לדבר עם מודל AI בטלפון בלי חיבור לאינטרנט - האפליקציה החדשה של גוגל
אבל גם כאן יש יתרונות ויש חסרונות - מה כוללת
האפליקציה החדשה, מה ההבדל בין מודלים מקומיים למבוססי ענן, ואיך גוגל מנסה להחזיר לעצמה את ההובלה בתחום ה-AI - גם עם האפליקציה החדשה, וגם עם השינויים במנוע החיפוש שלה?
האפליקציה החדשה: AI על המכשיר, לא בענן
Google AI Edge
Gallery זמינה בשלב זה באנדרואיד, ובקרוב גם למשתמשי iOS. דרכה ניתן להוריד מודלים פתוחים ממאגר Hugging Face - כולל Gemma 3n של גוגל - ולהשתמש בהם למגוון רחב של משימות: החל ביצירת תמונות, דרך שכתוב טקסטים ועד מענה על שאלות או קידוד. הכול מתבצע על הטלפון עצמו,
תוך שימוש בכוח העיבוד של המכשיר, וללא צורך באינטרנט.
- הדור הבא של משחקי הווידאו נבנה באמצעות בינה מלאכותית
- בנק אוף אמריקה: מכירות השבבים יעלו ב-30% ב-2026
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האפליקציה כוללת גם את Prompt Lab, מעין מעבדה לתרחישים מוכנים מראש, עם פרומטים מותאמים מראש למשימות נפוצות. המשתמשים יכולים לבחור תבנית, לכוון את הפרמטרים הרצויים - ולהפעיל את
המודל בלחיצה. כל זה פועל תחת רישיון קוד פתוח (Apache 2.0), כך שגם מפתחים פרטיים וגם חברות יוכלו להשתמש בטכנולוגיה בלי מגבלות.
הרצת מודל בענן מול הרצה על המכשיר - היתרונות והחסרונות
היתרון המרכזי של Edge Gallery ברור: הפרטיות
נשמרת. כשאין צורך לשלוח את המידע החוצה, הוא גם לא נחשף. זו בשורה גדולה עבור אנשי מקצוע, סטודנטים, עורכי דין, רופאים וכל מי שעובד עם מידע רגיש. בנוסף, השימוש אינו תלוי בקליטה סלולרית או ב-WiFi, כך שניתן להריץ מודלים גם באמצע טיסה, בטיול שטח או באזורים עם תשתית
חלשה.
בנוסף, הביצועים מיידיים - אין תהליך של "העלאה-חישוב-הורדה", אלא תגובה כמעט בזמן אמת, במיוחד במכשירים עם חומרה מתקדמת. גוגל אמנם מזהירה כי הביצועים תלויים ביכולות של המכשיר, כשטלפון חלש יתקשה להריץ מודלים כבדיפ, אבל ככל שהחומרה
משתפרת, הגבולות מיטשטשים.
- אין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם
- מה קורה בהייטק הישראלי - מפטרים או מגייסים? הנה התשובה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מה קורה בהייטק הישראלי - מפטרים או מגייסים? הנה התשובה
מצד שני, המודלים המקומיים לרוב יהיו פחות עוצמתיים ממודלי הענן. לא מדובר כאן ב-GPT-4 מלא או בגרסה הכבדה של ג'מיני - אלא במודלים קטנים יותר שנועדו לפעול באופן יעיל על מכשיר אישי. מי שמחפש תשובות מתוחכמות יותר, תשובות מרובות שלבים או ביצועים מורכבים - ייתכן שעדיין יעדיף את המודלים בענן.
גוגל רוצה להגיע לקדמת הבמה בתחום הבינה המלאכותית
במקביל להשקה של Edge Gallery, גוגל ביצעה מהלך אסטרטגי גדול לא פחות -שילוב של מודל הבינה המלאכותית
Gemini בתוך מנוע החיפוש עצמו. מדובר בפיצ'ר חדש בשם AI Mode. במקום רשימת קישורים - המשתמש מקבל תשובה ישירה, מפורטת ולעיתים אפילו ויזואלית. Gemini מבצע סיכום של התוצאות, משווה מחירים, בונה מסלולי טיול, ואפילו - כמו שהודגם בכנס המפתחים - מזמין חופשה שלמה דרך
האינטרנט תוך דקות, בלי שהמשתמש נאלץ לקפוץ בין אתרים.
ה-AI של גוגל כבר זמין ל-1.5 מיליארד משתמשים בחודש, והוא מתעדכן כל הזמן על סמך מידע אישי - כמו היסטוריית חיפושים, נתונים מג'ימייל, ופעולות קודמות. כל זה מייצר ממשק חיפוש שמתאים
את עצמו לשאילתה של המשתמש - לא רק מציג תוצאות, אלא פותר בעיות.
לא כולם מרוצים: החששות של בעלי האתרים והפרסומאים
למרות היתרונות, המודל החדש מעורר לא מעט חרדה בעולם הדיגיטל. תצוגות ה-AI, שמציגות תשובות ישירות לשאלות מורכבות,
עלולות להפחית משמעותית את כמות הכניסות לאתרים חיצוניים. למה לעבור לאתר תיירות אם גוגל כבר סידרה לך את המסלול, המלונות והמחירים?
גם תחום הפרסום הממומן (PPC), שמכניס לגוגל כ-200 מיליארד דולר בשנה, בסכנה. אם משתמשים מקבלים את המידע
שלהם כבר בתוך ה-AI Mode - למה ללחוץ על מודעות? גוגל צפויה לעבור למודלים פרסומיים חדשים, כמו שילוב תוכן ממומן בתוך תצוגות ה-AI עצמן - למשל המלצה ממומנת על מותג או השוואת מחירים שמקדמת מוצר מסוים. אבל זה מעלה שאלות של שקיפות ואמינות, האם התשובה שה-AI נותן היא
באמת הכי טובה, או פשוט זו שמישהו שילם עליה?
עם זאת, לא כל התשובות של ה-AI מוצלחות. אחת מהן, למשל, הציעה למשתמש להוסיף דבק לגבינה צהובה כדי להצמיד אותה לפיצה - בעקבות קריאה לא נכונה של פוסט סאטירי. המקרה הפך ויראלי, וגוגל הודתה שהמודל
התקשה להבדיל בין בדיחה לעובדה. עם זאת, החברה התחייבה לעדכן את המודלים, והתופעות האלה, המכונות "הזיות", הולכות ופוחתות. במקביל, נתוני השימוש חושפים עלייה של 20% בשימוש בתצוגות AI במנוע החיפוש - מה שמצביע על כך שהמשתמשים מאמצים את הכלי, למרות הקשיים.
יואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטיאין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם
שיחה עם יואב שפרינגר- המנכ"ל ושותף מייסד של Apptor.ai
ספר בקצרה על עצמך:
אני במקור מבית חנן בצפון. בצבא שירתי ב-8200, שם גם פגשתי את השותף שלי, גלעד עזרא, ובזמן השירות, עבדנו על פיתוח מודלים של פרדיקציה לצבא כדי לזהות התנהגויות, אבל הרעיון זה להתעסק ב-predictable AI. אחרי הצבא הייתי בפלייטיקה בעולמות ה-AI retention. את הסטארטאפ הקמנו במהלך המלחמה, והתחלנו לרוץ איתו ממש תוך כדי המילואים.
ספר על החברה ומניין בא הרעיון?
אלו דברים דומים שעשינו בצבא. חיפשנו איפה אפשר למקסם את מה שעשינו בצבא ולהשליך על שוק, שהוא ממש בלו אושן עבורנו ואין חברה שעושה משהו דומה. תעשיית ה- direct sales, שהיא מאוד אמריקאית ואנחנו בנינו כמה מודלים של פרדיקציה שעוזרים לחברות direct sales לייצר תקשורת טובה יותר עם הלקוחות שלהן. המודלים מזהים טוב יותר מה הלקוח רוצה לקנות, מה המוצר שכדאי להציע לו ומתי יספיק לקנות, כאשר המטרה היא לטרגט בצורה טובה יותר את הלקוחות דרך המודלים שאנחנו מריצים. זה דומה לאי קומרס אבל יש הבדלים כי דרך המכירה בחברות direct sales היא שונה מעט, ואותן חברות רואות את עצמן כתעשייה נפרדת. למשל הרבהלייף היא לקוחה שלנו, ואם ספורה מבחינים שאני עובד איתם, הם יחשבו "מעולה, חברה דומה לנו." לעומת זאת, אם הרבהלייף היו רואים שאני עובד עם ספורה הם היו חושבים שזה אי קומרס. בשנה אחת הגענו ללקוחות וחברות כמו הרבהלייף, שופ דוט קום, It works! Global ו-Immunotec.
אופן המכירה ב-direct sales זה דרך מפיצים שהם המשווקים את המוצרים של החברה. עד שאנחנו הופענו, כל החברות הללו היו בונות על המפיצים לעשות את עבודת השיווק והמכירות והכל היה קורה דרכם בלי ערוצים נוספים. המפיצים מביאים לקוחות והם מדברים עם לקוחות וכדומה. מה שקורה בפועל זה שמאחר וכיום יש עוד הרבה אלטרנטיבות לעשות הכנסה מ-gig economy ובגלל התחרות הרבה בשוק, אז המודל לפיו הם בונים רק על המפיצים כבר לא עובד. מה שאנחנו מביאים לשולחן זה שאנחנו מייצרים מודלים של פרדיקציה שעושים את הכל באופן אוטומטי, את ה-retention, ההמלצות על מוצרים כאשר אנחנו יודעים לזהות מה כל לקוח יקנה ומתי והחברות כבר לא צריכות לבנות על המפיצים אלא אנחנו עושים את זה בשבילם, הכל כבר הופך לאוטומטי.
מתי הוקמה וכמה עובדים?
קמנו ביולי 2024, אנחנו 10 עובדים, הרוב בישראל ואחת ביוטה.
- חברת הסייבר Echo גייסה 50 מיליון דולר תוך 10 חודשים מאז הקמתה
- Dux נחשפת עם סבב סיד של 9 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי המשקיעים?
זוהר גילון, יובל בר-גיל, ניר גרינברג, רן שריג, אפי כהן ועוד
יואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטיאין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם
שיחה עם יואב שפרינגר- המנכ"ל ושותף מייסד של Apptor.ai
ספר בקצרה על עצמך:
אני במקור מבית חנן בצפון. בצבא שירתי ב-8200, שם גם פגשתי את השותף שלי, גלעד עזרא, ובזמן השירות, עבדנו על פיתוח מודלים של פרדיקציה לצבא כדי לזהות התנהגויות, אבל הרעיון זה להתעסק ב-predictable AI. אחרי הצבא הייתי בפלייטיקה בעולמות ה-AI retention. את הסטארטאפ הקמנו במהלך המלחמה, והתחלנו לרוץ איתו ממש תוך כדי המילואים.
ספר על החברה ומניין בא הרעיון?
אלו דברים דומים שעשינו בצבא. חיפשנו איפה אפשר למקסם את מה שעשינו בצבא ולהשליך על שוק, שהוא ממש בלו אושן עבורנו ואין חברה שעושה משהו דומה. תעשיית ה- direct sales, שהיא מאוד אמריקאית ואנחנו בנינו כמה מודלים של פרדיקציה שעוזרים לחברות direct sales לייצר תקשורת טובה יותר עם הלקוחות שלהן. המודלים מזהים טוב יותר מה הלקוח רוצה לקנות, מה המוצר שכדאי להציע לו ומתי יספיק לקנות, כאשר המטרה היא לטרגט בצורה טובה יותר את הלקוחות דרך המודלים שאנחנו מריצים. זה דומה לאי קומרס אבל יש הבדלים כי דרך המכירה בחברות direct sales היא שונה מעט, ואותן חברות רואות את עצמן כתעשייה נפרדת. למשל הרבהלייף היא לקוחה שלנו, ואם ספורה מבחינים שאני עובד איתם, הם יחשבו "מעולה, חברה דומה לנו." לעומת זאת, אם הרבהלייף היו רואים שאני עובד עם ספורה הם היו חושבים שזה אי קומרס. בשנה אחת הגענו ללקוחות וחברות כמו הרבהלייף, שופ דוט קום, It works! Global ו-Immunotec.
אופן המכירה ב-direct sales זה דרך מפיצים שהם המשווקים את המוצרים של החברה. עד שאנחנו הופענו, כל החברות הללו היו בונות על המפיצים לעשות את עבודת השיווק והמכירות והכל היה קורה דרכם בלי ערוצים נוספים. המפיצים מביאים לקוחות והם מדברים עם לקוחות וכדומה. מה שקורה בפועל זה שמאחר וכיום יש עוד הרבה אלטרנטיבות לעשות הכנסה מ-gig economy ובגלל התחרות הרבה בשוק, אז המודל לפיו הם בונים רק על המפיצים כבר לא עובד. מה שאנחנו מביאים לשולחן זה שאנחנו מייצרים מודלים של פרדיקציה שעושים את הכל באופן אוטומטי, את ה-retention, ההמלצות על מוצרים כאשר אנחנו יודעים לזהות מה כל לקוח יקנה ומתי והחברות כבר לא צריכות לבנות על המפיצים אלא אנחנו עושים את זה בשבילם, הכל כבר הופך לאוטומטי.
מתי הוקמה וכמה עובדים?
קמנו ביולי 2024, אנחנו 10 עובדים, הרוב בישראל ואחת ביוטה.
- חברת הסייבר Echo גייסה 50 מיליון דולר תוך 10 חודשים מאז הקמתה
- Dux נחשפת עם סבב סיד של 9 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי המשקיעים?
זוהר גילון, יובל בר-גיל, ניר גרינברג, רן שריג, אפי כהן ועוד
