סין
צילום: unsplash

המלחמה של הממשל הסיני בענקיות הטק מתגברת וזה הולך לכאוב

מאז אוקטובר האחרון החברות מחקו מצרפית למעלה מ-800 מיליארד דולר משווי השוק שלהן, כשעכשיו נראה שהרשויות בסין יגבילו כל הנפקה מחוץ לבורסות המרכזיות בסין
ארז ליבנה | (3)
נושאים בכתבה גלובל סין

בין כל רגעי השיא של אליפות אירופה בכדורגל, האירוע השני בחשיבותו אחרי המונדיאל – שמתקרב בימים אלה אל עבר נקודת השיא שלו, הגמר, כנראה שמה שחלקנו נזכור הייתה אותה מסיבת עיתונאים, בה חלוץ נבחרת פורטוגל ואחד השחקנים הגדולים בהיסטוריה של המשחק, רונאלדו, נתן סנוקרת לאחת מנותנות החסות המרכזיות של האירוע הלא היא קוקה קולה (KO).

למי שלא יודע, בתחילתה של אותה מסיבת העיתונאים, רונאלדו העיף את בקבוקי הקולה שהונחו על שולחן הראיונות, שם במקומם בקבוקי מים מינרלים ואמר לעולם כולו: "שתו מים". קצת אחר כך המניה נפלה ב-1.6%, מה שהיווה מחיקת שווי של 4 מיליארד דולר. הרומנטיקנים שבינינו יאמרו שהיה קשר בין ההצהרה של רונאלדו לנפילה במניה. יכול להיות. גם אם כן, הקשר הוא בסך הכול נסיבתי, לא סיבתי. כי באותה השעה שרונאלדו עשה את שעשה, המניה כבר ירדה בקרוב ל-1%.

 

הנה הסרטון המדובר:

אבל בניגוד לאותו המקרה, יש קשר סיבתי מוכח בין פעילותה של ממשלת סין, שתוקפת בחמת זעם את סקטור הטכנולוגיה בשנה האחרונה, למחיקת הון של למעלה מ-800 מיליארד דולר משוויין המצרפי של ענקיות הטק הסיניות, שנראה שאין יום שלא מונחתות עליהן סנקציות חדשות.

 

האחרונה שבהן היא כמובן דידי (DIDI), המתחרה הסינית של אובר (UBER), שהאפליקציה שלה נמחקה בתחילת השבוע מכל החנויות המקוונות בסין, בשל "פגיעה בביטחון הלאומי הסיני, בשל מדיניות הדאטה של החברה". רק בשבוע שעבר הונפקה החברה בנאסד"ק במה שהייתה ההנפקה השנייה בגודלה השנה והמשקיעים כבר מלקקים את הפצעים. האמת שזה כבר לא פצע אלא דימום מסיבי. ביום המסחר האחרון היא נפלה ב-20%, כשהיא מוחקת 7 מיליארד דולר משוויה ונופלת ל-12.6 דולר למניה, מתחת למחיר ההנפקה שעמד על 14 דולר.

 

היום החברה קיבלה מכה נוספת, שכנראה תפיל את המניה עוד יותר, לאחר שהקיצור שהיה לה בשתי האפליקציות הכי משמעותיות בסין, וויצ'אט של טסנסנט (TCEHY) ועליפיי של עליבאבא (BABA), שאפשרו לגולשים להזמין שירות נסיעות ישירות מאפליקציות אלה – בוטל לאלתר.

 

אבל היא לא לבד. מאוקטובר האחרון מניית עליבאבא ירדה קרוב ל-32% מרמה של 310 דולר ל-212 דולר למניה. מניית באידו (BIDU) ירדה ב-45% 340 דולר ל-187 דולר. מניית מיתואן (MPNGY) ירדה בלמעלה מ-36%, מ-116 דולר ל-74 דולר למניה. מניית טנסנט ירדה קרוב ל-28%, מרמה של 99 דולר לפחות מ-72 דולר למניה. מניית פינדואדו (PDD) ירדה יותר מ-44%, מרמה של 203 דולר למניה ל-113 דולר וג'יי.די קום (JD) ירדה יותר מ-32%, מ-107 דולר לקצת יותר מ-72 דולר. והזרוע עוד נטויה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    KWEB (ל"ת)
    KWEB 26/07/2021 18:28
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בחדשות רעות, העדר יוצא.. מגניב... (ל"ת)
    פוקסי 08/07/2021 06:42
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מכרות הזהב במחיר מציאה .כסף על הרצפה (ל"ת)
    יוסי 08/07/2021 01:45
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.