכרים שהשתמשו בשירותי הלוגיסטיקה מכרו את מוצריהם דרך האתר של אמזון וכל הממשק של הקונה היה ישירות מול אמזון. כעת מוכרים אחרים שיש להם אתר באינטרנט ומוכרים דרכו את מוצריהם ולא דרך אמזון יוכלו גם להשתמש בשרותי הלוגיסטיקה היעילים והסופר מהירים של אמזון. החנויות הללו ישלמו תמורת הלוגיטסיקה אבל לא את עמלות המכירה אותם משלמים המוכרים דרך האתר של אמזון. 

אמזון תשלב את השרות החדש עם שרות פריים שלה - השרות המאפשר משלוחים מהירים בתוך יום אחד או יומיים. באתרי המוכרים יופיע כפתור של פריים שיאפשר ללקוחות המנויים על השרות להשתמש בו גם לצורך קניה בחנויות הללו. השרות החדש יקרא: Buy With Prime. בשלב ראשון תציע אמזון את השרות רק ללקוחות קיימים שמוכרים שמשתמשים כבר ב-FBA במכירותיהם דרך אמזון ויש להם גם חנות עצמאית. בסופו של דבר התוכנית היא להתרחב לכל מי שיחפוץ בו, כולל כאלו שלא מוכרים דרך אמזון כלל. 

מה אמזון תרוויח?

התשובה הקצרה היא: הרבה מאד. מלבד הרווח הישיר מעמלות נוספות מהמוכרים על השרות החדש, הדבר ימשוך משתמשים נוספים לשרות הפריים שלה עם מגוון גדול יותר של אפשרויות קניה ממקורות שונים.  המוכרים, מצידם, גם יהנו מגישה ל-200 מיליון משתמשי אמזון פריים, במצב שנראה כמו win win situation. נציין, עם זאת, שאמזון גם לוקחת סיכון מסויים שהמהלך יפגע במכירות דרך האתר שמניב לה עמלות נוספות, שכן אחד היתרונות הגדולים של האתר הוא שרות הפריים, שכעת יהיה זמין לכל חנות שתחפוץ בכך. 

את ההשוואה ל-AWS - שרותי הענן של אמזון - עושה גם בוב אודונל, אנליסט ומייסד של חברת ייעוץ ומחקר. לדבריו השרות יכול לגדול לשרות משתלם מאד עבור אמזון: "אם אתה חושב על זה, אחד מהעסקים המוצלחים ביותר של אמזון התחיל ככלי פנימי של החברה, אני מתכוון כמובן ל-AWS. הם בנו עסק לוגיסטיקה ענק, בהתחלה למטרותיהם הפנימיות, והם מתחילים למנף אותו כשרות בפני עצמו".

קיראו עוד ב"גלובל"

נפגעות פוטנציאליות - שופיפי וחברות המשלוחים

השרות הזה בעצם דומה לאחד השירותים החשובים של חברת שופיפי SHOPIFY INC , שעד כה לא התחרתה ישירות מול אמזון. החברה הצעירה יותר לא מציעה אתר תחת שמה שבו היא מוכרת מוצרים אלא היא מספקת שרותים למוכרים עצמאיים להם אתרי מכירה באינטרנט משלהם. אחד הפיצ'רים החשובים ששופיפי מציעה ושסייעו לחברה להציג צמיחה מרשימה אלו בדיוק שרותי הלוגיסטיקה והמשלוח שמקלים מאד על המוכרים בדיוק באחת מהנקודות המסובכות ביותר בדרך להפוך למוכר אונליין. כעת, כאמור, ענקית האיקומרס נכנסת בדיוק לתחום הזה של שרותים למוכרים עצמאיים. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דניאל 22/04/2022 11:32
    הגב לתגובה זו
    פוטנציאל גדול לחברה הזו
קולט קרס (אנבידיה)קולט קרס (אנבידיה)

סמנכ"לית הכספים של אנבידיה: "יש לנו הזמנות של 500 מיליארד דולר לספק עד סוף 2026"

מניית אנבידיה עולה למרות האיום מאזמון - קולט קרס, סמנכ"לית הכספים חשפה את ההזמנות לביצוע בהמשך וגם - למה אמזון לא ממש מתחרה ראש בראש באנבידיה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה

מניית אנבידיה (NVIDIA Corp. -1.03%  ) עלתה בטרום ב-1%, לאחר שאתמול טיפסה ב-0.8% וכעת יורדת ב-0.2% בהמשך לפרסום נתוני מאקרו פושרים מאוד. הסיבה המרכזית לביטחון המשקיעים באנבידיה למרות התחרות שמרימה ראש, הגיעה מפיה של סמנכ"לית הכספים קולט קרס, שאמרה בכנס UBS:"יש לנו כבר הזמנות מאושרות של 500 מיליארד דולר לשבבי Blackwell ו-Rubin עד סוף 2026, וזה אפילו בלי העסקה הפוטנציאלית עם OpenAI".

המספר הזה הפך לסוג של מגן מירידות. אלו מספרים ענקיים. אמזון יצאה אתמול בהצהרה חזקה - השקת שבב ה-Trainium3 החדש שלה יוזיל עלויות אימון מודלים ב-50%, יציע פי 4.4 ביצועים וזיכרון כפול מדור קודם. Anthropic כבר הזמינה מיליון יחידות עד סוף 2025 וההכנסות מ-Trainium צומחות ב-150% רבעון אחר רבעון. אלא שאמזון הודיעה במפורש ש-Trainium4 הקרוב יתמוך בטכנולוגיית NVLink Fusion של אנבידיה, כלומר, הלקוחות יוכלו לשלב את השבבים שלה עם מערכי ה-GPU הענקיים של אנבידיה. אמזון עשויה להחליף את מערכות אנבידיה אבל הגיוני יותר שהיא תשתלב כפיצ'ר מסוים בתוך פלטפורמת אנבידיה. זה יכול לפגוע במכירות וזו עשויה להיות תחרות, אבל נראה שאנבידיה עדיין מובילה טכנולוגית בפער מול האחרות.  

קולט קרס חיזקה את הנקודה: "הלקוחות רוצים את הטוב משני העולמות, ASICs זולים לאימון ו-GPU גמישים להסקה ופיתוח. אנחנו לא רואים כאן תחרות ישירה". ואכן, מיקרוסופט, גוגל ומטה ממשיכות להזמין כמויות אדירות של Blackwell GB200, כ-65% מההכנסות הצפויות של אנבידיה ב-2026 מגיעות מהזמנות שכבר התקבלו.

מכתב הכוונות מול OpenAI עומד על כ-100 מיליארד דולר לפריסת 10 ג'יגה-וואט של מערכות אנבידיה ב-Stargate ובפרויקטים נוספים, אבל ההסכם הסופי לא נחתם. קרס אישרה: "אנחנו ממשיכים לעבוד איתם, אבל זה עדיין לא נכנס לתחזית". אם העסקה תיחתם ברבעון הקרוב, היא לבדה תוסיף 8-10% להכנסות 2027..

Mistral AI השיקה אתמול צ'אט מתקדם יותר - את Mistral 3 על גבי מערכי GB200 NVL72 של אנבידיה עם ביצועים גבוהים פי 10 מהדור הקודם. "אין תחליף היום לאקוסיסטם של אנבידיה", אמרו בחברה. גם xAI של אילון מאסק ו-CoreWeave ממשיכות להזמין עשרות אלפי מערכות Blackwell.

דורון מאירסדורף, סטורדוט. קרדיט: פולסטאר (פרס קיט)דורון מאירסדורף, סטורדוט. קרדיט: פולסטאר (פרס קיט)

ממסלול המרוצים לנאסד"ק: סטורדוט מתמזגת לספאק של אנדרטי בשווי 800 מיליון דולר

החברה מהרצליה, שמפתחת סוללות לטעינה מהירה במיוחד לרכב חשמלי, נכנסת למיזוג עם חברת הספאק של משפחת אנדרטי; השווי התאגידי בעסקה, כ-882 מיליון דולר, עם פוטנציאל לטעינה של 100 מייל בחמש דקות

ליאור דנקנר |

סטורדוט מהרצליה, שמפתחת סוללות לטעינה מהירה במיוחד לרכב חשמלי, חתמה על הסכם מיזוג עם חברת הרכישה למטרות מיוחדות אנדרטי אקויזישן קורפ 2 (Andretti Acquisition Corp. II 0%  ) . אחרי המיזוג, החברה המשותפת תיקרא "אקס אף סי בטרי" ומניותיה צפויות להיסחר בנאסד"ק, לפי שווי הון של 800 מיליון דולר ושווי תאגידי מוערך של כ-882 מיליון דולר, בהנחה שבעלי המניות של הספאק לא יממשו פדיונות.

סטורדוט מציגה טכנולוגיית טעינה מהירה במיוחד, שמכוונת לטפל ישירות בחסם זמן הטעינה ברכב החשמלי. לפי הנתונים שפורסמו, תאי הסוללה של החברה מאפשרים להוסיף כ-100 מייל של טווח נסיעה בתוך כ-5 דקות טעינה, כשעל הפרק תוכנית להוריד את הזמן הזה לכ-3 דקות עבור אותו טווח. בחברה מדגישים שהטכנולוגיה מותאמת לקווי ייצור קיימים של סוללות ליתיום-יון, כך שהמודל העסקי מבוסס על רישוי לקווי ייצור קיימים ולא על הקמה של מפעלים חדשים.


הנהג האגדי ומשפחת המרוצים שמאחורי הספאק

מאחורי אנדרטי אקויזישן קורפ 2 עומדת קבוצת ספונסרים שבה שניים מהשמות הבולטים הם מריו ומייקל אנדרטי - אב ובן, שנחשבים לדמויות מרכזיות בהיסטוריה של המרוצים. מריו אנדרטי זכה באליפות העולם בפורמולה 1 בשנת 1978, ניצח במרוץ אינדיאנפוליס 500 ב-1969 ובדייטונה 500 ב-1967, והוא הנהג היחיד שזכה גם באליפות פורמולה 1, גם באינדיאנפוליס 500 וגם בדייטונה 500. בגלל הרצף הזה שמו הפך בארצות הברית כמעט לשם נרדף למהירות.

מייקל אנדרטי, בנו, זכה באליפות סדרת קארט בתחילת שנות ה-90 ונחשב לאחד הנהגים המצליחים ביותר במרוצים פתוחים בצפון אמריקה, עם 42 ניצחונות במרוצי אליפות, נתון שממקם אותו גבוה בטבלת כל הזמנים. לאחר הפרישה מההגה הוא עבר לצד הניהולי כראש קבוצת מרוצים ותיקה.

בהודעה המשותפת נאמר כי השם אנדרטי מזוהה עם מהירות, חדשנות וניצחונות, והחיבור לסטורדוט ממוסגר כמעין מעבר מעולם הפיט-סטופ המהיר במסלול אל עמדת הטעינה של הרכב החשמלי. מייקל אנדרטי, שמשמש כדירקטור ויועץ מיוחד באנדרטי אקויזישן קורפ 2, מדגיש כי מבחינתם מדובר לא רק בהזרמת הון אלא גם בניסיון להאיץ את הפריסה בפועל של טכנולוגיית הטעינה המהירה ולהציב את החברה הממוזגת כשחקנית מובילה בתחום.