עסקת ענק בעולם האופנה - פראדה רוכשת את ורסאצ'ה ב-1.4 מיליארד דולר
שני מותגי העל מתאחדים כשפראדה תרכוש את ורסאצ'ה שהוחזקה עד כה על ידי קבוצת קפרי האמריקאית שויתרה על החלום להתחרות ב-LVMH; האם המומנטום חוזר למותגי העל האיטלקיים?
שני מותגי על איטלקים בעולם האופנה מתאחדים - פראדה רוכשת את וראצ'ה מידיה של קבוצת קפרי האמריקאית בתמורה ל-1.4 מיליארד דולר, במה שמסמן מצד אחד את תחילת הניסיון של פראדה לבנות קבוצת על חדשה בעולם האופנה ואת הסוף של ניסיון דומה של הקבוצה האמריקאית.
ורסאצ'ה תצטרף לשורה של מותגים נוספים שבבעלות פראדה כמו מיו מיו, לונה רוסה ומרקזי, כולם מותגים איטלקים שרוצים להחזיר עטרה ליושנה בעולם האופנה.
הרכישה גם מוסיפה גיוון לפורטפוליו של פראדה שמצרפת מותג מבוסס ומוכר אבל גם כזה עם סגנון שונה מזה של פראדה עצמה ושל המותגים האחרים. אנדריאה גרה, מנכ"ל קבוצת פראדה, אמר שהרכישה תוסיף "מימד חדש, שונה ומשלים לקבוצה". פראדה תממן את העסקה בחוב כשהיא צפויה ללוות מעל ל-1 מיליארד דולר מתאגידים בנקאיים, כשהעסקה צפויה להיסגר במחצית השנייה של השנה בכפוף לאישורים רגולטוריים.
רוכבת על ההצלחה
קבוצת פראדה בלטה בשנה שעברה בשוק מותגי היוקרה על רקע מגמה כללית בתחום של ירידה במכירות. החברה דיווחה על הכנסות של 5.4 מיליארד אירו בשנת 2024, עלייה של 17%, בין היתר בזכות הביצועים המרשימים
של מותג מיו מיו, שרשם זינוק של 93% במכירות.
מנגד, קבוצת קפרי האמריקאית, שמחזיקה גם במותגים מייקל קורס וג’ימי צ’ו, פרסמה תחזית לפיה ההכנסות של ורסאצ’ה צפויות לרדת ל-810 מיליון דולר בשנה הפיסקלית הנוכחית, לעומת 1 מיליארד דולר בשנת
2024. ורסאצ’ה הפכה למועמדת בולטת לרכישה מאז שהניסיון של קבוצת טייפסטרי, שבבעלותה המותגים קואוץ’ וקייט ספייד, לרכוש את קפרי, נחסם על ידי הרגולטור האמריקאי.
"ורסאצ'ה דורש שינוי עמוק מהיסוד", כתב לוקה סולקה, אנליסט בכיר בחברת המחקר
ברנשטיין. הוא הוסיף גם כי "בהתחשב ברזומה של פראדה בכל הקשור לרכישות, יש עוד הרבה מה לשפר". בשנת 1999 רכשה פראדה את המותגים ג'יל סנדר והלמוט לאנג, אך הניסיון להעתיק את הקסם של מיוצ’ה פראדה ובעלה, פטריציו ברטלי, לא צלח: הלמוט לאנג נמכרה כבר ב-2005, וג'יל סנדר
נמכרה שנה לאחר מכן.
למרות ששני המותגים האיטלקיים ונחשבים לאייקונים, ורסאצ'ה ופראדה מייצגים תפיסות עולם שונות. ורסאצ'ה נבנה על בסיס של זוהר ובנוי יותר על אלמנטים של גבריות. פראדה, לעומת זאת, ממוקדת בנשיות ונוקטת גישה קיצונית יותר
לגבי מהו יופי. ועדיין, לפי דבריו של ברטלי, לשני המותגים יש מכנה משותף ברור: "אנחנו מחויבים ליצירתיות, למסורת אומנותית ולעבודת יד. אנחנו גם מבינים את העוצמה של מותג, כמו המשולש ההפוך של פראדה והראש של מדוזה של ורסאצ'ה - וגם מאמינים בחשיבות המשפחתיות".
ורסאצ'ה חוזרת לידיים משפחתיות
מיוצ’ה פראדה שמרה לאורך השנים על קשר קרוב עם דונטלה ורסאצ'ה, שנכנסה לתפקיד הניהול לאחר רצח אחיה ג'יאני בשנת 1997. דונטלה אמנם פרשה בחודש שעבר מתפקיד המעצבת הראשית של המותג לאחר כמעט 30 שנה, אך נותרה
שגרירה רשמית של ורסאצ'ה, והדגישה לא פעם את תחושת השליחות שלה לשמור על מורשת אחיה. לפי הדיווחים, היא "מאושרת" מהעובדה שהמותג שוב שייך למשפחה איטלקית.
למרות שקבוצת פראדה נסחרת בבורסה של הונג קונג, פטריציו ברטלי ממשיך לכהן כיו"ר, ובנם
לורנצו ברטלי משמש כמנהל השיווק הראשי ונחשב ליורש הפוטנציאלי של החברה, שהוקמה בשנת 1913 על ידי סבה של מיוצ'ה. גם המעצב שמונה לאחרונה להוביל את ורסאצ’ה, דריו ויטאלה, לא זר בחברה, הוא עבד במשך 14 שנה ב-מיו מיו לצד מיוצ'ה פראדה, והתקדם עד לתפקיד סגנה לפני שעבר
לורסאצ'ה.
לעומת השושלת הארוכה של פראדה, לקפרי היסטוריה קצרה בהרבה. החברה הוקמה רק בשנת 2018, כשמייקל קורס רכש את ורסאצ'ה ב-2.1 מיליארד דולר, זמן קצר לאחר שרכש גם את ג'ימי צ'ו. מנכ"ל החברה דאז, ג’ון איידול, התגאה ואמר כי "העסקה מסמלת
את הצעד הבא בהפיכתנו לאחת מקבוצות היוקרה הגדולות בעולם". החברה שמה לעצמה כיעד להתחרות בקבוצת ענק LVMH שמחזיקה בין היתר במותג לואי ויטון, אך לא הצליחה להגשים את החזון.
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותסעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם
האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים
סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו
באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.
האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.
הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק
הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.
הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים
פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.
- הבורסה בסעודיה מזנקת: ייתכן ויוסרו המגבלות על בעלות המניות במדינה
- בלקסטון ובלקרוק מתחרות על ה-AI הסעודי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב
הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותסעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם
האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים
סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו
באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.
האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.
הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק
הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.
הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים
פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.
- הבורסה בסעודיה מזנקת: ייתכן ויוסרו המגבלות על בעלות המניות במדינה
- בלקסטון ובלקרוק מתחרות על ה-AI הסעודי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב
הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.
