נגה בריינס
צילום: משה בנימין
דעה

כבר החלטנו, אבל נעמיד פנים שאנחנו מתחשבים בדעתכם

מה זה אתר החקיקה הממשלתי, איך אתם יכולים להשפיע על הוראות-תקנות-חוקים שמשפיעים עליכם ומה השלב הבא בדרך להחלשת הפירמות והלוביסטים שמשדלים-מפתים את המחוקק לפעול לטובתם (ולרוב - לרעתנו)?
נגה בריינס | (4)

אחד החידושים החיוביים של השנים האחרונות הוא אתר החקיקה הממשלתי שהקים משרד המשפטים בו מפורסמים תזכירי חוק וטיוטות חקיקות משנה, נהלים והנחיות בעלי השפעה רגולטורית וטיוטות מבחני תמיכה מכל משרדי הממשלה. כל אזרח וגוף יכולים אחרי הזדהות במערכת להביע את דעתם.

האתר הוא עליית מדרגה רצינית בשירותים לאזרח והוא כלי חשוב לקידום שקיפות, דמוקרטיה, קשר עם הציבור ושוויון הזדמנויות. האתר הוא המקבילה החקיקתית לגרין/פינק/וויט-ווש ורק מדגיש את האופן בו לוביסטים, מאכרים ומקורבים שולטים במשרדי הממשלה ובמדינה. למה?

נניח שאנחנו כאזרחים מעוניינים להגיש את עמדתנו על טיוטת צו מס להפחתת גודש התנועה באזור גוש דן (מיקום השערים), התשפ"ג-2022. הטיוטה מציגה את המיקומים לפי קורדינטות של השערים שיוצבו בתל אביב ויתעדו כניסה ויציאה של רכבים כדי לקבוע עמלת גודש. אנחנו - אזרחים, עמותות, חברות וכל בעלי עניין בכניסה ויציאה מתל אביב יכולים לממש את זכותנו הדמוקרטית ולהשקיע את הזמן במחשבה ואז ניסוח עמדתנו ושליחתה דרך אתר החקיקה הממשלתי. נכון להיום (9.11.22) הובעו כ-1,500 עמדות שונות באתר. סביר להניח שאף אחד לא יראה אותן לעולם.

כי העמדה שלנו לא נחשבת.

לא משנה כמה היא נכונה, לא משנה כמה המודל החדש שאנחנו מציעים הגון יותר, לא משנה כמה אזרחים או ארגונים היא מייצגת. כל האתר הוא מאגר מידע שלא מעניין את מקבלי ההחלטות. הם כבר החליטו מראש.

איך אפשר לדעת את זה?

ברמה הכי פשוטה בדר״כ אין פרוטוקולים מלאים לאופן בו נשקלות ההצעות ששלחנו וכיצד מתקבלות החלטות ועל-ידי מי, ומה היו השיקולים שהובילו להחלטות האלה. במקרה הטוב יש פרוטוקול כללי של מי היה בישיבה ומה החליטו. באתר גם אין התחייבות של המשרד האחראי לשקול את ההצעות.

מעבר לכך באתר ניתן לשלוח עמדה נסתרת, שלא תופיע לציבור. מדוע? כי יש גופים שלא מעוניינים שעמדתם תהיה פומבית. למה המדינה מסכימה לזה? היא תאמר שיש סודות מסחריים ואחרים שגופים מסוימים לא רוצים לחשוף. זה קשקוש. אפשר להשחיר את החלקים הסודיים. כשגוף מציג עמדה לחקיקה זה צריך להיות שקוף ואם יש לו מה להסתיר, זו בטח לא עמדה שטובה לציבור.

לבסוף, וזה הכי חשוב, אלא אם כן אנחנו מקורבים לבעלי תפקידים בממשלה ובכנסת ובמשרד האחראי או שיש לנו לוביסטים או מאכערים חזקים, בארץ חוקים, תקנות, נהלים והנחיות נכתבים ונחקקים בידי מי שיש לו כסף ועמדת הציבור זניחה או לא נחשבת.

כל האתר הזה, שליחת ניירות העמדה, מראית העין של הדמוקרטיה - הוא בדיחה על חשבון הציבור. ההחלטות נעשות מראש ובלחיצת יד הרבה לפני שהטיוטות מפורסמות.

״כל קרב מוכרע לפני שהוא מתחיל״ – אמנות המלחמה

מהיכן הגיעה הטיוטה? ישבו טובי המוחות במשרד הממשלתי ושאלו את עצמם ״איך אני עושה טוב לציבור? איך אני משרת אותו היום״ ואז הגיעו למסקנות והחליטו להוציא אותן לפועל? לעיתים נדירות.

בדר״כ זה מתחיל מגוף בעל אינטרסים להרוויח יותר. זה יכול להיות מונופול, ארגון עובדים, עמותה, ״טנק חשיבה״ והם אלה שישבו והחליטו ששינוי חוק, תקנה או נוהל יגדילו את הקופה שלהם או של התורמים שלהם. אז הם שלחו את הלוביסטים או את המנהלים שלהם ולחצו על המשרד להוציא את הטיוטה. סביר להניח שהם אפילו כתבו אותה עבור המשרד.

משרדי הממשלה נשלטים בידי הלוביסטים ובעלי הכוח. הם מדברים, יושבים ומחוקקים עבורנו ולהבדיל ממסדרונות הכנסת שבהם לוביסטים צריכים להצטייד בשרוך מסוג מסוים וכניסתם ויציאתם נרשמת, בפגישותיהם מחוץ לכנסת עם שרים, מנכלי משרדים, מנהלי מחלקות, הם נעים חופשי ומוציאים לפועל את מטרות שולחיהם.

אפשר לטעון שזה טבעם של דברים, שמי שיש לו כסף מעסיק לוביסט או לוביסט פנימי בחברה או שמנהלו פנוי ללובי וזה הגיוני. אבל זה גורם לכך שחקיקה ותקנות נכתבים ומשונים כדי לחזק את החזקים ממילא ולהחליש את ההתנגדות של ארגונים חלשים יותר שהרבה פעמים כן מייצגים את הציבור.

מה צריך לעשות?

מדי פעם קם נבחר ציבור אמיץ ומנסה למתן את כוחם של הלוביסטים מול המשרדים. לימור לבנת לפני כעשרים שנה קבעה שגופי תרבות נתמכים לא יוכלו להעביר כסף שהם מקבלים מהמדינה להוצאות לובי. זה לא עבד. הם מעבירים כספים ללובי פשוט קוראים לו משהו אחר כמו ״רכז דוברות והסברה״ והכי חשוב - פעמים רבות הלובי של הארגונים אינו חיצוני אלא פנימי. לוביסט החברה הוא המנכ״ל או הסמנכ״ל.

מפתה להגיד שצריך לאסור על בעלי תפקידים במשרדי הממשלה להיפגש עם לוביסטים ונציגי חברות וארגונים ולחייב אותם לציין מי יזם את תיקון התקנה או החקיקה. זה לא ישים כי הם יפגשו אתם ולא ידווחו, יאמצו את הדרישות שלהם ולא יגידו, ובינכה כל איסור בארץ נטול אכיפה והוא בגדר המלצה. איסור רך יותר יהיה לדווח על פגישות כאלה לציבור כדי שאפשר יהיה לראות איזה פקיד ציבור עובד בשביל איזה ארגון. זה גם לא ישים. לא יהיה דיווח.

אפשר וישים לדרוש כי לפני כל קבלת החלטה ירוכזו העמדות שהתקבלו לקובץ יחיד של מי היה בעד ומי היה נגד, כך שהגוף המחליט לא יצטרך לעבור ידנית על כל ניירות העמדה שהתקבלו ולפרסם את הקובץ הזה לציבור. ועוד אפשר לתעד את הישיבה בה התקבלו ההחלטות ולציין מי הצביע בעד ומי הצביע נגד ולרשום את נימוקי הגוף המחליט לקבלת ההחלטות השונות ומדוע אחרות נפסלו.

חיוני גם לבטל את האפשרות לקבל עמדה שהגוף או האדם ששלח אותה מעונין להסתירה מהציבור. הרבה פעמים עמדות נסתרות אלה הן מהגופים שבסופו של דבר מקבלים תמיד את מה שהם רוצים.

חשוב גם שכל טיוטה מוצגת תציג את ההשפעות הצפויות לתיקון המוצע. למשל אם מוצע להעלות את שכר מנכ״לי מוסדות מתחום מסוים כדי ״לצמצם את הביורוקרטיה״ של המשרד (סיפור אמיתי) יש לציין מה תהיה ההשפעה הצפויה על אותם מוסדות – בכמה יגדל שכר המנהלים, מהיכן יגיע הכסף הזה ואיך יקטן השירות לציבור של אותם מוסדות.

הממשלה תטען שקשה לקחת בחשבון את עומס הפניות ולהתחשב בכולן. זה נכון, אבל יש אפשרות לקחת רפרנט שירכז את המידע לקובץ אחד שיסכם מי בעד מה ומה כמות האנשים והגופים שתומכים או מתנגדים. הקובץ הזה יכול להיות שקוף ונגיש לציבור. למשל מועצת הכבלים והלווין עושה את זה וגם מנמקת איך התקבלה החלטת המועצה.

כן, זה עומס ביורוקרטי. אבל זה בסדר, המדינה היא גוף ביורוקרטי. ואם העמדות של כולם שקופות ואופן קבלת ההחלטות שקוף, זה יצמצם את הסיכוי שיתקבלו החלטות מוטות למען גופים כאלה ואחרים. זה גם יעזור לגופים ואנשים להגיש עתירות מנהליות כנגד החלטות שנעשו בניגוד לעקרון השוויון ובעלי החלטות שיודעים שההחלטות שהם מקבלים שקופות לציבור יחשבו פעמיים את מי הם מעוניינים לשרת.

יתרון נוסף הוא הפחתת העומס הביורוקרטי, הנפשי והרגשי על הפקידים ובעלי התפקידים במשרדי הממשלה. אלה מופצצים כל יום בפניות אגרסיביות ולחצים מצד נציגי גופים ולוביסטים. הם לא עומדים בלחצים האלה. ופעמים רבות הדרישות שמופנות אליהם והפגישות והשיחות שהם מחויבים לעשות מצד בעלי אינטרסים, לוקחים את הזמן מהתפקיד שלהם – לשרת את הציבור. שקיפות מלאה בעמדות שמתקבלות ובאופן קבלת ההחלטות תוריד מעליהם את הלחץ ותעזור להם לשרת את הציבור.

מי שלא נדרש לייצג ציבור מול משרדי ממשלה לא יבין את עומק התסכול של צפייה בהחלטות מושחתות שמתקבלות כדי לרפד כיסים של בעלי כוח והון. אבל גם אם לא חוויתם את מסע הייסורים הזה אישית, כל פעם שאתם רואים החלטה הזויה שמתקבלת, או החלטה נכונה שמקבלת תפנית עקומה ומוכנסים בה תיקונים שמעקרים אותה מתוכן, אתם מרגישים שמישהו בחש בקלחת וזה לא לטובתכם.

אישית, אני תורמת ללובי 99 שדואגים לציבור. מעבר לכך חשוב שבכל זאת כאזרחים נגיב באתר החקיקה הממשלתי בנושאים המשפיעים עלינו. אנחנו לא חזקים כמו הלוביסטים ואין לנו מתנות ומשרות להציע למקורבים, אבל גם כמות היא כוח ובסופו של יום, רוב שרי הממשלה רוצים מצביעים. וזה מה שאנחנו. מצביעים. בינתיים.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    Yyinon 13/11/2022 07:56
    הגב לתגובה זו
    לך יש מושג ? ואינטרס?
  • 2.
    מישהו שמכיר 12/11/2022 20:37
    הגב לתגובה זו
    את ממש מדברת שטויות, רואים שלא עבדת בממשלה מעולם. מה שאת כותבת זה פשוט לא נכון חבל, יש הרבה דברים גרועים בממשלה אבל לא ברור לי מה המוטיבציה שלך לכתוב כאלה שטויות
  • נגה 13/11/2022 08:45
    הגב לתגובה זו
    ברור שמי שעובד בממשלה מרגיש אחרת. כמו שכתבתי, אני עבדת מול הממשלה, ובכל החלטה שמתקבלת בתחום בו אני פועלת, יש לוביסט או גוף בעל אמצעים לפרפר את המשרד הממשלתי. טובת הציבור היא שיקול משני לעומת טובת הלובי
  • 1.
    לא מסכים עם הרבה דברים שלך, עם זה כן (ל"ת)
    דניאל 12/11/2022 19:30
    הגב לתגובה זו
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מטוס אמריקן איירליינס
צילום: יח"צ, באדיבות החברה

אמריקן איירליינס חוזרת לטוס לישראל - התחזרות תעלה, המחירים ירדו?

מי החוזרות, מי תיפגע מכך - על שוק התעופה הצפוי בחודשים הקרובים 

רן קידר |
נושאים בכתבה אמריקן איירליינס

אמריקן איירליינס חוזרת לישראל במרץ 2026 - גם חברות נוספות מאותתות על חידוש קווים. אחרי תקופה ארוכה של היעדרות, אמריקן איירליינס, אחת משלוש ענקיות התעופה האמריקאיות, הודיעה כי תחזור להפעיל טיסות ישירות לישראל החל מה-26 במרץ 2026. החברה מצטרפת ליונייטד איירליינס ולדלתא איירליינס שכבר חידשו את פעילותן בקווים לישראל במהלך יולי וספטמבר.

ההודעה של אמריקן איירליינס נתפסת בענף כסימן חיובי למגמה של חזרת השוק לשגרה, זאת לאחר קריסה כמעט מוחלטת של קווי התעופה הבינלאומיים עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר 2023. במהלך השנה שלאחר מכן, מרבית חברות התעופה הזרות עצרו את קווי הטיסה שלהן לתל אביב, ורק בתחילת 2024 החלה חזרה הדרגתית, אם כי לסירוגין היא הופסקה שוב על רקע המלחמה ביוני עם איראן והתקפות החות'ים. 


החזרה הזו מבורכת לתחרות, אבל לא בטוח שזה יוריד את המחירים שכבר ירדו - טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה


לא רק אמריקה: גם חברות מאירופה ואסיה מאותתות על חזרה

לצד חברות התעופה האמריקאיות, ניכרת התעוררות גם בקרב שחקניות אירופיות ואסייתיות שחזרו לפעילות בארץ. למעשה, יש כבר רשימה ארוכה של חברות ששבו לפעילות בישראל, בהן יונייטד, דלתא, KLM, לופטהנזה, סוויס, אג'יאן, אייר פראנס, וויזאייר, איתיחאד ופליי דובאי. גם חברות קטנות יותר כמו פליילילי, טארום, גאורגיאן איירווייז וסייפרוס איירווייז שבו להפעיל טיסות סדירות. בשבועות הקרובים צפויות להצטרף גם סקיי אקספרס (החל מ־2 בדצמבר) ו־SAS (החל מ־26 באוקטובר). כנסו כאן לתמונת מצב מלאה: חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב


מי שסובלת מחזרת חברות התעופה הזרות היא אל על. החברה היתה סוג של מונפול על הקווים העיקריים בשנתיים של מלחמה והיא גרפה רווים עצומים של כ-400-500 מיליון דולר בשנה. זה לא יחזור ועדיין אל על עשויה להמשיך ולספק רווחיות טובה בעיקר בזכות נתח גדול משוק התעופה המקומי, לצד התייעלות שהיתה ולצד מחירים עדיין גבוהים בשל המצב העולמי בשוק התעופה שבו יש מחסור במטוסים. הביקוש למטוסים ול"מושבים" גדול ויוצר בהתאמה עליות מחירים.