לא רק צ'ק פוניט ופאלו אלטו: אלו השינויים במדד הנאסד"ק 100
עדכון המדדים השנתי בוול סטריט, מספק הזדמנות טובה לעצור ולבחון את המגמות בשוק המניות בשנה החולפת, וגם כמה סיפורים פיקנטיים. מדד הנאסד"ק 100 אמנם אינו מדד הדגל אך הוא צפוי לספק את אחד העדכונים המעניינים, לאחר שעלה בשנה האחרונה ב-32%, תוך שהוא מכה את ביצועי מדדי הבנצ'מרק האחרים דוגמת ה-S&P 500 והדאו ג'ונס.
> בלי ה-'BIG 5' הנאסד"ק היה מאבד השנה 25%
שש מניות בסך הכל צפויות להצטרף למדד הטכנולוגי בעיקרו, בעדכון הקרוב, שיערך עם נעילת שבוע המסחר הקרוב בוול סטריט (17 בדצמבר). בין המצטרפות הבולטות ניתן למנות את AIRBNB, INC המתאוששת ממשבר קורונה ואת חברת הרכבים החשמליים האמריקאית LUCID GROUP אשר הונפקה לפני כארבעה חודשים, וזכתה לעניין רב מצד המשקיעים והתקשורת.
לצד שתי אלו, ישנה גם זווית ישראלית לעדכון עם כניסתה של חברת הסייבר פאלו אלטו למדד על חשבונה של מניית חברת צ'ק פוינט הוותיקה. בין השתיים יריבות מתוקשרת בעיקר מכיוונה של פאלו אלטו, שהוקמה על ידי ניר צוק, אחד מעובדיה הראשונים של צ'ק פוינט. אחד הביטויים הבולטים ליריבות התרחש בשנת 2013 בדמותו של שלט חוצות שהוצב בנתיבי איילון מול משרדי צ'ק פוינט, אשר בו נכתב "זה עתה עברתם את צ'ק פוינט. גם אנחנו", לאחר שעברו את שווי השוק של החברה הוותיקה.
- בזק מוותרת על רכישת אקסלרה טלקום של קרן אלומה
- חסימות בכביש 2 ובכביש 20 ביום שישי: גשר חדש יונף באודים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי שעוד יתווספו למדד, אשר מורכב מהחברות הלא פיננסיות הגדולות ביותר הנסחרות בבורסה, הן חברות הסייבר FORTINET ZSCALER וחברת התוכנהDATADOG INC CL A. מי שיפנו את מקומן, הן חברת השירותים העסקייםCDW CORPORATION חברת התיירות TRIP.COM GROUP LIMITED חברת שירותי הבריאות CERNER CORP רשת התקשורת FOX CORPORATION וחברת התרופות INCYTE CORPORATION.
כיום, אין דרישת כניסה מינימלית במונחים של שווי שוק, אבל המניות במדד חייבות להיות בעלות נפח מסחר יומי ממוצע של מעל 200,000 מניות. המניות הנכנסות למדד נהנות לרוב מהיכולת להרוויח הן מבסיס משקיעים רחב והן מהעובדה שקרנות אינדקס פסיביות וכאלה המנוהלות באופן אקטיבי המחקות את המדד קונות את המניות.
"זה טוב לחברות במידה הן יצטרכו לגייס הון" ההנפקה הזו "תתרחש בהערכת שווי גבוהה יותר" ובתמורה עלות הון נמוכה יותר, "מה שפשוט מקל על מימון פרויקטים", אמר פיל מקינטוש הכלכלן הראשי של נאסד"ק על רקע השינויים.
- המכירות צונחות - המניה עולה; איך הפכה טסלה מיצרנית רכבים לחברת AI
- כך דיברו בכירי וול סטריט על טראמפ מול אפשטיין
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
- 1.Sassi6 13/12/2021 03:27הגב לתגובה זו"המניות חייבות להיות בעלות נפח מסחר מעל 200,000 מניות", כלומר, סוסים עייפים שהוצאו, הוחלפו בסוסים טריים, אבל בלי ה-'BIG 5' הנאסד"ק היה מאבד השנה 25%, ...אז אל דאגה, כי אם חמשת הסוסים של ה-'BIG 5' יתעייפו, אז גם הם יוחלפו בסוסים טריים, תודה

״ה-S&P יניב תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד בעשור הקרוב״
בגולדמן סבורים כי גל ה-AI מזכיר את בועת הדוט-קום, אבל הנפילה עוד רחוקה; האסטרטגים מעריכים שהיתרון של וול סטריט יישחק, והצמיחה הגלובלית תעבור למוקדים חדשים במזרח ובשווקים מתעוררים
יותר מעשור שוול סטריט נראית כמו ״המקום הבטוח בעולם״. מי שהחזיק מדדים אמריקאיים כמעט לא הפסיד. אפילו אם נתעלם מהתנודתיות של השנה האחרונה, רכבת הרים שהתחילה במלחמת המכסים של טראמפ ב-4 באפריל, המשיכה בירידות והתאזנה שוב עם התאוששות מהירה שוק המניות האמריקאי עם עלייה של כ-16% מתחילת השנה.
מהמשבר ב-2008 נבנה סביב ארה"ב נרטיב של יציבות וצמיחה גדולה. זה הגיע גם בזכות ריביות אפסיות, כסף זול ומדיניות מוניטרית מרחיבה כל אלה יצרו סביבה שבה חברות יכלו לצמוח כמעט בלי מגבלות. אחר כך הגיעה הקורונה עוד משבר שהפיל את הבורסות בתוך שבועות ספורים, אבל אחרי זה התגנבה לכולנו התחושה שוול סטריט בלתי ניתנת לעצירה.
הזרמות העתק של הפד, ריביות כמעט אפסיות ותמיכה ממשלתית מסיבית הזניקו את מחירי המניות לשיאים חדשים. ענקיות הטכנולוגיה כמו אפל, מיקרוסופט ואנבידיה הפכו את מדד S&P 500 למדד שלא מפסיק לשבור שיאים, כשגם מתקופות של אי-ודאות הוא יצא רק מחוזק. זה היה עשור שבו אמריקה שלטה בשווקים כמעט לבד, בעוד ששאר העולם ניסה להדביק את הקצב.
אבל לפי גולדמן זאקס, הסיפור הזה מתקרב לסיומו. בצוות האסטרטגים של הבנק, בראשות פיטר אופנהיימר, מעריכים שהעשור הבא ייראה אחרת לגמרי. המניות בארה"ב יניבו תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד - הרמה הנמוכה ביותר מבין כל האזורים המרכזיים - בעוד שהשווקים המתעוררים צפויים להוביל את הצמיחה עם תשואה שנתית של 10.9%.
- גולדמן זאקס משלם קנס עתק על פרשת שחיתות והצעד הראשון של ישראל בדרך לתעשיית ההייטק
- מייסד סיטאדל: ״בהשקעות צריכים אינטואציה; ה-AI נכשל בזה״
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדברי גולדמן, מרכז הכובד של הכלכלה הגלובלית מתחיל לזוז מזרחה. הודו, סין ומדינות נוספות באסיה נהנות ממומנטום מבני שמזין את הצמיחה - אוכלוסייה צעירה, השקעות ממשלתיות ענקיות בתשתיות ותעשייה מתקדמת, ומעבר מהיר לדיגיטציה. במקביל, החברות האמריקאיות מתמודדות עם מציאות חדשה ריבית גבוהה, עלויות מימון כבדות ותמחור שמגלם כמעט כל גרם של אופטימיות.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)המכירות צונחות - המניה עולה; איך הפכה טסלה מיצרנית רכבים לחברת AI
ירידה של 23% במכירות הרכב החשמלי לא מרתיעה את המשקיעים - הם מסתכלים על רובוטים, שבבים ונהיגה אוטונומית; וגם - האם צפויה הנפקת מניות בטסלה?
טסלה Tesla -2.05% עלתה בשנה האחרונה ב-31% לשווי של 1.4 טריליון דולר. היא עשתה זאת למרות - ירידה במכירות רכבים חשמליים. אתמול פרסמה החברה נתונים המצביעים על ירידה של כ-23% במכירות הרכב החשמלי באוקטובר בהשוואה לשנה הקודמת, בשווקים מרכזיים כמו ארצות הברית, אירופה, סין ודרום קוריאה. בצפון אמריקה, שוק הבית של החברה, נרשמה ירידה של כ-25% לעומת ספטמבר, מ-60 אלף רכבים שנמכרו בספטמבר ל-45 אלף באוקטובר. באירופה המצב דומה: עד ספטמבר ירדו המכירות ב-28.5% לעומת התקופה המקבילה ב-2024, ובגרמניה, נמכרו רק 750 רכבים באוקטובר, פחות ממחצית מהנתון של אוקטובר 2024.
הירידה בארה"ב מוסברת בחלקה בסיום הזכאות להטבת מס פדרלית של 7,500 דולר לרכבים חשמליים, מה שהוביל לזינוק מלאכותי במכירות בספטמבר. עם זאת, הנתונים חושפים מגמה רחבה יותר של חולשה בביקוש. בסין, שוק הרכב החשמלי הגדול בעולם, נמכרו כ-26 אלף רכבים באוקטובר, הנתון הנמוך ביותר מזה כמעט שלוש שנים, ירידה של 36% בהשוואה לשנה הקודמת. דגם Model Y, דגם הדגל של טסלה בסין, רשם ירידה של 8.76% במכירות קמעונאיות, ל-38,562 יחידות. התחרות מצד יצרניות מקומיות כמו BYD ו-Xpeng, לצד האטה כלכלית והוזלות מחירים, מקשות על טסלה לשמור על נתח שוק.
למרות הנתונים המדאיגים, מניית טסלה איבדה רק כ-2% במסחר בימים האחרונים. המניה עלתה בכ-6.6% מתחילת השנה ובכ-31% ב-12 החודשים האחרונים, מה שמעיד על אמון בחזון ארוך הטווח של החברה.
השאלה המרכזית בשוק כיום: האם רכבי החשמל (EV), שהיוו את ליבת סיפור טסלה במשך יותר מעשור, איבדו את כוח המשיכה שלהם? ומה בעצם מושך את המשקיעים? נראה שהמשקיעים כבר מסתכלים מעבר למכירות הרבעוניות. טסלה עוברת שינוי: מיצרנית רכבים חשמליים לחברת טכנולוגיה שבה הרכב הוא רק פלטפורמה אחת. מנועי הצמיחה החדשים הם בינה מלאכותית (AI), רובוטיקה, שבבים מותאמים ורכבים אוטונומיים.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנועי הצמיחה החדשים
לאחרונה אישרו בעלי המניות תוכנית תגמול לאילון מאסק, ששוויה הפוטנציאלי מגיע לטריליון דולר. התוכנית מתמקדת כמעט לחלוטין בתחומי AI ולא ברכבים חשמליים מסורתיים. מתוך ארבעת היעדים העיקריים, שלושה קשורים ישירות לבינה מלאכותית: הפעלת מיליון מוניות רובוטיות (Robotaxi), מכירה של מיליון רובוטים הומנואידיים (Optimus) ומכירת 10 מיליון מנויים לשירותי נהיגה אוטונומית (Full Self-Driving, FSD). מאסק יקבל אופציות למניות אם יעמוד ביעדים אלה. האישור, שקיבל 75% תמיכה, מחזק את המסר ומלמד שככה רואים המשקיעים את החברה בעתיד - חברת AI.
