דרמה בבורסה: העובדים עיכבו את פתיחת המסחר, ההנהלה ביטלה את יום המסחר - ולבסוף התקפלה
למרות ההודעה שפרסמה הנהלת הבורסה בשעה 11:15, לפיה לא יתקיים מסחר היום בשל עיצומי העובדים, בסופו של דבר שונתה ההחלטה והמסחר ייפתח בשעה 13:15. שלב טרום המסחר יחל כבר בשעה 12:30.
בשבועות האחרונים נקטו עובדי הבורסה בעיצומים והביאו לסגירה מוקדמת של המסחר מדי יום בשעה 14:15. לא פעם אמר נציג העובדים ל-Bizportal, כי העיצומים עוד יחריפו שכן המו"מ תקוע והנהלת הבורסה מסרבת להיענות לדרישות העובדים. היום מחריפים העובדים את המאבק.
המסחר בבורסה של תל אביב לא נפתח היום בשעה 9:30 כרגיל, אלא היה אמור להיפתח בשעה 11:00. כך נודע ל-Bizportal. העובדים לא הסכימו להפעיל את המחשב הראשי בבורסה, מה שעיכב את הפתיחה.
בשעה 9:29 פרסמה הבורסה הודעה רשמית, בה נמסר כי "עובדי הבורסה לא הפעילו את מחשבי המסחר והסליקה. נודיעכם בהמשך האם תתרחש הפעילות ועל לוח זמנים מעודכן למסחר וסליקה".
במקביל, התכנסה הנהלת הבורסה, ובתום הישיבה החליטה לבטל את יום המסחר בתגובה לעיצומים. "עקב עיצומי העובדים וחוסר נכונותם להפעיל את מערכות המחשוב הנדרשות על מנת לקיים את המסחר בבורסה לניירות ערך, החליטה הנהלת הבורסה להשבית את המסחר היום", נמסר בהודעה רשמית של ההנהלה. "ההנהלה מצרה על הצעדים הפזיזים של ועד העובדים אשר אינו מגלה נכונות להתקדם במו"מ. דרישות הסחר החריגות מטעם העובדים אינן דרות בכפיפה אחת עם ההגיון הבריא המנחה את הפעילות הכלכלית בישראל. על מנת להגן על ציבור המשקיעים, אנו קוראים לוועד לגלות אחריות ציבורית כדי להמשיך ולקדם את שוק ההון בישראל. ההנהלה תמהה על צעדי העובדים לאור העובדה כי היום הייתה אמורה להעירך פגישה בין צוותי המו"מ ובהשתתפות מנכ"ל הבורסה, אסתר לבנון, ויו"ר ההסתדרות במרחב ת"א, גרשון גלמן. פגישה שהייתה אמורה לקדם את המו"מ. ההנהלה מעוניינת בהמשך קידומה של הבורסה ושוק ההון ומקווה כי העובדים שותפים לתקווה זו".
רונן צור, נציג העובדים, אמר ל-Bizportal, כי "הנהלת הבורסה נוקטת סחבת במו"מ כבר חודשי וחצי. תם שלב האיפוק - עוברים להחמרה. יכול להיות שלא יהיה היום מסחר, הכל תלוי בהנהלת הבורסה. מדברים איתנו ברמה מאוד חובבנית ומאכזבת ואין שום התקדמות במו"מ. האיפוק של העובדים במשך יותר מחודש וחצי התפרש כחולשה ואז נקטו בסחבת. הבוקר הסתבר להם שהעובדים אינם חוששים".
"העובדים לא זזים מעמדתם", אמר נציג ההנהלה ל-Bizportal. "הם רוצים שכל עובדי הבורסה יאוגדו, אבל המערכות של הבורסה הן ייחודיות והן דורשות אנשים ייחודיים עם כישורים מיוחדים. על מנת שהבורסה תתפתח ותתקדם, יש צורך באנשים שיש להם מומחיות ייחודית. אנחנו מוכנים לקליטתם של חלק מהעובדים אבל איננו יכולים לקלוט את כולם. בנוסף, העובדים מבקשים תוספות שכר גבוהות בשיעור של 15.2%. ב-2006 הם קיבלו תוספת של מעל ל-10%".
הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.
עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת 2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.
עיקרי ההסכם:
שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר.
תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית.
- בקרוב? ההחלטה שעלולה לעלות למדינה מאות מיליונים
- פנסיה בגיל 50: כל הכלים לפרישה בטוחה בלי להתרסק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה.

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים
צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81% , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף. המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.
ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה.
היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי, להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.
כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים.
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- צים: "האנליסטים מעריכים שנה פחות טובה ב-2026, אבל אי אפשר לדעת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית. בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.
