אזהרת רווח לגזית גלוב: צופה הפסד של למעלה מ-1 מיליארד ש' ב-2008

שבוע לפני פרסום הדוחות המלאים חברת הנדל"ן מזהירה, כי בצל שערוך נכסים מטה בעיקר כתוצאה מעליה בריבית ההיוון היא צפויה לדווח על הפסד רבעוני בסך של כ-860-885 מיליוני שקלים
אריאל אטיאס |

רגע לפני פרסום הדוחות לשנת 2008 כולה, מתחילות גם חברות הנדל"ן הישראליות הפועלות בחו"ל לפרסם אזהרות רווח חמורות בגין הפחתות חשבונאיות מירידה בשווי הוגן של נדל"ן להשקעה. חברת גזית גלוב, חברת בת של גזית אינק. של חיים כצמן ודורי סגל, דיווחה לאחר סגירת המסחר כי ההפסד ברבעון הרביעי צפוי להסתכם בין 860-885 מיליוני שקלים.

"עיקר ההפחתות נובעות מירידה בשווי הוגן של נדל"ן להשקעה כתוצאה מעליה בריבית ההיוון ולא משינוי בתזרים המזומנים מפעילות שוטפת של השכרת נכסים (NOI), אשר שמר על יציבות", הדגישה גזית גלוב בהודעתה לבורסה.

הפעילות השוטפת לא נפגעה, אך ההפסד השנתי צפוי לעלות על 1 מיליארד שקל

בשכלול הנתונים לרבעון הרביעי גזית גלוב צפויה לסיים את שנת 2008 עם הפסד בסך של כ-1.08 מיליארד שקלים (הפסידה בשלושת הרבעונים הראשונים 210 מיליון שקל), לעומת רווח של כ-983 מיליון שקלים בשנת 2007.

גזית גלוב צפויה לדווח על הפחתה בגין חלק החברה בירידה בשווי ההוגן של נדל"ן להשקעה בחברות מוחזקות בסך של 900 מיליון שקל. כמו כן, ביצעה החברה הפחתה חשבונאית בשל התאמת שווי הוגן של זכויות והתחייבויות להשקעות עתידיות במניות של חברת הבת אטריום (Atrium), מכשירים פיננסים נגזרים במט"ח וניירות ערך זמינים למכירה בסך 490 מיליון שקל. מנגד רשמה החברה רווח ממוניטין שלילי בסך של 375 מיליון שקל.

אטריום (לשעבר מיינל) היא חברת נדל"ן מניב שהוקמה לפני 11 שנה, מאוגדת בניו ג'רזי ונסחרת בבורסה של וינה מאז שנת 2002. אטריום קיבלה בסוף חודש פברואר שני הורדות דיוג: פיץ' העניקה לה דירוג של BB מינוס באופק שלילי, נמוך ב-2 דרגות מדירוגה הקודם של החברה ושבוע קודם לכן S&P גם הורידה לאטריום את דירוג החוב.

עם זאת, לאחר ביצוע ההתאמות, ההון העצמי המיוחס לבעלי המניות של החברה צפוי להסתכם נכון ליום ה-31 בדצמבר בכ-3.3 מיליארד שקל, או כ-26.5 שקל למניה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

רשות המיסים: ״נסיים את 2025 עם יותר מ-100 מיליארד שקל מעל היעד״

בוועידת עיר הנדל״ן באילת הציג שי אהרונוביץ תמונה אופטימית של גביית המסים לשנה, דיבר על העלייה במיסוי נדל״ן, הסביר את כיוון מס הרכוש והתייחס לחובת הדיווח על שכר דירה ולמצב מדרגות המס

ליאור דנקנר |

ועידת מרכז הבנייה הישראלי באילת, שנפתחה אתמול (שלישי), הציג מנהל רשות המסים שי אהרונוביץ נתוני גבייה גבוהים לשנה ואמר כי המדינה צפויה לסיים אותה ברמה משמעותית מעל היעד שנקבע בתחילתה.

אהרונוביץ אמר כי היעד לשנה עמד על גבייה של 460 עד 462 מיליארד שקל, אך עד סוף נובמבר נגבו כבר כ-466 מיליארד שקל. לדבריו, לאחר ניכוי רכיבים טכניים שמתבצעים בדרך כלל לקראת סוף השנה, ההערכה היא שהמדינה תסיים את 2025 עם כ-100.5 מיליארד שקל מעבר ליעד.

הנתונים האלה מתחברים לתמונה הפיסקלית הרחבה שפורסמה בימים האחרונים על ידי החשב הכללי. לפי האומדן המעודכן, הגירעון ב-12 החודשים האחרונים ירד ל-4.5% מהתוצר לעומת 4.9% בסוף אוקטובר, בין היתר בזכות עלייה של יותר מ-15% בהכנסות המדינה ובכ-15.6% בהכנסות ממסים מתחילת השנה. 

הקפיצה בגביית המסים שאהרונוביץ מציג באה לידי ביטוי גם ברמת המאקרו, בצמצום הגירעון - בשביל תמונה יותר מעמיקה על התכווצות הגרעון: הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%


נדלן חלש בחלק מהשוק אבל קפיצה בעסקאות מסחריות

לדברי אהרונוביץ, גם שוק הנדלן תרם לעלייה בהכנסות, אף שבחלק מסגמנטי המגורים נרשמה חולשה. הוא אמר כי בזכות כמה עסקאות מסחריות גדולות צפויה גביית המסים מהענף להגיע השנה לרמה של 18 עד 19 מיליארד שקל, לעומת כ-15 מיליארד שקל בלבד בשנה שעברה. לדבריו, מדובר בעלייה הן במס רכישה והן במס שבח.

מותגי השנה - 2025מותגי השנה - 2025
המותגים של השנה

מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025

שישה מותגים, שש תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?

רונן קרסו |
נושאים בכתבה דירוג

כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה. 

זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג

השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.

אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:



לאומי

השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.

2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.

אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.