וירוס הקורונה
צילום: Fusion Medical Animation, Unsplash

בדרך לאישור הבוסטר: מודרנה איבדה 20% משוויה ב-3 שבועות

ארגון הבריאות העולמי עוקב אחרי ורייאנט "mu", שהחיסונים כנראה לא יעילים נגדו. החברה שפיתחה חיסוני מבוססת mRNA, אומרת כי החיסון ה-3 שלה מעורר בגוף "נוגדנים חזקים נגד הדלתא"
ארז ליבנה | (4)

אז אחרי וירוס הקורונה המקורי שפרץ לתודעה בסוף 2019 ואחרי שוורייאנט הדלתא עשה שמות ב-2020, בארגון הבריאות העולמי (WHO) עוקבים בדאגה אחרי ורייאנט חדש  בשם "mu" – כן, כמו הקול של פרות – שידוע גם בשם המקצועי כ- B.1.621 הוסף השבוע לרשימת הוורייאנטים שאחריהם עוקב הארגון, יחד עם 4 ורייאנטים נוספים.

 

הוורייאנט החדש התגלה בינואר השנה בקולומביה כבר הגיע ל-39 מדינות. אז מה מדאיג את WHO בוורייאנט החדש? "הווירוס הוא קונסטלציה של מוטציות שמראות כי הוא בעל פוטנציאל לחמוק ממערכת החיסון", כתבו ב-WHO בהודעה מטעמם. "למרות שמספר הדבקים בוורייאנט בעולם ירד ונמצא כרגע מתחת ל-0.1% של כלל המקרים, החוסן שלו בקולומביה, שם הוא מהווה 39% מהמקרים ובאקוודור (13%) עולה בצורה עקבית", הוסיפו.

 

אז אמנם הוא לא מדבק כמו הדלתא, אבל במדינות שאינן מתקדמות בחיסונים, הוורייאנט הזה מהווה קטליזטור לוורייאנט הבא. נכון לכרגע, WHO מנטרים רק 4 ורייאנטים, ביניהם האלפא מבריטניה, שנמצא ב-193 מדינות והדלתא שהתגלה ב-170 מדינות. mu ו-4 ורייאנטים נוספים נכנסים למעקב.

מודרנה בדרך לאישור הבוסטר

במקביל, מודרנה (MRNA) שחיה ונושמת את המגפה עם החיסונים שפיתחה והפכו אותה לחברה בשווי שוק של 153 מיליארד דולר, הגישה את חיסון הבוסטר שלה לאישור מנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA.

 

החברה מסרה כי ממחקר שביצעה על הבוסטר, התוצאות הראו כי הוא מעורר "תגובה איתנה של נוגדנים לוורייאנט הדלתא", וכמובן שכמו המתחרות פייזר (PFE) וביונטק (BNTX), החברה מצפה לאישור, לקראת מבצע חיסונים נרחב של זריקות הבוסטר בארה"ב.

אתמול פורסם כי במסגרת מחקר שפורסם ב-Journal of the American Medical Association, ניתנו שתי מנות חיסון של החברות לכ-1,650 עובדים במדינה, מתוכם 688 חוסנו בחיסון של מודרנה, ו-959 חוסנו בחיסון של פייזר. המנה השניה של החיסון ניתנה בסוף אפריל ובמהלך חודש מאי - אבל החיסון של מודרנה ייצר פי 2 נוגדנים. 

מודרנה תרצה לשכוח את אוגוסט 2021

בינתיים 2021 היא שנה נהדרת עבור MRNA, שעלתה מרמה של כמעט 112 דולר למניה לרמה של 390 דולר למניה, או 249% אפסייד. מרשים ביותר. עם זאת, ב-9 לאוגוסט החברה עמדה על מחיר של 484 דולר למניה, ובשלושת השבועות האחרונים איבדה כמעט 20% משוויה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אאא 02/09/2021 17:03
    הגב לתגובה זו
    תלכו לעזאל ותשלמו על הניסוי הזה במחלה ויסורים קשים שקרנים רודפי בצע את הילדים תעזבו קחו אתם תחיסוניםותקבלו שיתוק אמן
  • איזה איש טוב. הצלם אלוהים ממש (ל"ת)
    ירון 02/09/2021 22:18
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דליה 02/09/2021 17:00
    הגב לתגובה זו
    זה נבלה וזה טרפה לא חשוב באיזה חיסון מחסנים פייזר מודרנה הם קטלניים הורסים יותר תבריאות התחלואה בקרב המחוסנים רק עולה די לשקרים שלכם זה לא ענין של בריאות זה ענין של כסף כסף ועוד ניסוי ועוד ניסוי אין לכם טיפה צלם אנוש הלוואי שתשלמו על זה בבריאותכם ביסורים אמן
  • 1.
    עזי 02/09/2021 15:30
    הגב לתגובה זו
    הבלוקבאסטר הבא שלה הוא חיסון משולב לקורונה ושפעת.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.