שיכון ובינוי גייסה 460 מיליון דולר לפרויקט בקולומביה

מדובר בפרויקט מסוג BOT למימון, הקמה, שיקום, תפעול ואחזקה של כביש אגרה בקולומביה באורך של כ-154 ק"מ
ענת דניאלי |

שיכון ובינוי שבשליטת שרי אריסון, הודיעה היום על סגירה פיננסית לפרויקט Cundinamarca 010 בקולומביה. במסגרת הסגירה הפיננסית התקשרה הקבוצה עם מספר גופים פיננסיים, מקומיים קולומביאניים ובינלאומיים, למימון ארוך טווח של כ-460 מיליון דולר לפרויקט.

הפרויקט הוא חלק מתכנית רב-לאומית לשדרוג מערכת הכבישים במדינה. שיכון ובינוי דיווחו כי היקף הפרויקט (כולל עלות הקמת הפרויקט, עלויות מימון והפעלה בתקופת ההקמה והוצאות נוספות) נאמד כיום בכ-640 מיליון דולר. ההקמה תבוצע על ידי החברה הבת שיכון ובינוי SBI.

מדובר בפרויקט מסוג BOT למימון, הקמה, שיקום, תפעול ואחזקה של כביש אגרה בקולומביה באורך של כ-154 ק"מ. הפרויקט ממוקם בסמוך לעיר בוגוטה, בירת קולומביה. ההתקשרות בפרויקט היא מול רשות התשתיות הממשלתית במשרד התחבורה הקולומביאני (ANI). תקופת הזיכיון הינה 25 שנים (עם אופציה להארכה עד 29 שנים). 

לפני כחודש דיווחה שיכון ובינוי -0.98% על השלמת מימון לפרויקט להקמה, הפעלה ותחזוקה של נתיבי אגרה במטרופולין יוסטון שבטקסס, ארה"ב  בהיקף של כמיליארד דולר. כמו בקולומביה גם בטקסס, ההקמה תבוצע על-ידי SBI - זרוע הקבלנות הבינלאומית של קבוצת שיכון ובינוי.

משה לחמני יו"ר שיכון ובינוי: "סגירה פיננסית בפרויקט בקולומביה, הינה שלב משמעותי נוסף במימוש האסטרטגיה הבינלאומית של הקבוצה להרחיב את פעילות התשתיות הבינלאומית של הקבוצה. השלמת הסגירות הפיננסיות בארה"ב ובקולומביה יתרמו לצבר ההזמנות של הקבוצה וכן לפיזור הצבר. נמשיך להתמודד על מגה פרויקטים בעולם, בהתאם לתפיסה האסטרטגית שלנו וגיוון הפורטפוליו".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
דן פרנס, רונית שבירו ורוני בריק, פאנל נדל"ן, ועידת הכלכלה (צילום: שלומי יוסף)דן פרנס, רונית שבירו ורוני בריק, פאנל נדל"ן, ועידת הכלכלה (צילום: שלומי יוסף)
הוועידה הכלכלית

"בשנה הקרובה נראה התאוששות משמעותית בשוק הדירות"

דן פרנס, מנכ"ל קרסו נדל"ן, רוני בריק, נשיא התאחדות הקבלנים ורונית שבירו מבעלי קבוצת שבירו בפאנל על שוק הנדל"ן; פרנס: "ההתאוששות בשנה הקרובה תחזיר אותנו לרמה של לפני המלחמה; בשנה שעברה היתה הגירה נטו של 40 אלף איש, 10 אלף דירות ירדו מהביקוש במרכז"

זיו וולף |

ענף הנדלן הישראלי עבר בשנתיים האחרונות רכבת הרים. אחרי ירידות חדות ב־2023, התאוששות ב־2024, ושוב חולשה במכירות ב־2025, מנסים השחקנים המרכזיים בשוק להבין אם מדובר בשינוי מבני או באירוע נקודתי. בפאנל על ענף הנדלן והתשתיות בהשתתפות דן פרנס, מנכ"ל קרסו נדל"ן, רוני בריק, נשיא התאחדות הקבלנים, ורונית שבירו, יועמ"שית ומבעלי קבוצת שבירו. שלושת הפנליסטים מסתכלים לעבר 2026 כשנת מפנה פוטנציאלית.

אחד ההסברים המפתיעים לירידה בביקושים ב־2024 וב־2025 מגיע מכיוון דמוגרפי. לדברי דן פרנס, יש להניח שבשנים 2024 וכנראה גם 2025 ישראל חוותה גל הגירה שלילית חריג. לדבריו, בהשוואה לרמה הרב שנתית, מספר העוזבים עלה ב-40 אלף ישראלים, מה שמתורגם לכעשרת אלפים דירות שלא נרכשו או שלא נדרשו.

"חלקם זוגות צעירים שלא קנו דירה, חלקם בעלי דירות שהשכירו את דירתם ועזבו. הדירות הללו נמצאות בעיקר בגוש דן ולא בפריפריה, וזו גם הסיבה שבירושלים ובערי הפריפריה הירידה במכירות הייתה מתונה יותר. זהו אירוע נקודתי ולא בסטנדרט חדש, וכבר ב־2026 נראה היפוך מגמה".

"אנחנו מאמינים בשוק הנדל"ן ולא עוצרים פרויקטים. מחזור העסקים בענף ארוך, וכל פרויקט לוקח שנים משלב תכנון ועד אכלוס. לכן, אין היגיון לעצור בניה בגלל האטה זמנית. כל הדירות שנבנה בשנים הבאות יפגשו את הקונה”.

דן פרנס, קרסו נדל
דן פרנס, מנכ"ל קרסו נדל"ן (צילום: שלומי יוסף)


אווירה, חוסר ודאות ובחירות כנקודת מפנה

בריק מצטרף לתחושה שהחודשים האחרונים מצביעים על שינוי כיוון: "בשני החודשים האחרונים ניכרת חזרה משמעותית למשרדי המכירות. הסיפור של השנתיים האחרונות לא היה בעיקר הריבית, אלא הפסיכולוגיה.

פרויקט ארקדה של קבוצת י ד ברזאני. קרדיט: י. ד ברזאניפרויקט ארקדה של קבוצת י ד ברזאני. קרדיט: י. ד ברזאני

מחיר למשתכן ארקדה באלעד בשלבי סיום, עם הכפלת ערך מיום הרכישה

הפרויקט מתקדם בקצב ביצוע מואץ וצפוי להתחיל אכלוס כבר במהלך 2026; רוכשי מחיר למשתכן בפרויקט "ארקדה" נהנו מהכפלת שווי הדירות, ורשמו תשואה של למעלה מ-100% במחיר למ״ר מיום הרכישה
רן קידר |
נושאים בכתבה אלעד

קבוצת י.ד. ברזאני מודיעה על התקדמות בהקמת פרויקט מחיר למשתכן הראשון בעיר אלעד, הכולל 9 בנייני מגורים ובהם 290 יחידות דיור וכ-5,000 מטר של מסחר , כשנותרו לשיווק כ-30 דירות בלבד. מדובר בפרויקט המגורים הראשון שמושלם בעיר לאחר קרוב ל-20 שנה ללא בנייה חדשה.

הדירות ששווקו במסגרת מחיר למשתכן, נרכשו במחיר של פחות מ-10,000 שקל למ״ר בתוספת מע״מ, וכיום עומד מחיר המכירה הממוצע בעיר על כ-24,000 שקל למ״ר, המשקף תשואה של כ-105% לרוכשים בתוך שנים בודדות. העלייה החדה מציינת את כניסתה של אלעד למסלול עליית ערך נדל"ני ואת המחסור הקיצוני בהיצע דירות בעיר, שנחשבת לאחת הערים בעלות קצב גידול האוכלוסייה הגבוהים בישראל.

פרויקט "ארקדה" של קבוצת י.ד. ברזאני ממוקם ברחוב יהודה הנשיא - הרחוב המרכזי והמבוקש ביותר בעיר - ומציע נגישות תחבורתית נוחה לצירי תנועה מרכזיים, לצד קרבה למרכזי קניות, שירותי בריאות, מוסדות חינוך ותורה, וכן למרכזי תרבות ופנאי. המיקום המרכזי מבטיח לדיירים שילוב בין קהילה, שירותים עירוניים ומרחב עירוני מתפתח.

את התכנון האדריכלי הוביל משרד לארי שטרנשטיין, והוא כולל תפיסה חדשנית המשלבת רחוב הולנדי פנימי ייחודי, שדרת חנויות הפונה לרחוב הראשי, ודירות רחבות ידיים המאופיינות בסטנדרט בנייה גבוה במיוחד, תוך הקפדה על פונקציונליות, תחושת מרחב ופרטיות.

אריק גלעד, מנכ״ל הייזום והנכסים המניבים בקבוצת י.ד. ברזאני: "קרוב לשני עשורים לא נבנו באלעד דירות חדשות וקבוצת י.ד. ברזאני זוכה להיות הראשונה ששברה את הקיפאון הזה ולהשלים פרויקט משמעותי בעיר. ההתקדמות הזו מתאפשרת בזכות שיתוף פעולה הדוק עם ראש העיר יהודה בוטבול והנהלת העירייה, אשר עושים מאמצים גדולים לקידום פרויקטי בניה בעיר ומקפידים על ניהול קפדני של פיתוח וצמיחתה של העיר. פרויקט ארקדה מוכיח שיש כאן ביקוש אמיתי וצמא לדירות חדשות, ושהשוק באלעד חוזר לפעול במלוא העוצמה. העלייה במחירי הדירות והביקושים בעיר הם עדות ברורה לכך שהעיר נמצאת בתהליך השבחה משמעותי ותמשיך להעלות ערך גם בשנים הקרובות. מבחינתנו פרויקט זה הוא הרבה מעבר לבנייה, זו נקודת מפנה כלכלית ונדל״נית שמציבה את אלעד על מפת ההשקעות האזוריות, ולראיה אנו מקדמים בעיר שני פרויקטים נוספים כבר היום ומתכוונים להמשיך ולהוביל את פיתוח העיר."