למה ה-SPAC הזה זינק פי 4 מתחילת השנה וב-27% בסופ"ש?
הסיבה לעליות הוא דיווח בטרמינל של בלומברג, לפיו השלד CCIV נמצא בשיחות עם וונרורק, מהמשקיעים הוותיקים בלוסיד, עוד כשהייתה יצרנית סוללות קטנה ב-2009 וקראו לחברה אטייבה. ב-2016 עשתה החברה הסבה לגלגולה הנוכחי. עם זאת, החברות ו-CCIV לא פרסמו אף דיווח בנושא.
כמו יצרניות רכב צעירות רבות, לוסיד אייר מוגדרת כמתחרה משמעותית של טסלה (TSLA) של אילון מאסק. החברה דיווחה בדצמבר האחרון כי השלימה את המפעל שלה באריזונה, שאמור לייצר בסופו של דבר 400 אלף רכבים בשנה. בתחילה, יוכל המפעל לייצר 30,000 רכבים בשנה והיא צופה שבאביב הקרוב ייצאו הרכבים הראשונים.
עם זאת, הרכבים של לוסיד הרבה יותר יקרים מרכבי טסלה. הזול שבהם מתחיל ממחיר של 70 אלף דולר, כשמודל 3 של טסלה מתחיל מ-40. העניין הוא שליצרנית הרכבים יש הרבה סימני שאלה בנוגע לאיכות של הרכבים, כמו גם השאלה הברורה: האם יצליחו לייצר נתח שוק. זה לא ברור בכלל.
- ניסיון נוסף - האם ימי המסחר בישראל ישתנו?
- הסוף לגלובליזציה? לקראת מפגש הנגידים השנתי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הן השלדים הבורסאיים והן תעשיית הרכבים החשמליים הם שוק לוהט. מתחילת השנה, גייסו הספאקים למעלה מ-30 מיליארד דולר לחיפוש פעילות עסקית. בשנתיים האחרונות ראינו לא מעט הנפקות בתחום הרכב.
בכלל, מתוך מחשבה שרכבים חשמליים הם העתיד של תעשיית הרכב העולמית, לוול סטריט יש אובססיה לרכבים חשמליים. שנת 2020 הייתה שמורה בעיקר לטסלה ולשלושת החברות הסיניות LI ,NIO ו-XPEV, אך שחקנים חדשים צפויים להיכנס למגרש בשנת 2021. החברות החדשות רוצות להיכנס לגל בשיאו, חלק מחפשות שיתופי פעולה עם בעלי ברית חזקים והאחרות כיסים עמוקים, כך נוצר השילוב בינם לבין הספאק.
לקריאה נוספת:
רוצים להכיר עוד חברות רכב מעניינות? היכנסו לכאן
רוצים לדעת מה זה בכלל SPAC? לחצו כאן.
- 2.ושתי 15/04/2021 12:54הגב לתגובה זובקרוב קרן האושר הנורווגי תפשוט רגל מכל הכספםם שהם מעלים את הבורסה
- 1.עמי 18/02/2021 16:33הגב לתגובה זואיך זה שאתם כותבים כל הזמן חדשות ישנות כל כך? כבר לפני חודש כל העולם מדבר על CCIV....

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?
כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?
היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.
על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.
מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.
לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.
- מה ההון של הישראלי הממוצע? לא מה שחשבתם
- לראשונה מזה עשור: יותר מיליארדרים אמריקאיים מסיניים; מי נמצא בראש הרשימה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.
אילון מאסק ספייסXהאם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?
מה עושה ספייסX של אילון מאסק, למה מעריכים שהיא תהיה ה-IPO הגדול בהיסטוריה, והאם היא תהיה גדולה מטסלה?
עסקת מניות בה מכרו עובדים מניות לקרנות, מציבה את שוויה של ספייסX על 800 מיליארד דולר, זינוק של 100% לעומת 400 מיליארד דולר לפני כחצי שנה. המחיר למניה בעסקה עמד על 421 דולר, כפול ממחיר של 212 דולר בעסקאות קודמות. שווי זה ממקם את ספייסX מעל חברות פרטיות כמו OpenAI (שווי 500 מיליארד דולר) ובייטדאנס (שווי 200-250 מיליארד דולר), ומקרב אותה לענקיות ציבוריות כמו טסלה (שווי 1.5 טריליון דולר).
נראה שטסלה היא המודל לחיקו או הרף לפחות מבחינת השווי - אילון מאסק בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה הוא גם המוביל של ספייסX ואנחנו כבר יודעים שהוא יודע להשביח חברות. מאסק יודע לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. החלומות האלו בינתיים לא בהכרח רווחיים מאוד, אבל וול סטריט מאוהבת. השווי של טסלה הוא לא קשור להיותה חברת רכבים, אלא חברת AI שעומדת בין המובילות בתחום עם תכנון להיות המובילה ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים. השווי של ספייסX לא קשור לביצועים הנוכחיים שלה, אלא לפוטנציאל.
ספייסX יכולה להיות חברה בשווי של טסלה ואפילו יותר. העלייה בשווי ל-800 מיליון דולר נובעת מצמיחה בהכנסות, בעיקר מסטארלינק החברה הבת (הרחבה בהמשך) ומשיגורים תכופים יותר לחלל, אך העסקה גם מבטאת התקרבות להנפקה לציבור שאמורה להיות בשנה הבאה לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר.
שווי של 1.5 מיליארד דולר, אם יהיה, משקף מכפיל של 100 על הכנסות 2025 המוערכות ב-15 מיליארד דולר, גבוה ממכפילי חברות טכנולוגיה ציבוריות כמו פלנטיר (70 על הכנסות 2026). השווי מבוסס על פוטנציאל עתידי - כמות המנויים שצפויה על פי מאסק לסטארלינק עד 2040 יכולה להגיע למאות רבות של מיליונים. ההכנסות בהתאם יעלו על 100 מיליארד דולר.
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- SpaceX מתקרבת לשווי של 800 מיליארד דולר ומאותתת על הנפקה אפשרית ב־2026
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סטארלינק: מעצמה גלובלית
סטארלינק, רשת האינטרנט הלווייני של ספייסX, הפכה למקור ההכנסה העיקרי, עם 8 מיליון מנויים, עלייה מ-5 מיליון בפברואר ומ-7 מיליון בספטמבר. הצפי להכנסות מסטארלינק עומד על 11.8 מיליארד דולר ב-2025, ו-15.9 מיליארד דולר ב-2026. שירות זה מהווה 70% מהכנסות ספייסX, לעומת 30% משיגורים מסחריים וממשלתיים.
