אילון מאסק X
צילום: רשתות חברתיות

טסלה מאבדת גובה: אילון מאסק שוב מאבד פוקוס?

הניסיון להשתלט על OpenAI ב-97 מיליארד דולר, לצד תפקידו החדש בממשל טראמפ והמשבר במכירות באירופה ובסין, מעמיקים את החששות מ"תסמונת טוויטר" חדשה

אדיר בן עמי | (4)
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק


מניית טסלה Tesla 6.82%  ממשיכה לאבד גובה ביום המסחר הרביעי ברציפות, כאשר המשקיעים חוששים מהתנהלותו של אלון מאסק והשפעתה על החברה. הירידה החדה האחרונה במניה מגיעה על רקע ניסיונו של מאסק להשתלט על OpenAI, יוצרת ChatGPT, בעסקה שמוערכת ב-97 מיליארד דולר.


הונו של מאסק צנח מתחת ל-400 מיליארד דולר בפעם הראשונה מזה חודשיים, כשמניית טסלה, המהווה כ-60% מעושרו, איבדה יותר מ-27% מערכה מאז שיאה באמצע דצמבר. המכירות בגרמניה צנחו ב-59% לרמתן הנמוכה ביותר מאז 2021, בעוד שבסין נרשמה ירידה של 11.5% בהשוואה לשנה שעברה, על רקע תחרות גוברת מצד יצרנית הרכב המקומית BYD. נתונים אלה מצטרפים לירידה כוללת של כ-1% במכירות טסלה בשנת 2024.


מאסק יורה לכל הכיוונים

תפקידו החדש של מאסק במנהל היעילות הממשלתית (DOGE) בממשל טראמפ, לצד ניהול חברות כמו SpaceX ו-xAI, מעורר דאגה בקרב המשקיעים לגבי יכולתו להתמקד בניהול טסלה. החששות גברו עוד יותר לאור הדיווח על הצעת הרכישה הלא מבוקשת של OpenAI.


אנליסט אופנהיימר, קולין רוש, כתב בדוח שפורסם כי "בעוד שטסלה שינתה את המיקוד שלה להיות שחקנית בתחום הבינה המלאכותית הפיזית, אנו רואים בהצעת מאסק לרכישת OpenAI הסחת דעת מהאתגרים של טסלה."


החברה ניצבת בפני אתגרים משמעותיים בשנה הקרובה, כולל פיתוח מוניות רובוטיות והשקת דגם חשמלי חדש במחיר נמוך יותר. המשקיעים חוששים שמעורבותו הפוליטית של מאסק והתנהלותו הציבורית עלולות להרחיק לקוחות ועובדים פוטנציאליים.


תגובתו של סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI, להצעת הרכישה הייתה חדה וברורה: "לא תודה". מאסק הגיב וכינה את אלטמן "רמאי". המתח בין השניים משקף מחלוקת עמוקה על אופן התנהלות OpenAI והמעבר שלה ממלכ"ר לחברה למטרות רווח.


המשקיעים זוכרים את רכישת טוויטר

המשקיעים זוכרים היטב את השפעת רכישת טוויטר על מניית טסלה. מאז ההכרזה על הרכישה באפריל 2022 ועד להשלמת העסקה באוקטובר, איבדה המניה כ-33% מערכה. למרות שחלק מהירידה יכול להיות מיוחס לתנודות בשוק הרחב, הזיכרון של אותה תקופה עדיין טרי בקרב המשקיעים.

קיראו עוד ב"גלובל"


החשש המרכזי נוגע למקור המימון לרכישת OpenAI. מאסק נאלץ למכור מניות טסלה כדי לממן את רכישת טוויטר, והמשקיעים חוששים מתרחיש דומה. מכירות גדולות של מניות על ידי בעלי עניין בדרך כלל משפיעות לרעה על מחיר המניה.


למרות הירידות האחרונות, מניית טסלה עדיין רושמת עלייה של כ-86% ב-12 החודשים האחרונים. עם זאת, מתחילת השנה המניה ירדה ב-13%, וכ-18% מאז השבעת טראמפ.


טסלה - יותר מיצרנית רכב

טסלה עברה טרנספורמציה בעיני המשקיעים מיצרנית רכב לחברת טכנולוגיה המפתחת יישומי בינה מלאכותית. החברה מייצרת לא רק מכוניות אלא גם רובוטים, ומפתחת את התוכנה הנדרשת להפעלתם.


התקווה שקרבתו של מאסק לנשיא טראמפ תועיל לטסלה טרם התממשה. השינויים המצופים בסובסידיות למכוניות חשמליות ובתקנות לרכב אוטונומי עדיין לא יצאו לפועל. מאסק הקדיש חלק ניכר מזמנו לוושינגטון מאז ההשבעה, מוביל מאמצי התייעלות במשרד DOGE, כולל קיצוצים בסיוע החוץ ובחינת נתוני התשלומים של משרד האוצר.


אנליסטים מ-Robert W. Baird הביעו ספקנות גוברת לגבי עסקי המוניות הרובוטיות של טסלה, במיוחד לאור העובדה שהחברה הסירה את תחזיות הנפח בדוח הרבעוני האחרון שלה. המשקיעים צופים המשך תנודתיות במניית טסלה בעתיד הקרוב. עתיד ההצעה לרכישת OpenAI אינו ברור, אך השפעתה על מניית טסלה כבר מורגשת בשוק.


ההשפעה של פעילויותיו הפוליטיות של מאסק על טסלה נותרת נושא שנוי במחלוקת. בעוד שיש לו תומכים בחוגים מסוימים, התנהלותו הציבורית מעוררת חששות לגבי השפעתה על תדמית החברה ויכולתה למשוך לקוחות ועובדים.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    טסלה תרד עוד 40 אחוז. (ל"ת)
    אסולין 12/02/2025 08:20
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ליטאי 11/02/2025 19:34
    הגב לתגובה זו
    שטו.
  • 2.
    ליטאי 11/02/2025 19:32
    הגב לתגובה זו
    ותפסיק מהנדסי AI חרדים בהנהלה וExec.
  • 1.
    החיים 11/02/2025 19:23
    הגב לתגובה זו
    מתי שהוא או שהרווח צריך לעלותאו המניה להתרסקכל אחד וההימור שלואני בחוץ מעדיף חלוומות כשאני ישן
בועה
צילום: גיא טל
ניתוח טכני

מה צפוי ב-S&P 500 - האם יצא מספיק אוויר מהבלון?

לאחרונה נערכנו ליציאת אוויר מוול סטריט ואוויר אכן יצא. השאלה האם יצא מספיק? הנה התובנות שלנו

זיו סגל |

ובכן, הגענו ליעד הפיבונאצ׳י הראשון לירידה באזור ה-6480, מבחינה סטטיסטית התנודה למטה הייתה קיצונית וביום שישי היה יום היפוך (סגירה חיובית מעל הפתיחה) כך שיש סיכוי שלטווח הקצר נושפי האוויר ירגעו.  שבירה של 6480 תלמד על 6200 כעל היעד הבא. איתות חיובי יהיה מעל 6720. 

6480-6720 הם לפיכך גבולות המעקב שלנו לתחילת שבוע המסחר ומפה נמשיך. 



מה אומרות המניות המופלאות

הגם שמבחינתי תשומת הלב המוגברת למניות ה״מופלאות״ היא בעיקר עניין למערכת היחסים בין תקשורת פיננסית לקוראים (שכן יש מלא מניות מעניינות לתיק) אז שמבחינת אומדן סיכויי השוק לעלות או לרדת יש לניתוח המצרפי שלהן משמעות. נעבור עליהן ביחד ונסכם.


- AAPL: מצב טכני מורכב שכן היא ברמת שיא אבל יש אופטימיות כל עוד מעל 260. שם אותה בצד הירוק בינתיים.


- AMZN: מעל רמת תמיכה ואין סיבה שלא תהיה בצד הירוק כרגע. 


ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.