גוגל מול מיקרוסופט ראש בראש. מי ינצח? למי אכפת
לאחרונה פורסם שגוגל רכשה את חברת DoubleClick (דאבל קליק) לאחר מאבק מול מיקרוסופט, עבור מעל שלושה מיליארד דולר במכפיל של 10 שהוא מכפיל גדול מהמקובל. נשאלת השאלה, למה גוגל כל כך רצתה את "דאבל קליק"? ויותר מזה, למה היא לא רצתה שמיקרוסופט תרכוש את החברה הזאת?
מי היא דאבל קליק?
דאבל קליק היא ה"סבא" של הפרסום ברשת. לקוחות החברה הם חברות פרסום ומשווקים כגון: מיקרוסופט, ג'נרל מוטורס, קוקה קולה, מוטורולה, פאלם, ויזה, נייקי, קרלסברג ועוד רבים. "דאבל קליק" בעצם אחראית על הרבה מאד מהפרסום הוויזואלי שאנו צופים בו על גבי דפי האינטרנט השונים. החברה יודעת לשים את הפרסומת הנכונה בדף הנכון וכנראה שזה עובד מאחר שהיא מרוויחה מעל ל-300 מיליון דולר בשנה.
מה לגוגל ולדאבל קליק?
גוגל משתמשת באפיק פרסום שונה מזה של "דאבל קליק". גוגל אינה מתבססת על פרסום ויזואלי אלה על פרסום טקסטואלי (Ad Words). בשיטת פרסום זו הפכה גוגל לחברה רווחית מאד. מייסד גוגל, סרגיי ברין, צוטט בעבר כאשר אמר (בתרגום חופשי): "במקרה שהפרסום הטקסטואלי יכשל, אני ולארי פייג' (שותפו של ברין) נוכל תמיד להשתמש בטכנולוגיה של דאבל קליק כגלגל הצלה".
היום, כמה שנים אחרי, מנצלת גוגל כ-2% משווי השוק שלה לרכישת חברה שפעם נחשבה לגלגל ההצלה שלה במקרה הצורך.
למה גוגל ולא מיקרוסופט? למה עכשיו?
הרכישה הנוכחית והמאבק מול מיקרוסופט אינו מקרי. יש מושג שנקרא "מערכת הפעלה לפרסום" (“operating system for advertising” ). כל מנועי החיפוש, כדוגמת גוגל, Live, ו-Yahoo מנסים להשלים את מערכת ההפעלה ולהוסיף לה את כל התכונות הדרושות. גוגל, עד הרכישה, פיגרה בתחום של באנרים ופרסומות ויזואליות. בכדי להשיג יתרון וחשוב מזה, בכדי שמיקרוסופט לא ישיגו את היתרון, יצאה גוגל במלחמת מחירים עבור דאבל קליק. זה קרה עכשיו בגלל שמיקרוסופט הציעה לדאבל קליק הצעה שהם לא יכלו לסרב לה וגוגל לא יכלו לשבת בצד ולהסתכל.
אם מיקרוסופט הייתה מצליחה ברכישה הזאת היה לה יתרון משמעותי על גוגל בפרסומות ויזואליות להבדיל מפרסומות טקסטואליות שבהן גוגל שולטת. דרך השליטה בפרסומות ויזואליות קיוותה מיקרוסופט לשדל את הפורטלים המובילים וכל אתר שחי מפרסומות ויזואליות להשתמש בשרותי Live שלה.
היום, בשוק הפרסום באינטרנט, החברות הגדולות הולכות לכיוון של פתרון כולל או מערכת הפעלה שלמה. כל חברה רוצה להציע מקסימום ערוצי פרסום לכל לקוח ודאבל קליק היוותה נדבך משמעותי בהגדלת השירותים שגוגל מספקת. האירוניה היא שמיקרוסופט יצאה בהצהרה שגוגל רומסת את פרטיות המשתמשים. ומה עם מיקרוסופט, שמזה שנים עושה בדיוק את אותו הדבר?

מדד המחירים באוגוסט - מה הצפי והאם הריבית תרד?
הטיסות, השכר, הסיכויים להפחתת ריבית אצלנו, והסיכויים להפחתת ריבית השבוע בארה"ב
ביום שני יתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט. למדד המחירים יש משמעות גדולה עלינו כצרכנים, כמשקיעים וכלווים. כשהמדד עולה המשמעות היא שהמחירים עולים, כשהמדד עולה ההשקעות שלנו שצמודות למדד עולות, אבל גם ההלוואות ומסלולי המשכנתא שלנו במסלול הצמוד, מתייקרים. למדד יש גם השפעה גדולה על קובעי המדיניות בבנק ישראל, כאשר מדד נמוך יחזק את ההערכה להפחתת ריבית קרובה. מדד מאכזב עלול להביא לדחייה של הורדת הריבית, אם כי, הפעם סיכוי גבוה שהריבית תרד במפגש הבא בסוף החודש וזאת מכיוון שהפד בישיבתו ביום רביעי הקרוב צפוי להוריד את הריבית.
בנק ישראל ירגיש הרבה יותר בטוח להוריד ריבית אחרי שהקולגה ג'רום פאוול יוריד ראשון. אבל בעוד שההימורים בארה"ב הם מעל 95% להורדת ריבית, אצלנו יש שאלה גדולה בקשר למלחמה. הנגיד כבר התבטא בעבר על אי הוודאות שנגרמת כתוצאה מהמלחמה ולמרות שמבחינת הנתונים הכלכליים אין שום סיבה שלא להוריד ריבית. אפילו הגירעון בשיעור של 4.7% יחסית טוב, הנגיד מתלבט.
הריבית הגבוהה היא בראש וראשונה כדי לרסן את האינפלציה. האינפלציה אומנם עלתה בהדרגה לקצב שנתי סביב 3.1%-3.2%, אבל כשמסתכלים קדימה היא באזור 2.1%-2.2% ויש כלכלנים שצופים אפילו פחות מכך, מבינים שהאינפלציה חוזרת לתוואי של בנק ישראל ואם כך, אז למה לא להוריד ריבית?
מדד המחירים באוגוסט - עלייה של 0.7%-0.5%
יונתן כץ, כלכלן המאקרו של לידר סבור שהמדד באוגוסט עלה ב-0.7% - "מחירי הדלקים עלו ב- 1.2% תחילת ספטמבר, אך מחירי הנפט בעולם ירדו ב- 3% בשל הציפייה לגידול בתפוקת הנפט על ידי קרטל הנפט ואינדיקטורים חלשים לגבי הפעילות בארה"ב.
- ה-CPI של אוגוסט: הקריאה השנתית תואמת לצפי, אבל הקצב החודשי מפתיע ללמעלה
- בנק ישראל מדבר על ירידה משמעותית בריבית, אבל יש נתון שעשוי לקלקל את התחזית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"השקל התייצב יחסית אחרי התחזקות במהלך החודש. לא צפויה העלאת מחירים במגזר החינוך על רקע הקפאת השכר. מסתמנת האצת מסוימת בשכר בסקטור העסקי בחודש יולי . מספר היוצאים לחו"ל באוגוסט חזר לרמה של חודש מאי. ריבוי הטיסות צפוי לתרום לירידות מחירים בחודש ספטמבר לאחר עלייה עונתיות חדה באוגוסט. תחזית האינפלציה שלנו עומדת על 0.7% באוגוסט, -0.3% בספטמבר, 0.5% באוקטובר ו- 2.1% שנה קדימה".

בנק ישראל: פחות מעשירית מהכסף השוכב בעו"ש מקבל ריבית
הממוצעים שפרסם בנק ישראל משקפים פערים חדים בין הריביות שהציבור מקבל לבין אלה שהוא משלם: 1.1% על עו"ש בזכות מול 12.1% על חובה, פערים גדולים בין הריבית על הפיקדונות והריבית על ההלוואות, ובנוסף גם פערים של עשרות אחוזים בריביות אשראי בין גופים שונים
הצרכן הישראלי מחכה בכליון עיניים להורדת הריבית, שלא ירדה מינואר 2024, ובנתיים, עד ההודעה הבאה של הנגיד, בנק ישראל פירסם את נתוני הריביות במשק, שמראים בבירור כיצד רוב הציבור מאבד את כספו לאור שיעורי הריבית הגבוהים.
נתחיל בעובר ושב, שבו סך יתרת משקי הבית היא 232 מיליארד שקל. מתוך הסכום הזה 8.4% בלבד נושא ריבית, וגם זו נמוכה, היות והממוצע עומד על 1.1% בלבד. אם נשווה את הריבית לעובר ושב בחובה, נראה תמונה הפוכה עם ריבית ממוצעת של 12.1%. זהו הפרש של יותר מפי 10. מבחינת הריבית שתקבלו על יתרת עו"ש, בנק מסד מוביל עם 3.2%, לאומי ויהב עם 2% ואילו בבנק הפועלים יתנו לכם 0.2% בלבד על יתרת העו"ש. אם נסתכל על הריבית על עו"ש בחובה, לקוחות בנק לאומי ישלמו את שיעור הריבית הגבוה ביותר, 13.6%, ואחריהם גם לקוחות של בנק הפועלים ישלמו שיעור גבוה של 12.9%, דיסקונט עם 11.3% ומזרחי עם 10.1%. הבנק הזול ביותר בתחום הוא יהב, עם 9.10% בלבד.
הריבית גבוהה, אבל לא בפיקדונות
מבט על נתוני הריבית בהלוואות מראה פער עצום בין הממוצעים, היות והלוואה חוץ בנקאית אצל כאל תגבה מכם ריבית ממוצעת של כ-11.3%, בעוד שאם תעשו זאת בבנק הדיגיטלי, וואן זירו, תיגבה מכם את הריבית הממוצעת הנמוכה ביותר, 6.9%, אך היקף ההלוואות שלו נמוך במיוחד. בבנקים הקטנים יותר תקבלו הלוואות בתנאים טובים ביותר, כשבנק מסד ויהב עם כ-7.9% ו-8.1%, בהתאמה. מבין הבנקים הגדולים, ממוצע ההלוואות של דיסקונט הוא הנמוך ביותר, עם 8.4% ואילו מזרחי עם הממוצע הגבוה ביותר, כ-9.5%, כך שגם בקרב הבנקים הגדולים ישנו הפרש לא קטן בכלל. מבחינת הלוואות אצל גופים חוץ בנקאיים, אצל מקס וישראכרט ההלוואה תהיה בריבית גבוהה של 10% וכ-10.7%, בהתאמה. במילים אחרות, הפערים מראים כי לקוח עלול לשלם פי 2 ריבית, בהתאם לבחירתו בגוף הפיננסי. ממוצע הריבית על ההלוואות עומד על כ-9.2%. סך ההלוואות שניתנו באוגוסט הוא 4.97 מיליארד שקל.
אם נסתכל על פיזור הריביות להלוואות נראה נתון בולט נוסף, שמראה פערים גדולים בין לקוחות אותו הגוף. בכאל, למשל, הריבית הממוצעת היא 11.3%, אך לקוחות מסוימים חווים ריביות של עד 16.7%. במרכנתיל, הטווח נע בין 6.4% ל־15.5%, ובהפועלים מ־6.6% ועד 14.7%. וכך, במקרים פרטניים שבהם הלקוחות הם בעלי פרופיל סיכון גבוה הריבית תהיה גבוהה דרמטית מלקוחות "טובים".
- בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה
- סמוטריץ' נגד בנק ישראל: "אם הנגיד לא יוריד את הריבית אני אוריד מיסים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סך הפיקדונות של משקי הבית עמד על כ-39.6 מיליארד ש"ח, והחריג הוא הבנק הדיגיטלי One Zero, שמציע ריבית קבועה של 5% בפיקדון לשנה, בעוד שהממוצע על הריבית הקבועה בפקדונות לשנה עומד על 4.2% והבנקים הגדולים ברובם נותנים תשואות נמוכות יותר, כשלאומי הוא היחיד מהבנקים הגדולים שנמצא מעל הממוצע, עם ריבית קבועה של כ-4.3%. את הריבית הקבועה הנמוכה ביותר מבין הבנקים הגדולים תקבלו בבנק הפועלים, עם 4.08% בלבד, ואילו בבנקים הקטנים המצב אף פחות טוב, כשבבנק מסד תקבלו 3.69% בלבד. וכך, גם כשמדובר בפיקדון שנתי, אנחנו רואים שרובה המוחלט של המערכת נותנת שיעור נמוך יותר מריבית הבסיס של בנק ישראל.