מבולבלים? הנה לכם כמה עובדות על משק הגז המצרי
במהלך השנים האחרונות נכנסה מצרים למשבר האנרגיה הגדול ביותר שידעה זה עשורים רבים. התנהלות עסקית לא נבונה מול חברות האנרגיה הבינלאומיות שפעלו במדינה, שכללה קיצוץ במכסות הייצוא וקביעת מחיר נמוך מדי לגז, לצד חוסר יציבות פוליטי ששרר במדינה הובילו לקיפאון מתמשך במשק האנרגיה המצרי, לעצירת הפיתוח ולהקפאת פעילות האקספלורציה במדינה.
כך נוצר מצב שלמרות שמצרים מחזיקה בעתודות גז גדולות, במשך שנים לא פותחו מאגרים חדשים ולא נבנתה תשתית תומכת הפקה מתאימה, ומצרים הפכה מיצואנית גז, בין השאר לישראל ולירדן, למעמד של מדינה שאינה תלויה בעצמה לצורך אספקת צרכי האנרגיה שלה, ואף נאלצה לייבא בשנים האחרונות גז נוזלי.
המאגרים הקיימים מתדלדלים
עצירת הפיתוח עלתה למצרים ביוקר. בעוד שהביקוש לאנרגיה ובפרט לגז טבעי עלה באופן חד, מאגרי הגז הפעילים במצרים נמצאים בעיצומו של תהליך התדלדלות מהיר ויכולת האספקה ממאגרים אלו הולכת ויורדת מדי שנה. מאז 2009 ועד שנת 2015 הצטמצמה אספקת הגז במדינה באופן דרסטי מ-64 BCM בשנת 2009 ל-46 BCM בלבד בשנת 2015 – ירידה של קרוב ל-30%. חמור מכך, על פי הערכות בשנת 2020 יכולת האספקה של מאגרי הגז הישנים במצרים תעמוד על פחות ממחצית יכולת אספקת הגז של אותם מאגרים בשנת 2009.
נשיא מצרים א-סיסי הבין היטב את עומק המשבר בו נמצאת מצרים, ומאז שעלה לשלטון החל לפעול באופן נחוש על מנת להוציא את משק האנרגיה המצרי מהמשבר העמוק. תחת הנהגתו, ממשלת מצרים הכפילה את מחיר הגז במצרים ושיפרה את תנאי ההתקשרות עם חברות אנרגיה בינלאומיות על מנת למשוך אותן למצרים בכדי שיפתחו שדות קיימים שטרם פותחו ויחפשו מאגרי גז חדשים. המהלכים אותם הוביל השלטון המצרי החדש הוכתרו בהצלחה כאשר חברות בינלאומיות התחייבו להשקיע במשק האנרגיה המצרי עשרות מיליארדי דולרים, והובילו לתגלית מאגר 'זור' (Zhor) הענק, ה'לוויתן המצרי'.
- הבנקים מתעשרים, ולעזאזל משבר האקלים; הגדילו מימון לקידוחי נפט
 - טורקיה מתקרבת להסכם חיפושי גז בלוב: מהלך אסטרטגי שיכול לשנות את מאזן הכוחות במזרח התיכון
 - המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
 
גילוי מאגר הגז הענק הוא לא פחות מחבל הצלה עבור משק הגז המצרי, כאשר על פי הפרסומים יוכל המאגר להגיע במהלך שנת 2019 לקצב הפקה מקסימלי כולל של 27 BCM בשנה ולסייע למצרים להתמודד עם משבר האנרגיה החריף במדינה. מדובר אמנם בחדשות מצוינות עבור הכלכלה המצרית, כאשר תחילת ההפקה מהמאגר צפויה כבר בשנת 2017, בקצב שנתי מקסימלי של 10 BCM, אך האם מאגר 'זור' לבדו יכול לספק את כלל כמות הגז הדרושה למשק המצרי?
לא על ה-Zhor לבדו
כדי לענות על שאלה זו נתייחס תחילה לכלל הביקוש הקיים במצריים לגז טבעי: באופן גס ניתן לחלק את הביקוש במשק הגז המצרי לשתי קטגוריות מרכזיות- הביקוש לגז טבעי עבור המשק המצרי עצמו, וכמות הגז הטבעי הנדרשת בעבור מתקני הנזלת הגז המצריים, בעבור יצוא גז ממצרים.
על פי נתוני חברת הייעוץ הבינלאומית ווד-מקינזי הביקוש המקומי לגז טבעי במצרים בשנת 2020 צפוי להגיע לכ- 71 BCM ובשנת 2025 לכ-78 BCM. בנוסף, במצריים קיימים שני מתקני הנזלה בעלי כושר הנזלה שנתי של כ- 18 BCM, שמושבתים כמעט לחלוטין עקב המחסור בגז טבעי.
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
 - מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
 - תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
 - מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג...
 
לאחר שבחנו את צד הביקוש, נסתכל על תחזית היצע הגז המקומי במשק המצרי. על פי נתוני ווד-מקינזי, אשר לוקחים בחשבון מחד את הידלדלות המאגרים המפיקים הקיימים, ומצד שני פיתוח של מאגרים נוספים (כולל כמובן את מאגר זור) – נקבל כי היצע הגז הצפוי במצרים בשנת 2020 צפוי לעמוד על כ-62 BCM בלבד, ובשנת 2025 לטפס במתינות לכ-68 BCM.
על פי נתונים אלו, היצע הגז במצרים איננו צפוי להספיק לכלל פוטנציאל הביקוש במשק המצרי ובטח אין מדובר בהיצע שיוכל לספק באופן שוטף ואמין גז למתקני ההנזלה במצרים. אמנם גורמים ממשלתיים במצרים טוענים שעם הכניסה של מאגר 'זור' לפעילות מלאה הם יוכלו לספק את כלל צרכי השוק המקומי (לא כולל מתקני הנזלה), אך מדובר בהיקפי ביקוש אשר אינם כוללים את הצמיחה בביקוש לגז טבעי במצרים. עושה רושם שלמרות ההצהרות על 'ביטחון אנרגטי' ממשלת מצרים ממשיכה לפעול באופן נחוש על מנת להמשיך ולמשוך עוד ועוד חברות אנרגיה למדינה על מנת שאלו ימשיכו לחפש ולפתח מאגרי גז חדשים, שיעזרו לה להתמודד עם המחסור בגז טבעי במדינה.
פוטנציאל לשיתוף פעולה מצרי-ישראלי
מצרים אמנם נמצאת בדרך הנכונה לשיקום משק האנרגיה במדינה, אך בכל תחזית, היא עתידה להתמודד בשנים הקרובות עם מחסור בגז טבעי לצרכים פנימיים או כחומר גלם לייצוא גז נוזלי דרך מתקני ההנזלה הקיימים. עם זאת, לצד האתגרים קיים גם חלון הזדמנויות לשיתוף פעולה אנרגטי ישראלי-מצרי שעשוי להוות את גולת הכותרת בפיתוח משקי האנרגיה באזור, כאשר לישראל יש את היכולת לספק ובמהירות באופן יחסי חלק מהביקוש שקיים במצרים, וזאת מבלי לפגוע בהיצע הגז למשק המקומי הישראלי.
במבט לעשור הקרוב, יש לזכור כי גילויי הגז האדירים בישראל, מצרים וקפריסין מעלים את רף ההתעניינות בפיתוח נכסי האנרגיה של מזרח הים התיכון, ועל כן הפוטנציאל הרב שקיים עשוי וצריך להוביל לשיתוף פעולה אנרגטי אזורי שיביא תועלות רבות לכל המדינות ועשוי להוות גורם מאחד ומקרב לאזור כולו.
- 3.מ 20/12/2016 09:27הגב לתגובה זועל העובדות ולהתעלם מרעשי רקע פוליטים ומשאיפות קומוניסטיות שלא לוקחות בחשבון שום השלכה עתידית לתאוריות שלהם. הגיע הזמן שגם בישראל אנשים יתבגרו ויסתכלו על העובדות כפי שמוצגות במאמר הנ"ל למשל .
 - 2.בלון גז 19/12/2016 15:49הגב לתגובה זוכנראה ששטייניץ לא מספיק בכדי לרסן את מתנגדי מתווה הגז ושלי יחימוביץ' המובילה בראש , שתוצאות הנרגנות שלהם עלולות לגרום לנזקים בלתי הפיכים למשק האנרגיה של ישראל כמו שקרה במצרים . אולי דרוש גם לנו מין מורסי כזה בשלטון בשביל לסלק את אבני הנגף המסוכנים הללו מאשיות הקיום שלנו !
 - 1.דודו 19/12/2016 14:30הגב לתגובה זוהמסקנה המתבקשת - השוק המצרי בהחלט נמנה על שווקי היעד של תמר וליויתן
 - חוסייני 19/12/2016 17:53הגב לתגובה זוהפוך גוטה הפוך
 - גיחוך שמאלני הולם, גם מתאים לחוסייני (ל"ת)תשובה לאהבל 19/12/2016 19:15
 
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
 - בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
 - המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
 
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
