"צריך לתעדף רכישה ממפעלים בעוטף"
מספר שבועות לאחר ה-7 באוקטובר, שודרה בטלויזיה פרסומת יוצאת דופן למפעל המזרנים פולירון, בקיבוץ זיקים שבעוטף עזה. בניגוד לקיבוצים אחרים בעוטף, המחבלים לא חדרו לזיקים, שכן הם נבלמו בשער הקיבוץ, על ידי חברי כיתת הכוננות, ובהם קובי פודה, מנכ"ל פולירון. אם נחזור לפרסומת, פודה נראה שם כש-m16 תלוי על כתפו, מספר על ההתמודדות ב-7 באוקטובר, כשהוא וחברי כיתת הכוננות הדפו את המחבלים ומנעו מהם להיכנס לקיבוץ, וקורא לרכוש מזרנים מתוצרת פולירון, בכדי שהמפעל יוכל להמשיך ולפעול.
בעקבות אותו קמפיין, מספר פודה לביזפורטל, היה גל של אהדה, אך "זה הולך ודועך", עד שכיום נראה שכל ההצהרות היפות בשעתו, נשכחו ואינן. "אנו שוקעים בפוליטיקות מקומיות או בנושאים שעברו להיות בחזית הוויכוח הלאומי", הוא אומר, "בעוד שצריך לחזור ולדבר על שיקום ותקומה של קו העוטף, ואותו דבר נכון גם לגבי הצפון. למפעלים כמו פולירון צריך לתת תעדוף מובנה, שיעזור לאפשר לאנשים לגור פה. בתי מלון לא יעדיפו לקנות מוצרים שלנו, אם לא יעודדו את זה".
באיזה אופן? למשל, שהמדינה תסבסד רכישה כזו?
"צריכה להיות תפיסה מדינית שתיתן חוסן וחוזק. אם המדינה נותנת כסף לעוטף, אין סיבה שהיא לא תתמוך ברכישה מהמפעלים בעוטף. יש עוד שני מפעלי מזרנים בעוטף (הולנדיה ומנדלבוים, שניהם בשדרות – ה.מ). המאבק הוא אזורי, וצריך להיות מובל גם על ידי גורמים כלכליים, ועל ידי כל מי שמתעסק בתקומה באזור. צריך להעביר את המסר שמלונות יירתמו לקנות ממפעלים בעוטף ושהמדינה תתעדף את הקנייה. היום לייבא מתורכיה זו בעיה, לייבא מסין לוקח הרבה זמן, ואין שום סיבה שלא לקנות מאיתנו, ולהשקיע בשיקום התעשייה כאן".
מאוכזב מהמדינה?
"אני ב-7 באוקטובר התאכזבתי מהמדינה. היינו לבד וכל המערכות שהיו צריכות להגן עלינו, לא עבדו. כיום צריך להוביל מהלכים, ללא אמירות פופוליסטיות של 'נקצה, ונתמוך, וניתן'. שכל אחד יפעל לטובת זה מהמקום שבו הוא נמצא: בין אם אלה הרשתות הגדולות של בתי המלון, ישרוטל, פתאל, דן, ובין אם אלה גופים אחרים. אני מצפה שכל אחד בעולמות שלו יפעל, בלי לחכות למדינה".
להעניק הטבות מס
פודה משמש כמנכ"ל פולירון ב-8 השנים האחרונות. לפני כן שימש במשך 20 שנה כמנכ"ל רבל, של קיבוץ רביבים, המייצרת חלקי פלסטיק לתעשיית הרכב. כשבועיים אחרי האירועים, פולירון חזר לעבוד, בתחילה כמובן במתכונת מצומצמת, אך כיום המפעל עובד במתכונת כמעט מלאה: 90 עובדים במקום כ=100 שהיו לפני ה-7 באוקטובר. "כתוצאה מהמלחמה", אומר פודה, "חלק או סיימו את עבודתם, או מפונים מחוץ לזיקים, ויש קושי גדול לגייס עובדים".
הקושי לגייס עובדים היה גם לפני אירועי אוקטובר, בשל מיקומו של המפעל בסמוך לגבול. בחצי השנה האחרונה, המדינה נתנה מענקים לעובדים ביישובים מפונים, אך מתן המענקים הללו הסתיים במרץ, וכיום, למעשה, "חזרנו להיות כמו לפני ה-7 באוקטובר", אומר פודה. אין שום אינסנטיב להגיע לעבוד פה. חלק מהשיקום של התעשייה בזיקים הוא מתן תעדוף משמעותי לעובדים שיגיעו לכאן, וזה צריך לכלול הטבת מס. מענק חד פעמי, שכרגע גם הוא כבר לא ניתן, אינו מספיק. זה מקשה לגייס עובדים, ומייצר קושי להתפתחות והמשך הצמיחה שלנו בעוטף, ושל זיקים.
גם כך, הוא אומר, יש רגישות גדולה בקרב העובדים: כל אזעקת צבע אדום מייצרת לחץ, ולעיתים יש אירועים שבעקבותיהם עובדים לא מגיעים למחרת היום. אמנם, יש לא מעט מיגוניות, אך עדיין, כל אזעקה מפחיתה את המוכנות להגיע לעבודה.
חברי זיקים פונו לאחר האירועים בחלקם לשדות ים ובחלקם למעלה החמישה. כ=30%-35% מהחברים חזרו לקיבוץ. את ליל הסדר קיימו החברים כל אחד ברמה המשפחתית, ולא באופן מרוכז, שכן חלק גדול מחברי הקיבוץ מפוזרים במקומות שונים.
איך אתה רואה את העתיד שלכם, את העתיד של העוטף?
"אני יודע להגיד שבעולם שבחרתי לחיות בו , בזיקים, אני צריך לעשות הכל כדי שהחוסן יעלה. החוסן מתבטא במיגון הצבאי ובמיגון הכלכלי. אם לא יהיה כאן בטחון, התושבים יחשבו פעמיים אם לחזור או לא. אם הצבא לא רואה סיכון בחזרה למגורים בזיקים, זה אומר שמישהו פה חושב שהאיום אוסר. העניין הוא, שיש דיסוננס בין מה שהצבא חושב לבין מה שקורה. האיום הרקטי עוד כאן, צריך לייצר פיתרון שבו אנשים יוכלו לחזור לבתיהם ולהרגיש בטוחים. אנחנו 20 שנה סופגים קסאמים והמדינה די נותנת לנו להיות שק האגרוף ולהיות אלה שסופגים, ומגיבה רק כשנופל קסאם בתל אביב. אנו עדיין נמשיך להיות ישוב גבול ויישוב ספר ויהיה לנו איום גם מהים וגם מהגבול ביבשה, אבל אנו צריכים להיות בטוחים שהצבא מוכן וערוך, ושזה לא יתמסמס ב-20 שנה הבאות."
יהיו חברים בזיקים שלא יחזרו לקיבוץ?
"זה מאוד אינדיביאולי. בסוף צריך לייצר מחדש את תחושת הבטחון, שכוללת מרכיבי ביטחון שאנו מקבלים מהצבא, כיתת הכוננות, וגם תחושה של בטחון כלכלי, שבה מייצרים העדפה לתעשיית העוטף, ומביאים להקמת עוד תעשיות. כל זה בצד השיקום הסוציאלי. זו המעדפת שצריך לתת, וכיום אני לא בטוח שהיא קיימת. שכל זה יקרה וכשאנשים ירגישו שיש כאן פוטנציאל צמיחה , הם יחזרו".
מבחינתך, אני מבינה, זו בכלל לא שאלה.אתה כאן.
- 4.קיבוצי "שלום עכשיו" - קיבלו את המגיע להם. (ל"ת)דובר השם 30/04/2024 15:17הגב לתגובה זו
- 3.אלון 28/04/2024 10:53הגב לתגובה זוולא לנצל את המצב.איכות טובה ומחיר הוגן מביאים לקוחות.בעבר קניתי מיטה של חברת הולנדיה נוצרה בעייה , שילמתי 770 ש"ח עבור תיקון שלא בוצע.
- ביסודות הבולשביקים של ההסתדרות/קיבוצים הציבור יממן אותם (ל"ת)יו"ר ההסתדרות 30/04/2024 15:16הגב לתגובה זו
- 2.שלמה 27/04/2024 15:12הגב לתגובה זוהפרזיטים לומדים תורה
- אני בעד. מקורות המימון: תקציב התמיכה בקיבוצים. (ל"ת)כלכלן בכיר 30/04/2024 15:15הגב לתגובה זו
- אנונימי 28/04/2024 10:54הגב לתגובה זועוד קפלניסט ארור
- 1.אבנר 27/04/2024 12:02הגב לתגובה זוממנו יהנו הצרכן והספק בהנחה
מותגי השנה - 2025מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025
שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?
כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה.
זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג
השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.
אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:
לאומי
השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.
2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.
- "נראה שיפור בדירוג האשראי ב-2026": הנתונים שמפתיעים את השווקים
- חברות הביטוח עוקפות את הבנקים בדירוג האשראי - האם זה שינוי תפיסתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.
מילואימניקים. קרדיט: Xבנק ישראל מסביר שחוק הגיוס הוא חוק השתמטות
בנק ישראל מתייחס לחוק הגיוס. הדברים ברורים וידועים, אבל הבנק נותן לזה תוקף, שם מספרים ומסביר בלשון פשוטה שזה "חוק השתמטות" ולא חוק גיוס. גיוס חרדים יוריד את העלויות למשק. בבנק מסבירים כי העלות הכלכלית המשקית של חודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הנה כ-38 אלף שקל. הרחבת הגיוס של גברים חרדים באופן משמעותי יכולה להפחית במידה רבה את הנטל הכלכלי המשקי והאישי הנובע מהשימוש הנרחב של הצבא באנשי מילואים.
על פי בנק ישראל, הגדלת מחזורי הגיוס השנתיים בכ-7,500 גברים חרדים, למשל, (שתתבטא בהוספת כ-20,000 חיילי חובה לאחר הבשלת התהליך), אשר תאפשר חיסכון ניכר בהיקף המילואים, תקטין את העלות המשקית השנתית בלפחות 9 מיליארדי ש"ח (0.4 אחוז תוצר). זה מאוד משמעותי, וצריך לזכור שפוטנציאל הגיוס הרבה יותר גדול.
"הצעת החוק שתכליתה להסדיר את נושא גיוסם של צעירים חרדים לצה"ל לוקה בחסר", מדגישה הנהלת בנק ישראל, "יעדי הגיוס שהיא קובעת נמוכים והתמריצים הכלכליים לגיוס שכלולים בה הם בעלי אפקטיביות נמוכה. חשוב לתקן את נוסח החוק באופן שיענה על צרכי הצבא ולשם כך יקבע תמריצים חיוביים ושליליים אפקטיביים.
"סוגיית גיוס הציבור החרדי מלווה את החברה הישראלית מזה עשורים רבים. במהלך עשורים אלה משקלה של החברה החרדית גדל מאוד, מאחוזים בודדים ליותר מעשרה אחוזים היום, ועל בסיס התפלגות האוכלוסייה בגילים 15-0 הוא צפוי לשלש את עצמו בעשורים הבאים. לאור העליה החדה בהיקף הנדרש של שירות במילואים מאז ה-7 באוקטובר 2023, הפכה סוגיית גיוס הגברים החרדים לנושא ביטחוני עם השלכות מקרו-כלכליות משמעותיות. על כן, אנו מוצאים לנכון להביא את התייחסותנו לסוגיה בעת הזאת.
- הרוויח במילואים מעל 40 אלף שקל בחודש והוא פושט רגל; האם תגמולי המילואים יעברו לנושים?
- סמוטריץ' מבטיח - אבל לא בטוח שיכול לקיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"על פי אומדנים שגובשו בבנק ישראל, העלות הכלכלית המשקית המהוונת הנובעת מחודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הינה כאמור כ-38 אלף ש"ח. 80% מסכום זה מבטאים את העלות הישירה והמיידית מאובדן התפוקה בעת שירות המילואים והיתרה את הפגיעה העתידית בגידול הפריון כתוצאה מהפסד ניסיון ו/או קידום בעבודה.
