מנכל סקווייר גק דורסי
צילום: Getty images Israel

ג'ק דורסי מנכ"ל טוויטר מתפטר; המניה מטפסת ב-3%

דורסי ספג ביקורת לאחרונה, כיוון שמניית הרשת החברתית לא הצליחה לתרגם את הפופולריות העצומה שלה לתשואה ראויה למשקיעים; בשנה שעברה קרן הגידור האקטיבסטית אליוט מנג'מנט המחזיקה במניית טוויטר קראה לדורסי לעזוב את תפקידו
גיא טל |
נושאים בכתבה וול סטריט טוויטר

ג'ק דורסי המנכ"ל והמייסד של הרשת החברתית טוויטר  TWITTER INC   צפוי לעזוב את תפקידו בקרוב. המנכ"ל המפורסם היה לאחרונה מושא לביקורת עקב העובדה שמניית הרשת החברתית לא הצליחה לתרגם את הפופולריות העצומה שלה לתשואה ראויה למשקיעים. השנה האחרונה ירדה מניית החברה ב10%. מתחילת השנה עלתה המניה ב-4 אחוז לעומת 23% במדד ה S&P500.

טוויטר פרסמה כי מנהל הטכנולוגיות הראשי (CTO) של החברה, פאראג אגרוול Parag Agrawal שעובד בטוויטר כבר מעל לעשור יחליף את דורסי בתפקיד המנכ"ל. "האמון שלי בפראג כמנכ"ל טוויטר הוא עמוק. עבודתו במהלך 10 השנים האחרונות עברה שינוי. אני אסיר תודה על המיומנות, הלב והנשמה שלו, זה הזמן שלו להוביל" הוסיף דורסי.

"החלטתי לעזוב את טוויטר כי אני מאמין שהחברה מוכנה להתקדם מהמייסדים שלה", אמר דורסי, שספג ביקורת על כך ששימש כמנכ"ל הן של טוויטר והן של פלטפורמת התשלומים Square (SQ). באימייל לצוות, שהוא גם צייץ בטוויטר, אמר דורסי כי מייסד חברה, המכהן כמנכ"ל מתנהל בצורה מוגבלת.

מוקדם יותר השנה, קרן הגידור האקטיבסטית אליוט מנג'מנט המחזיקה במניית טוויטר קראה לדורסי לפנות את מקומו ונראה שכעת הלחצים נושאים פרי. המשקיעים מגיבים בשמחה לידיעה ומקפיצים את המניה במעל 3% במסחר היום.

טוויטר דיווחה על ההכנסות של 1.28 מיליארד דולר ברבעון השלישי - הכנסות שעמדו ביעד השוק. והרווח היה בהתאם לתחזית - רווח של 0.15 דולר למניה. אבל צמיחת המשתמשים איטית מהצפוי. אתר הרשתות החברתיות פועל להוספת תכונות חדשות כגון חדרי צ'אט ואודיו כדי למשוך משתמשים, וגם השתפר ביכולות הפרסום שלו כדי להשיג את המטרה - הכפלת ההכנסות השנתיות עד 2023.

ההכנסות מפרסום הסתמנו ב-1.14 מיליארד דולר ברבעון שהסתיים ב-30 בספטמבר, בהתאם להערכות הקונצנזוס. הנהלת הטוויטר אמרה כי מספר משתמשים פעילים יומיים הניתנים למוניטיזציה היה 211 מיליון במהלך הרבעון השלישי, פחות מציפיות האנליסטים ל-212.6 מיליון. החברה צופה הכנסות ברבעון הרביעי בין 1.5 מיליארד דולר ל-1.6 מיליארד דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.