בניינים בנייה אאורה
צילום: אנדו סטודיו

בדרך להתייקרות נוספת: הארנונה צפויה לזנק לאור הסכם השכר במגזר הציבורי

על פי נתוני איגוד לשכות המסחר, המגזר העסקי והציבור הרחב שילמו בעשור האחרון תוספת ארנונה של כ-3.5 מיליארד שקל בגלל עליות השכר במגזר הציבורי
דור עצמון | (1)

כאילו לא די בגל ההתייקרויות האחרון שכלל את מחירי החשמל והמים, כעת מתברר כי גם מס הארנונה שכל אחד מאיתנו משלם צפוי לזנק ולהכביד עוד יותר על יוקר המחיה. זאת בעקבות הסכם השכר הציבורי שנחתם לאחרונה בין האוצר ובין ההסתדרות. באיגוד לשכות המסחר מתריעים כי הארנונה הינה מחולל אינפלציה וזינוק בארנונה עלול להביא לגל התייקרויות נוסף במשק. בפניה דחופה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', קורא אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, להוסיף לחוק ההסדרים הנדון בימים אלה סעיף המבטל את הזיקה האבסורדית בין עדכוני השכר במגזר הציבורי ובין מס הארנונה שכולנו משלמים.

על פי הסכם השכר במגזר הציבורי שנחתם בין האוצר להסתדרות, לפני ימים אחדים, השכר במגזר הציבורי יועלה, רוחבית, ב-11% וכל עובד במגזר הציבורי יקבל מענק חד פעמי בסך 6,000 שקל. בנוסף, תינתן תוספת שכר ייחודית לתומכות החינוך ברשויות המקומיות. על פי הנתונים שפורסמו, עליית השכר הכוללת במגזר הציבורי תעמוד על למעלה מ-12 מיליארד שקל, בשנים הקרובות. באיגוד לשכות המסחר מברכים על התאמת השכר לעובדים המוחלשים, אולם מתריעים מפני האבסורד ולפיו, על פי החוק הקיים, משמעות העלאת השכר במגזר הציבורי תהיה זינוק בתשלומי מס הארנונה של המגזר העסקי והציבור הרחב.

תוספת ארנונה של כ-3.5 מיליארד שקל בעשור בגלל עליות השכר במגזר הציבורי

בהתאם לנוהל הקבוע, מס הארנונה המוטל על משקי הבית ועל עסקים מתעדכן בתחילת כל שנה. זאת על פני נוסחה המשקללת את עליית מדד המחירים לצרכן ואת השינויים בשכר במגזר הציבורי. על פי נוסחה זאת, בעשר השנים האחרונות התייקרה הארנונה בכ-4.3 מיליארד שקל. מתוכם 80% בגין שיעור העלייה במדד השכר הציבורי ורק 20% בגין שיעור השינוי במדד המחירים. באיגוד לשכות המסחר מזכירים כי בהתאם לאותה נוסחה, הארנונה לשנת 2023 התייקרה, באופן רוחבי, ב-1.37% שמשמעותה תוספת מס של כ-400 מיליון שקל על כלל הציבור ועל המגזר העסקי.

בפניה לשר האוצר קורא אוריאל לין להפסיק את האבסורד ולפיו כל עליית שכר במגזר הציבורי גוררת עליה בתעריפי הארנונה, וקורא לנצל את חוק ההסדרים על מנת להכניס שינוי מיידי בנושא ולהקל על יוקר המחיה: "אני מציע כי במסגרת חוק ההסדרים במשק המדינה יוכנס סעיף המנטרל כליל את הזיקה בין העלאת השכר במגזר הציבורי להעלאת מס הארנונה. במקום זאת יקבע כי הארנונה תוצמד רק למדד יוקר המחיה". לדברי לין, לא זו בלבד שבמצב הנוכחי העיריות גובות ארנונה גבוהה יותר, הן גם לא מספקות שירותים טובים יותר בשל כך: "על פי הנוסחה הקיימת כיום, לרשויות מקומיות אין כל סיבה להתייעל. הן יכולות להוריד את רמת השירותים אותן הן מספקות לתושבים ולעסקים הפועלים בשטחן, ועדיין ליהנות מתוספת הכנסות אוטומטית. זהו, כמובן, מצב לא בריא שפועל לרעת משקי הבית ולרעת המגזר העסקי".

באיגוד לשכות המסחר אומרים כי ביטול ההצמדה האוטומטית דווקא תיטיב עם הרשויות המקומיות ותאלץ אותן להתייעל: "הרשויות יחפשו מקורות תקציביים אחרים, במקום העלאת הארנונה האוטומטית. דבר שיוביל מדיניות של פיתוח עסקים בתחומי שיפוטן, שכן עיקר מס הארנונה מקורו במגזר העסקי. הרווח יהיה כולו של כלל התושבים באותה הרשות".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    איש פשוט 08/03/2023 12:19
    הגב לתגובה זו
    איך הופך "מר כלכלה" ל"מר קלקלה" ?? בקלות. הופך ל"נרדף" ונשבה בידי הצד שתורם מעט אך דורש הרבה.
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מטוס אמריקן איירליינס
צילום: יח"צ, באדיבות החברה

אמריקן איירליינס חוזרת לטוס לישראל - התחזרות תעלה, המחירים ירדו?

מי החוזרות, מי תיפגע מכך - על שוק התעופה הצפוי בחודשים הקרובים 

רן קידר |
נושאים בכתבה אמריקן איירליינס

אמריקן איירליינס חוזרת לישראל במרץ 2026 - גם חברות נוספות מאותתות על חידוש קווים. אחרי תקופה ארוכה של היעדרות, אמריקן איירליינס, אחת משלוש ענקיות התעופה האמריקאיות, הודיעה כי תחזור להפעיל טיסות ישירות לישראל החל מה-26 במרץ 2026. החברה מצטרפת ליונייטד איירליינס ולדלתא איירליינס שכבר חידשו את פעילותן בקווים לישראל במהלך יולי וספטמבר.

ההודעה של אמריקן איירליינס נתפסת בענף כסימן חיובי למגמה של חזרת השוק לשגרה, זאת לאחר קריסה כמעט מוחלטת של קווי התעופה הבינלאומיים עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר 2023. במהלך השנה שלאחר מכן, מרבית חברות התעופה הזרות עצרו את קווי הטיסה שלהן לתל אביב, ורק בתחילת 2024 החלה חזרה הדרגתית, אם כי לסירוגין היא הופסקה שוב על רקע המלחמה ביוני עם איראן והתקפות החות'ים. 


החזרה הזו מבורכת לתחרות, אבל לא בטוח שזה יוריד את המחירים שכבר ירדו - טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה


לא רק אמריקה: גם חברות מאירופה ואסיה מאותתות על חזרה

לצד חברות התעופה האמריקאיות, ניכרת התעוררות גם בקרב שחקניות אירופיות ואסייתיות שחזרו לפעילות בארץ. למעשה, יש כבר רשימה ארוכה של חברות ששבו לפעילות בישראל, בהן יונייטד, דלתא, KLM, לופטהנזה, סוויס, אג'יאן, אייר פראנס, וויזאייר, איתיחאד ופליי דובאי. גם חברות קטנות יותר כמו פליילילי, טארום, גאורגיאן איירווייז וסייפרוס איירווייז שבו להפעיל טיסות סדירות. בשבועות הקרובים צפויות להצטרף גם סקיי אקספרס (החל מ־2 בדצמבר) ו־SAS (החל מ־26 באוקטובר). כנסו כאן לתמונת מצב מלאה: חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב


מי שסובלת מחזרת חברות התעופה הזרות היא אל על. החברה היתה סוג של מונפול על הקווים העיקריים בשנתיים של מלחמה והיא גרפה רווים עצומים של כ-400-500 מיליון דולר בשנה. זה לא יחזור ועדיין אל על עשויה להמשיך ולספק רווחיות טובה בעיקר בזכות נתח גדול משוק התעופה המקומי, לצד התייעלות שהיתה ולצד מחירים עדיין גבוהים בשל המצב העולמי בשוק התעופה שבו יש מחסור במטוסים. הביקוש למטוסים ול"מושבים" גדול ויוצר בהתאמה עליות מחירים.