ג'ולס טראמפ אמוניה חיפה כימיקלים
צילום: יח"צ

חיפה כימיקלים סוגרת את מפעליה - 800 עובדים מפוטרים

מורן ישעיהו | (13)

הנהלת חיפה כימיקלים הודיעה היום (ד') על סגירת מפעליה בצפון ובדרום וכתוצאה מכך כל עובדי החברה באתרים יפוטרו. 800 עובדים (400 עובדים במפעל בחיפה ועוד 400 עובדים במפעל בדימונה).

"למרות ההחלטה פה אחד של הממשלה לפתרון משבר האמוניה, לא נראה פתרון כלשהו באופק ולכן לא נראה שנוכל לחזור לפעול בעתיד הנראה לעין", כך נכתב בהודעה שנשלחה לראש הממשלה בנימין נתניהו. "אנו נאלצים לסגור את החברה ולפטר את העובדים".

הרקע להחלטה קשור בהחלטת הממשלה ב-2013 למצוא חלופה ארוכת טווח למיכל האמוניה בחיפה. "במהלך תשעת החודשים האחרונים הצענו 12 חלופות לאספקת אמוניה, כולל הקמת מפעל אמוניה בדרום, ועד היום טרם קיבלנו היתר וכל זאת על רקע השבתת מפעלינו מאז סוף חודש מרץ, אז נכפה עלינו להפסיק את עבודת המפעלים", כך נכתב היום בהודעת החברה על סגירת המפעל ופיטורי העובדים.  

במכתב שהעבירה החברה לוועד העובדים נאמר כי בארבעת החודשים האחרונים החברה המשיכה בתשלום השכר לעובדים למרות הפסקת הייצור במפעל, הפסד המסתכם בכ-100 מיליוני שקלים. עוד נכתב כי בימים הקרובים כל עובדי המפעל יזומנו לשימוע אישי. אתמול הטיל וועד העובדים את האחריות על הנהלת החברה: "למשבר האמוניה גורם אחראי אחד - הנהלת החברה. ההנהלה ממשיכה להשתמש בעובדים כבני ערובה בניסיון לגזור קופון".

בעל השליטה בחיפה כימיקלים, ג'ולס טראמפ, אמר הבוקר בריאיון לגל"צ כי "שילמנו לעובדים 5 חודשים משכורת בלי לקבל כל תמורה מהם, זה חסר תקדים בהיסטוריה של יחסי העבודה בישראל. אני אוהב את המדינה, וזה לא ישתנה. לא אפסיק את הפעילות הפילנטרופית שלי, אבל אני מאוכזב מאוד מהממשלה".

עיריית חיפה הגיבה להודעה של הנהלת חיפה כימיקלים ומסרה כי "אילו החברה הייתה נוהגת כהנהלה אחראית היה היום פתרון מוחלט ומלא הן לאמוניה והן לעובדים".

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    המשימה הבאה - להעביר מחיפה את בתי הזיקוק (ל"ת)
    חיפאי 09/08/2017 13:45
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    תושב הקריות 08/08/2017 19:11
    הגב לתגובה זו
    מספיק הניצול הציני של הבעלים את התעלמות והאמפוטנטיות של הפוליטיקאים. אגב ביבי זה שהפריט את נכסי המדינה לטייקונים שחולבים אותם" כיל, בזן, בזק.... ואח,כ מאיימים בפיטורי העובדים. לדרוש מהם את כל הרווחים והקלות המס בחזרה.
  • 7.
    אבירם 08/08/2017 09:21
    הגב לתגובה זו
    ברוך שפטרנו
  • 6.
    עם כל הצער על העובדים - אין הצדקה למפעל מזהם ומרעיל (ל"ת)
    אחד 04/08/2017 17:54
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    המציאותי 02/08/2017 15:10
    הגב לתגובה זו
    מפעלי המפרץ. הנזק הבריאותי לתושבים עצום.
  • 4.
    הארגונים הירוקים והפופוליזם גורמים נזקים במיליארדי שח!! (ל"ת)
    מדינת חלם 02/08/2017 11:27
    הגב לתגובה זו
  • אבירם 08/08/2017 09:21
    הגב לתגובה זו
    לך תגור אתה ליד הזוהמה הזאת ואז נדבר
  • 3.
    נועם 02/08/2017 11:26
    הגב לתגובה זו
    מקווה שראש העיר של חיפה ישלם גם הוא על חלקו בסגירת המפעל.
  • 2.
    ד"ר משה פרץ 02/08/2017 09:53
    הגב לתגובה זו
    כ10% מתוצרי האמוניה אשר סונטזו ע"י כי"ל במפרץ חיפה, שווקו לחקלאים ותעשיה בישראל, והיתר ליצוא. נכון לעכשיו אין יצור מקומי, והחקלאות והתעשיה רוכשים תחליפים מתוצרת חוץ. העלות מגיעה עד לפי 3 מהמחיר לתוצרת מקומית. לדוגמא, שק 25 ק"ג של בונוס עלה 80 ש"ח, תחליף יבוא מקביל בשם בוסטר עולה 230 ש"ח. את המחיר ישלמו כל תושבי ישראל בעלית המחירים של הפירות והירקות. הבעיה לא רק במחסור באמוניה ומוצריו אלא במינרלים רבים נוספים. כתוצאה בשימוש במים מותפלים בחקלאות, המים כמעט נטולי מינרלים, כגון מגנזיום יוד ועוד. כתוצאה מכך החקלאים נאלצים לרכוש את המינרלים ולספקם באמצעות ריסוס או השקיה. גם עלויות אלו יגרמו לעלית מחירים של הפירות והירקות בישראל.
  • יום טוב ! 09/08/2017 23:53
    הגב לתגובה זו
    הסוד הוא מסחר יומי בבורסה... מה הבעיה ? מה רק לאוליגרכים מותר ?
  • אבירם 08/08/2017 09:22
    הגב לתגובה זו
    תרדו מהעץ
  • אורי 02/08/2017 20:55
    הגב לתגובה זו
    התושבים באזור חיפה בסיכון גבוה בשל האחסון של החומרים המסוכנים, בו נעביר את החומרים המסוכנים למקום שסמוך לביתך ואז נראה איך תגיב.
  • 1.
    יסר 02/08/2017 09:31
    הגב לתגובה זו
    כמה אפשר לענות את המעסיקים...תחפשו פראייר חדש!!!
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.