שולי אבני שוהם
צילום: דוברות משרד המשפטים

קיצור זמנים ומניעת סירובים בעת רישום חברה - הושק מנוע מובנה ברשות התאגידים לבדיקת שם חברה

אחוזי הסירוב ירדו בכ-30% תוך שבועיים מאז הושק השרות לראשונה; המנוע מסייע לרישום חברה בקלות ומרכז בתוכו את עשרות הכללים והנהלים שנדרש לבדוק בעת רישום חברה תוך רמת דיוק גבוהה

דור עצמון |
נושאים בכתבה רשות התאגידים

רישום חברות בישראל הוא חלק בלתי נפרד מהכלכלה בישראל והוא מנוע צמיחה שחשוב להבטיח שיפעל בקלות, ביעילות ובמהירות. פעילות זו חשובה למשק ותורמת לדירוג מדינת ישראל במדדים בינלאומיים שבוחנים את קלות עשיית העסקים במדינת ישראל. מסיבה זו רשות התאגידים שבמשרד המשפטים בוחנת בכל עת את הליך רישום החברות, כדי להסיר חסמים ובירוקרטיה ולהבטיח כי הליך רישום החברה יעשה בקלות.

בשל העובדה שבמרשמים המתנהלים ברשות התאגידים רשומים כחצי מיליון תאגידים, המלאכה של בחירת שם מתאים עשויה להיות כרוכה בקשיים, שכן לעיתים השם שנבחר דומה לשם קיים.

רשות התאגידים בחנה את הליך רישום החברה ומצאה כי רבות מהבקשות מסורבות מהסיבה שלא ניתן לאשר את השם המבוקש. סירובים אלה הכבידו על התהליך והאריכו את פרק הזמן של רישום החברה.

כדי לייעל ולפשט את ההליך ולהבטיח רישום מהיר, רשות התאגידים שילבה בהליך הרישום המקוון שינוי דיגיטלי פורץ דרך והבנתה בתוכו מנוע לבדיקת שם החברה המבוקש. המנוע מרכז בתוכו את עשרות הכללים והנהלים שנדרש לבדוק בעת רישום חברה ונותן רמת דיוק גבוהה. יודגש, כי בהתאם להוראות הדין, רשמת החברות לא תאשר שם מבוקש לחברה, בין היתר במקרה שנמצא שהוא זהה או דומה עד כדי להטעות לשם תאגיד אחר או של סימן מסחר רשום, שם שיש בו משום תרמית או הטעיה או שנמצא כי הוא עלול לפגוע בתקנת הציבור או ברגשותיו.

הודות לשילוב המנוע בהליך הרישום, כאשר הלקוח מקליד את השם המבוקש המערכת בוחנת אותו ונותנת חיווי ביחס לסבירות שהשם יאושר. כאשר קיים תאגיד או סימן מסחר בשם דומה המערכת נותנת אינדיקציה לכך שהשם לא יאושר ומפרטת את הסיבות לכך ואת שמות התאגידים ששמם דומה או את סימן המסחר הדומה.

עו"ד שולי אבני שוהם, ראש רשות התאגידים ורשמת החברות: "השינוי הדיגיטלי פורץ הדרך בהליך רישום החברה הוא חלק מחזון רשות התאגידים לקדם את העסקים והכלכלה במדינת ישראל. המערכת נמצאת באוויר רק כשבועיים, ובמהלך זמן זה הסתבר כי אחוזי הסירוב ירדו ב-30%, שזו ירידה משמעותית. הצפי הוא שהמנוע יחסוך לציבור עלויות רבות".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיותרונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיות

564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6

העבודות צפויות להימשך כ-3 שנים מרגע קבלת צו התחלה, התשלום לפי כמויות בפועל ובהצמדה למדדים, אך בינתיים ההתקשרות עדיין לא נסגרה

ליאור דנקנר |

דניה סיבוס דניה סיבוס 1.02%  מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.

היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.

המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה של אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים.


ברקע הזכייה: הצבר גדל והפעילות מתרחבת

בדוח האחרון שפרסמה דניה סיבוס באוגוסט היא הציגה המשך התרחבות בפעילות, עם גידול בהכנסות וצבר הזמנות שהמשיך לעלות. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקלים, והצבר הגיע לכ-18.6 מיליארד שקלים, בין היתר בעקבות כניסת חלקה בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לדוחות. 

איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה -0.59%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.