אחים יעקובי
צילום: יח"צ

הכנסות של 1.5 מיליארד ש': YSB ו-BlueGen ינהלו מתקן פסולת בחירייה

המתקן החדש יטפל ב-1,300 טון פסולת ביום, המהווים כ-42.9% מהפסולת היומית בגוש דן. במסגרת המכרז, דקל תשתיות, שבשליטת האחים יעקובי ו-BlueGen של קרן ג'נריישן, תהיה אחראית על המתקן עשר שנים, עם אופציה להארכה של שנתיים נוספות
עוזי גרסטמן | (1)

קבוצת אחים יעקובי YSB יעקובי קבוצה -1.79%  ו-BlueGen שבבעלות קרן ג'נריישן ג'נריישן קפיטל 3.01% , השותפות בדקל תשתיות, זכו במכרז עם היקף הכנסות מצטבר של 1.5 מיליארד שקל לעשר שנים, לבניית והפעלת מתקן מיון פסולת בפארק המחזור חירייה עבור איגוד ערים דן. ג'נריישן פרסמה הבוקר את דו"חותיה למחצית הראשונה של 2024.

המתקן החדש יטפל ב-1,300 טון פסולת ביום, המהווים כ-42.9% מהפסולת היומית בגוש דן. במסגרת המכרז, דקל תשתיות תהיה אחראית למשך עשר שנים, עם אופציה להארכה של שנתיים נוספות, על תפעול המתקן ומיון הפסולת, וכן על הובלת הפסולת מהמתקן לאחר מיונו למטמנות. 

המתקן החדש, שישרת את כל אזור גוש דן, יטפל כאמור ב-1,300 טון פסולת ביום מתוך 3,500 טון פסולת כללית המיוצרת באזור, המהווים כ-42.9% מהפסולת היומית בגוש דן. מתוך כמות זו, 40% מהפסולת - כ- 600 טון ביום, צפויים לעבור לאחר מיון למיחזור. במהלך כל שנת פעילות, המתקן צפוי לקלוט כ-380 אלף טון פסולת, מתוכם כ-150 אלף טון יופנו למחזור והשאר - כ-230 אלף טון, יועברו להטמנה.

תחנת המעבר שנבנתה בסמוך לסגירת מזבלת חירייה והביאה לסיום של 50 שנות הטמנת פסולת באתר, נחנכה מחדש ב-27 באוקטובר 2022 תחת השם "מפרידן". השם מרמז על השינוי המשמעותי שעתידה התחנה לעבור בתוך שנתיים, ולהקמת מתקן טכנולוגי מתקדם לפסולת ביתית שכולל מערכות אופטיות מכאניות ברמה עולמית.

בימים אלה נשלמות ההכנות לשלב השני בפרויקט, שבו יותקנו מערכי מיון טכנולוגיים וחדשניים במבנה המחודש. השלב צפוי להסתיים בסוף 2026. בסיום השדרוג, כל הפסולת שתגיע לפארק המחזור תעבור מיון, ולא תנותב ישירות להטמנה. עלות הפרויקט בכללותו מוערכת בכ-110 מיליון שקל, בהשקעה משותפת של איגוד ערים דן והמשרד להגנת הסביבה. העלות לא כוללת את בניית מתקן המיון שיוקם על ידי דקל תשתיות, והיבטי התפעול כוללים גם את תחנת המעבר וביצוע הובלות פסולת ממוינת למטמנות.

יו"ר קבוצת אחים יעקובי YSB, פיני יעקובי, מסר כי, "הזכייה במכרז לבניית מתקן מיון הפסולת בחירייה מצטרפת לפרויקטים נוספים של דקל תשתיות בתחום הטיפול בפסולת, כמו מתקן דיה באשכול ומפעל הפסולת של גרינט בירושלים - המפעל הגדול ביותר במזרח התיכון".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כל הכבוד למנוליד ופיני יעקובי מקצוענים (ל"ת)
    אמיר 17/09/2024 12:54
    הגב לתגובה זו
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקעובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוק

האבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה

הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות

אדם בלומנברג |
נושאים בכתבה שוק העבודה תקציב

בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.


כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.


הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.

הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.


על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת: