תנובה ביום שאחרי: הסוגיות שעומדות לטיפול

עכשיו, כשכל חבר בתנובה (מושב/קיבוץ) בן חורין להחליט אם ברצונו להישאר בתנובה או לממש את אחזקותיו, כיצד תראה החברה? יוגב שריד, כלכלן תנועת המושבים, מסביר
יוגב שריד |

ועידת תנובה אישרה ברוב מוחץ את העברת השליטה לחברת Apax. המשמעות העיקרית מהחלטה זו, הנה כי כל חבר בתנובה (מושב/קיבוץ) בן חורין להחליט אם ברצונו להישאר בתנובה או לממש את אחזקותיו. במידה והחליט המושב לממש את אחזקותיו יקבל המושב את חלקו במזומן, באם החליט להישאר הוא יישאר חבר ב"אגודת האחזקות".

מהות העסקה הנה, כי Apax ירכשו נתח בזכויות (הון ושליטה) בקבוצת תנובה בין 51% ל 100% , לפי שווי חברה של 1.025 מיליארד דולר.כל מושב יודיע על מספר יחידות ההשתתפות שברצונו לפדות,הפדיון יבוצע במזומן, יבוצע שינוי ארגוני בתנובה. תנובה ותעמ"ת הן אגודות אחיות זהות הן מבחינת זהות החברים בהן והן מבחינת שיעורי אחזקותיו של כל חבר בכל אחת מהאגודות.

על פי המצב החדש - כל מושב חייב להודיע לקבוצת תנובה בהודעה בכתב תוך 45 יום מהועידה (עד ל 19.4.07) מהו מספר יחידות ההשתתפות שברצונו למכור, מספר זה חייב להיות זהה בתנובה ובתעמ"ת. אם המושב לא מודיע לתנובה תוך 45 יום , ייחשב הדבר כאילו נתן הודעת מכירה ל 51% מיחידות ההשתתפות שלו.המלצתנו לכנס אסיפה כללית לקבלת החלטה בעניין.

לחברת Apax הובטחה שליטה ב 51% מיחידות ההשתתפות לכן ישנם 2 אפשריות לפדיון המניות:

א. סך יחידות ההשתתפות בהודעות המימוש שהחברים מעונינים לפדות עולה על 51% , תנובה תפדה מכל חבר את מספר היחידות שביקש לפדות.

ב. סך יחידות ההשתתפות בהודעות המימוש שהחברים מעונינים לפדות נמוך מ 51% , תנובה תפדה מכל חבר 51% מסך אחזקותיו, תינתן אפשרות לכל מושב להחליט תוך 14 יום האם הוא מעונין לממש את שארית היחידות או לרכוש יחידות נוספות ע"פ שווי העסקה, כפוף לכך שApax נשארת עם מינימום של 51%.

כיום, חברי האגודה מחזיקים באופן מלא בשתי האגודות תנובה ותעמ"ת, לאחר גמר העסקה יבוצע שינוי ארגוני בתנובה הנקרא מבנה אנכי, המשמעות את אגודת תנובה תחזיק אגודת תעמ"ת (100%) ואת אגודת תעמ"ת יחזיקו Apax לפחות ב 51% ו"אגודת האחזקות" עד 49%, את "אגודת האחזקות" יחזיקו החברים אשר לא יפדו את חלקם בעסקה זו.

"אגודת האחזקות" תהיה מורכבת ממושבים/קיבוצים או תאגיד אחר אשר יהיו מעונינים להישאר עם אחזקות בתנובה, ע"פ התקנון החדש ניתן יהיה לקבל חברים נוספים, אשר יתאגדו כתאגיד,ובכך לתת מענה לחברי מושב המעונינים להישאר למרות שמושבם החליט לממש את אחזקותיו.

ועד ההנהלה בתעמ"ת ימנה 10 חברים, כל 10% מיחידות ההשתתפות תקנה זכות למנות חבר אחד. תנובה ותעמ"ת ינוהלו על ידי ועד הנהלה אחד.

ומה על זכויות וחובות הנשארים?

א. כל עוד "אגודת האחזקות" מחזיקה במינימום של 20% בתעמ"ת תינתן לה זכות וטו על החלטות בנושאים להלן: 1. שינוי בתקנון ההתאגדות. 2. עסקאות עם בעלי עניין. 3. שינוי מהותי בתחום העיסוק של ייצור ושיווק מוצרים ו/או יציאה מתחומי פעילות מהותיים.

ב. במידה ו"אגודת האחזקות" תחזיק במקסימום 10% בתעמ"ת, ו Apax יהיו מעונינים למכור את כל יחידות ההשתתפות המוחזקות על ידו בתעמ"ת, Apax יוכלו לחייב את "אגודת האחזקות" למכור את כל אחזקותיהם בתעמ"ת, כך שהקונה הפוטנציאלי ירכוש 100% מתעמ"ת.

ג. זכות הצטרפות - במקרה בו Apax תמכור חלק יחסי מאחזקותיה בתעמ"ת, תהיה ל"אגודת האחזקות" זכות להצטרף למכירה ולמכור חלק יחסי של אחזקותיה.

ד. זכות הימנעות מדילול - תינתן לכל אחד מהצדדים אפשרות לרכישת יחידות השתתפות כאשר יוקצו יחידות חדשות ועל ידי כך ניתן יהיה לשמור על שיעור אחזקות זהה.

ה. אופצית מכר - PUT משמעותה מכירת כל יחידות ההשתתפות במחיר ובתנאים זהים לאלו שהוצעו בעסקה הנוכחית. אופציה זו תהיה תקפה אך ורק אם "אגודת האחזקות" תחזיק בפחות מ 25% מתעמ"ת.

לא יהיה ניתן לדעת את אחזקותיה של "אגודת האחזקות" עד למתן כל הודעות המימוש(45 יום), כמו כן אם המדינה תחליט לא לממש את חלקה מהסדר הקיבוצים (כ 6.75%) חלק זה ירד מה 25%.

בימים אלו תנועת המושבים פועלת רבות על מנת לתת פתרונות למיסוי המכירה, כיום ניתן לומר שכל הכספים שיועברו לכיסוי חובות דרך מינהלת ההסדרים – פטורים ממס. סכום של 800 מיליון שקל פטור ממס, משמע כ-20% מהכסף למושב פטור ממס. לפני שמושב מקבל את ההחלטה האם למכור ו/או איך לחלק את הכסף לאחר המכירה מומלץ לשקול את כל שיקולי המס הרלוונטים, כמו כן חובה לתת את הדעת האם המושב מחלק את הכסף או משאיר אותו באגודה לטובת השקעות עתידיות (תשתיות, חינוך, מיסים וכו').

באם המושב מחליט לחלק את הכסף לחברים ישנה השאלה האם המס הוא סופי לרמת החבר או שצריך לשלם מס על דיבידנד בזמן החלוקה.(הנושא בבדיקה).

לסיכום: כיום בתנועת המושבים כ-105 מושבים אשר טרם הסדירו את חובם למינהלת ההסדרים. תנועת המושבים ממליצה למושבים אלו להשתמש בכסף זה לסגירת החובות ויציאה לדרך חדשה, באם המושבים יממשו את חלקם וישלמו את חובם, כ 80 מושבים ישתחררו מהחוב על ידי תשלום חלקי או מלא מהמכירה, כ 25 מושבים נוספים יפחיתו משמעותית את חובם.

למושבים אשר אינם מחויבים להחזיר את כספם ואם יתעוררו שאלות פנימיות איך לחלק את הכסף בתוך המושב, תנועת המושבים תעמיד צוות גישור, על מנת לחסוך הוצאות משפטיות רבות ושהכסף יגיע לחברים.

סוגיית מכירת תנובה אשר רוכזה בתנועת המושבים, והושקעו בה מאמצי ניהול רבים הוכיחה לנו שהתארגנות מסודרת ועבודת הכנה מוקדמת מהווים יתרון משמעותי בהובלת מהלכים אסטרטגים, ובזכות התארגנות ההישגים הנם גדולים יותר ומשפרים את מצב האגודות וחבריהם בצורה ניכרת לעומת התנהלות תוך חוסר התארגנות והתלכדות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.