יוני אסיא מנכל איטורו
צילום: יחצ איטורו

מנסה שוב: eToro בדרך להנפקה בוול-סטריט לפי שווי של 5 מיליארד דולר

למרות שורת כישלונות בעבר וירידה דרמטית בשווי מ-10.4 ל-3.5 מיליארד דולר, החברה הישראלית מנסה שוב את מזלה בוול סטריט וצפויה לנסות ולהנפיק לפי שווי של יותר מ-5 מיליארד דולר כבר ברבעון השני

אדיר בן עמי | (1)
נושאים בכתבה איטורו הנפקה

חברת המסחר המקוון eToro החלה בתהליכים מתקדמים לקראת הנפקה בבורסה האמריקאית. החברה הגישה מסמכים חסויים לרשות ניירות הערך האמריקאית (SEC) במטרה להנפיק את מניותיה בניו יורק. בניגוד למגמה הרווחת בשוק, שבה חברות טכנולוגיה רבות דוחות את תכניות ההנפקה שלהן, eToro מתכננת לצאת להנפקה כבר ברבעון השני של השנה. על פי גורמים המעורים בפרטים, שווי החברה בהנפקה עשוי לעלות על 5 מיליארד דולר - עלייה משמעותית משווי של 3.5 מיליארד דולר בסבב הגיוס האחרון שלה ב-2023.


המהלך הנוכחי מגיע לאחר שניסיון קודם של החברה להיכנס לבורסה דרך מיזוג עם חברת SPAC בשווי של 10.4 מיליארד דולר נכשל ב-2022. יוני אסיא, מייסד ומנכ"ל החברה, הסביר אז כי החברה הבינה ש"השווקים לא היו שם" כאשר בועת חברות ה-SPAC התפוצצה.


בחירתה של eToro בבורסה האמריקאית, במקום בבורסת לונדון, משקפת את האתגרים שעמם מתמודד השוק הבריטי בשימור חברות מובילות. אסיא הסביר את ההחלטה באומרו: "מעט מאוד מהלקוחות הגלובליים שלנו יסחרו במניות בריטיות. משהו בשוק האמריקאי יוצר מאגר של נזילות עמוקה ומודעות עמוקה לנכסים הנסחרים בארצות הברית."


נתוני החברה מרשימים: נכון למרץ האחרון, eToro ניהלה נכסי לקוחות בהיקף של 11.3 מיליארד דולר, המפוזרים על פני 3 מיליון חשבונות פעילים. הפלטפורמה, שנוסדה ב-2007, התפתחה ממסחר במניות בלבד למגוון רחב של מכשירים פיננסיים, כולל מטבעות קריפטוגרפיים.


את תהליך ההנפקה מובילים בנקי ההשקעות Goldman Sachs, Jefferies ו-UBS, שיעבדו עם החברה על הכנת התשקיף והצגתה למשקיעים מוסדיים. ההגשה החסויה מאפשרת לחברה להתקדם בתכניותיה מבלי לחשוף מידע רגיש בשלב זה.


בשנה שעברה גייסה החברה 250 מיליון דולר בהובלת קרן SoftBank היפנית וחברת Ion Group. גיוס זה היווה הבעת אמון משמעותית ביכולתה של החברה להמשיך את מגמת הצמיחה שלה, למרות תנאי השוק המאתגרים.


ההנפקה מגיעה בתקופה מעניינת

ההנפקה המתוכננת מגיעה בתקופה מעניינת בשוק ההון העולמי, כאשר משקיעים מחפשים הזדמנויות בחברות טכנולוגיה בעלות מודל עסקי מוכח. eToro, עם בסיס הלקוחות הרחב שלה והנוכחות הגלובלית המתרחבת, מציגה עצמה כאפשרות השקעה אטרקטיבית.

קיראו עוד ב"גלובל"


הבריטים, מצדם, רואים בהחלטת eToro להנפיק בניו יורק סימן נוסף לאתגרים שעמם מתמודד השוק הפיננסי בלונדון. בריטניה, שהיא השוק הגדול ביותר של החברה, מאבדת בשנים האחרונות חברות מבטיחות לטובת בורסות זרות.


עבור המשקיעים הקיימים בחברה, ההנפקה מהווה הזדמנות למימוש חלק מהשקעתם. עם זאת, העובדה שהחברה בחרה בהנפקה ציבורית מסורתית, במקום באפשרויות אחרות כמו מכירה פרטית, מעידה על האמון ביכולתה להצליח בשוק הציבורי.

בעוד שחברות רבות בוחרות להישאר פרטיות לתקופות ארוכות יותר, המהלך של eToro מסמן אפשרות לפתיחה מחודשת של שוק ההנפקות. הצלחת ההנפקה עשויה לעודד חברות טכנולוגיה נוספות לשקול מהלך דומה, במיוחד לאור השיפור בתנאי השוק והעניין הגובר של משקיעים בחברות צמיחה.

הדרך להנפקה - מלאה בכישלונות

הדרך של eToro לשוק ההון הציבורי רצופה בניסיונות כושלים. החברה, שהחלה את מסעה להנפקה בתקופת הקורונה, ביקשה כאמור תחילה להתמזג עם חברת SPAC לפי שווי של למעלה מ-10 מיליארד דולר. ואולם, התזמון לא היה לטובתה - התקררות שוק ההנפקות וירידה חדה במעמדן של חברות ה-SPAC הובילו לכישלון המהלך.


על רקע האתגרים בשוק, נאלצה החברה להתפשר משמעותית על שווייה. לפני כשנתיים השלימה eToro גיוס של 250 מיליון דולר לפי שווי של 3.5 מיליארד דולר בלבד - נפילה דרמטית של 65% מהשווי שביקשה לקבל בעסקת ה-SPAC המקורית.


המהמורות בדרך לא הסתיימו שם. בשנה שעברה נאלצה החברה לבטל סופית את תוכניות ההנפקה המקוריות ואף פיטרה כ-6% מעובדיה. בהמשך, במהלך שמעיד על הלחץ מצד משקיעים ועובדים לנזילות, אישרה החברה מכירת מניות בשוק המשני בהיקף של 120 מיליון דולר, לפי שווי נמוך אף יותר של פחות מ-3 מיליארד דולר.


עם זאת, הנתונים התפעוליים של החברה הראו יציבות מסוימת. בשנת 2023 רשמה eToro הכנסות של 630 מיליון דולר, כמעט זהות להכנסות של 631 מיליון דולר בשנת 2022. בצד החיובי, החברה הציגה צמיחה משמעותית במספר המשתמשים, עם 35.5 מיליון משתמשים רשומים בסוף 2023, מתוכם יותר מ-3 מיליון חשבונות בתשלום - עלייה מ-2.8 מיליון בשנה קודם לכן.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יזהרו הקונים... (ל"ת)
    אורי 16/01/2025 20:22
    הגב לתגובה זו
אנבידיהאנבידיה

"אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל את ההזדמנות

המניה נסחרת ב-177 דולר, בבנק אוף אמריקה סבורים שהיא תגיע ל-275 דולר; לא חוששים מתחרות מגוגל, רואים במכפיל רווח של 25 הזדמנות כניסה חד פעמית

ליאור דנקנר |

מניית אנבידיה (NVDA) NVIDIA Corp. 1.65%   נסחרת במכפיל רווח עתידי של כ-25 - רמה שעשויה להיות נקודת שפל אטרקטיבית למשקיעים. כך עולה מדוח חדש של צוות האנליסטים של בנק אוף אמריקה, בראשות ויוויק אריה שהוא אחד מהתומכים הנלהבים של אנבידיה. לפי הניתוח שלו, בכל פעם שמניית אנבידיה התקרבה למכפיל 25, היא התאוששה לרמות של 30 עד 40 תוך 3-6 חודשים.

הדוח מגיע על רקע שבוע חזק במיוחד למדד ה-SOX של מניות השבבים, שזינק בכ-10% והצליח לחזור מעל הממוצע הנע ל-50 יום, תוך ביצועי יתר מול מדד ה-S&P 500 שעלה 3.7% בלבד. זאת למרות ירידה של כאחוז במניית אנבידיה עצמה, מה שמעיד על התרחבות הראלי לחברות נוספות בסקטור.

בין המניות הבולטות בשבוע האחרון: Credo Technology זינקה ב-33%, ברודקום עלתה 18%, Coherent הוסיפה 18%, אינטל קפצה 18% על רקע כותרות בתקשורת לגבי זכיות פוטנציאליות בייצור שבבים, ו-Marvell עלתה 15% לקראת פרסום דוחות ולקראת כנס re:Invent של אמזון.

הדיון עבר מהשקעות הון לחשש מתחרות

בחודשים האחרונים, הדיון המרכזי בקרב משקיעים בתחום הבינה המלאכותית עבר ממוקד. אם בעבר החשש היה מהיקפי ההשקעות האדירים של חברות הענן, כעת הדיון מתמקד בתחרות - בין מודלי השפה של OpenAI לבין Gemini של גוגל, ובמקביל בין שבבי ה-TPU של גוגל וברודקום לבין שבבי ה-GPU של אנבידיה.

האנליסטים של בנק אוף אמריקה מדגישים מספר נקודות מרכזיות שמטות את הכף לטובת אנבידיה: ראשית, היצע השבבים בתעשייה הדוק, ואנבידיה שולטת בהקצאה - מה שמקשה על לקוחות לשנות את תמהיל הרכישות שלהם בשנה הקרובה. שנית, שבבי ה-TPU הוכיחו את עצמם רק במרכזי הנתונים של גוגל עצמה, בעוד ש-GPU זמינים בסביבות ענן מרובות כולל בענן של גוגל. למעשה, הבנק מעריך כי רכישות ה-GPU של גוגל צפויות להגיע לכ-10 מיליארד דולר ב-2025, סכום דומה לרכישות ה-TPU שלה מברודקום.

אפלאפל

הכישלון של סירי והמחיר: ראש צוות AI של אפל עובר למטא

קה יאנג, שהופקד רק לאחרונה על פרויקט החיפוש המתקדם מבוסס הבינה המלאכותית בסירי, עוזב את אפל אחרי שבועות ספורים ועובר למטא - עוד דמות בכירה שמתרחקת מקופרטינו על רקע הקשיים סביב שדרוג סירי והמאבק של אפל לסגור פער במרוץ ה-AI

ליאור דנקנר |

קה יאנג (Ke Yang), שאמור היה להוביל את מהלך החיפוש החדש והחכם של אפל ואת השדרוג הבא של סירי, עוזב את החברה זמן קצר לאחר שנכנס לתפקיד ומצטרף למטא. העזיבה המהירה של מי שהוגדר כראש צוות החיפוש המתקדם מבוסס בינה מלאכותית באפל מציפה שוב את הקשיים של החברה בתחום ואת המחיר של התחרות על טאלנטים בעמק הסיליקון.

יאנג, שנמצא באפל מאז 2019 לפי פרסומים זרים, מונה רק לפני כמה שבועות לעמוד בראש קבוצת Answers, Knowledge and Information, או בקיצור AKI. מדובר בצוות שאחראי על פיתוח חיפוש אינטרנטי מבוסס בינה מלאכותית (Artificial Intelligence, AI) ותשובות שיחה חכמות יותר, וצפוי להיות ליבה של קפיצת המדרגה הבאה של סירי בעדכון מתוכנן במרץ הקרוב. באפל, מטא ויאנג עצמו לא מגיבים לדיווחים.


כמה שבועות בתפקיד, ואז מעבר למתחרה

לפי הדיווחים, יאנג מונה להוביל את צוות ה-AKI אחרי עזיבתו של רובי ווקר, שעמד קודם בראש הקבוצה. התפקיד החדש שלו הוצג כחלק מההיערכות של אפל לשלב יכולות חיפוש ושיחה מתקדמות יותר בסירי, ברוח צ’ט-בוטים כמו ChatGPT או Gemini, ולחבר אותן לפלטפורמת “Apple Intelligence” שהחברה מתכננת לשלב במוצרי הדגל שלה החל מ-2024.

על הרקע הזה, ההחלטה של יאנג לעזוב כבר אחרי כמה שבועות ולעבור למטא מדגישה את השבריריות של המהלך. פרסומים זרים קושרים את העזיבה לשינויים פנימיים ואתגרים מתמשכים סביב פיתוח החיפוש החדש ושדרוג סירי, שנמצא על הכוונת של אפל כבר תקופה ארוכה.