מיוצ'ה פראדה ודונטלה ורסאצ'ה; קרדיט: רשתות חברתיות
מיוצ'ה פראדה ודונטלה ורסאצ'ה; קרדיט: רשתות חברתיות

עסקת ענק בעולם האופנה - פראדה רוכשת את ורסאצ'ה ב-1.4 מיליארד דולר

שני מותגי העל מתאחדים כשפראדה תרכוש את ורסאצ'ה שהוחזקה עד כה על ידי קבוצת קפרי האמריקאית שויתרה על החלום להתחרות ב-LVMH; האם המומנטום חוזר למותגי העל האיטלקיים?

רוי שיינמן |

שני מותגי על איטלקים בעולם האופנה מתאחדים - פראדה רוכשת את וראצ'ה מידיה של קבוצת קפרי האמריקאית בתמורה ל-1.4 מיליארד דולר, במה שמסמן מצד אחד את תחילת הניסיון של פראדה לבנות קבוצת על חדשה בעולם האופנה ואת הסוף של ניסיון דומה של הקבוצה האמריקאית.


ורסאצ'ה תצטרף לשורה של מותגים נוספים שבבעלות פראדה כמו מיו מיו, לונה רוסה ומרקזי, כולם מותגים איטלקים שרוצים להחזיר עטרה ליושנה בעולם האופנה.


הרכישה גם מוסיפה גיוון לפורטפוליו של פראדה שמצרפת מותג מבוסס ומוכר אבל גם כזה עם סגנון שונה מזה של פראדה עצמה ושל המותגים האחרים. אנדריאה גרה, מנכ"ל קבוצת פראדה, אמר שהרכישה תוסיף "מימד חדש, שונה ומשלים לקבוצה". פראדה תממן את העסקה בחוב כשהיא צפויה ללוות מעל ל-1 מיליארד דולר מתאגידים בנקאיים, כשהעסקה צפויה להיסגר במחצית השנייה של השנה בכפוף לאישורים רגולטוריים.


רוכבת על ההצלחה

קבוצת פראדה בלטה בשנה שעברה בשוק מותגי היוקרה על רקע מגמה כללית בתחום של ירידה במכירות. החברה דיווחה על הכנסות של 5.4 מיליארד אירו בשנת 2024, עלייה של 17%, בין היתר בזכות הביצועים המרשימים של מותג מיו מיו, שרשם זינוק של 93% במכירות.


מנגד, קבוצת קפרי האמריקאית, שמחזיקה גם במותגים מייקל קורס וג’ימי צ’ו, פרסמה תחזית לפיה ההכנסות של ורסאצ’ה צפויות לרדת ל-810 מיליון דולר בשנה הפיסקלית הנוכחית, לעומת 1 מיליארד דולר בשנת 2024. ורסאצ’ה הפכה למועמדת בולטת לרכישה מאז שהניסיון של קבוצת טייפסטרי, שבבעלותה המותגים קואוץ’ וקייט ספייד, לרכוש את קפרי, נחסם על ידי הרגולטור האמריקאי.


"ורסאצ'ה דורש שינוי עמוק מהיסוד", כתב לוקה סולקה, אנליסט בכיר בחברת המחקר ברנשטיין. הוא הוסיף גם כי "בהתחשב ברזומה של פראדה בכל הקשור לרכישות, יש עוד הרבה מה לשפר". בשנת 1999 רכשה פראדה את המותגים ג'יל סנדר והלמוט לאנג, אך הניסיון להעתיק את הקסם של מיוצ’ה פראדה ובעלה, פטריציו ברטלי, לא צלח: הלמוט לאנג נמכרה כבר ב-2005, וג'יל סנדר נמכרה שנה לאחר מכן.


למרות ששני המותגים האיטלקיים ונחשבים לאייקונים, ורסאצ'ה ופראדה מייצגים תפיסות עולם שונות. ורסאצ'ה נבנה על בסיס של זוהר ובנוי יותר על אלמנטים של גבריות. פראדה, לעומת זאת, ממוקדת בנשיות ונוקטת גישה קיצונית יותר לגבי מהו יופי. ועדיין, לפי דבריו של ברטלי, לשני המותגים יש מכנה משותף ברור: "אנחנו מחויבים ליצירתיות, למסורת אומנותית ולעבודת יד. אנחנו גם מבינים את העוצמה של מותג, כמו המשולש ההפוך של פראדה והראש של מדוזה של ורסאצ'ה - וגם מאמינים בחשיבות המשפחתיות".


ורסאצ'ה חוזרת לידיים משפחתיות

מיוצ’ה פראדה שמרה לאורך השנים על קשר קרוב עם דונטלה ורסאצ'ה, שנכנסה לתפקיד הניהול לאחר רצח אחיה ג'יאני בשנת 1997. דונטלה אמנם פרשה בחודש שעבר מתפקיד המעצבת הראשית של המותג לאחר כמעט 30 שנה, אך נותרה שגרירה רשמית של ורסאצ'ה, והדגישה לא פעם את תחושת השליחות שלה לשמור על מורשת אחיה. לפי הדיווחים, היא "מאושרת" מהעובדה שהמותג שוב שייך למשפחה איטלקית.


למרות שקבוצת פראדה נסחרת בבורסה של הונג קונג, פטריציו ברטלי ממשיך לכהן כיו"ר, ובנם לורנצו ברטלי משמש כמנהל השיווק הראשי ונחשב ליורש הפוטנציאלי של החברה, שהוקמה בשנת 1913 על ידי סבה של מיוצ'ה. גם המעצב שמונה לאחרונה להוביל את ורסאצ’ה, דריו ויטאלה, לא זר בחברה, הוא עבד במשך 14 שנה ב-מיו מיו לצד מיוצ'ה פראדה, והתקדם עד לתפקיד סגנה לפני שעבר לורסאצ'ה.


לעומת השושלת הארוכה של פראדה, לקפרי היסטוריה קצרה בהרבה. החברה הוקמה רק בשנת 2018, כשמייקל קורס רכש את ורסאצ'ה ב-2.1 מיליארד דולר, זמן קצר לאחר שרכש גם את ג'ימי צ'ו. מנכ"ל החברה דאז, ג’ון איידול, התגאה ואמר כי "העסקה מסמלת את הצעד הבא בהפיכתנו לאחת מקבוצות היוקרה הגדולות בעולם". החברה שמה לעצמה כיעד להתחרות בקבוצת ענק LVMH שמחזיקה בין היתר במותג לואי ויטון, אך לא הצליחה להגשים את החזון.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)

גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע

ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030  

ליאור דנקנר |

השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.

עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה NVIDIA Corp. -0.31%   בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות. ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר.

אנבידיה היא מזמן כבר לא כוכבת יחידה על הבמה. הקולגות שלה לא יושבים מהצד בחיבוק ידיים וכך שמענו לאחרונה על עוד ועוד השקות של שבבים שמטרגטים את ה״בטן הרכה״ של אנבידיה - תעשיית השבבים לכלי הבינה המלאכותית. כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את כל השחקניות בתעשייה, כל אחת והמיקוד העסקי שלה והמיקום שלה בשרשרת הערך - כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?


מיליארדר בין לילה

ז'אנג, שמחזיק ישירות ובעקיפין בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין. ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.

בסין קוראים לו "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר". הידע הפנימי הזה, יחד עם תמיכה ממשלתית מלאה, הפך את מור טרדס מפרויקט סטארט-אפ ל"נכס לאומי" תוך חמש שנים בלבד.

אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים

זינוק בנתוני הבטיחות והביצועים של FSD מקרב את טסלה להפעלה מסחרית של רובוטקסי, אך אישורים רגולטוריים ממשיכים לעכב את המהלך
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

טסלה Tesla 1.27%  קרובה, יותר מאי פעם, ליעד אליו היא שואפת כבר שנים: הפעלת מערכת נהיגה אוטונומית מלאה ללא צורך בהשגחת נהג. לפי ניתוח חדש של פירמת ההשקעות פייפר סנדלר, הגרסאות האחרונות של תוכנת Full Self-Driving (FSD) מצביעות על קפיצה משמעותית בביצועים, מגמה שעשויה לאפשר לחברה להסיר נהגים מפקחים מניסוי הרובוטקסי שלה באוסטין.


הניתוח מבוסס על נתונים שנאספו על ידי FSD Community Tracker, אתר עצמאי המנטר את ביצועי המערכת. המדד המרכזי שנבחן הוא מרחק ממוצע עד ל”התנתקות קריטית”, אירוע שבו הנהג צריך להשתלט על הרכב באופן מיידי. לפי הנתונים, לאחר השקת גרסה 14.1.x באוקטובר, המרחק זינק מ־710 ק"מ ליותר מ־14,800 ק"מ. מדובר בשיפור הגדול ביותר שנמדד בארבע שנות איסוף נתונים. בפייפר סנדלר מציינים כי למרות שהגרסה העדכנית יותר, 14.2.x, הראתה ירידה מסוימת בביצועים, מגמה זו עשויה להשתנות עם הצטברות נתונים נוספים בשבועות הקרובים. בחברה מעריכים כי ככל שתתארך תקופת הניסוי בגרסה זו, המרחק בין התנתקויות יחזור לעלות.


שלוש שנות נהיגה ללא תאונה

מעבר למדדים הטכניים, הדוח כולל גם נתונים מניסוי הרובוטקסי באוסטין. מהמידע שנאסף עולה שהמתווה הנוכחי מצביע על מרחק של כ־64 אלף ק"מ בין תאונות, שבעה אירועים לאורך כ־450 אלף ק"מ. בהקשר למשתמש ממוצע בארה״ב, שנוסע כ־21 אלף ק"מ בשנה, מדובר בכשלוש שנות נהיגה ללא תאונה. הנתונים משליכים ישירות על הפיילוט של טסלה בתחום הרכב האוטונומי. אם מגמת השיפור תימשך, מעריכים בפייפר סנדלר כי החברה עשויה בקרוב להפעיל כלי רכב אוטונומיים באוסטין ללא נהג מפקח. האנליסט אלכסנדר פוטר אף שב ואישר את המלצת ה״תשואת יתר״ למניית טסלה עם מחיר יעד של 500 דולר.


מנכ״ל טסלה, אילון מאסק, תרם אף הוא לעלייה במודעות סביב יכולות התוכנה. בשבועות האחרונים טען כי גרסה 14.2.x מאפשרת לנהגים להסיט את מבטם מהכביש ואף לכתוב הודעות טקסט. אולם טענות אלו אינן מתיישבות עם החוק האמריקאי: ברוב מדינות ארצות הברית אסור לשלוח הודעות בזמן נהיגה, והכרה רשמית בנהיגה אוטונומית מלאה מחייבת אישור רגולטורי. נכון להיום, רק ויימו של אלפאבית מפעילה שירות רובוטקסי ברמה 4 עם היתרים מוגדרים ומגבלות גאוגרפיות. טסלה עדיין טרם קיבלה אישורים דומים, גם אם הנתונים מהניסויים האחרונים מצביעים על שיפור רלוונטי.


שנת 2026: נקודת מפנה לענף כולו

ההתעניינות הגוברת בתחום הרכב האוטונומי אינה מוגבלת לטסלה. אנליסטים במורגן סטנלי סבורים כי שנת 2026 תהיה נקודת מפנה משמעותית לענף כולו, על רקע התקדמות מהירה ביכולות עיבוד, בבינה מלאכותית ובתכנון מערכות בטיחות. אנדרו פרוקו, אנליסט הרכב החדש של הבנק, אמנם מציג גישה מתונה יותר ביחס לפייפר סנדלר בנוגע למניית טסלה, אך מסכים כי המערכת האוטונומית של החברה מעניקה לה יתרון תחרותי מובהק. לדבריו, היכולת להציע נהיגה אוטונומית אישית  ולא רק שירותי רובוטקסי עשויה לשנות את כללי המשחק בענף הרכב.