חלל תקשורת תשגר את הלווינים החדשים שלה בעזרת משגרי SpaceX של אילון מאסק

חלל תקשורת לא תדרש לשלם עבור השיגור של עמוס 17 מכיוון שהתשלום על שיגור עמוס 6 שנהרס ייזקף לזכותה במלואו
נועם בראל | (2)
נושאים בכתבה חלל תקשורת

חברת חלל תקשורת, שבשליטת יורוקום של שאול אלוביץ', דיווחה היום על הסכם אספקת שירותי שיגור ללוויינים עמוס 17 ועמוס 8 עם חברת ספייס אקס של היזם אילון מאסק. שני הלווינים ישוגרו באמצעות משגרי פלקון-9  של ספייס אקס.

לווין עמוס 17 אשר נרכש מחברת בואינג בסוף השנה שעברה תמורת כ-161 מיליון דולר, צפוי להיות מוכן לשיגור ברבעון הראשון של 2019 ולאפשר לחברה צמיחה והתפתחות באמצעות אספקת שירותי תקשורת לאפריקה, למזרח התיכון ולאירופה. שיגור הלווין מתוכנן להתבצע באמצעות משגר פלקון-9 שביצועיו על פי הוראות ההסכם ובהתחשב במאפייני הלווין, אמורים להעניק ללווין חיי דלק במסלול של כ- 19  שנים, וזאת בחלון זמנים בן שלושה חודשים שתחילתו ברבעון השני של שנת 2019.

לווין עמוס 8, אשר יחליף את לווין עמוס 7, ישוגר גם כן באמצעות משגר פלקון-9. עלות השיגור לא צפויה לעלות על כ-62 מיליון דולר ותתבצע בחלון זמנים של שלושה חודשים אשר יסתיים במחצית השניה של 2020. 

זו אינה הפעם הראשונה שחלל תקשורת נעזרת בשירותיה של ספייס אקס לשיגור לווין, אך זכורה במיוחד תקרית פיצוץ רקטת השיגור של ספייס אקס בדיוק לפני שנה בעת ניסוי לקראת שיגור הלווין עמוס 6 בנמל החלל קייפ קנברל בפלורידה. בעקבות הפיצוץ, לווין עמוס 6, אשר היה הגדול והמתקדם ביותר של תעשיית החלל, נהרס כליל וגופי תקשורת רבים סבלו משיבושים בשידורים. המשמעות היא שחלל תקשורת לא תדרש לשלם עבור השיגור של עמוס 17 מכיוון שהתשלום על שיגור עמוס 6 שנהרס ייזקף לזכותה במלואו.

חברת ספייס אקס (באנגלית: SpaceX, או בשמה המלא: Space Exploration Technologies Corporation) היא חברה אמריקנית המפעילה שירותי שיגור לחלל ומפתחת חלליות מטען וחלליות מאוישות. החברה נוסדה ב־2002 על ידי היזם האמריקאי־קנדי אילון מאסק, ממייסדי חברת הסליקה מבוססת האינטרנט PayPal וטסלה מוטורס. היא פיתחה את המשגרים פאלקון 1 ופאלקון 9, אשר תוכננו כך שיהיה אפשר לעשות בהם שימוש חוזר. החברה גם פיתחה את החללית דרגון שנכנסה למסלול הקפה בעזרת המשגר פאלקון 9 ומתוכננת לשאת בני אדם בעתיד. לאחרונה הציג בעלי החברה, אילון מאסק, את תוכניותיו לאפשר טיסה בין יעדים על פני כדור הארץ במהירות שיא של 18,000 מייל לשעה (לוס אנג'לס לשנחאי בכ-36 דקות). 

על רקע הדיווח, מניית חלל תקשורת 14.37% מזנקת 3.3% במחזור של כ-670 מיליון שקלים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מה זה יעשה לסדרת טז שירדה חזק בזמן האחרון? (ל"ת)
    מוטי 18/10/2017 18:06
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    גדי 18/10/2017 14:33
    הגב לתגובה זו
    מהיר ביותר! מה יקרה לאוזניים בזמן הטיסה ואיך יצליח להאט לפני נחיתה? טוב, הוא מבין יותר טוב מכולנו..
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?