שנה וחצי בכלא לאדם שרשם חשבוניות פיקטיביות בהיקף של 1.9 מיליון שקל

כך גזר בית המשפט השלום בכפר סבא על מוראד עיסא, בעלים של חברה לעבודות חשמל. איך מתכנן משרד האוצר להילחם בתופעה?
נתנאל אריאל | (7)

לפעמים הפשע לא משתלם: מוראד עיסא, בעלים של חברה לעבודות חשמל הורשע בקיזוז חשבוניות פיקטיביות שסכום המס הנובע מהן מסתכם ב-1.9 מיליון שקל ובית המשפט השלום בכפר סבא גזר עליו עונש מאסר בפועל של 18 חודשים, מאסר על תנאי וקנס של 50 אלף שקל.

בעיית ההון השחור היא מכת מדינה בישראל. בארץ מעריכים את היקף ההון השחור ב-200 מיליארד שקל, וב-OECD מדברים על היקף של 20% מהתוצר (במקרה כזה מדובר על 300 מיליארד שקל). בכל מקרה, זה הרבה מאוד כסף ובאוצר מנסים במסגרת חוק ההסדרים החדש להגביל את היקף החזקת מזומן ל-200 אלף שקל, ולקבוע חובת דיווח מ-100 אלף שקל.

בתחום החשבוניות הפיקטיביות האוצר רוצה לקבוע שחשבוניות מעל 5,000 שקל המופקות בין עוסקים ידרשו לקבל את אישור רשות המסים בזמן אמת באמצעות הקצאת מספר מיוחד בטרם תונפק החשבונית. רשות המסים תוכל לסרב לבקשה "אם יש יסוד סביר לחשש שמדובר בחשבונית שהוצאה שלא כדין". במקרה כזה רשות המסים תזמן את מגיש הבקשה לחשבונית לשימוע ותאפשר לו להוציא חשבונית ללא מספר הקצאה (כלומר בסכום נמוך מ-5,000 שקל), או לבחור שיחול על העסקה 'היפוך חיוב' - כלומר שחובת תשלום המע"מ תחול על הקונה (להרחבה).

ובחזרה לעיסא, הוא הודה במסגרת עסקת טיעון כי בחודשים ינואר עד אוגוסט 2019 קיזז 49 חשבוניות פיקטיביות על שם 7 עוסקים שונים, מבלי שבוצעו העסקאות שבגינן הוצאו החשבוניות. את החשבוניות, בסך כולל של כ-13 מיליון שקל, כלל בספרי החשבונות של החברה וקיזז בגינן חבות מס בסכום של כ-1.9 מיליון שקל.

לדברי רשות המסים, רק לאחר שהוגש כתב האישום נגדו, טען עיסא כי פעל בשליחותו של אדם אחר שהציע לו לחתום על מסמכים בתמורה לתשלום חודשי, אולם הוא לא הסגיר את שמו של אותו אדם. השופט אביב שרון גזר את דינו, תוך התחשבות במצבו האישי, את היותו נעדר עבר פלילי ואת העובדה שהודה בהזדמנות ראשונה בעבירות ובכך חסך למדינה זמן שיפוטי יקר.

מנגד, שקל השופט לחומרה את העובדה שהנאשם לא השיב לקופת המדינה את הכסף שנגרע ממנה כתוצאה מפעולותיו. בנוסף לעונש שהוטל על עיסא, הטיל בית המשפט גם קנס סמלי על החברה שלו - ט. ה. עבודות חשמל, שהורשעה אף היא בעבירות.

"העבירות שביצע הנאשם חמורות ומעשיו פגעו בשורה ארוכה של ערכים חברתיים מוגנים", כתב כב' השופט שרון בגזר הדין. "מדיניות הענישה הנוהגת, כעולה מפסיקת בתי המשפט, קוראת להחמרה בענישת עברייני המס, זאת אף בשים לב שעבירות המס מבוצעות, לרוב, על ידי נאשמים 'נורמטיביים', נעדרי עבר פלילי. ההחמרה בענישה מתבקשת אף נוכח העובדה שמדובר בעבירות קלות מאוד לביצוע, קשות מאוד לאיתור ואכיפה, אשר פוגעות פגיעה אנושה בקופה הציבורית. משכך, נקבע שנסיבותיהם האישיות של הנאשמים נסוגות מפני האינטרס הציבורי שבהחמרת הענישה על מנת להרתיע את מבצעי העבירות...".

קיראו עוד ב"בארץ"

בנוסף, ציין השופט שרון כי "אף אם אניח לטובת הנאשם כי אינו הנהנה העיקרי מפירות העבירות, וכי נוצל על ידי אחרים, הרי שהנאשם עצמו הודה בפני שירות המבחן שעבר את העבירות בשל בצע כסף ובתמורה ל'שכר' חודשי".

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    חשבוניות פיקטיביות זאת מכת מדינה לפחות 10 שנים .הרתעה (ל"ת)
    קשקש 01/03/2023 21:52
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    גג 01/03/2023 13:34
    הגב לתגובה זו
    בחישוב קר יותר ממה שראש ממשלה מרויח
  • 5.
    מדהים 01/03/2023 13:30
    הגב לתגובה זו
    כל פעם שקוראים על העלמת מליונים וחשבוניות פיקטיביות זה תמיד ערבים ולמה העונשים מצחיקים זה אחד שצריך להיכנס לשבע שנים ולשלם 5 מליון קנס
  • 4.
    אחלה עסקה לנאשם בתי המשפט קרקס ירושלמי בעיניי (ל"ת)
    חליפ 01/03/2023 13:26
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    גנב 1.9 מליון ישלם קנס 50 אלף כנראה הפשע משתלם בישראל (ל"ת)
    אפק 01/03/2023 13:19
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    חיגז 01/03/2023 12:40
    הגב לתגובה זו
    לפחות היה צריך לקבל כ 8 שנים.חיבים עונש מינימום
  • 1.
    חחחחחחח קייטנה על פשע משתלם (ל"ת)
    לילי 01/03/2023 11:42
    הגב לתגובה זו
סמוטריץ ממשלהסמוטריץ ממשלה

מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה

המדינה מטילה מס ייעודי על בעלי קרקעות ש״זכו״ לגור ליד תחנות המטרו העתידיות; הטענה: זה המנגנון שיבטיח את המימון לאחד מפרויקטי התשתית השאפתניים בישראל; בפועל, מי שהכי סובל מהחפירות, הרעש והאבק של השנים הקרובות, יצטרך לקחת על הגב שלו חלק מהעלות של פרויקט שנכפה עליו מההתחלה
מנדי הניג |

צעד נוסף בדרך להקמת פרויקט המטרו בגוש דן, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על התקנות המסדירות את אופן הגבייה של "מס השבחת המטרו". מס שיוטל על בעלי מקרקעין בתחומים שהוגדרו בתמ"א 70, אשר צפויים ליהנות מההשבחה בערך הנכסים שלהם בעקבות מיזם הרכבת התחתית. הכנסות המס מיועדות למימון בניית הרכבת התחתית והתשתיות מסביב.

בהתאם לחוק המטרו, בעל קרקעות ונכסים בתחומים אלו יידרשו לשלם את המס כתנאי למימוש זכויות עתידיות, בין אם מדובר בקבלת היתר בנייה, שינוי ברישום בטאבו או כל פעולה אחרת שמחייבת אישור תכנוני. גובה המס נקבע בהתאם לשומת ההשבחה שמבצעת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, והוא מחויב בהעברה לקופת המדינה. בעצם המס הזה נועל במקום את מצב הנכסים והקרקעות של התושבים. עכשיו כל אחד יחשוב פעמיים לפני שהוא ימכור או יבנה כי לעלויות הבסיסיות של בניה ואישורים יצטרפו גם מיסים כבדים לקופת המדינה. 

הרכבת התחתית אמורה לשנות מן היסוד את מפת התחבורה בישראל, להפוך את גוש דן לנגיש יותר ולחבר בין ערים ושכונות בקצב שלא הכרנו. אבל לצד ההבטחה הגדולה הזו, יש גם מחיר יומיומי כבד שמוטל על התושבים. אלפי אנשים מוצאים את עצמם חיים בתוך אתר בנייה מתמשך: חפירות מתחת לבתים, מדרכות חסומות, פקקי ענק ורעש בלתי פוסק של מכונות קידוח. עבור רבים זו כבר שגרה מתישה שנמשכת שנים, ולפני כולם עוד לפחות חמש שנות עבודות נוספות. כעת, כשהמדינה מוסיפה גם תו מחיר בדמות מס ההשבחה, התחושה מתחדדת – אותם אנשים שנאלצים לסבול את החפירות, האבק והעיכובים בחיי היומיום, מתבקשים גם לממן מכיסם את המיזם. השילוב הזה יוצר תחושת כעס ותסכול עמוק בקרב תושבים ובעלי נכסים, שנקלעו בעל כורחם למרכזו של פרויקט לאומי שמהווה עבורם לא רק חזון עתידי אלא גם פגיעה ממשית בהווה.

התקנות החדשות מגדירות כי רשות המסים תהיה הגוף המוסמך לאשר תשלום המס. ללא אישור רשמי מהרשות, בעל הנכס לא יוכל לבצע פעולות מהותיות בנכס, לרבות שינוי בעלות או קבלת היתר. בנוסף, השר חתם על נוסח ההודעה הרשמית שתישלח מטעם הרשויות המקומיות אל בעלי הנכסים החייבים. במסגרת יישום המהלך, רשות המסים צפויה להפעיל מערכת דיגיטלית ייעודית באתר האינטרנט שלה, שתאפשר תשלום ישיר של המס והפקת אישורי תשלום. הודעה רשמית על פתיחת המערכת תפורסם בתקופה הקרובה.

השבחנו לך את הנכס - אתה חייב לשלם

מס ההשבחה הפך לאחת הסוגיות השנויות במחלוקת סביב פרויקט המטרו. בעלי נכסים באזורים המוגדרים טוענים כי מדובר בנטל כבד שנכפה עליהם, גם אם אינם מתכוונים למכור את הנכס או ליהנות ישירות מההשבחה. לטענתם, המס פוגע בעיקר באוכלוסיות ותיקות שגרות שנים בסמוך לתוואי המיועד, ושאין להן את היכולת הכלכלית לשלם את החיוב הגבוה.

סמוטריץ ממשלהסמוטריץ ממשלה

מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה

המדינה מטילה מס ייעודי על בעלי קרקעות ש״זכו״ לגור ליד תחנות המטרו העתידיות; הטענה: זה המנגנון שיבטיח את המימון לאחד מפרויקטי התשתית השאפתניים בישראל; בפועל, מי שהכי סובל מהחפירות, הרעש והאבק של השנים הקרובות, יצטרך לקחת על הגב שלו חלק מהעלות של פרויקט שנכפה עליו מההתחלה
מנדי הניג |

צעד נוסף בדרך להקמת פרויקט המטרו בגוש דן, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על התקנות המסדירות את אופן הגבייה של "מס השבחת המטרו". מס שיוטל על בעלי מקרקעין בתחומים שהוגדרו בתמ"א 70, אשר צפויים ליהנות מההשבחה בערך הנכסים שלהם בעקבות מיזם הרכבת התחתית. הכנסות המס מיועדות למימון בניית הרכבת התחתית והתשתיות מסביב.

בהתאם לחוק המטרו, בעל קרקעות ונכסים בתחומים אלו יידרשו לשלם את המס כתנאי למימוש זכויות עתידיות, בין אם מדובר בקבלת היתר בנייה, שינוי ברישום בטאבו או כל פעולה אחרת שמחייבת אישור תכנוני. גובה המס נקבע בהתאם לשומת ההשבחה שמבצעת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, והוא מחויב בהעברה לקופת המדינה. בעצם המס הזה נועל במקום את מצב הנכסים והקרקעות של התושבים. עכשיו כל אחד יחשוב פעמיים לפני שהוא ימכור או יבנה כי לעלויות הבסיסיות של בניה ואישורים יצטרפו גם מיסים כבדים לקופת המדינה. 

הרכבת התחתית אמורה לשנות מן היסוד את מפת התחבורה בישראל, להפוך את גוש דן לנגיש יותר ולחבר בין ערים ושכונות בקצב שלא הכרנו. אבל לצד ההבטחה הגדולה הזו, יש גם מחיר יומיומי כבד שמוטל על התושבים. אלפי אנשים מוצאים את עצמם חיים בתוך אתר בנייה מתמשך: חפירות מתחת לבתים, מדרכות חסומות, פקקי ענק ורעש בלתי פוסק של מכונות קידוח. עבור רבים זו כבר שגרה מתישה שנמשכת שנים, ולפני כולם עוד לפחות חמש שנות עבודות נוספות. כעת, כשהמדינה מוסיפה גם תו מחיר בדמות מס ההשבחה, התחושה מתחדדת – אותם אנשים שנאלצים לסבול את החפירות, האבק והעיכובים בחיי היומיום, מתבקשים גם לממן מכיסם את המיזם. השילוב הזה יוצר תחושת כעס ותסכול עמוק בקרב תושבים ובעלי נכסים, שנקלעו בעל כורחם למרכזו של פרויקט לאומי שמהווה עבורם לא רק חזון עתידי אלא גם פגיעה ממשית בהווה.

התקנות החדשות מגדירות כי רשות המסים תהיה הגוף המוסמך לאשר תשלום המס. ללא אישור רשמי מהרשות, בעל הנכס לא יוכל לבצע פעולות מהותיות בנכס, לרבות שינוי בעלות או קבלת היתר. בנוסף, השר חתם על נוסח ההודעה הרשמית שתישלח מטעם הרשויות המקומיות אל בעלי הנכסים החייבים. במסגרת יישום המהלך, רשות המסים צפויה להפעיל מערכת דיגיטלית ייעודית באתר האינטרנט שלה, שתאפשר תשלום ישיר של המס והפקת אישורי תשלום. הודעה רשמית על פתיחת המערכת תפורסם בתקופה הקרובה.

השבחנו לך את הנכס - אתה חייב לשלם

מס ההשבחה הפך לאחת הסוגיות השנויות במחלוקת סביב פרויקט המטרו. בעלי נכסים באזורים המוגדרים טוענים כי מדובר בנטל כבד שנכפה עליהם, גם אם אינם מתכוונים למכור את הנכס או ליהנות ישירות מההשבחה. לטענתם, המס פוגע בעיקר באוכלוסיות ותיקות שגרות שנים בסמוך לתוואי המיועד, ושאין להן את היכולת הכלכלית לשלם את החיוב הגבוה.