טסלה
צילום: Istock

הטירוף סביב טסלה לא עוצר: מזנקת בעוד 8.7%

למרות הירידה החזויה במכירות של כלל סקטור הרכב, המשקיעים נוהרים למניה בשל הצפי כי 'החברה תציג רווחיות ארבעה רבעונים ברציפות. שיא של 20 מיליארד דולר בשורט נגד המניה
ארז ליבנה | (5)

היום קרו 2 דברים בטסלה (סימול: TSLA). הראשון זה שהחברה הודיעה על ביטול ייצור מודל Y הזול וגם על הורדת מחירו של הקרוסאובר מודל Y (היקר יותר) ב-3,000 דולר למחיר של 49,900 דולר.

זה יכול להיות סימן ל-2 דברים. האחד מעודד – ניסיון להיות תחרותי יותר בשוק. השני פחות מעודד – אין דרישה לרכבים במיתון. כנראה שזה שילוב של שניהם, כי טסלה כבר חתכה בחודש מאי במחירם של כמה וכמה דגמים. עם זאת, בטסלה ככל הנראה מגבירים את ייצור מודל ה-Y, מה שמהווה אינדיקטור להזמנות של הקרוסאובר.

 

הדבר השני שקרה זה שהמניה קופצת ב-8.7% בפתיחת המסחר. עכשיו איך מסבירים את זה? אפשר גם לשאול איך מניה שהייתה בתחילת השנה במחיר של 440 דולר, הגיעה לרמה שהיא עומדת כבר על מחיר של למעלה מ-1,550 דולר למניה?

 

פשוט. זה לא מעניין אף אחד. החברה, שמוכרת את רכביה מראש, מדווחת על קצב אספקת רכבים יותר מסביר, שיאפשר לה להיות רווחית. עכשיו טסלה הציגה רווחיות בכל שלושת הרבעונים שקדמו לרבעון הנוכחי וב-22 לחודש היא צפויה לחשוף את מאזניה. רווח והמניה תוכנס למדד ה-S&P 500. החברה דיווחה כי סיפקה למעלה מ-90 אלף רכבים ברבעון, כשברבעון שלפני סיפקה פחות רכבים ללקוחות ועדיין הייתה רווחית. זה לבד מספיק כדי לעשות במניה ראלי. 

עם זאת, שלא תטעו כניסה של החברה למדד הענק הזה, זה חדשות גדולות לא רק לטסלה, אלא גם ל-S&P. אם וכשתיכנס למדד, היא תהיה גדולה יותר מ-95% מהחברות האחרות במדד.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    שרון 13/07/2020 20:59
    הגב לתגובה זו
    הפושעים הכלכליים בראשותו של הנשיא המעורער בנפשו יביאו את אמריקה לאבדון
  • 4.
    פשוט טירוף 13/07/2020 19:25
    הגב לתגובה זו
    עשתה כבר 100% בחודש, הכפילה את השווי , הוסיפה 150 מליארד לשויי שלה בחודש בודד. כשחברת הרכבים הכי גדולה אחריה - טויוטה -TM - שמוכרת פי 50 ויותר רכבים ממנה בשנה שווה כבר רקמחצית ממנה. אין הגיון פה. רק צער שלא קניתי ממנה במקוטם לנסות כל הזמן לעשות שורט על הבועה המטורפת הזאת
  • 3.
    דניאל 13/07/2020 17:52
    הגב לתגובה זו
    כשהיא תתחיל להרוויח המאזן שלה יושווה לכלל מאזני חברות הרכב בעולם ואז היא תתרסק,כרגע עולה על חלום שהמכונית שלה זה סוג של אייפון.
  • 2.
    ת ר ג י ל (ל"ת)
    ברוש 13/07/2020 17:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 13/07/2020 17:16
    הגב לתגובה זו
    כניסת טסלה למדד s
שבבי AI (AI)שבבי AI (AI)
IPO

המתחרה הסינית של אנבידיה מזנקת 500% ביום המסחר הראשון

גייסה בבורסה בסין 1.1 לפי 7.2 מיליארד והשווי קפץ ל-43 מיליארד דולר

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה

מור ת'רדס של יוצאי אנבידיה היא חברת שבבי AI סינית שנהנית מתנופה עצומה על רקע הגבלות הסחר בין ארה"ב לסין. כשכור ארה"ב אוסרת על משלוח שבבי AI מתקמדים לסין. אנבידיה פיתחה שב מיוחד שלא עוקף את ההגבלות האלו. הממשל הסיני רתח - הוא רואה בכך השפלה אמריקאית, והוא דרש מהחברות הסיניות שלא לקנות שבבי אנבידיה שמהווים תחליף לשבב הבלקוול. 

אנבידיה ציפתה למכור במיל 50 מיליארד דולר בשנה בסין וזה בעצם נעלם. את הוואקום הזה ממלאות כמה חברות שבבים סיניות מור ת'רדס וקמבריקון הן הבולטות - 

מור ת'רדס המכונה "אנבידיה של סין", פתחה את יום המסחר הראשון שלה בבורסת שנגחאי בזינוק של 502% - קפיצה שהפכה אותה לאחת ההנפקות החזקות ביותר מאז רפורמות 2019. החברה, שהוקמה ב-2020 על ידי ג'יאנג'ונג ז'אנג, בכיר לשעבר באנבידיה, גייסה 8 מיליארד יואן (כ-1.13 מיליארד דולר) - ההנפקה השנייה בגודלה השנה בסין, אחרי Huadian New Energy. מניית החברה נפתחה ב-650 יואן, לעומת מחיר IPO של 114.28 יואן, והגיעה לשווי שוק זמני של 305 מיליארד יואן - 43 מיליארד דולר (לעומת גיוס לפי שווי של 7.2 מיליארד דולר). 

הביקושים למניה חרגו מציפיות: החלק הקמעונאי נרשם פי 2,750 מההיצע, וההנפקה כולה משקפת אופטימיות גוברת ביכולת סין להשיג עצמאות טכנולוגית.מור ת'רדס מתמחה בשבבים לגרפיקה ולבינה מלאכותית (AI), ומשמשת חלופה מרכזית למעבדי אנבידיה, שמוגבלים כאמור על ידי סנקציות אמריקאיות. 

החברה פיתחה את ארכיטקטורת MUSA, התואמת CUDA של אנבידיה ומקלה על מעבר, ויצרה ארבעה דורות של שבבים מאז הקמתה. ההנפקה, לוותה בתמיכה ממשלתית, כולל אישור מהיר של 122 ימים מרגע הגשת הבקשה. זהו סמל נוסף למירוץ סין נגד ההגבלות, כאשר בייג'ין מקדמת חדשנות מקומית כחלק ממדיניות "עצמאות טכנולוגית".

GE AerospaceGE Aerospace
הטור של גרינברג

החברה בת ה-134 שנולדה מחדש לפני 6 שנים

GE, שלאורך המאה ה-20 יצרה והובילה את מנועי הצמיחה העיקריים של כלכלת ארה"ב, הידרדרה מאז בשל ניהול כושל. מנהל מצוין שהגיע אליה ב-2018 הפך בהדרגה את הקערה על פיה בין היתר באמצעות פיצול החברה לשלוש. מי שהחזיק במניה לפני הפיצול מורווח מעצם המהלך ומהעליות במניות שבאו בעקבותיו. ואחרי כל זה האנליסטים עדיין ממליצים עליהן כ"קנייה"



שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה ג'נרל אלקטריק

כעת מתחילה בוול סטריט עונת הסיכומים של 2025. בתחילת השנה יצא ראש צוות יועצי שוק ההון של מורגן סטנלי בתחום ניהול השקעות, אנדרו סלימון, בתחזית אופטימית לפיה "האופטימיות חוזרת עם סיום שנת 2024 לאחר ששוק השוורים נכנס לשנתו השלישית. זאת כאשר זרימת קרנות קמעונאיות הפכה סוף סוף לחיובית יותר והאנליסטים מוול סטריט התאימו את תחזיותיהם לגבי 2025, מה שמרמז על רווחים דו-ספרתיים". 

הופתעתי אז כי הבוס של סלימון, מרק וילסון, דווקא המשיך לדבוק בתחזיותיו השליליות. אלא שסלימון צדק וכפי שקורה מאז התחיל המיזוג בין מהפכת הטכנולוגיה לכלכלת המיינסטרים ב-2009, גם 2025 הסתיימה חיובית, ואין שום סיבה שזה לא יימשך כל עוד המהפכה ממשיכה והנשיא טראמפ מטפח את MAGA. 

אני חושב ששנת 2026 תהיה "שנת המכונית האוטונומית שתתחיל להשתלט על הכבישים", לצד "שנת תעשיות החלל" שבה נראה את כלכלת החלל פורחת ולצד "שנת המעבר בבריאות מטיפול לאבחנה", מה שלדעתי יחזיר את פייזר לכותרות. כדאי לפיכך להכניס לתצפית את GE, את טסלה ואת פייזר. דעתי היא שבמהלך השנה החדשה תגיע וול סטריט סוף סוף למסקנה שטסלה היא הרבה יותר מחברת מכוניות חשמליות וש-GE חזרה לגדולתה מימי המנכ"ל האגדי ג'ק וולש ושפייזר "השתחררה מענן הקורונה".  יחד עם זאת, המשקיעים צריכים להקפיד על אסטרטגיות של "לא להיות חזירים" ושל "מעקב אישי צמוד" לפני קבלת החלטות השקעה. היום, עם ה-AI, אין שום סיבה לסמוך על אף אחד חוץ מעצמכם.

מהפך עסקי נדיר

GE, שלקראת סוף המאה ה-19 זרעה את זרעי מהפכת הטכנולוגיה הנוכחית ובמהלך מאה השנים הראשונות לחייה, לאורך המאה ה-20 ובאמצעות טכנולוגיות חדשניות, יצרה והובילה את מנועי הצמיחה העיקריים של כלכלת ארה"ב בתחומים כמו תעופה, אנרגיה, כוח, תחבורה, ציוד רפואי, מוצרי החשמל ביתיים, תקשורת, מחשוב, בידור ופיננסים ואפילו התחילה את תעשיית החלל, נקלעה לקראת סוף המאה ה-20 לסף פשיטת רגל. אבל, בהובלתו של מנהל-על ייחודי, הצליחה בניגוד לכל הציפיות, לחזור בגדול.

כעת מובילה החברה את מהפכת תעשיית החלל הצעירה שלדעתי תעצב את כלכלת המאה ה-21. לא רק שהחברה הוותיקה ביצעה מהפך עסקי נדיר, אלא היא גם הצליחה להחזיר למשקיעים בה את ערך השקעתם בריבית דריבית ונחשבת כיום, ערב יום הולדתה ה-134, כאחת ההשקעות המומלצות ביותר למשקיעים לטווח הארוך למרות העליות החדות בשנים האחרונות.