בז"ן סוגרת תשואה של 20%: זה אפילו לא קצה הקרחון
בחודש פברואר האחרון נפל דבר במדינת ישראל והממשלה הפריטה גם את בתי הזיקוק בחיפה. הזוכים המאושרים במכרז היו החברה לישראל וסקיילקס, אשר נשלטת בידי המפעלים הפטרוכימיים. ביומה הראשון במסחר בבורסה צנחה המניה בשיעור של כ-15% (וזאת כיוון שאפריקה פרשה מהמכרז) אבל מאז מטפסת המניה וכבר השלימה מהלך עליה של כ-20%.
בזן היא לא החברה הראשונה שהחברה לישראל רוכשת מידי המדינה ועד עכשיו מדובר בהצלחה מוכחת - מה עוד משקיע צריך לבקש? בחודש מארס 1997 מכרה המדינה 17% ממניות כיל לפי שווי חברה של 4 מיליארד שקל והיום, עשר שנים לאחר מכן, כיל שווה קצת יותר מפי 10 - 40 מיליארד שקל.
את חברת "צים חברת השיט הישראלית בע"מ", אשר הוקמה בשנת 1945 ע"י הסוכנות היהודית, רכשה החברה לישראל מהמדינה בחודש ינואר 2004 לפי שווי של 236 מיליון דולר והיום ההערכות מדברות על שווי לצים של כמיליארד דולר, פי 4 תוך קצת יותר משנתיים. אם נעזוב לרגע את הסיפור המורכב של טאואר, וודאי כעת ברור לכם מה התוכניות של החברה לישראל עבור בזן.
אז מהן למעשה התוכניות של החברה לישראל עבור בזן?
קבוצת עופר ידעה בדיוק מה יש לה ביד כשהיא שמה את המיליארדים על בזן. לפני שנדבר על שינויים שצפויה לבצע החברה לישראל בתפקוד בזן, בתור התחלה חשוב להבין שהרווח הבסיסי של בית זיקוק נובע ממרווחי הזיקוק או במילים אחרות - מחיר רכישת חבית נפט גולמי לעומת מחיר מכירת תמהיל המוצרים המופקים מהחבית. בעניין זה, גם אם החברה לישראל לא תעשה שום שינוי בפעילות של בזן, היא עשתה עסקה טובה, כיוון שמרווחי הזיקוק בעולם באופן תמידי עולים במרוצת השנים וכך גם רווחי בתי הזיקוק.
די שאגיד, כי הביקוש לדלק בעולם הוא עצום וכי בתי זיקוק חדשים בקושי מוקמים (בעיקר מוקמים באזור המפרץ והמזרח התיכון) בעיקר בגלל הקושי שבקבלת היתרים על רקע הפגיעה באיכות הסביבה אך גם על רקע העלויות הגבוהות הכרוכות בהקמת בית זיקוק.
אבל כמובן שהחברה לישראל לא רכשה את בזן מבלי שאיפות לנצל את הפוטנציאל הגלום בחברה עד תום.
כצעד ראשון
הדבר הראשון שצפויה החברה לישראל לעשות לאחר ביצוע העברת השליטה באופן פורמאלי מידי המדינה, הוא להגדיל את הניצולת של בית הזיקוק. כיום עובד בית הזיקוק בשיעור ניצולת של כ-80% וע"י השקעה של כ-50 מיליון דולר מתכננת החברה לישראל להגדיל את שיעור הניצולת לרמה של כ-90%. על פניו הדבר לא נראה דרמטי, אך גידול של 7% בניצולת משמעותו עשרות מיליוני דולרים שיורדים לשורה התחתונה, שורת הרווח הנקי מידי שנה. בחישוב גס, גידול שכזה בניצולת יגדיל את תפוקת הזיקוק בכמיליון טון ולפי כ-7 חביות לטון, מדובר פה ברווח של 50 מיליון דולר או קצת פחות מכך לאחר מס (40 מיליון דולר).
כצעד שני
בהשקעה גדולה יותר, של מספר מאות מיליוני דולרים, צפויה החברה לישראל לקבל החלטה לשפר באופן משמעותי את איכות הייצור וכך גם את גודל מרווח הזיקוק. ע"י רכישת מתקן מסוים (פצחן) ממוצע תמהיל מוצרי הנפט שיזוקק בבזן יהיה רווחי באופן משמעותי מזה המזוקק כיום. בתי הזיקוק בארה"ב מצליחים להגיע למרווח זיקוק של כ-10 דולר וזאת כיוון שמלבד הבנזין, הם מזקקים גם מוצרים יקרים יותר וכך הממוצע של תמהיל המוצרים המופקים מחבית הנפט עולה משמעותית.
אם ניקח בחשבון שמרווח הזיקוק יגדל מרמה של כ-7 דולר כיום לרמה של 10 דולר לאחר ההשקעה וניקח בחשבון גם שתפוקת הזיקוק תגדל לאחר הגדלת הניצולת מרמה של 7 מיליון חביות בשנה ל8 מיליון חביות בשנה. מדובר כאן על תוספת לרווח הנקי של כ-100 מיליון דולר!!! (לאחר מיסים, מימון ופחת ל-20 שנה).
בשורה התחתונה: המכפיל שבו הונפקה החברה הוא 8.6. אם ניקח את ה-100 מיליון דולר, נוסיף את ה-40 מיליון דולר ונכפיל ב-8.6, נקבל תוספת של 1.2 מיליארד דולר בשווי שוק של בזן. עכשיו תחשבו על זה שהחברה נסחרת כיום בשווי שוק של 1.77 מיליארד דולר !!!
צעדי התרחבות אפשריים
בחברה לישראל מדברים על אין ספור דברים, כגון הקמת תחנת כוח, שכן אנרגיה אגירה נדרשת לשם תהליך פיצוח הנפט, אנרגיה שעשויה להיות מנותבת להפקת חשמל.
בחברה לישראל מדברים גם על אפשרות של כניסה לתחום שיווק הדלק (בדומה לאופן בו פועלת חברת פז נפט באשדוד). כיום בזן עוסקת בזיקוק נפט בלבד אך לא מן הנמנע כי החברה תהפוך למשווקת דלק. מחשבות נוספות של החברה מדברות על שימוש באנרגיה הנצברת כמנותבת לתחום התפלת המים.
כל אלו הן למעשה מותרות, הבסיס הוא שני הדברים הראשונים ואותן נראה שחברה לישראל תבצע או תחליט על הביצוע עוד השנה. עוד אציין, כי בית הזיקוק בחיפה למעשה מתפקד כסוג של מונופול ברור. פז נפט מספקת דלק בעיקר לתחנות פז ובזן מספקת בסביבות כשני שליש מהצריכה הכללית. היתרון הראשוני של מונופול הוא היכולת שלו לעלות מחירים בצורה איטית אך עקבית וגם מכך תהנה החברה לישראל.
כמובן ששחקני הדלק במדינה, כגון תשובה ואחרים יגלגלו את עליית מחירי הדלק לפתחם של האזרחים אבל במקום לקטר אפשר פשוט לעלות על העגלה, לקטר שלה קוראים בזן.
.jpg)
הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים
חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה
פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.
זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה.
שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.
החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.
- המוסד לביטוח לאומי ביטל קצבה בגלל רכישת רכב - האם זה מוצדק?
- ביטוח לאומי לא אישר קצבה לזוג שהיה ברילוקיישן; מה קבע בית המשפט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"
שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו, "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"
יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.
בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.
בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".
בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".