
למה זינקה טסלה ב-5.4%? והאם יש לה פתרון לביטול ההטבה הממשלתית?
הממשל ביטל את ההטבה לרוכשי רכבים חשמליים; טסלה מציגה פתרון - המניה עולה
טסלה משיקה Model Y בגרסה זולה יותר כתגובה לביטול הזיכוי הפדרלי. מדובר בגרסה עם פחות אבזור. המניה עלתה אתמול ב-5.4% בעקבות הרמיזות של אילון מאסק. היום-מחר צפויה ההכרזה.
ביטול הזיכוי הפדרלי בארצות הברית יייקר בפועל את מחיר הקנייה ללקוחות ב-7,500 דולר. מדובר בסכום משמעותי שיכול להרחיק קונים פוטנציאליים, במיוחד בסביבה של ריביות גבוהות שמעלות את עלות המימון. טסלה מנסה לפצות באמצעות מחיר נמוך יותר, אסטרטגיה שהוכחה יעילה בעבר כשהחברה הפחיתה מחירים באגרסיביות בסוף 2022 ובתחילת 2023.
גרסת בסיס מוזלת מגדילה את שוק היעד ומאפשרת לטסלה להגיע ללקוחות שחיפשו עד כה רכב חשמלי במחיר נמוך יותר. עם זאת, המהלך גם מפעיל לחץ על המרווח הגולמי של החברה, שעמד על כ-16% ברבעון השלישי. השאלה המרכזית היא האם טסלה תוכל להוריד עלויות מספיק כדי לשמור על רווחיות סבירה גם במחיר נמוך יותר.
לטסלה ניסיון בהורדת עלויות לאורך זמן, מה שנקרא "העקומה הלוגיסטית" של חיסכון בעלויות. אופטימיזציה של חבילת הסוללה יכולה לחסוך מאות דולרים ליחידה, במיוחד אם החברה תשתמש בכימיה פחות יקרה או תפחית את כמות הניקל בתאים. במקביל היא יכולה לחסוך בפיצ'רים וחומרים מורכבים כך שהחיסכון לרוכשים יכול להגיע לאלפי דולרים. זו לא שאלה של בחירה, טסלה חייבת לעשות זאת לאור התחרות הסינית.
התחרות מ-BYD מתחזקת מדי רבעון כשהחברה הסינית כבר עקפה את טסלה במכירות גלובליות של רכבים חשמליים. טסלה נחשבת איכותית יותר, אבל BYD מספקת מוצר טוב במחיר נמוך יותר. לכן, טסלה חייבת להוריד את העלויות ולהפחית את המחיר לצרכנים.
הלקוחות המיועדים לגרסת הבסיס הם בעיקר מי שמסתכלים בראש ובראשונה על תשלום חודשי ופחות על אבזור מתקדם. בסביבת ריביות של 7-8%, כל 1,000 דולר במחיר הרכב משפיעים על תשלום חודשי של כ-15-20 דולר בליסינג או מימון, מה שיכול להיות מכריע עבור משפחות בעלות הכנסה בינונית.
הלקוח האידיאלי לגרסת הבסיס הוא מי שיש לו טעינה ביתית, נסועה יומית קבועה של עד 200 מייל ביום, ופחות חשוב לו אבזור פרימיום כמו מערכת שמע מתקדמת, מושבים מחוממים או חבילות נהיגה אוטונומית. בעבור לקוחות אלה, היתרונות של רכב חשמלי - עלויות תפעול נמוכות, שקט, ביצועים טובים ועדכוני תוכנה, עדיין רלוונטיים גם בגרסת בסיס.
- מניית Trilogy Metals קפצה ב-140% אחרי השקעה של הבית הלבן
- צניחה במניית AppLovin: חקירת SEC מחקה 8.7 מיליארד דולר תוך יום אחד
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- אילון מאסק מפיל את מניית נטפליקס
מי שתלוי בטעינה ציבורית עשוי לגלות שהעלות לקילומטר גבוהה יותר, במיוחד אם הוא נאלץ להשתמש בתחנות טעינה מהירה יקרות. לכן טסלה תצטרך להציג חבילות מימון אטרקטיביות, הטבות טעינה ברשת הסופר-צ'ארג'ר שלה, או אפילו שיתופי פעולה עם ספקי אנרגיה מקומיים כדי לשמור על הכדאיות הכוללת.
הביקוש גדל בגלל סיום ההטבה
ברבעון השלישי טסלה הגיעה לשיא מסירות של 497,099 רכבים, נתון מרשים שהדהים את המבקרים. אבל חלק מהביקוש הזה נבע מלקוחות שהקדימו רכישה לפני סיום ההטבה הפדרלית. התופעה הזו, שנקראת "pull-forward demand", יכולה ליצור חור בביקוש ברבעונים הבאים כשהלקוחות שתכננו לקנות בכל מקרה כבר רכשו.
גרסת בסיס זולה יותר יכולה לרכך את הנחיתה על ידי משיכת מגזר לקוחות חדש שלא היה יכול להרשות לעצמו את הגרסאות היקרות יותר. אם כי לא ברור שזה יבטל לחלוטין את הירידה הצפויה, זה בהחלט יכול להפחית את עומקה ולהאיץ את החזרה לגידול.
בנוסף, הגרסה הזולה יותר יכולה לעזור לטסלה להתמודד עם תחרות מתגברת ממותגים כמו הונדה, טויוטה ופורד שמשיקים רכבים חשמליים במחירים תחרותיים יותר. השוק האמריקאי הופך תחרותי יותר, וטסלה צריכה למצוא דרכים לשמור על נתח השוק הגדול שלה.
- 1.שפוי 07/10/2025 10:59הגב לתגובה זואין למאסק יותר חשוב מהאגו שלו...שמו לו מיכשול קטן עליו....תגידו משוגע..אבל כל הגאונים היו כאלה והמבין יבין

שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה?
"אל תקנה מניות אם אתה לא מסוגל לספוג הפסד של 50%"; וההשקעה האחרונה שהתחילה בהפסד ועברה מהר לרווח של מעל 20%; איך לתפוס הזדמנויות?
וורן באפט שוב נגד השוק. בחודשים האחרונים הוא אסף מניות של מניה מוכה, לוזרית שנפלה כמו אבן. הוא העריך שהצרות בצרורות הן עניין של זמן. הוא התחיל לאסוף בשקט והפסיד. אסף עוד והפסיד, רכש עוד הרבה ועבר לרווח על כל ההשקעה.
זה ניצול הזדמנות, זה ניצול של סנטימנט שלילי עמוק למניה מסוימת, למרות שיש לה ערך גדול, וזה מגובה בפונדמנטלס טובים - בסיס איתן לרווחים ורווחיות טובה. וכל זה בהבנה שההשקעה יכולה להסב הפסד, אפילו כבד בטווח הקרוב, אך לטווח הארוך היא השקעה טובה.
בפועל, תוך חודשים ספורים באפט הרוויח על ההשקעה 20%. חלקכם כבר מזהה - מדובר ביונייטד הלת', חברת הביטוח הרפואי שנכנסה לסערה מושלמת של נסיבות שליליות שהפילו את המניה "הכבדה". באפט חיכה לנפילה ואסף.
באפט הגדיל בהדרגה את אחזקתו בחברת הביטוח הרפואי הגדולה בעולם במהלך 2024, בשיא המשבר והחקירות. מאז, המניה זינקה בכ-20% - וההשקעה עומדת כבר על רווח נאה של מאות מיליוני דולרים.
- וורן באפט קונה את חטיבת הכימיקלים של אוקסידנטל ב־9.7 מיליארד דולר
- ברקשייר האת'וויי קרובה לרכישת היחידה הפטרוכימית של אוקסידנטל ב-10 מיליארד ד'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העסקה הזו היא שיעור חשוב עם מספר תובנות. באפט ממשיך להוכיח שכשהשוק "רועד" זה הזמן לקנות. הכלל הבסיסי בהשקעות והוא קצת נשכח בשנים האחרונות הוא שמניה הופכת לאטרקטיבית יותר כשהיא יורדת. היא הופכת זולה וזה הזמן לבדוק ואולי לקנות. בשנים האחרונות הכלל שעובד הוא "המגמה היא החבר" שזה בעצם לקנות בעליות. זה עובד, אבל זה עובד מסיבות פסיכולוגיות יותר מאשר כלכליות. חשוב שתקראו: למה משקיעים מתנהגים כמו עדר - והמחיר שאנו משלמים על כך. אתם כנראה חלק מהעדר ודווקא בגלל זה, כדאי שתקראו על המחקר שנעשה במספר מקומות בעולם ותפנימו שהעדר בסוף "מתרסק".

מניית Trilogy Metals קפצה ב-140% אחרי השקעה של הבית הלבן
הממשל האמריקאי רוכש נתח גדול מחברת המינרלים ומסמן את אלסקה כמקור גדול למינרלים נדירים
במהלך דרמטי שטלטל את מניות המינרלים, הממשל האמריקאי העניק אישור סופי לבניית דרך אמברלה באלסקה, לצד השקעה של כ-36.5 מיליון דולר ב-Trilogy Metals - תמורת כ-10% ממניות החברה, עם אופציות לרכישת עוד 7.5%. המהלך האסטרטגי הזה נועד לפתח מקורות נחושת ומתכות קריטיות בארצות הברית, תוך חיזוק שרשרת האספקה המקומית. המניה זינקה כמעט 140% במסחר שלאחר הנעילה, אך הדרך ממדיניות להפקה מסחרית עדיין ארוכה.
פריצת הדרך שמשנה את כללי המשחק
הבית הלבן אישר את בניית דרך אמברלה - תשתית תעשייתית מתקדמת שתחבר את כביש דלטון לאזור הכרייה הנידח בצפון-מערב אלסקה. הדרך הזו, באורך של עשרות קילומטרים, תשמש כעורק חיים לוגיסטי: היא תאפשר העברת ציוד כבד, מכונות כרייה ומשאיות טעונות, תוך הפחתת עלויות ההובלה הדרמטיות שמאפיינות כיום את האזור המבודד.
כיום, הגישה למכרות הפוטנציאליים דורשת מסלולים קשים ומסוכנים, מה שמגדיל את הזמנים ומעלה את הסיכונים. עם אישור זה, וושינגטון מציבה את אזור אמברלה כנקודת מפתח בפיתוח משאבי טבע אמריקאיים.
במקביל, הוכרזה השקעה ממשלתית משמעותית של כ-36.5 מיליון דולר בחברת Trilogy Metals , שמתמקדת בפיתוח פרויקטים באזור. ההשקעה כוללת רכישת כ-10% ממניות החברה, לצד כתבי אופציה ל-7.5% נוספים בעתיד - מבנה שמאפשר לממשלה להגביר את משקלה בחברה אם הפרויקט יתקדם כמתוכנן.
- שיחות בין תורכיה לארה״ב על פיתוח מאגרי יסודות נדירים
- מנכ"ל רייזור: "היעד שלנו זה להביא עסקת רישוי משמעותית עוד השנה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
Trilogy, חברת כרייה קטנה יחסית בשלבי פיתוח מוקדמים, אינה מייצרת עדיין הכנסות משמעותיות ממכירות, אך מאגרי הנחושת, הגרמניום והגאליום שלה נחשבים בעלי פוטנציאל גיאולוגי עצום. השוק הגיב כאמור בהתלהבות כשהשווי שלה נסק ל-2 מיליארד דולר.