לוסיד
צילום: צילום מסך, אתר החברה

למה ה-SPAC הזה זינק פי 4 מתחילת השנה וב-27% בסופ"ש?

מניית CCIV הגיעה ביום המסחר האחרון של המסחר בשבוע שעבר ל-40 דולר ליחידה, לאחר שמועות כי המיזוג עם יצרנית הרכבים החשמליים, לוסיד, מתקרב
ארז ליבנה | (2)

מניית ה-SPAC – שלד בורסאי שמוקם לצורך מיזוג פעילות עסקית – צ'רצ'יל קפיטל קורפ  (CCIV) זינקה פי ארבעה מאז השמיני בינואר והגיעה לרמה של 40 דולר ליחידה. הסיבה: השוק צופה שהחברה תתמזג עם אחת מיצרניות הרכב החשמלי המבטיחות בשוק, לוסיד שמה. ביום שישי האחרון המניה קפצה מ-31.5 דולר לרמתה הנוכחית. כלומר 27% ביום המסחר האחרון.
 

הסיבה לעליות הוא דיווח בטרמינל של בלומברג, לפיו השלד CCIV נמצא בשיחות עם וונרורק, מהמשקיעים הוותיקים בלוסיד, עוד כשהייתה יצרנית סוללות קטנה ב-2009 וקראו לחברה אטייבה. ב-2016 עשתה החברה הסבה לגלגולה הנוכחי. עם זאת, החברות ו-CCIV לא פרסמו אף דיווח בנושא.

 

כמו יצרניות רכב צעירות רבות, לוסיד אייר מוגדרת כמתחרה משמעותית של טסלה (TSLA) של אילון מאסק. החברה דיווחה בדצמבר האחרון כי השלימה את המפעל שלה באריזונה, שאמור לייצר בסופו של דבר 400 אלף רכבים בשנה. בתחילה, יוכל המפעל לייצר 30,000 רכבים בשנה והיא צופה שבאביב הקרוב ייצאו הרכבים הראשונים.

 

עם זאת, הרכבים של לוסיד הרבה יותר יקרים מרכבי טסלה. הזול שבהם מתחיל ממחיר של 70 אלף דולר, כשמודל 3 של טסלה מתחיל מ-40. העניין הוא שליצרנית הרכבים יש הרבה סימני שאלה בנוגע לאיכות של הרכבים, כמו גם השאלה הברורה: האם יצליחו לייצר נתח שוק. זה לא ברור בכלל.

 

הן השלדים הבורסאיים והן תעשיית הרכבים החשמליים הם שוק לוהט. מתחילת השנה, גייסו הספאקים למעלה מ-30 מיליארד דולר לחיפוש פעילות עסקית. בשנתיים האחרונות ראינו לא מעט הנפקות בתחום הרכב.

 

בכלל, מתוך מחשבה שרכבים חשמליים הם העתיד של תעשיית הרכב העולמית, לוול סטריט יש אובססיה לרכבים חשמליים. שנת 2020 הייתה שמורה בעיקר לטסלה ולשלושת החברות הסיניות LI ,NIO ו-XPEV, אך שחקנים חדשים צפויים להיכנס למגרש בשנת 2021. החברות החדשות רוצות להיכנס לגל בשיאו, חלק מחפשות שיתופי פעולה עם בעלי ברית חזקים והאחרות כיסים עמוקים, כך נוצר השילוב בינם לבין הספאק.

לקריאה נוספת:

רוצים להכיר עוד חברות רכב מעניינות? היכנסו לכאן

רוצים לדעת מה זה בכלל SPAC? לחצו כאן.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ושתי 15/04/2021 12:54
    הגב לתגובה זו
    בקרוב קרן האושר הנורווגי תפשוט רגל מכל הכספםם שהם מעלים את הבורסה
  • 1.
    עמי 18/02/2021 16:33
    הגב לתגובה זו
    איך זה שאתם כותבים כל הזמן חדשות ישנות כל כך? כבר לפני חודש כל העולם מדבר על CCIV....
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.