מידע פנים בשווי 4 מיליארד דולר, כבר היה לכם?
בתקופה האחרונה עסקנו פה ב-Bizportal לא מעט, בהצגת הכלים, הסוגים והשיטות בהם סוחרים במניות משתמשים כדי לבצע עבירות ניירות ערך. הנה סיפור מדהים שהפך בימים האחרונים לסערה של ממש מעבר לים.
כולם מדברים בחודשים האחרונים בשוק ההון על "שווקים אקזוטיים", שווקים במדינות שלא היה איש בשוק ההון הישראלי מאמין, כי ימשכו קהל משקיעים כמו סינגפור, מלזיה (ושלא לדבר על השוס של השבועות האחרונים - קזחסטאן), זוכות בחודשים האחרונים להשקעות של ישראלים - בעיקר בתעודות סל שנמכרות פה תחת כל עץ רענן.
ממש בשל שני העניינים הללו, כדאי לשים לב למה שקרה בשבוע האחרון בברזיל. על פי פרסומים שונים, עוברת טלטלה של ממש על בורסת ה-BOVESPA, הבורסה המרכזית בסאו פאולו סביב עבירת השימוש במידע פנים.
עבירת השימוש במידע פנים אומנם היתה רשומה בספר החוקים מאז נוסדה הבורסה הברזילאית, אך איש מאנשי רשות ני"ע המקומית לא טרח לאכוף את החוק. כך נוצר מצב שבטרם שיחררו החברות הודעות לבורסה, ניתן היה לצפות למידע העתיד להתפרסם על פי גרף המניה.
אלא שבשבוע שעבר יו"ר רשות ני"ע הברזילאית, מרסלו טרינידאדה, החליט שיש לשים סוף לתופעה שקיבלה ביטוי באחת מהצעות הרכש הגדולות בתולדות הכלכלה הברזילאית - בהיקף של 4 מילארד דולר.
מסתבר, כי חברת הנפט הברזילאית, PETROBRAS פרסמה הצעת רכש לחברת זיקוק נפק ציבורית השניה בגודלה במדינה, בשם IPIRANGA. היקף הצעת הרכש עמדה כאמור, על לא פחות מארבעה מיליארד דולר.
כרגיל, סוחרי הבורסה של סאו פאולו, שהמידע אודות הצעת הרכש הגיע לידיהם, לא חשבו פעמים לפני שעשו שימוש במידע. כך למשל בנק אמריקני שעשה שימוש במידע, רשם תוך מספר ימים רווח הון של 1.6 מיליון דולר. יו"ר רשות ני"ע בברזיל סיפר, כי אדם פרטי שניצל את המידע שעבר מפה לאוזן רשם רווח הון של כ-462 אלף דולר.
כאמור, בניגוד למה שהיה מקובל עד כה, רשות ני"ע התערבה במקרה, באופן מפתיע, ועצרה עשרות סוחרים שעשו שימוש במידע, כמו כן עוד באותו יום פסקו השופטים המקומיים על הקפאת חשבונות הבנק שנחשד כי דרכם בוצע המסחר במניה.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
