שיכון ובינוי גייסה 460 מיליון דולר לפרויקט בקולומביה

מדובר בפרויקט מסוג BOT למימון, הקמה, שיקום, תפעול ואחזקה של כביש אגרה בקולומביה באורך של כ-154 ק"מ
ענת דניאלי |

שיכון ובינוי שבשליטת שרי אריסון, הודיעה היום על סגירה פיננסית לפרויקט Cundinamarca 010 בקולומביה. במסגרת הסגירה הפיננסית התקשרה הקבוצה עם מספר גופים פיננסיים, מקומיים קולומביאניים ובינלאומיים, למימון ארוך טווח של כ-460 מיליון דולר לפרויקט.

הפרויקט הוא חלק מתכנית רב-לאומית לשדרוג מערכת הכבישים במדינה. שיכון ובינוי דיווחו כי היקף הפרויקט (כולל עלות הקמת הפרויקט, עלויות מימון והפעלה בתקופת ההקמה והוצאות נוספות) נאמד כיום בכ-640 מיליון דולר. ההקמה תבוצע על ידי החברה הבת שיכון ובינוי SBI.

מדובר בפרויקט מסוג BOT למימון, הקמה, שיקום, תפעול ואחזקה של כביש אגרה בקולומביה באורך של כ-154 ק"מ. הפרויקט ממוקם בסמוך לעיר בוגוטה, בירת קולומביה. ההתקשרות בפרויקט היא מול רשות התשתיות הממשלתית במשרד התחבורה הקולומביאני (ANI). תקופת הזיכיון הינה 25 שנים (עם אופציה להארכה עד 29 שנים). 

לפני כחודש דיווחה שיכון ובינוי -0.81% על השלמת מימון לפרויקט להקמה, הפעלה ותחזוקה של נתיבי אגרה במטרופולין יוסטון שבטקסס, ארה"ב  בהיקף של כמיליארד דולר. כמו בקולומביה גם בטקסס, ההקמה תבוצע על-ידי SBI - זרוע הקבלנות הבינלאומית של קבוצת שיכון ובינוי.

משה לחמני יו"ר שיכון ובינוי: "סגירה פיננסית בפרויקט בקולומביה, הינה שלב משמעותי נוסף במימוש האסטרטגיה הבינלאומית של הקבוצה להרחיב את פעילות התשתיות הבינלאומית של הקבוצה. השלמת הסגירות הפיננסיות בארה"ב ובקולומביה יתרמו לצבר ההזמנות של הקבוצה וכן לפיזור הצבר. נמשיך להתמודד על מגה פרויקטים בעולם, בהתאם לתפיסה האסטרטגית שלנו וגיוון הפורטפוליו".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
דירה בהנחה (שלומי יוסף)דירה בהנחה (שלומי יוסף)
מחירי הדירות

המצוקה של הקבלנים - בת"א מלאי הדירות ענק: יספיק ל-5 שנים

מלאי דירות ארצי של 83,580 דירות, מלאי של 10,690 דירות בת"א - המלאי הארצי יספיק ל-29.2 חודשים - בת"א הוא יספיק ל-4.5-5 שנים; היצע גדול - ביקוש קטן = ירידה במחירים

רן קידר |

נתוני הלמ"ס שפורסמו היום מצביעים על המשך מגמה שלילית בענף הנדל"ן, עם הצטברות של 83,580 דירות לא מכורות. מדובר במלאי שיספיק ל-29.2 חודשים. לכאורה, אין בעיה של דירות, יש מספיק היצע, אלא שהקבלנים טוענים שהמלאי הזה כולל גם דירות לא גמורות. אז מה? גם אם חצי מהדירות האלו ואפילו פחות - לא גמורות, זה אומר שיש מלאי גדול של דירות. גם אם הן יהיו מוכנות עוד שנה-שנתיים, זה הרבה, כי במקביל יש גם התחלות בנייה. כלומר, המלאי מבטא מצב נקודתי, אבל מול הרכישות והירידה במלאי יש התחלות בנייה.

לכן, השאלה אולי החשובה ביותר היא הקצב. מה היקף הרכישות של דירות חדשות, ועל פי הקצב בחודשים האחרונים המלאי הזה יספיק כאמור ל-29.2 חודשים. אלא שהקבלנים יודעים לווסת כמויות ומחירים. כאשר הם מבינים שזה יוצר ציפייה להורדת מחירים וכאשר בפועל יש ירידות מחירים, הם באופן טבעי ואולי לא טבעי - סוג של אמירות בתקשורת ורמיזות, מקפיאים את הבנייה. התחלות הבנייה בירידה, ולכן מול הגידול במלאי, צפוי שבעוד מספר רבעונים, זה יתהפך.  

בכל מקרה, על פי הלמ"ס - בשלושת החודשים האחרונים, אוגוסט-אוקטובר 2025, נמכרו כ-19,870 דירות, ירידה של 9.8% בהשוואה לשלושת החודשים הקודמים (מאי-יולי 2025), ואילו בניכוי עונתיות המגמה הפוכה - נצפתה עלייה בשיעור של 5.5%. בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד (אוגוסט-אוקטובר 2024) נצפו ירידות הן בנתון המקורי והן בניכוי עונתיות, 12.1% ו-11.6% בהתאמה. כ-40.2% מסך הדירות שנמכרו הן דירות חדשות, כ-7,990 דירות, כ-35.6% מהן בסבסוד ממשלתי. בדירות החדשות שנמכרו נרשמה עלייה של 7.4% לעומת שלושת החודשים הקודמים (מאי-יולי 2025), ובניכוי עונתיות – עלייה של 17.2%. בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד (אוגוסט-אוקטובר 2024) נרשמה ירידה דומה של 16.7% הן בנתון המקורי והן בניכוי עונתיות.

59.8% מסך הדירות שנמכרו בחודשים אוגוסט-אוקטובר 2025 הן דירות יד שנייה, כ-11,880 דירות. בהשוואה לשלושת החודשים הקודמים נרשמה ירידה של 18.6%, ובניכוי עונתיות,  ירידה מתונה של 1.1%. בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד (אוגוסט-אוקטובר 2024) גם בסדרה זו נרשמו ירידות הן בנתון המקורי והן בנתון מנוכה העונתיות – 8.7% ו-7.8%, בהתאמה.

בחודש אוקטובר 2025 נמכרו 4,650 דירות מתוכן 41.1% הן דירות חדשות, כ-1,910 דירות. מתוך הדירות החדשות כ-45.8% דירות נמכרו בסבסוד ממשלתי. 58.9% מהדירות שנמכרו הן דירות יד שנייה, כ-2,740 דירות.