טסלה
צילום: Istock

הטירוף סביב טסלה לא עוצר: מזנקת בעוד 8.7%

למרות הירידה החזויה במכירות של כלל סקטור הרכב, המשקיעים נוהרים למניה בשל הצפי כי 'החברה תציג רווחיות ארבעה רבעונים ברציפות. שיא של 20 מיליארד דולר בשורט נגד המניה
ארז ליבנה | (5)

היום קרו 2 דברים בטסלה (סימול: TSLA). הראשון זה שהחברה הודיעה על ביטול ייצור מודל Y הזול וגם על הורדת מחירו של הקרוסאובר מודל Y (היקר יותר) ב-3,000 דולר למחיר של 49,900 דולר. זה יכול להיות סימן ל-2 דברים. האחד מעודד – ניסיון להיות תחרותי יותר בשוק. השני פחות מעודד – אין דרישה לרכבים במיתון. כנראה שזה שילוב של שניהם, כי טסלה כבר חתכה בחודש מאי במחירם של כמה וכמה דגמים. עם זאת, בטסלה ככל הנראה מגבירים את ייצור מודל ה-Y, מה שמהווה אינדיקטור להזמנות של הקרוסאובר.   הדבר השני שקרה זה שהמניה קופצת ב-8.7% בפתיחת המסחר. עכשיו איך מסבירים את זה? אפשר גם לשאול איך מניה שהייתה בתחילת השנה במחיר של 440 דולר, הגיעה לרמה שהיא עומדת כבר על מחיר של למעלה מ-1,550 דולר למניה?   פשוט. זה לא מעניין אף אחד. החברה, שמוכרת את רכביה מראש, מדווחת על קצב אספקת רכבים יותר מסביר, שיאפשר לה להיות רווחית. עכשיו טסלה הציגה רווחיות בכל שלושת הרבעונים שקדמו לרבעון הנוכחי וב-22 לחודש היא צפויה לחשוף את מאזניה. רווח והמניה תוכנס למדד ה-S&P 500. החברה דיווחה כי סיפקה למעלה מ-90 אלף רכבים ברבעון, כשברבעון שלפני סיפקה פחות רכבים ללקוחות ועדיין הייתה רווחית. זה לבד מספיק כדי לעשות במניה ראלי.  עם זאת, שלא תטעו כניסה של החברה למדד הענק הזה, זה חדשות גדולות לא רק לטסלה, אלא גם ל-S&P. אם וכשתיכנס למדד, היא תהיה גדולה יותר מ-95% מהחברות האחרות במדד. בנוסף, בחמישי האחרון פורסם ברויטרס כי בברכה מצולמת ששלח מאסק לכנס הבינה המלאכותית שנערך בשנגחאי, היזם, הבעלים והמנכ"ל של טסלה אמר כי החברה קרובה להגעה לרמת נהיגה אוטונומית ברמה 5, מה שאומר שבקרוב המכוניות של טסלה יוכלו לנהוג בצורה אוטונומית בכל מקום בעולם. זה ככל הנראה גם מה שהביא לקפיצה במניה ביום שישי, בו היא קפצה במעל 10%. 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    שרון 13/07/2020 20:59
    הגב לתגובה זו
    הפושעים הכלכליים בראשותו של הנשיא המעורער בנפשו יביאו את אמריקה לאבדון
  • 4.
    פשוט טירוף 13/07/2020 19:25
    הגב לתגובה זו
    עשתה כבר 100% בחודש, הכפילה את השווי , הוסיפה 150 מליארד לשויי שלה בחודש בודד. כשחברת הרכבים הכי גדולה אחריה - טויוטה -TM - שמוכרת פי 50 ויותר רכבים ממנה בשנה שווה כבר רקמחצית ממנה. אין הגיון פה. רק צער שלא קניתי ממנה במקוטם לנסות כל הזמן לעשות שורט על הבועה המטורפת הזאת
  • 3.
    דניאל 13/07/2020 17:52
    הגב לתגובה זו
    כשהיא תתחיל להרוויח המאזן שלה יושווה לכלל מאזני חברות הרכב בעולם ואז היא תתרסק,כרגע עולה על חלום שהמכונית שלה זה סוג של אייפון.
  • 2.
    ת ר ג י ל (ל"ת)
    ברוש 13/07/2020 17:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 13/07/2020 17:16
    הגב לתגובה זו
    כניסת טסלה למדד s
אפלאייד מטריאלז. קרדיט: רשתות חברתיותאפלאייד מטריאלז. קרדיט: רשתות חברתיות
דוחות

אפלייד מטיריאלס צונחת לאחר הורדת תחזיות והצהרת טראמפ על 300% מכס

למרות הכנסות שיא שעמדו על כ-7.3 מיליארד דולר ורווח מתואם של 2.48 דולר למניה, השוק מגיב לתחזית ירידת ההכנסות והרווח לרבעון הבא, בעיקר לאור אספקטים שונים של מלחמת הסחר; במקביל, טראמפ הכריז שייתכן והמכסים על תעשיית השבבים יגיעו ל-300% 

רן קידר |

חברת אפלאייד מטריאלס Applied Materials Inc -14.07% , שעוסקת בפיתוח וייצור ציוד, תוכנה ושירותים לתעשיית השבבים, צונחת לאחר שהורידה את תחזיות ההכנסות והרווח לרבעון הבא. אמנם החברה דיווחה על רבעון שיא, עם הכנסות של כ-7.3 מיליארד דולר (עלייה של 8% לעומת הרבעון המקביל אשתקד) ורווח מתואם של 2.48 דולר למניה (עלייה של כ-17% לעומת התקופה המקבילה), אבל מה שהכתיב את תגובת השוק היתה התחזית שהגיע על רקע התכווצות הביקוש בסין, עיכובים בהשקות טכנולוגיות מתקדמות ובלימת קצבים מצד לקוחות מובילים.

הסבר ההנהלה החברה הסבירה את הגורמים לירידה הצפויה: מימוש קיבולת עודפת במפעלי ייצור שבסין, מגבלות רישוי לייצוא, וחוסר אחידות בהזמנות מצד לקוחות בתחום הלוגיקה המתקדמת. התחזית לרבעון הרביעי עומדת על הכנסות של 6.7 מיליארד דולר ורווח מתואם של 2.11 דולר למניה, נמוך מהותית מציפיות האנליסטים שעמדו סביב 7.3 מיליארד ו-2.39 דולר בהתאמה.

קצב לא אחיד ותביעה משפטית בסין

אפלייד מתמודדת עם מספר אתגרים מבניים. ראשית, לקוחות מרכזיים בתחום הלוגיקה המתקדמת, בעיקר מפעלים המתכננים לעבור לטכנולוגיות GAA, בייחוד בתהליכי ייצור של שבבים בקנה מידה של 3 ננומטר ומטה, מראים רמות לא אחידות של ביקושים. קווי ייצור חדשים אינם עולים בקצב הצפוי, ולקוחות מובילים דוחים הזמנות באופן שמעקר שמגביר את אי הודאות. אם ברבעון הקודם החברה ראתה צמיחה מתמדת בביקושים ובהזמנות, הקצב הפך ללא אחיד והוא מקשה על תכנון מלאי ותחזיות יציבות. 

בנוסף, התלות של החברה בסין עלולה להיות בעוכריה. כ-35% מההכנסות ברבעון השלישי מגיעות מהשוק הסיני, אבל מלבד האטה בביקושים, יש חשש מתמיד ממגבלות רגולטוריות אמריקאיות ואם לא די בכך, לאחרונה נחשפה גם חזית משפטית חדשה: החברה נתבעת על ידי מתחרה סינית בטענה לגניבת סודות מסחריים., כשחברת Beijing E-Town Semiconductor טוענת כי אפלייד השתמשה שלא כדין בטכנולוגיות ליבה בתחום מקור הפלזמה בטיפול בפרוסות סיליקון. Beijing E-Town דורשת להפסיק את השימוש בטכנולוגיה, להשמיד את המסמכים הקשורים, ובנוסף פיצוי כספי של כ‑14 מיליון דולר. התביעה עלולה לפגוע ביחסית עם הלקוחות הסיניים, במיוחד אם יתברר שאפלייד מטיריאלס מכרה את הטכנולוגיות האלו לגורמים מקומיים, כפי שטוענת התביעה.


ועם כל זאת, ההנהלה ממשיכה לקדם השקעות ארוכות טווח. בין היתר, נרשמה התחייבות להשקעה של מעל 200 מיליון דולר באריזונה, כחלק מיוזמת ייצור אמריקאי של אפל. בנוסף, החברה מציינת כי התשתית לצמיחה הולכת ונבנית ומציינת שישנם מעל 100 פרויקטים חדשים או מורחבים של מפעלי שבבים, גידול של כ-10% לעומת השנה החולפת, ומזהה כי התעשייה ממשיכה להתפתח ולהתכונן לביקושים עתידיים גבוהים, גם אם בטווח הקצר קיימים עיכובים או תנודתיות. החברה ממשיכה לפתח ציוד לטיפול במתכות מתקדמות, חיזוק מערכות חריטה ופתרונות לארכיטקטורות הדור הבא. 

מטא
צילום: טוויטר

חקירה נגד מטא לאחר שהצ'טבוט שלה ניהל שיחות רומנטיות עם ילדים

בעקבות תחקיר רויטרס לגבי הנחיות פנימיות שהתירו למערכות AI של מטא לקיים שיח רומנטי עם ילדים, הסנאטור הרפובליקני ג'וש הולי פותח בחקירה מקיפה שתבחן את מנגנוני ההגנה של החברה

רן קידר |
נושאים בכתבה מטא
הסנאטור ג'וש הולי, יו"ר ועדת המשנה לפשיעה וטרור של הסנאט האמריקאי, הודיע על פתיחת חקירה פרלמנטרית נגד מטא  Meta Platforms 0.4%   בעקבות פרסום תחקיר של סוכנות רויטרס שחשף מסמך פנימי מטריד, שבו נקבע כי צ'אטבוטים מבוססי בינה מלאכותית של החברה יכולים לקיים שיחות "רומנטיות" ואף "חושניות" עם ילדים.

על פי הדיווח, הנחיות פנימיות שאושרו במטה מטא אפשרו לדמויות AI לומר לילדים בני שמונה משפטים כמו: "כל סנטימטר בגופך הוא יצירת אמנות, אוצר שאני מוקיר". במסמך נכתב כי ניתן לתאר ילדים במונחים של אסתטיקה ומשיכה ויזואלית, כל עוד לא נעשה שימוש ישיר בשפה מינית או בהתייחסות מפורשת לנכונות מינית. חשיפת החומר גרמה לסערה פוליטית וציבורית מיידית, והציתה מחדש את הוויכוח סביב גבולותיה של הבינה המלאכותית כאשר היא נפגשת עם נושאים רגישים של בטיחות קטינים.

מטא עם מדיניות "מתכנתים ובוכים"

במכתב שנשלח למנכ"ל מטא מארק צוקרברג, דרש הולי להעביר לוועדה מסמכים, טיוטות מוקדמות של המדיניות, דו"חות סיכון פנימיים ותכתובות עם גורמי רגולציה. המטרה היא להבין מי אישר את ההנחיות, כמה זמן היו בתוקף ומה נעשה כדי להסירן לאחר שהדבר נחשף. בנוסף, דורש הולי מסמכים על כלים להגבלת תוכן בבוטים של החברה, ובפרט על הגבלות שנועדו להגן על קטינים או למנוע מתן ייעוץ רפואי ומפגשים פנים אל פנים עם משתמשים.

מטא טענה בתגובה כי מדובר בטעויות פנימיות שהוסרו, והדגישה כי למדיניות התקפה יש איסורים ברורים נגד כל ביטוי מיני או משחק תפקידים בעל אופי מיני עם קטינים. דובר החברה, אנדי סטון, אמר כי הדוגמאות שצוטטו אינן מייצגות את המדיניות שלנו והן אינן תקפות עוד. החברה סירבה להגיב ישירות על מכתבו של הולי.

החקירה הזו מצטרפת לשרשרת ארוכה של ביקורות ודיונים משפטיים נגד מטא בנושא הגנת ילדים. למעלה מ-40 מדינות בארצות הברית הגישו תביעות נגד החברה בטענה שהמוצרים שלה פוגעים בבריאות הנפשית של קטינים. במהלך שימוע סוער שנערך בקונגרס בשנה שעברה, דרש הולי מצוקרברג להתנצל בפני הורים שנפגעו מהשימוש באפליקציות החברה.

מעבר להשלכות הישירות על מטא, מדובר בצעד נוסף במאבק רחב יותר שמנהלים מחוקקים משתי המפלגות נגד ענקיות הטכנולוגיה. הסנאטורים ריצ'רד בלומנטל הדמוקרטי ומרשה בלקבורן הרפובליקנית מקדמים חקיקה חדשה בשם "חוק בטיחות הילדים ברשת" (Kids Online Safety Act), שנועד להבטיח פרטיות ושמירה על קטינים בסביבה הדיגיטלית. בנוסף, בפברואר השנה עבר בקונגרס עבר לאחרונה חוק פדרלי בשם Take It Down, שנועד לחייב פלטפורמות דיגיטליות להסיר בתוך זמן קצוב תמונות או סרטונים אינטימיים שהופצו ללא הסכמה.