המלחמה של הממשל הסיני בענקיות הטק מתגברת וזה הולך לכאוב
בין כל רגעי השיא של אליפות אירופה בכדורגל, האירוע השני בחשיבותו אחרי המונדיאל – שמתקרב בימים אלה אל עבר נקודת השיא שלו, הגמר, כנראה שמה שחלקנו נזכור הייתה אותה מסיבת עיתונאים, בה חלוץ נבחרת פורטוגל ואחד השחקנים הגדולים בהיסטוריה של המשחק, רונאלדו, נתן סנוקרת לאחת מנותנות החסות המרכזיות של האירוע הלא היא קוקה קולה (KO).
למי שלא יודע, בתחילתה של אותה מסיבת העיתונאים, רונאלדו העיף את בקבוקי הקולה שהונחו על שולחן הראיונות, שם במקומם בקבוקי מים מינרלים ואמר לעולם כולו: "שתו מים". קצת אחר כך המניה נפלה ב-1.6%, מה שהיווה מחיקת שווי של 4 מיליארד דולר. הרומנטיקנים שבינינו יאמרו שהיה קשר בין ההצהרה של רונאלדו לנפילה במניה. יכול להיות. גם אם כן, הקשר הוא בסך הכול נסיבתי, לא סיבתי. כי באותה השעה שרונאלדו עשה את שעשה, המניה כבר ירדה בקרוב ל-1%.
הנה הסרטון המדובר:
אבל בניגוד לאותו המקרה, יש קשר סיבתי מוכח בין פעילותה של ממשלת סין, שתוקפת בחמת זעם את סקטור הטכנולוגיה בשנה האחרונה, למחיקת הון של למעלה מ-800 מיליארד דולר משוויין המצרפי של ענקיות הטק הסיניות, שנראה שאין יום שלא מונחתות עליהן סנקציות חדשות.
- אואזיס לא הראשונים: עשרת הטורים הגדולים ברוק
- עליות באסיה, החוזים בוול סטריט נסחרים בעליות קלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האחרונה שבהן היא כמובן דידי (DIDI), המתחרה הסינית של אובר (UBER), שהאפליקציה שלה נמחקה בתחילת השבוע מכל החנויות המקוונות בסין, בשל "פגיעה בביטחון הלאומי הסיני, בשל מדיניות הדאטה של החברה". רק בשבוע שעבר הונפקה החברה בנאסד"ק במה שהייתה ההנפקה השנייה בגודלה השנה והמשקיעים כבר מלקקים את הפצעים. האמת שזה כבר לא פצע אלא דימום מסיבי. ביום המסחר האחרון היא נפלה ב-20%, כשהיא מוחקת 7 מיליארד דולר משוויה ונופלת ל-12.6 דולר למניה, מתחת למחיר ההנפקה שעמד על 14 דולר.
היום החברה קיבלה מכה נוספת, שכנראה תפיל את המניה עוד יותר, לאחר שהקיצור שהיה לה בשתי האפליקציות הכי משמעותיות בסין, וויצ'אט של טסנסנט (TCEHY) ועליפיי של עליבאבא (BABA), שאפשרו לגולשים להזמין שירות נסיעות ישירות מאפליקציות אלה – בוטל לאלתר.
אבל היא לא לבד. מאוקטובר האחרון מניית עליבאבא ירדה קרוב ל-32% מרמה של 310 דולר ל-212 דולר למניה. מניית באידו (BIDU) ירדה ב-45% 340 דולר ל-187 דולר. מניית מיתואן (MPNGY) ירדה בלמעלה מ-36%, מ-116 דולר ל-74 דולר למניה. מניית טנסנט ירדה קרוב ל-28%, מרמה של 99 דולר לפחות מ-72 דולר למניה. מניית פינדואדו (PDD) ירדה יותר מ-44%, מרמה של 203 דולר למניה ל-113 דולר וג'יי.די קום (JD) ירדה יותר מ-32%, מ-107 דולר לקצת יותר מ-72 דולר. והזרוע עוד נטויה.
- האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים
- ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
- 3.KWEB (ל"ת)KWEB 26/07/2021 18:28הגב לתגובה זו
- 2.בחדשות רעות, העדר יוצא.. מגניב... (ל"ת)פוקסי 08/07/2021 06:42הגב לתגובה זו
- 1.מכרות הזהב במחיר מציאה .כסף על הרצפה (ל"ת)יוסי 08/07/2021 01:45הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
סנדיסקלמה סנדיסק מתרסקת ב-18%?
למרות סקירה חיובית ושדרוג מחיר יעד מצד בנק אוף אמריקה, סנדיסק נופלת על רקע חולשה רחבה במדדי הטכנולוגיה והתגברות החשש בשוק מפני הערכות השווי של חברות הטכנולוגיה
סנדיסק SanDisk Corp. -20.33% רושמת ירידה חדה של כ־18% במסחר, למרות שדווקא היום קיבלה סקירה חיובית במיוחד. בנק אוף אמריקה התרשם מהפגישה שקיים עם הנהלת החברה, העלה את מחיר היעד ל־300 דולר, הגבוה בוול סטריט, ואף הדגיש שהוא “יוצא מהשיחה אופטימי יותר מבעבר”. אבל בשוק ההון ההקשר הרחב גובר על הדוחות וההמלצות.
הירידות החדות מגיעות אחרי יום תנודתי במיוחד במדדים. העליות החדות שנרשמו תחילה בעקבות דו״ח אנבידיה נמחקו לחלוטין, ומדדי הטכנולוגיה עברו במהירות לטריטוריה שלילית. כשהמגמה משתנה בעוצמה כזו, אפילו חברות שנהנות מחדשות חיוביות מוצאות את עצמן נשאבות למומנטום הכללי וסנדיסק הייתה אחת המניות שספגו את המכה.
BofA מדברים על שוק NAND שממשיך להיות הדוק לפחות עד סוף 2026, מה שאמור לתמוך במחירים ולהשאיר את הספקים בעמדה נוחה מול הלקוחות. מבחינת הבנק, זהו בסיס שיכול להחזיק שנים של צמיחה, במיוחד כשהביקוש למרכזי נתונים ולאפליקציות AI ממשיך להתגבר. בהנהלת סנדיסק עצמה משדרים ביטחון בשוק. המנכ"ל דיוויד גוקלר וה-CFO לואיס ויסוסו הסבירו לבנק אוף אמריקה שהם רואים ביקושים חזקים מצד לקוחות גדולים, במיוחד בתחום הדאטה סנטר וה-AI. הם גם ציינו שהלקוחות מנסים לנעול חוזי אספקה ארוכים, תופעה שמתאימה לסביבה של מחסור.
6 גורמים תומכים
בנק אוף אמריקה מונה שישה גורמים תומכים, בהם מלאים נמוכים בענף, ייצור eSSD שעולה מדרגה וטכנולוגיית BiCS8 שאמורה לשפר את הרווחיות. גם בהיבט הפיננסי, סנדיסק ממשיכה להציג גישה זהירה, שומרת על יתרת מזומנים גבוהה ומתכננת להעדיף רכישות עצמיות על פני חלוקת דיבידנד.. סנדיסק היא בדיוק אחת המניות שהפכו למייצגות של שבבי ה-AI, ולכן גם הראשונה להיפגע כשהשוק מתחיל לשאול שאלות.
- הקאמבק של סנדיסק - פי 5 ב-3 חודשים
- בתום המסחר: 'סנדיסק' ו'אי-ביי' הכו את תחזיות האנליסטים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסנטימנט התערער גם בגלל שהנהלת החברה הגדירה את הסביבה הנוכחית כ”פושרת” למרות צמיחה דו-ספרתית בביקושים. אמירה כזו, גם אם סבירה בהקשר עונתי, לא מסתדרת טוב עם משקיעים שמחפשים סיפור צמיחה חד וברור. בנוסף, השוק עוקב מקרוב אחרי האפשרות של הזמנות־יתר מצד לקוחות. בסנדיסק אמרו שהם בודקים את זה בזהירות.
