לוסיד
צילום: צילום מסך, אתר החברה

למה ה-SPAC הזה זינק פי 4 מתחילת השנה וב-27% בסופ"ש?

מניית CCIV הגיעה ביום המסחר האחרון של המסחר בשבוע שעבר ל-40 דולר ליחידה, לאחר שמועות כי המיזוג עם יצרנית הרכבים החשמליים, לוסיד, מתקרב
ארז ליבנה | (2)

מניית ה-SPAC – שלד בורסאי שמוקם לצורך מיזוג פעילות עסקית – צ'רצ'יל קפיטל קורפ  (CCIV) זינקה פי ארבעה מאז השמיני בינואר והגיעה לרמה של 40 דולר ליחידה. הסיבה: השוק צופה שהחברה תתמזג עם אחת מיצרניות הרכב החשמלי המבטיחות בשוק, לוסיד שמה. ביום שישי האחרון המניה קפצה מ-31.5 דולר לרמתה הנוכחית. כלומר 27% ביום המסחר האחרון.
 

הסיבה לעליות הוא דיווח בטרמינל של בלומברג, לפיו השלד CCIV נמצא בשיחות עם וונרורק, מהמשקיעים הוותיקים בלוסיד, עוד כשהייתה יצרנית סוללות קטנה ב-2009 וקראו לחברה אטייבה. ב-2016 עשתה החברה הסבה לגלגולה הנוכחי. עם זאת, החברות ו-CCIV לא פרסמו אף דיווח בנושא.

 

כמו יצרניות רכב צעירות רבות, לוסיד אייר מוגדרת כמתחרה משמעותית של טסלה (TSLA) של אילון מאסק. החברה דיווחה בדצמבר האחרון כי השלימה את המפעל שלה באריזונה, שאמור לייצר בסופו של דבר 400 אלף רכבים בשנה. בתחילה, יוכל המפעל לייצר 30,000 רכבים בשנה והיא צופה שבאביב הקרוב ייצאו הרכבים הראשונים.

 

עם זאת, הרכבים של לוסיד הרבה יותר יקרים מרכבי טסלה. הזול שבהם מתחיל ממחיר של 70 אלף דולר, כשמודל 3 של טסלה מתחיל מ-40. העניין הוא שליצרנית הרכבים יש הרבה סימני שאלה בנוגע לאיכות של הרכבים, כמו גם השאלה הברורה: האם יצליחו לייצר נתח שוק. זה לא ברור בכלל.

 

הן השלדים הבורסאיים והן תעשיית הרכבים החשמליים הם שוק לוהט. מתחילת השנה, גייסו הספאקים למעלה מ-30 מיליארד דולר לחיפוש פעילות עסקית. בשנתיים האחרונות ראינו לא מעט הנפקות בתחום הרכב.

 

בכלל, מתוך מחשבה שרכבים חשמליים הם העתיד של תעשיית הרכב העולמית, לוול סטריט יש אובססיה לרכבים חשמליים. שנת 2020 הייתה שמורה בעיקר לטסלה ולשלושת החברות הסיניות LI ,NIO ו-XPEV, אך שחקנים חדשים צפויים להיכנס למגרש בשנת 2021. החברות החדשות רוצות להיכנס לגל בשיאו, חלק מחפשות שיתופי פעולה עם בעלי ברית חזקים והאחרות כיסים עמוקים, כך נוצר השילוב בינם לבין הספאק.

לקריאה נוספת:

רוצים להכיר עוד חברות רכב מעניינות? היכנסו לכאן

רוצים לדעת מה זה בכלל SPAC? לחצו כאן.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ושתי 15/04/2021 12:54
    הגב לתגובה זו
    בקרוב קרן האושר הנורווגי תפשוט רגל מכל הכספםם שהם מעלים את הבורסה
  • 1.
    עמי 18/02/2021 16:33
    הגב לתגובה זו
    איך זה שאתם כותבים כל הזמן חדשות ישנות כל כך? כבר לפני חודש כל העולם מדבר על CCIV....
רובוטיקה  (רשתות)רובוטיקה (רשתות)

למה מניית הרובוטיקה הזאת מזנקת היום ב-80%?

חברת AMC Robotics, שפועלת מאז 2014 והשלימה לאחרונה מיזוג SPAC, מציגה רובוט אבטחה אוטונומי למחסנים, שווי שוק של כ־250 מיליון דולר והיקף מצומצם של מניות זמינות למסחר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רובוטיקה

מניית AMC Robotics (AMCI) מזנקת ב-80%, יום אחד בלבד לאחר זינוק חד של כ־168%. העלייה האחרונה מצטרפת לגל עניין שנוצר סביב החברה בעקבות שורת התפתחויות עסקיות, ובראשן המעבר לשלב מסחור של טכנולוגיית הרובוטיקה מבוססת הבינה המלאכותית שפיתחה. בשוק רואים במהלך זה שינוי מהותי באופי החברה, ממיזם טכנולוגי בשלב מוקדם לחברה המבקשת לייצר הכנסות בפועל.

AMC Robotics פועלת מאז 2014, אך עד לאחרונה פעלה הרחק מאור הזרקורים של שוק ההון. פעילותה התמקדה בפיתוח פתרונות אבטחה חכמים, בעיקר באמצעות שילוב של ראייה ממוחשבת, עיבוד תמונה ובינה מלאכותית במערכות פיקוח וניטור. אחד המוצרים המרכזיים בפעילות ההיסטורית של החברה הוא קו מצלמות האבטחה YI, שנועד לשימושים מסחריים ותעשייתיים. עם השנים הרחיבה החברה את תחומי הפעילות שלה מעבר למצלמות, מתוך ניסיון להציע פתרונות אבטחה אוטונומיים ומבוססי תוכנה.

לאחרונה חשפה החברה רובוט ארבע-רגלי אוטונומי, המבוסס על טכנולוגיית Visual-AI, המיועד לסיורי אבטחה ותגובה לאירועים במחסנים, מרכזים לוגיסטיים ואתרים תעשייתיים. הרובוט נועד לפעול באופן עצמאי, לנווט בסביבה מורכבת ולהגיב לאירועים בזמן אמת. לפי תיאורי החברה, הרובוט משלב חיישנים מתקדמים עם יכולות עיבוד תמונה ובינה מלאכותית, ומסוגל לקבל החלטות תפעוליות ללא צורך במפעיל אנושי צמוד. השוק הלוגיסטי, שבו נרשמת מגמה מתמשכת של אוטומציה, נתפס כיעד המרכזי ליישום הטכנולוגיה.

מנכ״ל החברה, שון דה, אמר עם פרסום התוכניות למסחור כי החברה נכנסת לשלב חדש בפעילותה. לדבריו, השאיפה היא להביא לשוק מוצרים שיספקו רמת אוטומציה גבוהה יותר ללקוחות ארגוניים, תוך שיפור היעילות והבטיחות באתרי פעילות.


כבר לא שלד בורסאי

בתחילת דצמבר הושלם מיזוג שבמסגרתו חדלה החברה לפעול כשלד בורסאי מסוג SPAC, והחלה להיסחר כחברה תפעולית בנאסד״ק תחת הסימול AMCI. לפני המיזוג, פעילותה הציבורית של החברה הייתה מוגבלת להחזקת כספים בנאמנות, ללא פעילות עסקית שוטפת. עם השלמת העסקה שוחררו הכספים, והחברה קיבלה גישה להון שנועד לממן את המעבר משלב פיתוח לשלב מסחור.

קורסרה רשתות חברתיותקורסרה רשתות חברתיות

קורסרה תרכוש את יודמי בעסקת מניות של 2.5 מיליארד דולר

העסקה, הצפויה להיסגר במחצית השנייה של השנה הבאה, משקפת האצה בתהליכי מיזוג בענף הלמידה הדיגיטלית על רקע האטה בצמיחה, שחיקת שווי והימור משותף על ביקוש גובר להכשרות מבוססות בינה מלאכותית בשוק העבודה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה למידה עצמאית

פלטפורמת הלמידה המקוונת קורסרה הודיעה על הסכם לרכישת המתחרה יודמי בעסקת מניות, במהלך שמעריך את החברה הממוזגת בכ־2.5 מיליארד דולר. מדובר באחת מעסקאות המיזוג הבולטות בענף ההשכלה הדיגיטלית בשנים האחרונות, על רקע האטה בצמיחה ודרישה גוברת להתייעלות ולגודל.

לפי הודעת החברות, העסקה צפויה להיסגר במחצית השנייה של השנה הבאה, בכפוף לאישורים רגולטוריים ואישור בעלי המניות. קורסרה תרכוש את יודמי בעסקה ללא מזומן, שבמסגרתה יקבלו בעלי המניות של יודמי כ־0.8 מניות קורסרה עבור כל מניה שברשותם. ההסכם משקף ליודמי שווי של כ־930 מיליון דולר, פרמיה של כ־18% על מחיר המניה ערב ההודעה. בתגובה לדיווח, מניית יודמי זינקה בכמעט 30%, בעוד מניית קורסרה עלתה בכ־8%.


תקופה מאתגרת

המיזוג מגיע בתקופה מאתגרת לשתי החברות. אף ששתיהן הציגו גידול בהכנסות ברבעון השלישי של 2025, מניותיהן רשמו ירידות חדות בשנה האחרונה, על רקע ספקות לגבי קצב הצמיחה העתידי והיכולת לייצר רווחיות יציבה.

ענף הלמידה המקוונת חווה שינוי מאז דעיכת הביקושים החריגים שנרשמו בתקופת הקורונה. לאחר גל של הנפקות והשקעות, החברות בענף מתמודדות כעת עם האטה בהרשמות של צרכנים פרטיים ועם לחץ מצד משקיעים לשפר מודלים עסקיים. במציאות זו, גודל ופריסה רחבה הפכו ליתרון. קורסרה ויודמי סבורות כי שילוב הפעילויות יאפשר להן לפנות באופן יעיל יותר לשוק הארגוני, שמציע הכנסות חוזרות ויציבות יחסית לעומת מכירת קורסים בודדים לצרכנים.

למרות הדמיון, מדובר בשתי פלטפורמות בעלות מודלים שונים. קורסרה פועלת בשיתוף אוניברסיטאות ומוסדות אקדמיים ומציעה תארים, תעודות מקצועיות וקורסים מובנים, בעוד יודמי מתבססת על זירת מסחר של מדריכים עצמאיים המוכרים קורסים ישירות ללומדים ולארגונים. החברות מעריכות כי שילוב הגישות יאפשר להן להציע סל רחב יותר של תכנים, החל מהכשרות אקדמיות ארוכות טווח ועד למודולים קצרים וממוקדים. בכך הן מקוות להגדיל את הרלוונטיות שלהן עבור עובדים ומעסיקים כאחד.