פלסאון
צילום: פלסאון

תמורת 60 מליון שקל: פלסאון רוכשת שליטה בחברת פתרונות ההשקיה גלקון

החברה שבשליטת קיבוץ מעגן מיכאל תחזיק ב-60% מהמניות של גלקון, שצפויה לחוות השנה ירידה ברווח התפעולי
איציק יצחקי |
נושאים בכתבה גלקון פלסאון

יצרנית המוצרים הטכניים מפלסטיק, חברת פלסאון תעשיות -3.17% , רוכשת את השליטה בחברת גלקון. התמורה: 60 מיליון שקל. פלסאון נמצאת בשליטת קיבוץ מעגן מיכאל (69%) וגלקון בשליטה של קיבוץ כפר בלום. 

לאחר הרכישה פלסאון תחזיק ב-60% מהמניות של חברת גלקון. על פי הדוח, 40% מהרכישה, 23.5 מיליון שקל, יהיו דרך הקצאת מניות לפלסאון. היתרה, 36.5, יהיה דרך רכישת מניות קיימות בתוך החברה.

גלקון עוסקת בפתרונות השקיה ממוחשבים. היא מתמחה בפיתוח, ייצור, שיווק ומכירה של מערכות ממוחשבות לשימוש בגינות ביתיות, בגינון מקצועי ומוניציפאלי, בחקלאות ובתשתיות קרקע. פלסאון תעשיות עוסקת בייצור ושיווק מוצרי חיבור לצנרת להובלת מים וגז. כמו כן, היא מספקת מוצרים לענף הלול ומוצרים סניטריים. מדובר באחת החברות הגדולות בישראל בענף תעשיית הפלסטיק.

בדוח צוין כי החברה מתכננת לממן את העסקה ממקורות עצמיים. בנוסף, עד למועד השלמת העסקה, יוחלט האם לממן את העסקה גם באמצעות קבלת אשראי מבנקים.

עוד צוינו בדוח, הנתונים הכספיים של חברת גלקון. לפי הדוחות הכספיים של הרבעון השלישי, החברה רשמה ירידה משמעותית של 50% ברווח הנקי - 17.9 מיליון לעומת 34 מיליון בתקופה המקבילה אשתקד. בנוסף, הרווח התפעולי של החברה ירד ל-3.4 מיליון שקל (בששת החודשים הראשונים של השנה). בשנת 2021 החברה רשמה רווח תפעולי של 10.5 מיליון שקל ולכן היא צפויה לחוות ירידה השנה. בשנת 2020 הסתכם הרווח התפעולי ב-9.4 מיליון שקל.

בשנה האחרונה צנחה מניית פלסאון ב-40% למחיר של 13.7 שקל למניה. גם הדוחות הכספיים שהציגה החברה ברבעון השלישי הראו ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון השלישי של 2022 (17.9 מיליון שקל) לעומת 34 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2021. בתשעת החודשים הראשונים של השנה ירד הרווח הנקי של החברה ב-37% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (76 מיליון שקל). את עיקר השחיקה ברווחים מסבירים בחברה עקב הגידול בעלויות ההובלה בשנה האחרונה.

מניית פלסאון רשמה השנה ירידה של 37%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.