אבי זיתן
צילום: יח"צ
דעה

ACHTUNG BABY? אחרי yad2 - למה אקסל שפרינגר כל כך מעוניינת בזאפ?

איפה אתם גרים ומה אתם מחפשים? הנכס המעניין ביותר של yad2 וזאפ הוא הצרכן הישראלי. המידע עליו הוא מכרה נהדר לייצור הזדמנויות שיווקיות
אבי זיתן |
נושאים בכתבה אבי זיתן שיווק

כשאקסל שפרינגר רכשה את יד 2 בתחילת מאי, הדבר היחיד שאפשר היה לעשות היה למחוא כפיים. סוף סוף, הייתה עסקה ענקית, בעלת התמורה הגבוהה ביותר לחברת אינטרנט מקומית, וללא חשש של סגירת מקומות עבודה, העברת הייצור למדינות עולם שלישי, או השתלטות על משאבי הייצור הישראלים. העסקה שיקפה שווי גבוה ליד 2, בהתבסס על התחזית שפוטנציאל הצמיחה המשמעותי של יד 2 עוד לפניה. חלק טענו שהנה הבועה חוזרת והערך מנופח, אבל כשמסתכלים על הצמיחה של יד 2 והדומיננטיות שלה בשוק, אפשר להגיד שפשוט מדובר בסיפור הצלחה ישראלי.

עכשיו אקסל שפרינגר חוזרת. היא שבה אל השוק הישראלי, אבל הפעם אל זאפ, המצויה מזה תקופה בניסיונות מכירה. ההצעה של אקסל אגרסיבית יותר מההצעות האחרות: היא רוצה לרכוש את כל מניות החברה מידי המוסדיים המחזיקים בשליטתה, ובהתאם, התמורה שהיא מציעה גבוהה יותר. בקיצור: היא קונה רצינית, ואין על כך עוררין, השאלה האמיתית מה עומד מאחורי הרכישות האלו?

תשובה ראשונה: במה יד 2 וזאפ דומות ומה אפשר לעשות עם זה

יש דימיון בין יד 2 לבין זאפ, מעבר להיותן שני לוחות מקוונים ישראליים: המוכוונות הגבוהה להשוואת מחירים, קהל היעד המשלם המורכב במידה רבה מעסקים קטנים ובינוניים, המוכוונות אל הצרכן הישראלי והצורך בהבנה מעמיקה שלו, כדי לייצר מודלים עסקיים חדשים ורווחיים.

אם חברה אחת מחזיקה ביד 2 ובזאפ, אפשר להגיד שהאזרח הישראלי יכול להיכנס למקום אחד בלבד כשהוא רוצה לרכוש מוצר או לשכור שירות: זאפ-יד 2. אם האזרח יחפש טכנאי למכונת הכביסה, הוא יקבל גם הצעות לרכישת מכונה חדשה, אם הוא מחפש דירה לרכישה, הוא יקבל גם הצעות מעורכי דין המוכנים לטפל בחוזה המכר שלו. חלק מהפעילויות השיווק האלו מתרחשות כבר היום, אך איחוד של החברות, צפוי להעלות אותן רמה: הן מבחינת ההיקפים והן מבחינת אפשרויות הפניה ללקוחות.

תשובה שניה: הנכס הסמוי של זאפ ויד 2 ומה אפשר לעשות איתו

הנכס המעניין ביותר של שתי החברות זהה והוא הצרכן הישראלי והמידע אודותיו: מה הוא מחפש וכיצד? איפה הוא גר? מה גילו ומצבו המשפחתי? בין זאפ ליד 2 אפשר לייצר פרופיל מדויק של הצרכן הישראלי, ההיסטוריה שלו, ההעדפות והצרכים שלו וצמתי ההחלטה והרכישה שלו. מידע כזה, הוא מכרה נהדר לייצור הזדמנויות שיווק ממוקדות ורלוונטיות, לא עוד פרסום להמונים, אלא יצירת הצעות one to one. פוטנציאל צמיחה? בהחלט!

תשובה אחרונה, שהיא גם תשובת "בית ספר"

אקסל שפרינגר היא אחד המולים הדיגיטליים המובילים באירופה, מחצית מהכנסותיה נובעות מהמדיה האינטרנטית, ו-60% מה-EBIDTA משוייך לאותו המקור. בין אחזקותיה גם אפשר למצוא מגזין צרכנות בנושא אלקטרוניקה, לוחות אינטרנטיים ממוקדים ברכב ועוד. כלומר, אפשר לומר שאקסל שפרינגר טבלה אצבעות בבריכה של לוחות המודעות האינטרנטיים, אפשר לשער שהיא מבינה דבר או שניים בהצעת שירותים לצרכנים סופיים, ובתכנים המעניינים אותם. אם כן, מה יותר הגיוני מלחפש חברות דומות לאלו שבבעלותה, כאלו שסביר שתוכל לשפר אותן, ולהשתפר באמצעות הידע הצבור בהן.

התשובה האחרונה היא האופטימית מכולן: היא מניחה שאקסל שפרינגר מעוניינת בחברות אינטרנט מקומיות ישראליות כהשקעה לטווח ארוך. היא מצידה תשקיע בהן את הכסף, הידע והניסיון, הן מצידן יוכלו לבנות אסטרטגיה לטווח ארוך יותר, המושתת על גב פיננסי יציב ובעל מעורבות והבנה בתחום עיסוקן. הצרכן תמיד מרוויח במקרה זה: הוא נהנה משיפור השירות וממוצרים המותאמים לצרכיו. נכון, המילים שוב עומדות לנו על קצה הלשון: סיפור הצלחה ישראלי? הלוואי.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הכותב הוא יועץ שיווק ואסטרטגיה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.