לקראת ההנפקה בלונדון: בן זאב מדבר על אפריקה
אפריקה ישראל של איש העסקים לב לבייב היא אולי המניה החמה ביותר בבורסה הישראלית בשנים האחרונות עם תשואה של יותר מ-1000% בחמש השנים האחרונות אבל הסיפור הגדול והעליות החדות שנרשמו במניה, בעיקר מאז ראשית 2006, היו על בסיס שווי הנדל"ן הרוסי והציפייה להנפקתו. נכון לעכשיו, לפחות 60% משוויה של אפריקה קשור לשווי נכסיה ברוסיה ומכאן ניתן להסיק על חשיבות תימחור ההנפקה. בריאיון עם יובל בן-זאב, אנליסט כלל פיננסים, ניסינו להבין את מה שצפוי לאפריקה ישראל בהנפקה ובתקופה שאחריה.
לאחר אין ספור ספקולציות ועוד מספר הערכות שווי ועדכונים, ביום חמישי הקרוב תצא אל הפועל הנפקת הנדל"ן הרוסי של אפריקה בבורסה בלונדון. הערכת השווי של אפריקה להנפקה מדברת על 4.2-5.5 מיליארד דולר וביום חמישי האחרון (26.4.07) דיווחה החברה לבורסה כי קיימים ביקושים של מעבר למחיר המקסימום של ההנפקה. חשוב לציין, כי הביקושים הנ"ל אינם מהווים התחייבות של הקונים לרכישה אך בהחלט מצביעים על האווירה החיובית.
בן-זאב מעריך, כי ההנפקה של אפי פיתוח (החברה הבת אשר מרכזת את פעילות הנדל"ן של אפריקה ברוסיה ואשר אפריקה מחזיקה זה ב-88%) צפויה להיות בהחלט מוצלחת. בן זאב, סבור, כי העובדה שקיימים ביקושים מעבר למחיר המקסימום מעידה על כיוון חיובי להנפקה והעליות של השבוע האחרון (יותר מ-10%) מעידות אף הן על הביטחון של המשקיעים בהצלחת ההנפקה.
כעת נשאלת השאלה, האם לנוכחים הביקושים הנ"ל? יעלו באפריקה את מחיר ההנפקה? בן זאב מעריך, כי עד ליום חמישי אפריקה אכן תעדכן מעלה את מחיר ההנפקה ולדבר תהיה כמובן השפעה על מניית אפריקה באחד העם.
לגביי היום שאחרי ההנפקה, בן זאב טוען, כי מניית אפריקה ישראל תיסחר עוד זמן רב על בסיס שווי הנדל"ן הרוסי וכי ההנפקה היא אירוע חשוב אך מדובר בשלב בתהליך ולא בסיום של תהליך. עוד אומר בן זאב, כי לאחר ההנפקה, למשקיעים של אפריקה תהיה אלטרנטיבה להשקעה הישירה בחברה האחזקות, הם יוכלו להשקיע ישירות בחברת הבת - אפי פיתוח. על רקע זה, סבור בן זאב כי חלק מהכסף שנכנס לאחרונה למניית אפריקה עשוי לעבור למניית חברת הבת והדבר תלוי גם ברמת הסחירות שתגלה המניה בלונדון. בן זאב מעריך, כי על רקע האלטרנטיבה , אפריקה עשויה להיסחר בדיסקאונט מסוים בתקופה שלאחר ההנפקה.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".