רשות החשמל נתנה רישיון להקמת חוות טורבינות רוח בעמק הבכא

34 הטורבינות ייצרו חשמל בהספק העולה על 100 מגוואט. המתקן בגולן יספק חשמל המתאים לצריכתם של כ-40,000 בתי אב בישראל
יעל גרונטמן |

מליאת רשות החשמל, בראשות עו"ד אורית פרקש-הכהן, אישרה רישיון ייצור חשמל אנרגיה מתחדשת חוות טורבינות רוח בעמק הבכא בגולן לחברת עמק הבכא אנרגיות רוח בע"מ. שר האנרגיה והמים, ח"כ סילבן שלום בירך על הענקת הרישיון ומסר כי מדובר בצעד נוסף לקידום תעשיית האנרגיה המתחדשת.

המדובר ברישיון מותנה להקמת חוות רוח בהספק כולל של 102 מגוואט להקמת מתקן ייצור חשמל המורכב מ-34 טורבינות רוח בהספק של 3 מגוואט כל אחת בגובה תורן של כ-80 מטר ואורך להב של כ-40 מטר.

הרישיון ניתן לתקופה של 66 חודשים, אשר ילווה את בעל הרישיון בהליכי התכנון וגיוס ההון ועד לסיום הקמת המתקן בפועל. האתר בעמק הבכא הינו עמק רחב ידיים בגובה 1000 מטרים מעל פני הים, בעל צביון כפרי פתוח המשמש בחלקו כיום לצרכי חקלאות.

בשלב השני של הפרויקט, מבקש היזם להרחיב את החווה ב-6 טורבינות נוספות (הממוקמות על אדמות המנהל) כך שסה"כ בטכנולוגיות אנרגיית הרוח העכשווית, ניתן להפיק בו כ-280 מליון קוט"ש בשנה, המספקים את תצרוכת החשמל השנתית של כ-40,000 בתי אב בישראל.

הרשות צופה כי היזמות בתחום אנרגיית רוח, אשר התקדמה באיטיות בשנים האחרונות תעבור שינוי חיובי לאחר אישור תוכנית מתאר ארצית תמ''א 10/ד/12 המאפשרת קידום סטאטוטורי מהיר בהליכי התכנון. הרשות רואה חשיבות בשימוש במגוון אנרגיות מתחדשות שייצרו אנרגיה באופן משלים במשק החשמל הישראלי מסוגים שונים: רוח, שמש, ביו-מסה וביו-גז.

יצויין, כי החלטת הממשלה קבעו מכסה של 800 מגה ואט לטכנולוגיית רוח, וכי בפני הרשות לחשמל מונחים פרויקטים נוספים בהיקפים של מאות מגוואטים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.4%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.