שוקי הסחורות: איך באמת משקיעים בכותנה?

מהם מכשירי ההשקעה בכותנה ומהו אפיק ההשקעה הטוב ביותר?
אריה גורן |

בשנים 2007-1995 היו תנודות רבות במחיר הכותנה: החל מ-30 סנט לפאונד וכלה ב-114 סנט לפאונד. כפי שהסברתי בשבוע שעבר, המחיר מושפע ממלאי הכותנה בעולם, ממצב היבולים וממידת הביקוש. בשלוש השנים שעברו היה מלאי הכותנה בעולם כ-11.7 מיליון טון, כלומר כ-44% מהצריכה העולמית השנתית. סין, יצרנית, צרכנית ויבואנית הכותנה מספר אחת בעולם, החזיקה בתחילת שנת 2007 מלאי של שלושה מיליון טון, כ-28% מהצריכה השנתית שלה; ארצות הברית החזיקה מלאי של שני מיליון טון והודו – 1.5 מיליון טון.

לאלו המעריכים שמחיר הכותנה צפוי להוסיף לעלות ומחפשים להרוויח מכך – אביא כאן את הדרכים העיקריות להשקיע בכותנה. חשוב לציין שמטרת המאמר היא לספק לקורא מידע על ההשקעה בכותנה, אך אין לראות בו המלצה לקנייה או למכירה.

חוזה עתידי ((future contract: העסקות נעשות בבורסת הסחורות של ניו יורק (NYBOT), חוזה סטנדרטי מתייחס ל-50,000 פאונד כותנה, ובמחיר של 53.50 סנט לפאונד היה ערכו ב-27 במארס 26,750 דולר, הדרישה לביטחונות היא 1,260 דולר בלבד לכל חוזה. אפשר גם לסחור בבורסת NYBOT באופציות על החוזים העתידיים בכותנה: כל אופציה מתייחסת לחוזה אחד על 50,000 פאונד כותנה. מי שמעריך שמחיר הכותנה ירד בקרוב יכול גם "למכור שורט" חוזה על הכותנה או לרכוש אופציית put על חוזה עתידי.

עסקות בחוזים עתידיים ובייחוד באופציות על החוזים האלו הן ממונפות וכרוכות בסיכון רב, אך גם בפוטנציאל לרווחים גדולים מאוד כשמצליחים לצפות את מגמת מחירי הכותנה. עסקות מסוג זה אינן מומלצות למי שאינו מקצוען.

תעודת סל העוקבת אחר מחיר הכותנה היא אפיק ההשקעה הנוח והישיר ביותר למשקיע המנסה להרוויח מעלייה במחיר הכותנה בלי להיחשף לסיכונים גדולים מדי. מובן שהמשקיע עתיד להפסיד, אם ירד מחיר הכותנה. היתרון הגדול של תעודת סל היא האפשרות להשקיע כל סכום שהוא, אפילו סכומים נמוכים, ובניגוד לחוזים עתידים ולאופציות, שמוגדרת בהם נקודת זמן, אפשר להחזיק בתעודת הסל במשך זמן רב עד למציאת התנאים המתאימים למימוש.

תעודת הסל הנסחרת כמניה לכל דבר ועוקבת אחר מחיר הכותנה ETFS Cotton, שסימולה COTN: התעודה נסחרת בבורסת לונדון מספטמבר 2006. תעודת הסל הזו עוקבת אחר מדד חברת דאו ג'ונס למחיר הכותנה, ,DJ-AIG Cotton Sub-Indexהמבוסס על מחיר חוזי הכותנה בבורסת .NYBOT דמי הניהול הם 0.49% לשנה, והתעודה צוברת ריבית המחושבת על בסיס יומי.

חברת ETFS Commodity Securities Ltd היא המנפיקה של תעודת הסל, ואף על פי שהתעודה נסחרת בבורסת לונדון, היא מתומחרת בדולרים. בעתיד הקרוב צפויה תעודת הסל להיסחר גם בארצות הברית. ערך יחידת COTN הוא כעשירית מערך המדד, מחיר היחידה ב-27 במארס 2007 היה 2.36 דולר, ואפשר לרכוש כל מספר יחידות שהוא.

חברה ציבורית המפיקה כותנה: חברת Delta & Pine Land, הנסחרת בבורסת ניו יורק בסימול DLP, עוסקת בגידול, ייצור, התאמה ושיווק זרעי כותנה בעיקר בארצות הברית אך גם במדינות אחרות המגדלות כותנה. החברה נוסדה בשנת 1886 ומרכזה בעיר סקוט שבמדינת מיסיסיפי. נוסף על זרעי כותנה, החברה מגדלת ומשווקת זרעי סויה בארצות הברית. ל-DLP חוות גידול ומחקר הפרושות על 5,600 אקרים בארצות שונות. החברה משווקת 44 סוגי זרעים שונים לגידול כותנה ו-27 סוגי זרעים שונים לגידול סויה.

ב-15 באוגוסט 2006 הודיעה החברה החקלאית הענקית Monsanto על הסכמתה לרכוש את חברת DLP תמורת מיליארד וחצי דולר במזומן, מחיר שהיה גבוה ב-16% משווי השוק של DLP באותו זמן. הרכישה המתוכננת נתקלת בהתנגדות עזה מצד ארגוני חקלאיים הטוענים שהשתלטות חברת Monsanto על ענף זרעי הכותנה לאחר שהיא שולטת כבר בענף התירס והסויה תפגע קשות בפרנסת חקלאים קטנים רבים בארצות הברית.

חברת Monsanto, הנסחרת בבורסת ניו יורק בסימול MON, היא החברה הגדולה ביותר לזרעים ומוצרי חקלאות בארצות הברית והיא פעילה בעולם כולו. שווי השוק של החברה 29.5 מיליארד דולר, מכפיל הרווח הנוכחי של החברה הוא 41, ומכפיל הרווח הצפוי לשנת 2008 הוא 28. הכנסות החברה בשנת 2006 היו 7.5 מיליארד דולר, בקופת החברה 1.8 מיליארד דולר במוזמן, וסך כל חובותיה 1.6 מיליארד דולר. תשואת הדיבידנד שהחברה משלמת למחזיקים במניותיה 0.90% לשנה.

אם כן, בעיניי אפיק ההשקעה בכותנה הכדאי ביותר למי שצופה שמחיר הכותנה יעלה הוא תעודת הסל COTN, הנסחרת בבורסת לונדון, מכיוון שזו השקעה ישירה במחיר הכותנה, שאינה מחייבת סכומים גדולים.

השקעה באחת החברות העוסקות בגידול ובשיווק זרעי כותנה יכולה להביא רווחים, אם תהיה עלייה במחירי הכותנה.

מאת: אריה גורן - אנליסט גלובלי, בפרגון, מערך ניהול השקעות חו"ל, של כלל פיננסים בטוחה.

* הערה: אין לראות בכתבה המלצה לרכישה או למכירה של כותנה, תעודת סל או מניה כלשהי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ירושה (דאלי)ירושה (דאלי)
מדריך

העברת ירושה ישירות לנכדים - המגמה החדשה בישראל

היתרונות והחסרונות בהעברת כספים ונכסים ישירות לנכדים

עמית בר |
נושאים בכתבה ירושה צוואה


בעשור האחרון חל שינוי משמעותי, אפילו מהפך באופן שבו משפחות ישראליות מתכננות את העברת הרכוש לדורות הבאים. אם בעבר הנורמה הייתה העברה אוטומטית מהורים לילדים, כיום עולה מגמה של "דילוג דורי" - העברת נכסים ישירות מסבים וסבתות לנכדים. התופעה, שגדלה בקצב מואץ, משקפת שינויים כלכליים וחברתיים עמוקים בחברה הישראלית ומעוררת שאלות משפטיות, כלכליות ומשפחתיות מורכבות.

המסגרת החוקית: מה מותר ואיך עושים זאת נכון

חוק הירושה הישראלי מעניק חופש רחב בעריכת צוואות. בהיעדר צוואה, החוק קובע חלוקה אוטומטית בין היורשים החוקיים - בן הזוג והילדים. אולם כל אדם רשאי לערוך צוואה ולקבוע חלוקה שונה לחלוטין, כולל העברת כל הרכוש לנכדים תוך דילוג על הילדים.

כתבה קשורה: המס שלא מדברים עליו - האם מס ירושה יחזור?


ישנן ארבע דרכים חוקיות לעריכת צוואה בישראל: צוואה בפני עדים (הנפוצה ביותר), צוואה בכתב יד, צוואה בעל פה במצבי סכנה, וצוואה בפני רשות. כל אחת מהדרכים דורשת עמידה בתנאים פורמליים מחמירים. צוואה שלא נערכה כדין עלולה להיפסל, מה שיוביל לחלוקה לפי החוק ולא לפי רצון המוריש.

כאשר מעבירים נכסים לנכדים קטינים, נוצרות סוגיות מיוחדות. ההורים משמשים אפוטרופוסים טבעיים ומנהלים את הנכסים עד הגיע הקטין לבגרות. ניתן לקבוע בצוואה הוראות מיוחדות כמו מינוי נאמן חיצוני, הגבלות על שימוש בכספים, או תנאים לקבלת הירושה (כגון סיום לימודים או הגעה לגיל מסוים).

ארקיע
צילום: ארקיע

התחרות חוזרת? ארקיע משיקה את יעדי הסתיו והחורף

חברת ארקיע פרסמה את לוח הטיסות לעונת הסתיו והחורף הקרובה, עם למעלה מ-250 טיסות שבועיות ל-25 יעדים בינלאומיים

רן קידר |
נושאים בכתבה ארקיע

חברת ארקיע פרסמה את לוח הטיסות לעונת הסתיו והחורף הקרובה, עם למעלה מ־250 טיסות שבועיות ל־25 יעדים בינלאומיים. מפת היעדים כוללת מגוון רחב של ערים מובילות באירופה, יעדים במזרח הרחוק ובצפון אמריקה, וכן טיסות ליעדים חורפיים עבור חופשות סקי. העונה הקרובה משלבת בין יעדים חדשים שהושקו לאחרונה, בהם בנגקוק, ויאטנם, מינכן וליסבון, לבין יעדים ותיקים ואהובים על הקהל הישראלי. החברה מציינת כי מושם דגש על שעות טיסה נוחות, במטרה להתאים עצמה לצרכי הנוסעים. בין היתר, ארקיע תפעיל חמש טיסות שבועיות לפריז וחמש טיסות שבועיות ללונדון (סטנסטד), כולן בשעות שנחשבות לאטרקטיביות במיוחד בשוק.

עוז ברלוביץ', מנכ"ל 'ארקיע ', מסר : "אנחנו גאים להציג ללקוחותינו לוח טיסות עשיר לעונת הסתיו והחורף, הכולל שילוב של יעדים קלאסיים לצד יעדים חדשים ואטרקטיביים בדגש מיוחד על שעות טיסה נוחות והטובות ביותר. 'ארקיע' ממשיכה כל העת להתרחב ותמשיך להציע לקהל הישראלי מפת יעדים רחבה ומגוונת עם דגש על שיפור השירות בחברת התעופה הצומחת ביותר בישראל“.

לפני כחודש, הודיעה חברת התעופה ארקיע על הרחבת פעילותה במזרח הרחוק עם שני יעדים חדשים: טיסות ישירות לבירת וייטנאם האנוי, וחידוש הקו לבנגקוק שבתאילנד. שני הקווים יופעלו במטוסי Airbus A330 רחבי גוף, הכוללים שלוש מחלקות ישיבה: תיירים, תיירים פלוס ומחלקת עסקים עם מושבים שנפתחים למיטה מלאה עד לשני מטרים. הקו להאנוי, צפוי להפוך את ארקיע לחברת התעופה הישראלית היחידה עם טיסות ישירות ליעד הזה, יחל לפעול ב־5 בינואר 2026 במתכונת שבועית בימי שני, עם תוספת טיסה שבועית נוספת מתוכננת לחודש מרץ. זמן הטיסה להאנוי יעמוד על כ־11 שעות ו־35 דקות, והחזרה על כ־12 שעות ו־30 דקות. מחירי הכרטיסים יתחילו מ־699 דולר לכיוון במחלקת תיירים, ו־1,499 דולר במחלקת עסקים. הקו לבנגקוק יחודש ב־25 בנובמבר 2025, עם שתי טיסות שבועיות בימי שני ורביעי (שיעברו לימי שני ושישי החל מינואר 2026). משך הטיסה לבנגקוק יעמוד על כ־10 שעות ו־45 דקות, ובחזור כ־11 שעות ו־25 דקות. מחירי הכרטיסים יחלו מ־499 דולר לכיוון במחלקת תיירים, ו־1,499 דולר במחלקת עסקים.

בנוסף, בימים האחרונים, התבשרנו על חזרתם לפעולה של רוב החברות הבינלאומיות, וכולנו מצפים לבשורה גדולה, שתחזיר את השוק לתחרותיות שראינו בעבר, ושנחזה בירידת מחירים דרמטית וגם הרבה יותר אופציות וגמישות בטיסות. זה מגיע אחרי תקופה ארוכה של תלות כמעט מוחלטת בחברות ישראליות, ובעיקר באל על שניצלה את המצב והקפיצה את מחירי הכרטיסים בעשרות אחוזים. בקצב הזה טיסות לניו יורק ב-700 דולר, או לונדון סביב 100 דולר יכולים להיות אולי משהו שנראה כאן כבר בחורף הקרוב.

מהצד השני, לאחר סיום מבצע "עם כלביא", ענף התעופה כולו עמד בפני משבר ובאחד הדיונים בוועדת הכלכלה בכנסת דרש מנכ"ל ארקיע הכרה בחשיבות האסטרטגית של חברות התעופה הישראליות, וטען כי אם לא יועברו מענקי קיום מיידיים, החברות לא ישרדו את השנה הקרובה. "הנזקים נאמדים במיליוני דולרים. בלי תמיכה, לא תהיה כאן תעופה ישראלית ביום שאחרי. מדינה בלי תעופה לאומית היא מדינה מנותקת", הוסיף.