כבר החלטנו, אבל נעמיד פנים שאנחנו מתחשבים בדעתכם
אחד החידושים החיוביים של השנים האחרונות הוא אתר החקיקה הממשלתי שהקים משרד המשפטים בו מפורסמים תזכירי חוק וטיוטות חקיקות משנה, נהלים והנחיות בעלי השפעה רגולטורית וטיוטות מבחני תמיכה מכל משרדי הממשלה. כל אזרח וגוף יכולים אחרי הזדהות במערכת להביע את דעתם.
האתר הוא עליית מדרגה רצינית בשירותים לאזרח והוא כלי חשוב לקידום שקיפות, דמוקרטיה, קשר עם הציבור ושוויון הזדמנויות. האתר הוא המקבילה החקיקתית לגרין/פינק/וויט-ווש ורק מדגיש את האופן בו לוביסטים, מאכרים ומקורבים שולטים במשרדי הממשלה ובמדינה. למה?
נניח שאנחנו כאזרחים מעוניינים להגיש את עמדתנו על טיוטת צו מס להפחתת גודש התנועה באזור גוש דן (מיקום השערים), התשפ"ג-2022. הטיוטה מציגה את המיקומים לפי קורדינטות של השערים שיוצבו בתל אביב ויתעדו כניסה ויציאה של רכבים כדי לקבוע עמלת גודש. אנחנו - אזרחים, עמותות, חברות וכל בעלי עניין בכניסה ויציאה מתל אביב יכולים לממש את זכותנו הדמוקרטית ולהשקיע את הזמן במחשבה ואז ניסוח עמדתנו ושליחתה דרך אתר החקיקה הממשלתי. נכון להיום (9.11.22) הובעו כ-1,500 עמדות שונות באתר. סביר להניח שאף אחד לא יראה אותן לעולם.
כי העמדה שלנו לא נחשבת.
לא משנה כמה היא נכונה, לא משנה כמה המודל החדש שאנחנו מציעים הגון יותר, לא משנה כמה אזרחים או ארגונים היא מייצגת. כל האתר הוא מאגר מידע שלא מעניין את מקבלי ההחלטות. הם כבר החליטו מראש.
איך אפשר לדעת את זה?
ברמה הכי פשוטה בדר״כ אין פרוטוקולים מלאים לאופן בו נשקלות ההצעות ששלחנו וכיצד מתקבלות החלטות ועל-ידי מי, ומה היו השיקולים שהובילו להחלטות האלה. במקרה הטוב יש פרוטוקול כללי של מי היה בישיבה ומה החליטו. באתר גם אין התחייבות של המשרד האחראי לשקול את ההצעות.
מעבר לכך באתר ניתן לשלוח עמדה נסתרת, שלא תופיע לציבור. מדוע? כי יש גופים שלא מעוניינים שעמדתם תהיה פומבית. למה המדינה מסכימה לזה? היא תאמר שיש סודות מסחריים ואחרים שגופים מסוימים לא רוצים לחשוף. זה קשקוש. אפשר להשחיר את החלקים הסודיים. כשגוף מציג עמדה לחקיקה זה צריך להיות שקוף ואם יש לו מה להסתיר, זו בטח לא עמדה שטובה לציבור.
לבסוף, וזה הכי חשוב, אלא אם כן אנחנו מקורבים לבעלי תפקידים בממשלה ובכנסת ובמשרד האחראי או שיש לנו לוביסטים או מאכערים חזקים, בארץ חוקים, תקנות, נהלים והנחיות נכתבים ונחקקים בידי מי שיש לו כסף ועמדת הציבור זניחה או לא נחשבת.
כל האתר הזה, שליחת ניירות העמדה, מראית העין של הדמוקרטיה - הוא בדיחה על חשבון הציבור. ההחלטות נעשות מראש ובלחיצת יד הרבה לפני שהטיוטות מפורסמות.
״כל קרב מוכרע לפני שהוא מתחיל״ – אמנות המלחמה
מהיכן הגיעה הטיוטה? ישבו טובי המוחות במשרד הממשלתי ושאלו את עצמם ״איך אני עושה טוב לציבור? איך אני משרת אותו היום״ ואז הגיעו למסקנות והחליטו להוציא אותן לפועל? לעיתים נדירות.
בדר״כ זה מתחיל מגוף בעל אינטרסים להרוויח יותר. זה יכול להיות מונופול, ארגון עובדים, עמותה, ״טנק חשיבה״ והם אלה שישבו והחליטו ששינוי חוק, תקנה או נוהל יגדילו את הקופה שלהם או של התורמים שלהם. אז הם שלחו את הלוביסטים או את המנהלים שלהם ולחצו על המשרד להוציא את הטיוטה. סביר להניח שהם אפילו כתבו אותה עבור המשרד.
משרדי הממשלה נשלטים בידי הלוביסטים ובעלי הכוח. הם מדברים, יושבים ומחוקקים עבורנו ולהבדיל ממסדרונות הכנסת שבהם לוביסטים צריכים להצטייד בשרוך מסוג מסוים וכניסתם ויציאתם נרשמת, בפגישותיהם מחוץ לכנסת עם שרים, מנכלי משרדים, מנהלי מחלקות, הם נעים חופשי ומוציאים לפועל את מטרות שולחיהם.
אפשר לטעון שזה טבעם של דברים, שמי שיש לו כסף מעסיק לוביסט או לוביסט פנימי בחברה או שמנהלו פנוי ללובי וזה הגיוני. אבל זה גורם לכך שחקיקה ותקנות נכתבים ומשונים כדי לחזק את החזקים ממילא ולהחליש את ההתנגדות של ארגונים חלשים יותר שהרבה פעמים כן מייצגים את הציבור.
מה צריך לעשות?
מדי פעם קם נבחר ציבור אמיץ ומנסה למתן את כוחם של הלוביסטים מול המשרדים. לימור לבנת לפני כעשרים שנה קבעה שגופי תרבות נתמכים לא יוכלו להעביר כסף שהם מקבלים מהמדינה להוצאות לובי. זה לא עבד. הם מעבירים כספים ללובי פשוט קוראים לו משהו אחר כמו ״רכז דוברות והסברה״ והכי חשוב - פעמים רבות הלובי של הארגונים אינו חיצוני אלא פנימי. לוביסט החברה הוא המנכ״ל או הסמנכ״ל.
מפתה להגיד שצריך לאסור על בעלי תפקידים במשרדי הממשלה להיפגש עם לוביסטים ונציגי חברות וארגונים ולחייב אותם לציין מי יזם את תיקון התקנה או החקיקה. זה לא ישים כי הם יפגשו אתם ולא ידווחו, יאמצו את הדרישות שלהם ולא יגידו, ובינכה כל איסור בארץ נטול אכיפה והוא בגדר המלצה. איסור רך יותר יהיה לדווח על פגישות כאלה לציבור כדי שאפשר יהיה לראות איזה פקיד ציבור עובד בשביל איזה ארגון. זה גם לא ישים. לא יהיה דיווח.
אפשר וישים לדרוש כי לפני כל קבלת החלטה ירוכזו העמדות שהתקבלו לקובץ יחיד של מי היה בעד ומי היה נגד, כך שהגוף המחליט לא יצטרך לעבור ידנית על כל ניירות העמדה שהתקבלו ולפרסם את הקובץ הזה לציבור. ועוד אפשר לתעד את הישיבה בה התקבלו ההחלטות ולציין מי הצביע בעד ומי הצביע נגד ולרשום את נימוקי הגוף המחליט לקבלת ההחלטות השונות ומדוע אחרות נפסלו.
חיוני גם לבטל את האפשרות לקבל עמדה שהגוף או האדם ששלח אותה מעונין להסתירה מהציבור. הרבה פעמים עמדות נסתרות אלה הן מהגופים שבסופו של דבר מקבלים תמיד את מה שהם רוצים.
חשוב גם שכל טיוטה מוצגת תציג את ההשפעות הצפויות לתיקון המוצע. למשל אם מוצע להעלות את שכר מנכ״לי מוסדות מתחום מסוים כדי ״לצמצם את הביורוקרטיה״ של המשרד (סיפור אמיתי) יש לציין מה תהיה ההשפעה הצפויה על אותם מוסדות – בכמה יגדל שכר המנהלים, מהיכן יגיע הכסף הזה ואיך יקטן השירות לציבור של אותם מוסדות.
הממשלה תטען שקשה לקחת בחשבון את עומס הפניות ולהתחשב בכולן. זה נכון, אבל יש אפשרות לקחת רפרנט שירכז את המידע לקובץ אחד שיסכם מי בעד מה ומה כמות האנשים והגופים שתומכים או מתנגדים. הקובץ הזה יכול להיות שקוף ונגיש לציבור. למשל מועצת הכבלים והלווין עושה את זה וגם מנמקת איך התקבלה החלטת המועצה.
כן, זה עומס ביורוקרטי. אבל זה בסדר, המדינה היא גוף ביורוקרטי. ואם העמדות של כולם שקופות ואופן קבלת ההחלטות שקוף, זה יצמצם את הסיכוי שיתקבלו החלטות מוטות למען גופים כאלה ואחרים. זה גם יעזור לגופים ואנשים להגיש עתירות מנהליות כנגד החלטות שנעשו בניגוד לעקרון השוויון ובעלי החלטות שיודעים שההחלטות שהם מקבלים שקופות לציבור יחשבו פעמיים את מי הם מעוניינים לשרת.
יתרון נוסף הוא הפחתת העומס הביורוקרטי, הנפשי והרגשי על הפקידים ובעלי התפקידים במשרדי הממשלה. אלה מופצצים כל יום בפניות אגרסיביות ולחצים מצד נציגי גופים ולוביסטים. הם לא עומדים בלחצים האלה. ופעמים רבות הדרישות שמופנות אליהם והפגישות והשיחות שהם מחויבים לעשות מצד בעלי אינטרסים, לוקחים את הזמן מהתפקיד שלהם – לשרת את הציבור. שקיפות מלאה בעמדות שמתקבלות ובאופן קבלת ההחלטות תוריד מעליהם את הלחץ ותעזור להם לשרת את הציבור.
מי שלא נדרש לייצג ציבור מול משרדי ממשלה לא יבין את עומק התסכול של צפייה בהחלטות מושחתות שמתקבלות כדי לרפד כיסים של בעלי כוח והון. אבל גם אם לא חוויתם את מסע הייסורים הזה אישית, כל פעם שאתם רואים החלטה הזויה שמתקבלת, או החלטה נכונה שמקבלת תפנית עקומה ומוכנסים בה תיקונים שמעקרים אותה מתוכן, אתם מרגישים שמישהו בחש בקלחת וזה לא לטובתכם.
אישית, אני תורמת ללובי 99 שדואגים לציבור. מעבר לכך חשוב שבכל זאת כאזרחים נגיב באתר החקיקה הממשלתי בנושאים המשפיעים עלינו. אנחנו לא חזקים כמו הלוביסטים ואין לנו מתנות ומשרות להציע למקורבים, אבל גם כמות היא כוח ובסופו של יום, רוב שרי הממשלה רוצים מצביעים. וזה מה שאנחנו. מצביעים. בינתיים.
- 3.Yyinon 13/11/2022 07:56הגב לתגובה זולך יש מושג ? ואינטרס?
- 2.מישהו שמכיר 12/11/2022 20:37הגב לתגובה זואת ממש מדברת שטויות, רואים שלא עבדת בממשלה מעולם. מה שאת כותבת זה פשוט לא נכון חבל, יש הרבה דברים גרועים בממשלה אבל לא ברור לי מה המוטיבציה שלך לכתוב כאלה שטויות
- נגה 13/11/2022 08:45הגב לתגובה זוברור שמי שעובד בממשלה מרגיש אחרת. כמו שכתבתי, אני עבדת מול הממשלה, ובכל החלטה שמתקבלת בתחום בו אני פועלת, יש לוביסט או גוף בעל אמצעים לפרפר את המשרד הממשלתי. טובת הציבור היא שיקול משני לעומת טובת הלובי
- 1.לא מסכים עם הרבה דברים שלך, עם זה כן (ל"ת)דניאל 12/11/2022 19:30הגב לתגובה זו

ככה תקבלו ריבית טובה יותר בפיקדונות - מקרה מהשטח
"רציתי להפקיד בפיקדון לשנה - הציעו לי 2.7%; אמרתי שאני עוזב, קיבלתי 4.25%" - מקרה אמיתי שקרה בבנק הבינלאומי
הריבית התעריפית על הפיקדונות נמוכה. אם אתם מפקידים בפיקדון בלי להתמקח תקבלו את הריבית הנמוכה הזו. אם אתם תתמקחו תקבלו יותר. אם תאיימו לעזוב את הבנק, כי הריבית לא מספקת אתכם, ייתנו לכם לרוב יותר. ההמלצה הברורה היא להתמקח על הריבית ולזכור שהריבית תלויה באיזה סוג של לקוח אתם. אם אתם מכניסים שכר גבוה, יש לכם תנועה בחשבון, אתם יכולים להשיג ריבית ברף הגבוה. אם אין לכם כמעט כלום בחשבון ואין פעילות, אל תאיימו יותר מדי - אתם לא באמת נחוצים לבנק.
וזה עובד. הנה מקרה ספציפי שהגיע למערכת ביזפורטל, כשמדי יום יש כנראה עשרות ואפילו מאות מקרים דומים. "רציתי להפקיד בפיקדון לשנה סכום של 40 אלף שקל. הציעו לי 2.7%", מספר לנו קורא באתר, אמרתי - "איך זה יכול להיות , אני יודע שמקבלים בבנקים אחרים מעל 4% ואפילו 4.5%. אמרתי שאני עוזב. אני כבר 8 שנים בבנק, לקוח טוב, עם משכורת, עם תנועה בחשבון, תיק ניירות ערך, משכנתא. למה אני צריך לריב על ריבית לפיקדון?"
"ואז הפקיד בבנק אמר לי - 'אני יכול לבדוק, אני אנסה להשיג יותר'".
"למחרת הוא חזר אליי עם ריבית של 4.25% - '"בדקנו בשבילך הטבות מיוחדות, סידרתי לך ריבית של 4.25% ואם תפקיד 100 אלף אני יכול לתת לך אפילו יותר"'.
המקרה הזה היה בבנק הבינלאומי, אבל בכל הבנקים זה קורה. אם לא מתמקחים מקבלים את הריבית הנמוכה ביותר שהבנק יכול לתת. בשבוע שעבר בדקנו כמה ריבית אתם מקבלים בפועל - פיקדונות - איפה תקבלו את הריבית הטובה ביותר? בדיקה. חשוב להדגיש - הבנקים מציעים ריבית תעריפית שהיא נמוכה, לצד הנתונים הידועים על ריבית תעריפית, יש את הנתונים בפועל מבנק ישראל שתקפים לחודש שעבר. הם מספקים לכם מידע על הבנקים ההוגנים-הטובים לעומת אלו שלא. אבל הם לא מספקים לכם מידע על הריבית שתקבלו עכשיו.
- הקרנות הכספיות מעלות דמי ניהול: איך זה משפיע עליכם? והאם הן עדיין עדיפות על פיקדונות?
- השינוי בתוכנית "חיסכון לכל ילד": איך יושפעו החסכונות של ילדכם?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ולכן, כדי לקבל תמונה מלאה, אתם צריכים עוד שני פרמטרים חשובים. אתם צריכים לדעת איפה אתם ביחס לממוצע. האם אתם לקוחות חזקים טובים שיכולים לקבל ברף הגבוה או דווקא הפוך. שנית, אתם צריכים להבין ולהכיר את הטווח - מה הריבית שאפשר לקבל. אז נכון להיום הטווח הוא דומה למה שהיה ביולי. 4.3%-4.5 זה המקסימום שתוכלו לקבל תחת תנאים סבירים. אם למשל תהיו מוכנים לעביר חשבון בנק וכו', תקבלו אפילו 5%, לא בטוח שזה שווה את המעבר, כל אחד והחשבון שלו

אב ובנו ממזרח ירושלים חשודים בהעלמת הכנסות משכירויות בהיקף של 8 מיליון שקל
רשות המסים חשפה פרשיית העלמות מס בהיקף נרחב במזרח ירושלים שבה אב ובנו, ווזוז עבד אלעזים ובנו ווזוז נדאל, חשודים כי הסתירו הכנסות של כ-8 מיליון שקל מהשכרת נכסים בשנים 2018-2024
רשות המסים חשפה פרשיית העלמות מס בהיקף נרחב במזרח ירושלים: על פי הודעת הרשות ופרוטוקול מבית משפט השלום בעיר, אב ובנו, ווזוז עבד אלעזים ובנו ווזוז נדאל, חשודים כי הסתירו הכנסות של כ-8 מיליון שקל מהשכרת נכסים בשנים 2018-2024. על פי ממצאי החקירה, האב מחזיק בשלושה בניינים בבית חנינא הכוללים כ-39 דירות, וכן בבעלויות על חניונים, אולם אירועים ומתחם חנויות בעיר העתיקה ובראס אל עמוד.
כבר בשנת 2017 נחתם מולו הסכם שומה שקבע כי הכנסותיו משכירות ייחשבו כהכנסה מעסק. למרות זאת, לפי החשד, בשנים 2018-2024 הוא
פיצל את ההכנסות והסב אותן לילדיו, תוך שימוש בעורמה ובתחבולה כדי להפחית את נטל המס ולמנוע דיווח מלא.
מהבקשה לשחרור בערובה עולה כי סך ההכנסות שהוסבו ונרשמו על שמו של האב בלבד עמד על כ-6.5 מיליון שקל, בעוד שבנו נדאל דיווח רק בשנת 2022 על בניין בן
עשר דירות שהניב הכנסות החל מ-2019. על פי החשד, בגין דירות אלה הועלמו הכנסות נוספות של כ-1.5 מיליון שקל.
במהלך החיפוש שנערך ב-13 באוגוסט 2025 נתפסו מסמכים רבים בביתם, ולאחר מכן הובאו האב והבן לחקירה. בהמשך הם שוחררו על ידי בית משפט השלום בירושלים
בתנאים מגבילים, הכוללים הפקדת ערבויות כספיות בהיקף של מאות אלפי שקלים ואיסור יציאה מהארץ לתקופה של חצי שנה.
- משכירים דירה ולא מדווחים? כך רשות המסים מענישה
- ביקורת ספרים העלתה תמונה מטרידה באזור המרכז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רשות המסים הדגישה כי מדובר בחקירה מתמשכת, וכי במידה שיוגשו כתבי אישום, יעמדו החשודים בפני סעיפים פליליים חמורים בעבירות מס.
העלמת מס היא גניבה שפוגעת בכולנו
לאחרונה נחשפו מספר פרשות של העלמות מס, מכת מדינה שהיא גניבה לכל דבר ועניין. כל העלמת מס היא גניבה מכולנו - אם כולם ישלמו, כולם ישלמו פחות. החמורה מהפרשות היתה פרשת שבה היה חשד לשחיתות חמורה ברשות המסים בנצרת, כאשר מיליוני שקלים הוזרמו במרמה לנישומים כתבי אישום חמורים הוגשו נגד שני בכירים ברשות המסים ונגד שורת מתווכים, בגין הפעלת מנגנון הונאה מתוחכם שכלל שוחד, קבלת דבר במרמה ושיבוש הליכי חקירה. הנזק לקופת המדינה נאמד במיליוני שקלים, והחקירה בבית המשפט תחשוף פרטים רבים.