סין
צילום: unsplash

המלחמה של הממשל הסיני בענקיות הטק מתגברת וזה הולך לכאוב

מאז אוקטובר האחרון החברות מחקו מצרפית למעלה מ-800 מיליארד דולר משווי השוק שלהן, כשעכשיו נראה שהרשויות בסין יגבילו כל הנפקה מחוץ לבורסות המרכזיות בסין
ארז ליבנה | (3)
נושאים בכתבה גלובל סין

בין כל רגעי השיא של אליפות אירופה בכדורגל, האירוע השני בחשיבותו אחרי המונדיאל – שמתקרב בימים אלה אל עבר נקודת השיא שלו, הגמר, כנראה שמה שחלקנו נזכור הייתה אותה מסיבת עיתונאים, בה חלוץ נבחרת פורטוגל ואחד השחקנים הגדולים בהיסטוריה של המשחק, רונאלדו, נתן סנוקרת לאחת מנותנות החסות המרכזיות של האירוע הלא היא קוקה קולה (KO).

למי שלא יודע, בתחילתה של אותה מסיבת העיתונאים, רונאלדו העיף את בקבוקי הקולה שהונחו על שולחן הראיונות, שם במקומם בקבוקי מים מינרלים ואמר לעולם כולו: "שתו מים". קצת אחר כך המניה נפלה ב-1.6%, מה שהיווה מחיקת שווי של 4 מיליארד דולר. הרומנטיקנים שבינינו יאמרו שהיה קשר בין ההצהרה של רונאלדו לנפילה במניה. יכול להיות. גם אם כן, הקשר הוא בסך הכול נסיבתי, לא סיבתי. כי באותה השעה שרונאלדו עשה את שעשה, המניה כבר ירדה בקרוב ל-1%.

 

הנה הסרטון המדובר:

אבל בניגוד לאותו המקרה, יש קשר סיבתי מוכח בין פעילותה של ממשלת סין, שתוקפת בחמת זעם את סקטור הטכנולוגיה בשנה האחרונה, למחיקת הון של למעלה מ-800 מיליארד דולר משוויין המצרפי של ענקיות הטק הסיניות, שנראה שאין יום שלא מונחתות עליהן סנקציות חדשות.

 

האחרונה שבהן היא כמובן דידי (DIDI), המתחרה הסינית של אובר (UBER), שהאפליקציה שלה נמחקה בתחילת השבוע מכל החנויות המקוונות בסין, בשל "פגיעה בביטחון הלאומי הסיני, בשל מדיניות הדאטה של החברה". רק בשבוע שעבר הונפקה החברה בנאסד"ק במה שהייתה ההנפקה השנייה בגודלה השנה והמשקיעים כבר מלקקים את הפצעים. האמת שזה כבר לא פצע אלא דימום מסיבי. ביום המסחר האחרון היא נפלה ב-20%, כשהיא מוחקת 7 מיליארד דולר משוויה ונופלת ל-12.6 דולר למניה, מתחת למחיר ההנפקה שעמד על 14 דולר.

 

היום החברה קיבלה מכה נוספת, שכנראה תפיל את המניה עוד יותר, לאחר שהקיצור שהיה לה בשתי האפליקציות הכי משמעותיות בסין, וויצ'אט של טסנסנט (TCEHY) ועליפיי של עליבאבא (BABA), שאפשרו לגולשים להזמין שירות נסיעות ישירות מאפליקציות אלה – בוטל לאלתר.

 

אבל היא לא לבד. מאוקטובר האחרון מניית עליבאבא ירדה קרוב ל-32% מרמה של 310 דולר ל-212 דולר למניה. מניית באידו (BIDU) ירדה ב-45% 340 דולר ל-187 דולר. מניית מיתואן (MPNGY) ירדה בלמעלה מ-36%, מ-116 דולר ל-74 דולר למניה. מניית טנסנט ירדה קרוב ל-28%, מרמה של 99 דולר לפחות מ-72 דולר למניה. מניית פינדואדו (PDD) ירדה יותר מ-44%, מרמה של 203 דולר למניה ל-113 דולר וג'יי.די קום (JD) ירדה יותר מ-32%, מ-107 דולר לקצת יותר מ-72 דולר. והזרוע עוד נטויה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    KWEB (ל"ת)
    KWEB 26/07/2021 18:28
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בחדשות רעות, העדר יוצא.. מגניב... (ל"ת)
    פוקסי 08/07/2021 06:42
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מכרות הזהב במחיר מציאה .כסף על הרצפה (ל"ת)
    יוסי 08/07/2021 01:45
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.