שקט, מתמתחים: וולוו מעדכנת את כל הדגמים, כמעט

וולוו מציגה מתיחות פנים לשניים מקווי הדגמים שלה – מכוניות המנהלים עם ה-S80, ה-V70 וה-XC70, ואת הקו המשפחתי-גדול-פרמיום עם ה-S60, ה-V60 וה-XC60
עמרי ספיר |

קצת אחרי שוולוו V40, מחליפת ה-S40 וה-C30, הוצגה (ונחתה כאן ממש השבוע) – מתעדכנות סדרות ה-60 וה-80. זאת אומרת שוולוו מעדכנת לא פחות מ-6 דגמים בבת אחת (על הנייר) – את ה-S60, ה-V60 (גרסת הסטיישן של ה-S60), גרסת הכלאיים פלאג-אין של ה-V60 וה-XC60, ואת וולוו S80, ה-V70 (גרסת הסטיישן) ואת ה-XC70 (גרסת הפנאי). בפועל, חולקת השישייה את אותה פלטפורמה והדימיון בין הדגמים בכל סדרה (או צביר, כפי שוולוו מכנה זאת) רב והם מהווים למעשה תצורות שונות של אותו הדגם.
 

60
את הטיפוס במעלה קו הדגמים נתחיל עם צביר ה-60, אשר כל חבריו משווקים גם בישראל. ב-S60 וב-V70 ניתן לראות עיצוב חדש לחזית שמקנה דווקא מראה סולידי יותר. הפנסים הקדמיים, שהיו מפוצלים עד כה, חוברו לצורה בודדת. ההשראה, כך וולוו, נשענת על צורת עיניהם של זאבים. לפנסים מלפנים (וגם מאחור ב-S) נוספו גם נורות LED לנסיעה ביום. אצל ה-XC60 מנסים המעצבים ליצור תחושה של רוחב ונוכחות, כיאה לרכב פנאי.
מבפנים, עודכנו וסודרו מחדש צבירי לחצנים בקונסולה, ולשלושת הדגמים נוספו גם מושבים ספורטיביים עם נוחות משופרת. אל כולם מצטרפת מערכת בידור ומידע עדכנית עם יכולת חיבור לאינטרנט (דור 3 או 4) ואף אפשרות לספק אינטרנט אלחוטי לנוסעים ברכב.
 
 
וולוו XC60

עוד ברשימת האבזור – אפשרות להעברת הילוכים (בגרסאות האוטומטיות, כמובן) באמצעות מנופים מאחורי ההגה, כאשר את האחרון ניתן גם להזמין עם אפשרות לחימום עבור מי שידיו נוטות לקפוא בימים (או בארצות) קרים במיוחד. מערכת חדשה תסייע בנסיעה בכבישים חשוכים, ותנמיך את עוצמת הפנסים כשתזהה כלי רכב מתקרבים, כך שתוכלו להישאר על מצב של אורות גבוהים בכל עת. ב-XC60 נוספו גם לרשימת האבזור חישוקי 20 אינץ'.

בתחום ההנעות התמקדו המהנדסים בשיפורים בתחומי צריכת הדלק ופליטת המזהמים. בכל הנוגע לגרסאות המשווקות אצלנו כיום, ההבדלים נמצאים בפליטת המזהמים של מנוע הדיזל (D3) שב-S60 וב-V70, וכן ב-D5 אשר משווק ב-XC60. אצל לוגמי הבנזין, שופרה צריכת הדלק במנועי ה-T3 וה-T4 (אצלנו משווק רק ה-T4) כשבסדאן היא עומדת כעת על 14.7 ק"מ לליטר בממוצע (לעומת 13.5 עד כה) ובסטיישן על 13.8 ק"מ לליטר.
 
 
וולוו V70

80
בגזרת הקו הסאלוני, מתוכו רק ה-S80 משווקת כיום בישראל, נרשמים שינויים דומים בסך הכל. עיצוב חדש לפגושים הקדמי והאחורי נועד לתת תחושה של רוחב ב-S וב-V, וגריל חדש יספק מראה קשוח יותר ב-XC60.
צריכת הדלק בגרסת ה-T4 של ה-S80, המשווקת אצלנו כיום, שופרה ועומדת על 14 ק"מ לליטר בממוצע לעומת 13.5 עד כה. בדיזל (D3) שופרה פליטת המזהמים.
גם כאן תמצאו את הטכנולוגיות המשודרגות, עם מערכת הבידור והמידע, מנופים להעברת הילוכים, גלגל הגה מחומם וכו'. אה, וגם חישוקי 19 אינץ' חדשים ב-S.

2014
וולוו מגדירה את השינויים כמיועדים לשנת הדגם 2014. בפועל, זה אומר שהשיווק צפוי להתחיל עוד השנה – גם אצלנו. כמו כן, עם העדכון עשוי הייבוא המקומי של ה-V70 ושל ה-XC70 להתחדש לאחר שהופסק לפני זמן מה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פרופ' אמיר ירון (רשתות)פרופ' אמיר ירון (רשתות)
דבר הנגיד

פרופ' אמיר ירון: "המצב הכלכלי הוא הישג ובצניעות - חלק גדול נובע מהמדיניות שלנו"

אולי היית שמרן מדי? "זאת מחמאה"; היה מרווח גדול. הריבית הריאלית היא 2%. למה היא לא ירדה בעבר? "המחיר על טעות הוא גדול מאוד. עכשיו הבשילו התנאים"; מה המסר של הנגיד קדימה ואיפה תהיה הריבית עוד שנה?

אבישי עובדיה |

בנק ישראל הפחית היום את הריבית ב-0.25% ל-4.25%. גם אנחנו אומרים "הגיע הזמן", גם אנחנו חושבים שזה היה צריך להיות לפני חודשים. אבל בנק ישראל הוא הקובע וכל החלטה שהוא מקבל עוברת דיונים רבים, ניתוחים רבים וסיעורי מוחות. אפשר שלא להסכים עם ההחלטות, אבל הן מקצועיות. בשיחה עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל "הטחנו" בו שאולי הוא "שמרן מדי ביחס להפחתת הריבית". 

"אני לוקח את זה כמחמאה", משיב, פרופ' ירון, "מדינות שעברו מלחמות מצאו את עצמן במצב כלכלי קשה. היו מצבים של היפר אינפלציה ופגיעה מהותית בכלכלה. אנחנו במצב יחסית טוב, עם אינפלציה מדודה לאורך התקופה שמתייצבת בתוך היעד. הכלכלה הישראלית עם פעילות ערה. זה הישג. זה הישג שאני בצניעות אגיד שחלק גדול ממנו הוא בזכות מדיניות שלא הייתי מכנה שמרנית, אלא  זהירה שקולה ופתוחה".

אנחנו בריבית ריאלית של 2%, הרבה מעבר למה שצריך. היה מרווח ביטחון גדול להוריד מעט את הריבית עוד קודם.

"המחיר על טעות גדול מאוד, רק שתנאי המשק הבשילו להפחתה של הריבית עשינו זאת ונמשיך לפעול בכפוף להתפתחויות. אנחנו רואים כעת את האינפלציה מתמתנת ועומדת ביעד, אננו רואים את הייסוף, ואת  ההתבססות של האינפלציה ביעד, וזה הוביל אותנו להחלטה".

בפעם הקודמת התנאים היו די קרובים.  

"היו תנאים שונים, דובר אז על כניסה בעצימות גדולה לעזה". 


הביקושים גבוהים 

פרופ' ירון מדבר עדיין על אי וודאות כלכלית, אבל נמוכה מבעבר. על פעילות ערה במשק, על שוק עבודה חזק וביקושים גדולים שמורגשים גם בכרטיסי האשראי. הביקושים האלו מצד אחד מרשימים, מצד שני הם "גול עצמי" לציבור הלווה (לרבות בעלי הדירות עם משכנתאות) כי הם מניעים את האינפלציה והדבר שהכי מפחיד את בנק ישראל בדומה לבנקים מרכזיים בעולם - הוא אינפלציה. אינפלציה שוחקת את הכסף, את ההון של הציבור. היא מס גדול בדלת האחורית והנשק הכי חזק נגדה הוא הריבית.    

לנגיד יש את כלי הריבית, לצד כלים נוספים (פעילות בשוק המט"ח, הדפסת כסף) כדי לאזן את הכלכלה. זה "משחק" עדין. הורדת את הריבית מוקדם מדי, האינפלציה יכולה לברוח למעלה, ואז המלחמה באינפלציה תהפוך לקשה יותר. בזבזת תחמושת ולא פגעת. הנגיד ירה רק כאשר ראה את המטרה בבירור. אין מקום לפספוסים, אבל כלכלה זה לא מדע מדויק. קחו שני כלכלנים מדופלמים וסיכוי טוב שהם יחשבו אחרת לגבי רוב הסוגיות הכלכליות. מעבר לכך, יש הרבה נעלמים ותלות בגורמים חיצוניים רבים ויש את הפסיכולוגיה. כלכלה, תרצו או לא היא חלק ממדעי ההתנהגות. אנשים קונים בגדים כי יש להם מצב רוח טוב, או כי הם רוצים ללכת לעבודה עם הבגד הזה. זה לא בהכרח קשור לשאלה אם יש להם כסף בחשבון או שזה משולם בתשלומים. אנשים בסיום מלחמה יגבירו ביקושים גם אם הם לא במצב מדהים, גם כי ההורים ירצו לפנק את הילדים על התקופה הקשה.

בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

כלכלת הבחירות של סמוטריץ - נותן לכם פטור במסים כדי לקבל מנדטים

הגדלת תקרת הפטור ממע"מ מ־75 ל־150–200 דולר מוצגת כהקלה לצרכן, אך המהלך עלול לפגוע בעסקים המקומיים ולהיתפס ככלכלת בחירות מובהקת
אדיר בן עמי |

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מקדם מהלך שיוזיל את הקניות מאמזון ואתרי יבוא אישי אחרים, אבל קשה להתעלם מהתזמון ומהמשמעות הכלכלית הרחבה שלו. הגדלת תקרת הפטור ממע"מ מ־75 דולר ל־150 או 200 דולר נשמעת כמו בשורה לצרכנים, אך בפועל היא עשויה להפוך לאחד הצעדים הפופוליסטיים היקרים של השנה.


מאחורי ההחלטה עומד מהלך שמוצג לציבור כעידוד תחרות, אך גורמי המקצוע באוצר מזהירים כי מדובר במהלך של כלכלת בחירות. וויתור על הכנסות ממסים בזמן שהמשק עדיין מתמודד עם עלויות המלחמה אינו צעד זהיר ובוודאי לא כזה שהדרג המקצועי תמך בו. בצמרת האוצר מדגישים כי שנים מדברים על ביטול פטורים, לא על הרחבתם, והמהלך הנוכחי הפוך לחלוטין לאג’נדה הרשמית של המשרד.


הבעיה המרכזית טמונה בפגיעה הצפויה בשוק המקומי עם עסקים קטנים ובינוניים, שכבר מתקשים להתמודד עם תחרות מחו"ל, וצפויים לעמוד מול גל גדול יותר של מוצרים זולים שמגיעים מסין, טורקיה וממדינות נוספות. הגדלת הפטור מגדילה את הפער שיש להם מול ספקים זרים שנכנסים לישראל, בזמן שעסק ישראלי מחויב בכל מס ורגולציה מקומית. המשמעות היא שיותר קטגוריות מוצרים יהפכו ללא משתלמות לייבוא מקומי, יותר צרכנים יעדיפו להזמין מבחוץ, והכדאיות של החזקת חנות קטנה או עסק בינוני תישחק עוד יותר.


בניגוד לנרטיב של "הקלה ביוקר המחיה", רוב המוצרים שמוזמנים באינטרנט הם אופנה והנעלה ולא אלה שמכבידים באמת על תקציב משקי הבית, כמו מזון. כלומר, ההטבה לא פותרת את בעיית המחירים המשמעותית של הציבור, אלא רק יוצרת תחושת הטבה רגעית. הערכות באוצר מדברות על כך שסמוטריץ' נשען על תחזית לגידול בגביית המסים, מה שאמור לאפשר מהלכים שנויים במחלוקת בלי לפגוע בקופה. אבל תחזית איננה מציאות ואם ההכנסות לא יגיעו כפי שהוצג, הציבור יגלה מהר מאוד שההנחה הקטנה באמזון תעלה לו ביוקר במקום אחר.


מבחינה פוליטית, המהלך מובן מאוד. העלאת הפטור מיד לפני קמפיין פוליטי משדרת "דאגה לציבור" ומייצרת כותרות חיוביות. בפועל, זהו צעד שמיטיב עם ציבור קטן של צרכני אונליין ומעמיק את הבעיה העיקרית של הכלכלה הישראלית: פער עצום בין מדיניות לטווח קצר לבין השלכות לטווח ארוך.