אינפלציה גבוהה והאטה בצמיחה בארה"ב – תסריט אפשרי
בשוק האג"ח נרשמו ירידות. והנפט סיכם ירידה שבועית של 3.7% ונע ברמה של 61 דולר לחבית.
דוח המשרות שהתפרסם בסוף השבוע החולף הצביע על התחזקות נוספת של שוק העבודה כשחלק ניכר מהשיפור בשוק העבודה נבע מהעלייה בפעילות כתוצאה מההתחממות במזג האוויר ביחס לחודשים קודמים. הדוח הצביע על עליה של 180 אלף משרות חדשות במרץ בהשוואה לצפי של 130 ובנוסף חלו עדכונים כלפי מעלה בחודשיים הקודמים. שיעור האבטלה ירד לרמה של 4.4% והשכר הממוצע לשעת עבודה עלה ב- 4.0% בהשוואה לחודש מקביל אשתקד (בדצמבר האחרון הגיע ל-4.3%). הנתון על שעת עבודה נצפה באופן הדוק על ידי הפד מאחר ויש בו לאותת על עליה אפשרית באינפלציה. גם המשקיעים עקבו אחר ההתפתחויות והדבר השתקף בירידות בשוק האג"ח מחשש לעליה באינפלציה העתידית ולדחיית המועד של הפחתת ריבית בארה"ב.
לרשימת גורמי אי הוודאות המעיבים על הנעשה במשק האמריקאי, כגון: משבר אפשרי בשוק הבתים שיגלוש לכלל המשק, רמה חלשה של השקעות העסקים, וצפי להאטה בהוצאות הצרכנים, התווספה גם העלייה בסיכון הגיאופוליטי. איראן ממשיכה לספק כותרות על תוכנית הגרעין שלה והודיעה על התקדמות לשלב נוסף - יכולת להעשיר אורניום וביחסי המסחר בין ארה"ב ובין סין נרשמה הרעה. הדבר החל לאחר שהממשל האמריקאי ניסה להגן על יצרני נייר מצופה אמריקאיים באמצעות הגבלת יבוא של מוצרי נייר מצופה מסין ואף הגיש תלונה כנגד סין על הפרות של זכויות יוצרים בפני ארגון הסחר העולמי. העלייה ברמת אי הוודאות העיבה על המטבע האמריקאי למרות הדחייה המסתמנת בהפחתת הריבית, בגלל תהליך ארוך שנים של גיוון תיק יתרות המט"ח בכל העולם. סין מהווה כוח מוביל בנושא זה ובעקבות ההרעה ביחסי המסחר בינה ובין ארה"ב הועלתה האפשרות כי סין תבחר להגביר את קצב הגיוון של תיק המט"ח שלה ותרכוש נכסים הנקובים באירו על פני נכסים נקובים בדולר אמריקאי.
סקר שנערך על ידי בלומברג מלמד כי 60% מהאמריקאים צופים כי המשק האמריקאי יגלוש למיתון בשנה הקרובה. קרן המטבע העולמית קיצצה את תחזית הצמיחה שלה לכלכלת ארה"ב ב- 2007 מרמה של 2.9% בראשית השנה לרמה של 2.2% ובכך ישרה קו עם התחזית הרווחת. כעת עולה ההסתברות כי המשק האמריקאי יחווה האטה בפעילות הכלכלית עם אינפלציה גבוהה שתותיר את הריבית על כנה.
השבוע הבא יהיה גדוש בפרסומם של מדדים כלכליים. בארה"ב, יתפרסמו נתונים נוספים על האינפלציה, מכירות קמעונאיות, ייצור תעשייתי ומדד האינדיקטורים המובילים. באירופה יתפרסם הנתון הסופי על האינפלציה בחודש מרץ וביפן יתפרסמו נתונים על ענף התעשייה ועל מדד אמון הצרכנים.
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- דרך החתחתים להכרה בנכות מהמוסד לביטוח לאומי
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

משרד התחבורה במתווה חדש ומשופר לגיוס נהגי אוטובוס
משרד התחבורה משיק מתווה חדש לעידוד הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, המצטרף לשורה של צעדים לשיפור תנאי העבודה של הנהגים, מעמדם וביטחונם; השרה רגב: "המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח"
משרד התחבורה, באמצעות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פרסם מתווה חדש לסיוע במימון הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, כחלק ממדיניות כוללת שמובילה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, לחיזוק מעמדם של נהגי התחבורה הציבורית בישראל. המתווה נועד לעודד גיוס נהגים חדשים לענף ולהבטיח את השתלבותם בעבודה בפועל, במטרה לתת מענה למחסור החמור בנהגי אוטובוס ולתמוך בהרחבת ושיפור השירות לנוסעים.
במסגרת היוזמה, יוענקו לחברות האוטובוסים תמריצים כספיים עבור הכשרה והעסקה של נהגים חדשים, הכוללים מענקי הכשרה ומענקי התמדה. משרד התחבורה פועל בשנים האחרונות לחיזוק מעמד הנהגים, לשיפור תנאי העבודה שלהם ולשמירה על ביטחונם האישי, על רקע התגברות מקרי האלימות כלפיהם. בין הצעדים שבוצעו: התקנת מחיצות מגן בכל האוטובוסים החדשים, הצבת מצלמות ולחצני מצוקה המחוברים ישירות לחברות התחבורה ולמשטרה, והובלת קמפיין תקשורתי נרחב להעלאת המודעות לחשיבותו של הנהג ולתרומתו למערכת התחבורה הציבורית.
בתקופת כהונתה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, הועלה שכר הנהגים ב-11%, נקבעה תקופת הכשרה בתשלום, והוקמו עשרות תחנות ריענון ומנוחה לנהגים ברחבי הארץ. עד כה הוקמו למעלה מ-65 תחנות ריענון, ועד סוף השנה צפויות לקום כ-40 תחנות נוספות. במשרד התחבורה מציינים כי המאמצים הללו נשאו פרי: בשנתיים האחרונות הצטרפו לענף התחבורה הציבורית כ-7,000 נהגים חדשים - עלייה של כ-13% לעומת שנים קודמות.
נציגי משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית מנהלים דיאלוג מתמיד עם ארגוני הנהגים ומפעילי התחבורה הציבורית, במטרה להמשיך ולפתח פתרונות מותאמים לשיפור תנאי העבודה, ההכשרה והביטחון של הנהגים.
- טסט פעם בשנתיים? צעד מתבקש להורדת הבירוקרטיה
- מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "לצד השקעה חסרת תקדים בהקמת מערכות הסעת המונים מתקדמות ובהטמעת טכנולוגיות חדשניות, מערך האוטובוסים הוא עדיין נדבך מרכזי וחיוני במערך פתרונות התחבורה הציבורית, המאפשר מתן שירות רחב ומסועף לכל יישוב בישראל. נהגי האוטובוסים הם הלב הפועם של המערכת , ובשנים האחרונות שמנו דגש מיוחד על שיפור תנאיהם וביטחונם, מהתקנת מחיצות מגן ועד העלאת שכר. המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח. החזון שלנו אומר בפשטות: אם הנהגים מרוצים ובטוחים - גם הנוסעים יהיו מרוצים ובטוחים".