עסקת ענק בעולם האופנה - פראדה רוכשת את ורסאצ'ה ב-1.4 מיליארד דולר
שני מותגי העל מתאחדים כשפראדה תרכוש את ורסאצ'ה שהוחזקה עד כה על ידי קבוצת קפרי האמריקאית שויתרה על החלום להתחרות ב-LVMH; האם המומנטום חוזר למותגי העל האיטלקיים?
שני מותגי על איטלקים בעולם האופנה מתאחדים - פראדה רוכשת את וראצ'ה מידיה של קבוצת קפרי האמריקאית בתמורה ל-1.4 מיליארד דולר, במה שמסמן מצד אחד את תחילת הניסיון של פראדה לבנות קבוצת על חדשה בעולם האופנה ואת הסוף של ניסיון דומה של הקבוצה האמריקאית.
ורסאצ'ה תצטרף לשורה של מותגים נוספים שבבעלות פראדה כמו מיו מיו, לונה רוסה ומרקזי, כולם מותגים איטלקים שרוצים להחזיר עטרה ליושנה בעולם האופנה.
הרכישה גם מוסיפה גיוון לפורטפוליו של פראדה שמצרפת מותג מבוסס ומוכר אבל גם כזה עם סגנון שונה מזה של פראדה עצמה ושל המותגים האחרים. אנדריאה גרה, מנכ"ל קבוצת פראדה, אמר שהרכישה תוסיף "מימד חדש, שונה ומשלים לקבוצה". פראדה תממן את העסקה בחוב כשהיא צפויה ללוות מעל ל-1 מיליארד דולר מתאגידים בנקאיים, כשהעסקה צפויה להיסגר במחצית השנייה של השנה בכפוף לאישורים רגולטוריים.
רוכבת על ההצלחה
קבוצת פראדה בלטה בשנה שעברה בשוק מותגי היוקרה על רקע מגמה כללית בתחום של ירידה במכירות. החברה דיווחה על הכנסות של 5.4 מיליארד אירו בשנת 2024, עלייה של 17%, בין היתר בזכות הביצועים המרשימים
של מותג מיו מיו, שרשם זינוק של 93% במכירות.
מנגד, קבוצת קפרי האמריקאית, שמחזיקה גם במותגים מייקל קורס וג’ימי צ’ו, פרסמה תחזית לפיה ההכנסות של ורסאצ’ה צפויות לרדת ל-810 מיליון דולר בשנה הפיסקלית הנוכחית, לעומת 1 מיליארד דולר בשנת
2024. ורסאצ’ה הפכה למועמדת בולטת לרכישה מאז שהניסיון של קבוצת טייפסטרי, שבבעלותה המותגים קואוץ’ וקייט ספייד, לרכוש את קפרי, נחסם על ידי הרגולטור האמריקאי.
"ורסאצ'ה דורש שינוי עמוק מהיסוד", כתב לוקה סולקה, אנליסט בכיר בחברת המחקר
ברנשטיין. הוא הוסיף גם כי "בהתחשב ברזומה של פראדה בכל הקשור לרכישות, יש עוד הרבה מה לשפר". בשנת 1999 רכשה פראדה את המותגים ג'יל סנדר והלמוט לאנג, אך הניסיון להעתיק את הקסם של מיוצ’ה פראדה ובעלה, פטריציו ברטלי, לא צלח: הלמוט לאנג נמכרה כבר ב-2005, וג'יל סנדר
נמכרה שנה לאחר מכן.
למרות ששני המותגים האיטלקיים ונחשבים לאייקונים, ורסאצ'ה ופראדה מייצגים תפיסות עולם שונות. ורסאצ'ה נבנה על בסיס של זוהר ובנוי יותר על אלמנטים של גבריות. פראדה, לעומת זאת, ממוקדת בנשיות ונוקטת גישה קיצונית יותר
לגבי מהו יופי. ועדיין, לפי דבריו של ברטלי, לשני המותגים יש מכנה משותף ברור: "אנחנו מחויבים ליצירתיות, למסורת אומנותית ולעבודת יד. אנחנו גם מבינים את העוצמה של מותג, כמו המשולש ההפוך של פראדה והראש של מדוזה של ורסאצ'ה - וגם מאמינים בחשיבות המשפחתיות".
ורסאצ'ה חוזרת לידיים משפחתיות
מיוצ’ה פראדה שמרה לאורך השנים על קשר קרוב עם דונטלה ורסאצ'ה, שנכנסה לתפקיד הניהול לאחר רצח אחיה ג'יאני בשנת 1997. דונטלה אמנם פרשה בחודש שעבר מתפקיד המעצבת הראשית של המותג לאחר כמעט 30 שנה, אך נותרה
שגרירה רשמית של ורסאצ'ה, והדגישה לא פעם את תחושת השליחות שלה לשמור על מורשת אחיה. לפי הדיווחים, היא "מאושרת" מהעובדה שהמותג שוב שייך למשפחה איטלקית.
למרות שקבוצת פראדה נסחרת בבורסה של הונג קונג, פטריציו ברטלי ממשיך לכהן כיו"ר, ובנם
לורנצו ברטלי משמש כמנהל השיווק הראשי ונחשב ליורש הפוטנציאלי של החברה, שהוקמה בשנת 1913 על ידי סבה של מיוצ'ה. גם המעצב שמונה לאחרונה להוביל את ורסאצ’ה, דריו ויטאלה, לא זר בחברה, הוא עבד במשך 14 שנה ב-מיו מיו לצד מיוצ'ה פראדה, והתקדם עד לתפקיד סגנה לפני שעבר
לורסאצ'ה.
לעומת השושלת הארוכה של פראדה, לקפרי היסטוריה קצרה בהרבה. החברה הוקמה רק בשנת 2018, כשמייקל קורס רכש את ורסאצ'ה ב-2.1 מיליארד דולר, זמן קצר לאחר שרכש גם את ג'ימי צ'ו. מנכ"ל החברה דאז, ג’ון איידול, התגאה ואמר כי "העסקה מסמלת
את הצעד הבא בהפיכתנו לאחת מקבוצות היוקרה הגדולות בעולם". החברה שמה לעצמה כיעד להתחרות בקבוצת ענק LVMH שמחזיקה בין היתר במותג לואי ויטון, אך לא הצליחה להגשים את החזון.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.

ברודקום מפרסמת היום תוצאות: צפי לצמיחה חדה בשבבי AI
השוק מצפה להכנסות של 17.5 מיליארד דולר ולגידול של 66% בהכנסות מבינה מלאכותית ועל הקשר בין ברודקום לגוגל
ברודקום Broadcom -1.6% תפרסם היום, לאחר נעילת המסחר, תוצאות כספיות לרבעון האחרון. השוק מצפה להכנסות של 17.5 מיליארד דולר, גידול של 24% בהשוואה לשנה קודמת, ולרווח למניה מתואם של 1.87 דולר, עלייה של 32%. תחזיות אלה מבוססות על נתונים ממקורות שונים, כולל הערכות אנליסטים מבנק אוף אמריקה ומיזוהו, שמצביעות על האצה בהכנסות משבבי AI. הרבעון הקודם, שדווח בספטמבר, הראה הכנסות של 15.95 מיליארד דולר, גידול של 22%, עם שולי רווח גולמי של 75.5%.
המניה של ברודקום עלתה ב-76% מתחילת השנה, לעומת 23% במדד נאסד"ק. העלייה משקפת הערכה לשילוב בין צמיחה רווחית לחדשנות, כולל שבבים מותאמים אישית (ASICs) לשוק ה-AI. אנליסטים מ-JP מורגן חזרו על דירוג "משקל יתר" עם יעד של 400 דולר, בעוד UBS העלתה את היעד ל-472 דולר, בהסתמך על ביקוש מתמשך למוצרי AI. מאז הדו"ח הקודם, המניה עלתה ב-15%, לעומת 4% במדד S&P 500, בעקבות השקת Gemini 3 של אלפבית, המסתמכת על שבבי ברודקום.
שבבי AI מובילים את הצמיחה
ברודקום פועלת בשלושה סגמנטים עיקריים: שבבים (62% מההכנסות), תוכנת תשתיות ותקשורת. בשוק השבבים, החברה מתמקדת ברשתות, אחסון ואלחוט, אך הצמיחה מגיעה משבבי AI, שמהווים כ-50% מההכנסות בסגמנט זה. שבבי AI ASICs מיועדים לעיבוד אלגוריתמים מתקדמים במרכזי נתונים, רכבי ענן ויישומי זמן אמת. ברבעון הקודם, הכנסות AI עלו ב-63% ל-5.2 מיליארד דולר, כאשר XPUs - שבבים ייעודיים לאימון מודלי AI - תרמו 65% מהסכום. ברבעון שידווח הלילה, הצפי הוא להכנסות AI של 6.2 מיליארד דולר, גידול של 66%, מה שמעלה את התחזית השנתית ל-19.9 מיליארד דולר, עלייה של 63% משנה קודמת.
התפתחות משמעותית היא הזמנה של 10 מיליארד דולר מלקוח חדש בתחום AI, שהוכרזה בספטמבר. המנכ"ל הוק טאן ציין כי ההזמנה משפרת את תחזית 2026, עם צפי להכנסות AI של 40.4 מיליארד דולר, גידול של 103% לפי האנליסטים. שותפויות עם גוגל (TPUs, 58% ממשלוחי ASICs), מטא ואלפבית מחזקות את מעמדה. TPUs של גוגל, במחיר של 13,000 דולר ליחידה, צפויים לתרום 22.1 מיליארד דולר ב-2026, שהם 78% מההכנסות מ-ASICs. בנוסף, השקת Thor Ultra, שבב רשת חדש, תומכת בדרישות AI ומתחרה בשבבי נטוורקינג של Nvidia ו-AMD.
- ברודקום תייצר שבבים עבור OpenAI - מניית החברה מזנקת ב־10%
- המלחמה על המקום השני: ברודקום מול AMD - מי תנצח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדו"ח של החברה מהווה מדד לביקוש לחומרה מתקדמת, שכן ברודקום מספקת תשתיות ל-70% ממרכזי הנתונים הגדולים. הצפי הוא להכנסות שבבים שיגדלו ב-24% ל-10.7 מיליארד דולר. עם זאת, שולי הרווח הגולמי צפויים לרדת ב-70 נקודות בסיס ל-75%, עקב עלויות HBM גבוהות יותר. הדבר מצביע על אתגרים בשרשרת האספקה, אך לא פוגע בצמיחה הכוללת. בהשוואה למתחרים, Nvidia שולטת בשוק GPUs עם 80% נתח, אך ברודקום צומחת מהר יותר ב-ASICs מותאמים, שמהווים 20% משוק ה-AI הכולל. AMD, עם 10% נתח, מתמקדת ב-GPUs, אך ברודקום מרוויחה משותפות OpenAI לבניית מערכות AI, שמאתגרות את Nvidia בעלויות נמוכות יותר (5,000 דולר לשבב לעומת 30,000-40,000 דולר ל-Nvidia).
