"שוק ה-CRM הישראלי מפגר בשנה אחרי המתרחש בעולם"
"בתחום התוכנות לניהול קשרי לקוחות, ישראל נמצאת בפיגור של כשנה מהעולם", קובע ברוך גינדין, מנכ"ל גרטנר המזרח-התיכון, בראיון ל-The People בעקבות פרסום דו"ח ה-CRM השנתי של החברה. "השוק מבין זאת", אמר גינדין, "ולכן את ההתעוררות שראינו בתחילת שנת 2007 בעולם אנו מתחילים לראות כעת ונראה אותה ביתר שאת בשנת 2008. השנה הבאה צפויה להיות שנת עדנה לחברות ה-CRM בישראל".
לדברי גינדין, "בישראל, כמו גם בעולם, בשנים האחרונות בעולם ה-CRM לא קרה דבר. זאת, לאחר שבמחצית הראשונה של העשור ארגונים עסקו ב'עיכול' המערכות אותן הטמיעו, ובעיקר ניסו למצות את ההשקעות מההטמעה בצורה מיטבית". זאת, אמר, לצד אי-ודאות שהשוק היה שרוי בה בשל תופעת המיזוגים והרכישות הגדולה שהיתה בתחום זה: Clarify, אשר נרכשה על ידי אמדוקס, ואורקל שרכשה את פיפלסופט, סיבל וג'יי. די. אדוארדס. "ארגונים שרצו להטמיע מערכות CRM, המתינו לראות כיצד הרכישות הללו תשפענה על השוק ומה יהיה היצע הפתרונות בעקבות הרכישות".
"כעת", אומר גינדין, "מתחיל העידן הבא בעולם ניהול קשרי הלקוחות. עידן זה מתאפיין בהכנסת נתוני ניתוח והפקת תובנות מהנתונים, לצד חיבור מערכות ה-CRM למערכות ארגוניות אחרות, דוגמת ה-ERP, ומערכות לניהול שרשרת ההפצה והאספקה. היבט נוסף הוא שחלק ניכר מהמערכות נמצא על גבי הרשת".
מגמה נוספת אותה מציין גינדין, היא כניסת שחקניות חדשות לזירה, שבעבר לא הורגשו באופן משמעותי. כך, הוא מציין את מיקרוסופט, "לה יש הצלחה מרעישה ממש. בעבר החברה סיפקה מערכת בסיסית ואילו כעת זו מערכת CRM אשר מועשרת ללא הרף. היא בעלת ביצועים מדהימים, אשר חודרת יותר ויותר לארגוני אנטרפרייז". מימד נוסף למגמה זו, אמר, הוא בכמות האינטגרטורים אשר מתמודדים על ההטמעה של מערכות מיקרוסופט.
שחקנית נוספת, שלא הורגשה באופן משמעותי בעבר, ציין גינדין, היא סאפ. "סאפ הפכה להיות מתחרה רצינית בעולם ה-CRM", אמר גינדין, "ארגונים בוחרים להטמיע מערכת CRM של סאפ, אף אם זו אינה המערכת הטובה ביותר הקיימת בשוק – כיוון שיש להם כבר תשתית של סאפ. זאת, כי היכולת של החיבור למערכות אחרות, כמו גם ההטמעה עצמה – קלות הרבה יותר".
גינדין מציין את כניסת מודל התוכנה כשירות, SaaS, אשר רוכש חזקה בעולם ה-CRM, ולדבריו, נראה עוד חברות, "כי Salesforce.com לא תהיה לבד בעולם זה. המדובר במהפך חשיבתי באופן בו ארגונים תופסים את השוק", אמר גינדין והוסיף כי בין השאר, גרטנר אף היא לקוחה של Salesforce.com.
מגמה נוספת, אמר גינדין, היא העשרה של מערכות ה-CRM הקיימות, על ידי הוספת רכיבים נוספים, כגון תמרוץ כוח מכירות, ניתוח התנהגויות לקוחות והסקת מסקנות שיווקיות או זיהוי בעיות – במגוון דרכים, למשל על ידי ניתוח קולי של שיחות הלקוחות עם נציגי השירות. בתחום זה, מציין גינדין, נמצאות שתי חברות ישראליות כמובילות עולמיות – ורינט ונייס. כל אלו, אמר, מביאות לכך שהתועלות אותן ארגונים יכולים להפיק מהטמעת מערכות ה-CRM – הן גדולות מבעבר. "העמקת השימושים מצד הלקוחות, לצד התמיכה הטכנית וגם הכללית בלקוחות - מעשירה את מגוון השימושים שניתן להפיק מהמערכות", אמר.
לצד כל אלו, אמר גינדין, יש יצירת התממשקות בין מערכת ה-CRM בארגונים למערכות ה-BI. "כלי הבינה העסקית מספקים ניתוחים נוספים לצד אלו המופקים במערכות ה-CRM, וחיבור כל הניתוחים הללו, מביא ליותר ערך מוסף עבור הארגונים. הם יכולים לדעת יותר פרטים אודות התנהגותם הם, וכמובן - התנהגות לקוחותיהם".
מהן המלצותיך למנהל ה-IT הישראלי?
"חשוב לקבל התחייבויות ברורות מספקיות ה-CRM הגדולות, בהן נערכו מיזוגים, לגבי שחרור הגרסאות הבאות של המערכות שנרכשה על ידם. יש לוודא האם השחרור הבא הוא אכן אותה גרסה ולא מדובר בהטמעת מערכת חדשה, הלכה למעשה. עוד כדאי לבדוק כיצד ניתן להוזיל את השימושים השונים במערכת המוטמעת".
"שנת 2008 תהיה שנה טובה לשוק ה-CRM", סיכם גינדין, "לקוחות יטמיעו יותר מערכות לניהול קשרי לקוחות, ויפיקו יותר שימושים מהמערכות הקיימות".
שוק ה-CRM העולמי יגדל ב-14% ב-2007
הארגונים ברחבי העולם ממשיכים להשקיע ביישומי "המשרד הקידמי" והיקף ההכנסות מתוכנות CRM, ניהול קשרי לקוחות, צפוי לחצות את קו ה-7.4 מיליארד דולרים בשנת 2007; המדובר בגידול של 14% בהשוואה ל-6.5 מיליארד דולר אשתקד, עולה מדו"ח חדש אותו פרסמה השבוע גרטנר .
לדברי שרון מרץ, מנהלת מחקר בגרטנר, ביצועיו המרשימים של שוק תוכנות ה-CRM, ניזונים מגידול בכל תתי-המגזרים וכן מהגידול העצום של פתרונות ה-SaaS בתוך תת-מגזר המכירות. בשנת 2006 נתח השוק של תחום ה-SaaS עמד על כ-12% מסך כל ההכנסות מתוכנות CRM, ולדברי הרץ, "נראה כי הוא עתיד להגיע ל-14% בסיכום של שנת 2007. עד תום 2007 צפוי תחום ה-SaaS להיות בעל נתח שוק של יותר ממיליארד דולרים ברווחי תוכנות ה-CRM, עם שיעור צמיחה של פי שניים ויותר - מזה של כלל שוק תוכנות ה-CRM".
"הביצועים המתמשכים של הספקיות הגדולות בעולם של פתרונות על-פי דרישה מניעים את הגידול של מגזר ה-SaaS", אמרה מרץ. "עסקים מרעננים את מערכות האוטומציה של כוח המכירות שלהם, על מנת להתאים אותן ליוזמות המחודשות של צמיחה עסקית ושל גידול ברווחים. לנוכח רענון והתחדשות אלו, אנו צופים כי עד שנת 2011 יהפכו תוכנות המכירות לתת-מגזר הגדול ביותר בתחום ה-CRM".
על פי גרטנר, שוק תוכנות ה-CRM העולמי חווה גידול משמעותי במהלך שנת 2007. עם זאת, הגידול צפוי להיות מואט במהלך ה-12 עד 18 החודשים הקרובים, בגין השפעתם של תנאים כלכליים, כמו גם בגלל גידול בממדיו הכוללים של השוק. בשנת 2008 צפוי שוק תוכנות ה-CRM העולמי לעמוד על כ-8.318 מיליארדי דולרים, בשנת 2009 – על 9.261 מיליארדי דולרים, ובשנת 2010 – על 10.285 מיליארדי דולרים. עד שנת 2011 צפוי השוק לגדול ולעבור את ה-11.4 מיליארד דולרים בהכנסות התוכנה הכוללות. גרטנר מגדירה "הכנסות" מתוכנות, ככאלו הנובעות מרשיונות חדשים, מעדכונים, משדרוגים, ממנויים ואירוח, מתמיכה טכנית ומתחזוקה. שירותים מקצועיים, הדרכה והסמכה, ורווחי חומרה - אינם כלולים בהגדרת חברת המחקר.
"בסוף שנת 2008 וב-2009 שוב תורגש בשוק תנופת התפתחות, כאשר החלטות על רכישות תתבהרנה והלקוחות יתחילו להעביר פלטפורמות, אל ארכיטקטורות מוכוונות שירות", הסבירה מרץ, "ביקוש הולך וגדל לאוטומציה של המכירות וניתוחי שוק, בשילוב עם התמקדות בפתרונות SaaS, יניעו גם הם את הצמיחה בתקופה זו". לדבריה, "בחירת יישומי רכש תמשיך להתמקד בתחומים המניבים החזרים מהירים של תשואה להשקעה, בכל תתי-המגזרים של ה-CRM".

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות
רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות
בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.
הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים
הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.
המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק.
- בנק אש יוצא לדרך: הבנק הדיגיטלי החדש ייחשף מחר רשמית; איפה הוא צפוי להוות תחרות לבנקים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד. הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד.

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה
כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים
רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.
מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות.
בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.
רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.
יגדיל את הצריכה הפרטית
הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.
- יורחבו תנאי הפטור ממס לקופות גמל
- רשות המסים לא קונה את המשחקים של הקבלנים - דורשת מע"מ על מבצעי 20/80
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.