הבורסה בת"א סגרה יום קצר וכואב: אפריקה צנחה 6.2%; טבע ירדה 3%

השיבושים בבורסה קטעו את גל המכירות בתל אביב. מדד התל טק 15 צנח 6.14%, וריפון התרסקה 16.6%
אריאל אטיאס |

הבורסה בת"א סגרה את יום המסחר הראשון של השבוע והמקוצר בירידות שערים חדות, בעוד החששות המתגברות ממיתון בכלכלת ארה"ב וממחיקות נוספות בסקטור הפיננסים כתוצאה ממשבר הסאב-פריים, נתנו את אותותיהן על המניות הישראליות.

המסחר במניות היום היה נמוך מהרגיל בעוד 879 מיליון שקל מניות החליפו

ידים בבורסה. במדד ת"א 100 רק 2 מניות סגרו בירוק, מכתשים אגן (0.5%) ושופרסל (1.2%).

המסחר בבורסה המקומית נסגר בשעה 14:15, זאת לאחר שהנהלת הבורסה הודיעה בשעה 11:45 על סגירה מוקדמת ערב עיצומים בהם נוקטים העובדים. שירותי מסלקת הבורסה ומסלקת מעו"ף יינתנו היום עד השעה 15:30.

כצפוי, הסנטימנט השלילי מוול סטריט נחת כבר בפתיחה על המדדים המובילים בתל אביב. זאת לאחר שנתוני תעסוקה חלשים במיוחד של המשק האמריקני התפרסמו ביום שישי ושלחו את הבורסות בניו יורק לסגירה שלילית.

המשק האמריקני איבד 63,000 משרות בחודש פברואר ורשם חודש שני ברציפות של ירידה במשרות ובכך העצים את החששות, כי המשק האמריקני נכנס למיתון. כמו כן, תרם לאווירה השלילית השיא במחיר הנפט והחשש ממחיקות נוספות מצד ענקיות הפיננסים. מנגד, הבנק המרכזי בארה"ב ניסה להקל והצהיר על צעדים נוספים להגדלת הנזילות בשווקים. בסיכום יום שישי, מדד הנאסד"ק ירד 0.36%. מדד הדאו ג'ונס השיל 1.22%.

מדד התל טק 15 היה המדד הגרוע ביותר - צנח 6.14%, כאשר כל המניות החברות במדד רשמו ירידות הגבוהות מ-2%. מניית וריפון הובילה בירידות עם צניחה של 16.6% במחזור של 11.397 מיליון שקל. עוד בלטו בירידות אלווריון (7.6%), מלאנוקס (9%).

במדדים מובילים: המעו"ף ירד 2.5% לרמה של 1,044 נקודות. ת"א 100 קרס 2.8% לרמה של 970 נקודות. מדד ת"א 75 ירד ב-3.8%. מדד היתר 50 צנח 7.13%.

מניות במרכז

כאמור, מניית מכתשים אגן הייתה אחת משתי המניות שסגרו את היום בעליות שערים. החברה צפויה לפרסם דוחותיה ביום ד' הקרוב, דוחות המתקבלים היום בקרב האנליסטים כפושרים בלבד בעוד הדברים המעניינים צפויים להיות ציפיותיה והדרכת החברה קדימה, לאור זאת שהחברה כבר פרסמה אזהרת רווח עבור הרבעון הרביעי בה חשפה את תוצאותיה הצפויות.

למרות שבימים שכאלה, אנו לא רואים הרבה בעלי עניין עושים פעולות, היום רכש נוחי דנקנר דרך דיסקונט השקעות ממניות חברת נכסים ובניין בסכום של 56.7 מיליון שקלים. דסק"ש רכשה 167,616 מניות בשער של 338 שקלים. לאחר הרכישה שיעור ההחזקה של דיסקונט השקעות בחברת נכסים ובניין עומד על 68.37%. נציין כי העסקה בוצעה מחוץ לבורסה כאשר המניות נרכשו מחברת טאו תשואות, הנמצאת בבעלותו של אילן בן דב.

מניית וריפון ריכזה עניין רב וירדה היום בכ-16.6% לאחר שלא פרסמה את דוחותיה המתוקנים ב-6 במרץ. האנליסט ערן יעקבי מבית ההשקעות לידר שוקי הון אמר, "לא מומלץ למשקיעים להיכנס להשקעה במניה".

חברת המלט פרסמה הבוקר את תוצאות הדוחות הכספיים לרבעון הרביעי של 2007 ולשנה כולה מהם עולה, כי החברה רשמה ירידה של כ-5% במכירות הרבעון הרביעי לכ-16.3 מיליון דולר, זאת לעומת הכנסות 17.1 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. בשורה התחתונה, רשמה החברה ירידה של כ-32% ברווח הנקי לרמה של 2.543 מיליון דולר (כ-16% מהמכירות), לעומת רווח נקי בסך 3.710 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד (כ-22% מהמכירות).

חברת אלרוב נדלן ומלונאות הודיעה היום, כי השלימה לאחרונה בהצלחה שש עסקאות בהן רכשה מרכז מסחרי בשלבי בנייה בציריך שבשוויץ תמורת 64 מיליון שקל וכן חמישה בנייני משרדים בצרפת, בעלות של כ-145 מיליון שקל.

חברת גב ים, בניהולה של שרון שוופי, דיווחה היום (א') על דוחותיה הכספיים לשנת 2007. בשורה התחתונה עומד הרווח הנקי של גב-ים גדל בשנת 2007 בכ-36% ל-128 מיליון שקל לעומת רווח של כ-94 מיליון שקל ב-2006.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.