
למה זינקה טסלה ב-5.4%? והאם יש לה פתרון לביטול ההטבה הממשלתית?
הממשל ביטל את ההטבה לרוכשי רכבים חשמליים; טסלה מציגה פתרון - המניה עולה
טסלה משיקה Model Y בגרסה זולה יותר כתגובה לביטול הזיכוי הפדרלי. מדובר בגרסה עם פחות אבזור. המניה עלתה אתמול ב-5.4% בעקבות הרמיזות של אילון מאסק. היום-מחר צפויה ההכרזה.
ביטול הזיכוי הפדרלי בארצות הברית יייקר בפועל את מחיר הקנייה ללקוחות ב-7,500 דולר. מדובר בסכום משמעותי שיכול להרחיק קונים פוטנציאליים, במיוחד בסביבה של ריביות גבוהות שמעלות את עלות המימון. טסלה מנסה לפצות באמצעות מחיר נמוך יותר, אסטרטגיה שהוכחה יעילה בעבר כשהחברה הפחיתה מחירים באגרסיביות בסוף 2022 ובתחילת 2023.
גרסת בסיס מוזלת מגדילה את שוק היעד ומאפשרת לטסלה להגיע ללקוחות שחיפשו עד כה רכב חשמלי במחיר נמוך יותר. עם זאת, המהלך גם מפעיל לחץ על המרווח הגולמי של החברה, שעמד על כ-16% ברבעון השלישי. השאלה המרכזית היא האם טסלה תוכל להוריד עלויות מספיק כדי לשמור על רווחיות סבירה גם במחיר נמוך יותר.
לטסלה ניסיון בהורדת עלויות לאורך זמן, מה שנקרא "העקומה הלוגיסטית" של חיסכון בעלויות. אופטימיזציה של חבילת הסוללה יכולה לחסוך מאות דולרים ליחידה, במיוחד אם החברה תשתמש בכימיה פחות יקרה או תפחית את כמות הניקל בתאים. במקביל היא יכולה לחסוך בפיצ'רים וחומרים מורכבים כך שהחיסכון לרוכשים יכול להגיע לאלפי דולרים. זו לא שאלה של בחירה, טסלה חייבת לעשות זאת לאור התחרות הסינית.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התחרות מ-BYD מתחזקת מדי רבעון כשהחברה הסינית כבר עקפה את טסלה במכירות גלובליות של רכבים חשמליים. טסלה נחשבת איכותית יותר, אבל BYD מספקת מוצר טוב במחיר נמוך יותר. לכן, טסלה חייבת להוריד את העלויות ולהפחית את המחיר לצרכנים.
הלקוחות המיועדים לגרסת הבסיס הם בעיקר מי שמסתכלים בראש ובראשונה על תשלום חודשי ופחות על אבזור מתקדם. בסביבת ריביות של 7-8%, כל 1,000 דולר במחיר הרכב משפיעים על תשלום חודשי של כ-15-20 דולר בליסינג או מימון, מה שיכול להיות מכריע עבור משפחות בעלות הכנסה בינונית.
הלקוח האידיאלי לגרסת הבסיס הוא מי שיש לו טעינה ביתית, נסועה יומית קבועה של עד 200 מייל ביום, ופחות חשוב לו אבזור פרימיום כמו מערכת שמע מתקדמת, מושבים מחוממים או חבילות נהיגה אוטונומית. בעבור לקוחות אלה, היתרונות של רכב חשמלי - עלויות תפעול נמוכות, שקט, ביצועים טובים ועדכוני תוכנה, עדיין רלוונטיים גם בגרסת בסיס.
- לייבפרסון מזנקת 20% לאחר שהכתה את הקונצנזוס והעלתה תחזיות
- חברת BigBear הביטחונית מזנקת 11% לאור דוח רבעוני ורכישה משמעותית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מי שתלוי בטעינה ציבורית עשוי לגלות שהעלות לקילומטר גבוהה יותר, במיוחד אם הוא נאלץ להשתמש בתחנות טעינה מהירה יקרות. לכן טסלה תצטרך להציג חבילות מימון אטרקטיביות, הטבות טעינה ברשת הסופר-צ'ארג'ר שלה, או אפילו שיתופי פעולה עם ספקי אנרגיה מקומיים כדי לשמור על הכדאיות הכוללת.
הביקוש גדל בגלל סיום ההטבה
ברבעון השלישי טסלה הגיעה לשיא מסירות של 497,099 רכבים, נתון מרשים שהדהים את המבקרים. אבל חלק מהביקוש הזה נבע מלקוחות שהקדימו רכישה לפני סיום ההטבה הפדרלית. התופעה הזו, שנקראת "pull-forward demand", יכולה ליצור חור בביקוש ברבעונים הבאים כשהלקוחות שתכננו לקנות בכל מקרה כבר רכשו.
גרסת בסיס זולה יותר יכולה לרכך את הנחיתה על ידי משיכת מגזר לקוחות חדש שלא היה יכול להרשות לעצמו את הגרסאות היקרות יותר. אם כי לא ברור שזה יבטל לחלוטין את הירידה הצפויה, זה בהחלט יכול להפחית את עומקה ולהאיץ את החזרה לגידול.
בנוסף, הגרסה הזולה יותר יכולה לעזור לטסלה להתמודד עם תחרות מתגברת ממותגים כמו הונדה, טויוטה ופורד שמשיקים רכבים חשמליים במחירים תחרותיים יותר. השוק האמריקאי הופך תחרותי יותר, וטסלה צריכה למצוא דרכים לשמור על נתח השוק הגדול שלה.
- 3.בועת ענק (ל"ת)אנונימי9 07/10/2025 14:49הגב לתגובה זו
- 2.אנונימי 07/10/2025 12:56הגב לתגובה זוכל הרכבים צריכים לקבל את אותם התנאים כמו שרכב בצבע כחול לא מקבל יתרון מיסויי על רכב שחור כך לא צריך להיות יתרון מיסויי בגלל שיטת ההנעה. הלקוח יבחר את הרכב שטוב ומתאים לו יותר. ברור שבלי דחיפת מיסוי המכוניות החשמליות בטכנולוגיה הקיימת היו נמכרות במספרים הרבה יותר קטנים.
- 1.שפוי 07/10/2025 10:59הגב לתגובה זואין למאסק יותר חשוב מהאגו שלו...שמו לו מיכשול קטן עליו....תגידו משוגע..אבל כל הגאונים היו כאלה והמבין יבין

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc -0.55% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
וול סטריט שור (גרוק)טבע עולה 3.7%, בשיא של ה-5 שנים האחרונות, איטורו קופצת ב-11%; הנאסד״ק יורד ב-0.8%
הנאסד"ק בירידה של 0.8%; לייבפרסון עולה 30%; הממשל האמריקאי לקראת החזרת הפעילות ואיתו שורה של נתוני מאקרו שייתנו לנו הבנה על מצב הכלכלה האמריקאית ולאן פני הריבית
וול סטריט מחפשת AI. אמרתם בשיחת הועידה שאתם מתרחבים ב-AI המניה תזנק - טאואר זינקה ב-17% - מה אמר ראסל אלוונגר שהרים את המניה? ; רכשתם פעילות של AI - המניה תזנק 28% במחזור ענק. זה מה שקלטורה Kaltura 30.61% דיווחה הבוקר והמניה שלה טסה - קלטורה רוכשת את הסטארטאפ הישראלי eSelf.ai ב-27 מיליון דולר.
עוד מזנקת היא לייבפרסון בעקבות דוחות ותחזית. זו חברה שהיתה מהראשונות שפיתחו צ'אט, אבל הוא לא היה מאוד חכם. הבינה המלאכותית גמרה את העסק, ולייבפרסון לייבפרסון 20.91% מנסה להמציא את עצמה מחדש. המניה מזנקת ב-30% לאחר פרסום הדו״חות ל-Q3. החברה רשמה הכנסות של כ-60.2 מיליון דולרים - ירידה של כ-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד אך מדובר בנתון חיובי מעל לתחזיות השוק. גם בשורת רווח ה-EBITDA שעמד על כ-4.8 מיליון דולרים החברה עקפה את ציפיות השוק כשבשנת 2025 כולה החברה מעריכה הכנסות בטווח שבין 235-240 מיליון דולרים(העלאת התחזית המוקדמת).
אחרי פתיחה חזקה לשבוע האווירה עכשיו זהירה. ברקע יש התקדמות מעודדת לקראת סיום של השבתת הממשל האמריקאי והרבה צפיה ל"מבול" של נתוני מאקרו שיגיעו בעקבות זה. האופטימיות בקשר לסיום ההשבתה מגיעה בעיקר מההצבעה של הסנאט שהייתה בלילה. הסנאט אישר את הצעת החוק לסיום השבתת הממשל שהייתה הארוכה בתולדות ארה"ב והגיעה ל-41 ימים (!) ההצעה אושרה ברוב של 60 מול 40 קולות, אחרי שקבוצה של דמוקרטים מתונים הצטרפה לרפובליקנים. ההצעה כנראה גם תעבור בבית הנבחרים והיא תכלול תשלום לעובדים במגזר הציבורי שלא קיבלו שכר בתקופת ההשבתה כמו גם איסור על פיטורים עד סוף ינואר. עם זאת, במפלגה הדמוקרטית מותחים ביקורת על כך שההסכם אינו כולל את הארכת הסובסידיות לחוק הבריאות.
במהלך ההשבתה פעילות התעופה בארה"ב מאוד נפגעה, כשמחסור בבקרי טיסה ובצוותי אבטחה הוביל לעיכובים נרחבים ולביטול של יותר מ-10,000 טיסות ברחבי המדינה. החזרה לשגרה צפויה להוריד את הלחץ בשדות התעופה בהדרגה שזה גם בשורה טובה לאזרח ולכלכלה למרות שגורמים תעשייה מעריכים שיידרשו עוד כמה וכמה ימים עד שהמערכת תחזור לפעול בקצב של השגרה.
- וול-סטריט ננעלה בירוק: הנאסד״ק קפץ ב-2.3%, סולאראדג׳ זינקה ב-13%
- אנבידיה מזנקת 3.2%, TSMC מוסיפה 2%, מאנדיי צונחת 19% - מה עושים החוזים העתידיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התקווה לסיום ההשבתה מעודדת את המשקיעים זה מגיע אחרי שבועות של חשש מפגיעה בצריכה ובפעילות הכלכלית. עכשיו המשקיעים מתמקדים באפשרות שהחזרה לשגרה תאפשר פרסום מחודש של נתוני מאקרו שנעצרו, וככה גם תספק לפד' תמונה מלאה לפני החלטת הריבית שיקבל בדצמבר.
