וול סטריט פתחה בירוק: ירידות בנפט ובגרעון המסחרי
המדדים המובילים בוול סטריט פתחו את יום המסחר בעליות שערים. ברקע, נאומו של הנשיא בוש אתמול, אשר הכריז על תוכנית שיקום לעיר ניו אורלינס. התוכנית צפויה ליצור מקומות עבודה חדשים רבים בעיר, אשר ספגה אבדות כבדות ופגיעה בפרנסה של תושביה לאחר הסופה קתרינה. נתון חשוב אשר פורסם לפני הפתיחה, הגרעון המסחרי של ארה"ב, רשם ירידה ראשונה מזה שנתיים. עוד בכותרות, מחירה של חבית נפט למסירה באוקטובר נסחר בירידות שערים וסובב סביב רמת 64.5 דולר.
בנוסף צפוי היום מסחר ער, שכן היום הינו "יום הכישוף המרובע" בוול סטריט. יום זה מתרחש 4 פעמים בשנה, כשפקיעת האופציות על מדדים, אופציות על מניות, חוזים על מדדים וחוזים על מניות כולם פוקעים באותו יום. מבחינת המשקיע הפשוט אין סיבה להתרגשות, אך הסוחרים המקצוענים צפויים להשקיע הרבה מאמצים היום בנסיונם לנווט את המדדים והמניות, וליצור עקב כך נפח מסחר גבוה.
מדד הנאסד"ק פתח את המסחר בעליה של 0.36% לרמה של 2,153 נקודות, מדד הדאו ג'ונס מוסיף בפתיחה 0.38% לרמת 10,598 הנקודות.
נתוני מאקרו
הגרעון המסחרי של ארה"ב ירד ברבעון השני של 2005 לרמה של 195.7 מיליארד דולר, כך צויין בדו"ח ממשלתי אשר פורסם מעט לפני הפתיחה בוול סטריט. הגרעון ירד פחות מציפיות האנליסטים, אשר ציפו לירידה לרמה של 194.5 מיליארד דולר, אך סך הכל מדובר בפעם הראשונה מאז שנת 2003 שנרשמת ירידה בגרעון לעומת הרבעון קודם.
נתון מאקרו נוסף אשר יפורסם היום, הינו מדד אמון הצרכנים לחודש ספטמבר של אונברסיטת מישיגן, הנתון צפוי להצביע על ירידה בביטחון הצרכנים לרמה של 85 נקודות בלבד, לעומת 89.1 נקודות בחודש קודם.
אמריקניות במרכז
במרכז המסחר היום, מניות ענקית הנפט אקסון מובייל (XOM) אשר פתחו את המסחר בעליה של 0.93% לרמה של 63 דולר. ברקע, האנליסטים בבנק הגרמני, דויטשה בנק העלו את המלצתם למניית החברה מ-"החזק" ל-"קניה"' האנליסטים בבנק לא הסתפקו בכך, והעלו גם את מחיר היעד למניה ב-20% מעל מחיר הנעילה מאמש ל-75 דולר למניה.
גם יצרנית השבבים הגדולה בעולם, אינטל (INTC) מרכזת עניין היום, מניות החברה פתחו את המסחר בעליה של 1.26% לרמה של 24.86 דולר ,זאת בעקבות בית ההשקעות CSFB אשר העלה את המלצתם למניה מ-"תשואת חסר" ל-"ניטרלי". ברקע, החברה פרסמה בתחילת השבוע את תחזיותיה לרבעון השלישי. אמנם לא העלתה את הערכת המכירות, אך הצרה את הטווח. החברה צופה כי הכנסותיה ברבעון הבא יסתכמו ב-9.8-10 מיליארד דולר, זאת לעומת הערכה קודמת של הכנסות בטווח של 9.6-10.2 מיליארד דולר. באינטל מספרים כי החברה צופה ביקוש מוגבר למחשבים ניידים.
ישראליות בוול סטריט
סינרון (שסימולה: ELOS) פתחה את המסחר בעליה של 2.9% לרמה של 38.56 דולר. המניה ממשיכה לרכז עניין, לאחר שאתמול קיבלה המלצה מבית ההשקעות הגדול CIBC, פירסמה החברה היום כי קיבלה הזמנה בשווי של 6 מיליון דולר מהענקית בתחום, אמריקן לייזר (ALC).
חברת נס (שסימולה: NSTC) פתחה את המסחר בירידה קלה של 0.1% לרמה של 9.96 דולר, זאת למרות שרק אתמול קיבלה המלצה מצד בית ההשקעות הענק Utenberg. בית ההשקעות הענק הותיר את המלצתו כהמלצת "קנייה" אך העלה את מחיר היעד למנייה ל-12 דולר. עדכון ההמלצה הגיע אמש יום אחרי פרסום הודעה על חוזה פיתוח ותמיכה חדש לחברה.
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.
עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקהאבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה
הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות
בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.
כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.
הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.
הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.
- המנהלים שלכם כבר לא צריכים אתכם - "כולם ניתנים להחלפה": השינוי הגדול בשוק העבודה
- מספר המשרות הפנויות בארה״ב נותר גבוה - אך שוק העבודה מאותת על האטה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת:
