בית המשפט
צילום: Pixbay

בגלל חוב של 42 אלף שקל, האלמנה התבקשה למכור את הדירה. מה קבע השופט?

האשה, שלה 7 ילדים, התבקשה למכור את דירתה בשל כמה עשרות אלפי שקלים. השופט קבע כי "יש להניח שהחייבת נאלצת לשכור דירה גדולה יותר - לאור מצבה המשפחתי המורכב מאחר והיא אלמנה ואם לילדים" ודחה את הבקשה
איציק יצחקי | (3)

הבנקים נדרשים לעתים לתת את הדעת על סוגיות כואבות במיוחד: מה קורה כאשר אדם לא מצליח לעמוד בהחזר המשכנתא שלו במשך יותר משלושה חודשים - באיזה הליך ינקוט הבנק? האם הוא יבקש למכור את הדירה? האם הוא ימתין מעט או שיציע לקחת הלוואה לסגירת החוב?

 

מקרה שהגיע לפתחו של בית המשפט היה חריג: חברת מימון ביקשה למכור את דירתה של חייב, בגלל חוב של 42 אלף שקל. השופט שי גור דן בבקשת חברה לכינוס נכסים על דירת החייבת. הוא קבע כי "מדובר בחוב לא גבוה העומד כיום על כ-79 אלף שקל. היקף החוב אינו עומד בפרופורציה הולמת לחומרת ההליך  שהינו מכירת דירת מגורים".

מדובר בהלוואה שניטלה על ידי החייבת מחברת מימון בסכום מקורי של 60 אלף שקל. מההלוואה נותרה יתרה של כ-42 אלף שקל. כלומר, החייבת כן שילמה את הלוואה ובשלב כלשהו לא יכלה לפרוע אותה. בשנת 2019 נפתח תיק ההוצאה לפועל על ידי חברה אחרת שרכשה את החוב מהמלווה המקורית.

כב' הרשם שי גור, קבע בהחלטתו, כי הגיע למסקנה שכבר עתה ברור שאין הצדקה למינוי כונס ושאין תוחלת במינוי. לדבריו, הזכויות אינן רשומות על שם החייבת. "בטרם הליכי כינוס יש לרשום את הזכויות על שם החייבת, פעולה שהיא חיצונית למינוי ולתיק ההוצאה לפועל. לאחר רישום הזכויות יש לפעול בהליך של פירוק שיתוף שכן לחייבת שותפים לזכויות. גם הליך זה הינו חיצוני לכינוס ולתיק ההוצאה לפועל, ומתבצע בבית המשפט המוסמך", פסק. 

באשר לדיור חלוף קבע הרשם, כי הוא דוחה את טענת החברה, ולפיה החייבת לא זכאית לדיור חלוף. החייבת מציינת בשאלון, כי היא משכירה את הדירה ובמקביל שוכרת. "יש להניח שהחייבת נאלצת לשכור דירה גדולה יותר - לאור מצבה המשפחתי המורכב מאחר והיא אלמנה ואם לשבעה ילדים", כתב השופט. "השכרת הנכס מממנת את שכירת הנכס החלופי ומדובר למעשה בדירת מגורים יחידה, כך שמכירת הדירה תחייב תשלום לדיור חלוף ולאור נסיבותיה המורכבות של החייבת נראה כי הדיור החלוף יהיה לשנים ארוכות, אולי אף עד אריכות ימים".

משרדי עורכי הדין שזוכים להרבה חשיפה ומי המאכזבים
אתר ביזפורטל וחברת הדאטה והמחקר Makam, משיקים מדד שמדרג את החשיפה של משרדי עורכי הדין בתקשורת המקומית - הנה עורכי הדין המדוברים ביותר; וגם מי המשרדים הגדולים ביותר?

באשר לחוב עצמו, הוסיף הרשם כי "מדובר בחוב לא גבוה העומד כיום על כ-79 אלף שקל ונפתח במקור על 42 אלף שקל. היקף החוב אינו עומד בפרופורציה הולמת לחומרת ההליך  שהינו מכירת דירת מגורים. עוד יצוין, כי אינני מקבל את טענת הזוכה ולפיה זכויותיה 'נירמסות'. מעיון עולה, כי לחייבת אין בכלל יריבות ישירה מול הזוכה. הזוכה רכשה את החוב, בעסקה כלכלית, מבעלת החוב המקורית, על הסיכונים והסיכויים לגבייתו והדבר וודאי קיבל ביטוי בתמחור העסקה".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    יוסי כהן 23/02/2024 08:51
    הגב לתגובה זו
    אדם לוקח חוב ולא מחזיר אותו. במקום שבית המשפט/הרשם יגן על זכויות הקניין (שמעוגנים בחוק יסוד) ובמקום לקיים את חוזה ההלוואה ואת השעבוד שניתן, הרשם לארג' על חשבונם של אחרים. מדהים. זה כמו שיהיה גנב חסר כל שיפרוץ אלייך לבית והמשטרה תטען שלאור נסיבות חייו ומצוקתו הכלכלית שישאר לגור שם...
  • 2.
    דש 21/02/2024 13:57
    הגב לתגובה זו
    מתי יוציאו את חב' של השוק האפור מחוץ לחוק ? גם עושקים את הלווים גם "מכבסים" כסף שחור מעלימי מס ומאיימים על חייבים
  • 1.
    מה שמה 21/02/2024 13:45
    הגב לתגובה זו
    לב אבן , איפנ מידת החמלה?! מדובר באלמנה עם שבעה ילדים! ואיך צמח חוב של 42000 ש"ח ל- 79000 ש"ח ?!!
ארקיע
צילום: ארקיע

פיצוי של יותר מ-40 אלף ש' למשפחה שטיסתה בוטלה

משפחה שומרת מצוות שהייתה אמורה לשוב מפריז לישראל ביום שישי בבוקר בטיסת ארקיע, נאלצה להישאר בצרפת עד יום ראשון, לאחר שהטיסה נדחתה ביותר מ-20 שעות. חברת התעופה טענה כי התקלה נגרמה כתוצאה מצירוף נסיבות חריג ובלתי צפוי - גלגל שנקרע במטוס אחר באיסלנד, אך בית המשפט דחה את טענותיה וקבע כי מדובר במחדל צפוי מראש, ותוצאה של התנהלות רשלנית ושאננה

עוזי גרסטמן |

ביום שישי לפנות בוקר, ב-26 באוגוסט 2022, ארזה משפחת זמיר את מזוודותיה ונערכה לשוב מפריז לישראל. ההורים וארבעת ילדיהם, כולם שומרי מצוות, הזמינו טיסת ארקיע שנקבעה לשעה 00:25. אלא שכשהגיעו לשדה התעופה, הם גילו שהמטוס כלל לא מוכן להמראה. בשעות הלילה נאמר להם כי צפוי עיכוב, אך רק לקראת 3:00 לפנות בוקר התברר שהטיסה בוטלה לגמרי. מה שהחל באיחור קל, נהפך עד מהרה לסוף שבוע מתסכל בן 60 שעות של חוסר ודאות, עוגמת נפש והוצאות כבדות. בני המשפחה, שלא היו מוכנים לחלל שבת, מצאו עצמם לכודים בפריז ללא נציג של החברה וללא כל מענה. הטיסה החלופית שהוצעה להם - למחרת ב-21:30 בלילה - יצאה בעיצומה של השבת, ולכן הם נאלצו להישאר בצרפת עד ליום ראשון. רק אז הם שבו לישראל, באיחור של כמעט שלושה ימים מהמועד המתוכנן.

ארקיע טענה כי העיכוב בטיסה נבע מצירוף נסיבות חריג ובלתי צפוי - תקלה בגלגל מטוס אחר שלה, שהתגלתה יומיים קודם לכן בטיסה לאיסלנד. לטענת החברה, לאחר שהוחלף הגלגל התקול, הוא הוטס חזרה לישראל, אך עקב מחסור בכוח אדם בשדה התעופה בן גוריון, לא ניתן היה לפרוק אותו מבטן המטוס בזמן. כך נוצר עיכוב בלוח הטיסות, שגרר ביטול של הטיסה מצרפת.

אלא שהשופט אביים ברקאי מבית משפט השלום בתל אביב לא קיבל את ההסבר. בפסק הדין שלו נכתב כי, "העיכוב יוצא הדופן בהמראה שעלה על עשרים שעות הוא זה שהפך את טיסת התובעים ל'טיסה שבוטלה'". השופט ציין כי התקלה לא נבעה מאירוע בלתי צפוי, אלא מהתנהלות צפויה וידועה מראש. "הנתבעת יודעת שאירוע סיום חיי הגלגל הוא אירוע צפוי וקיומו וודאי", כתב השופט בהכרעתו, "ואולם הנתבעת אינה עושה דבר כדי למנוע את התקלות שינבעו ממנו, אלא פועלת רק כאשר אותו גלגל אכן הגיע לסוף חייו".

החברה מחליפה גלגלים רק כשמתגלים סימני שחיקה

נציג התחזוקה של ארקיע, מר חיים פרץ, העיד כי הגלגל שבו התגלתה התקלה עבר כבר 275 נחיתות, כשאורך חייו הממוצע של גלגל מטוס הוא 300 נחיתות. הוא הודה כי החברה אינה מחליפה גלגלים מראש, אלא רק כשמתגלים סימני שחיקה. השופט ברקאי ציטט מתוך עדותו: "העד: גלגל מוחלף בהתאם, עם הבדיקה הוויזואלית שלו... אין פג תוקף לצמיגים... יכול להיות 350, יכול להיות 400, יכול להיות 250". בהמשך אף העיר השופט כי, "אם 'יכול להיות' שחיי הגלגל יהיו רק 250 נחיתות - הרי בוודאי שהיה על הנתבעת להיערך לאירוע הצפוי לאחר שזה כבר עבר 275 נחיתות".

בית המשפט קבע כי ארקיע לא הוכיחה את טענתה בדבר "נסיבות מיוחדות" שאינן בשליטתה - תנאי הכרחי להשתחררות מחובת הפיצוי לפי סעיף 6(ה) לחוק שירותי תעופה. לא זו בלבד שהתקלה היתה צפויה, אלא שגם הטענה בדבר מחסור בכוח אדם בנתב"ג הועלתה "בעלמא וללא כל הוכחה", כדבריו. השופט הדגיש כי החברה לא הציגה מסמכים, תכתובות או עדויות שיתמכו בטענותיה לגבי עיכוב בפריקת הגלגל או העומס בשדה התעופה.

ארקיע
צילום: ארקיע

פיצוי של יותר מ-40 אלף ש' למשפחה שטיסתה בוטלה

משפחה שומרת מצוות שהייתה אמורה לשוב מפריז לישראל ביום שישי בבוקר בטיסת ארקיע, נאלצה להישאר בצרפת עד יום ראשון, לאחר שהטיסה נדחתה ביותר מ-20 שעות. חברת התעופה טענה כי התקלה נגרמה כתוצאה מצירוף נסיבות חריג ובלתי צפוי - גלגל שנקרע במטוס אחר באיסלנד, אך בית המשפט דחה את טענותיה וקבע כי מדובר במחדל צפוי מראש, ותוצאה של התנהלות רשלנית ושאננה

עוזי גרסטמן |

ביום שישי לפנות בוקר, ב-26 באוגוסט 2022, ארזה משפחת זמיר את מזוודותיה ונערכה לשוב מפריז לישראל. ההורים וארבעת ילדיהם, כולם שומרי מצוות, הזמינו טיסת ארקיע שנקבעה לשעה 00:25. אלא שכשהגיעו לשדה התעופה, הם גילו שהמטוס כלל לא מוכן להמראה. בשעות הלילה נאמר להם כי צפוי עיכוב, אך רק לקראת 3:00 לפנות בוקר התברר שהטיסה בוטלה לגמרי. מה שהחל באיחור קל, נהפך עד מהרה לסוף שבוע מתסכל בן 60 שעות של חוסר ודאות, עוגמת נפש והוצאות כבדות. בני המשפחה, שלא היו מוכנים לחלל שבת, מצאו עצמם לכודים בפריז ללא נציג של החברה וללא כל מענה. הטיסה החלופית שהוצעה להם - למחרת ב-21:30 בלילה - יצאה בעיצומה של השבת, ולכן הם נאלצו להישאר בצרפת עד ליום ראשון. רק אז הם שבו לישראל, באיחור של כמעט שלושה ימים מהמועד המתוכנן.

ארקיע טענה כי העיכוב בטיסה נבע מצירוף נסיבות חריג ובלתי צפוי - תקלה בגלגל מטוס אחר שלה, שהתגלתה יומיים קודם לכן בטיסה לאיסלנד. לטענת החברה, לאחר שהוחלף הגלגל התקול, הוא הוטס חזרה לישראל, אך עקב מחסור בכוח אדם בשדה התעופה בן גוריון, לא ניתן היה לפרוק אותו מבטן המטוס בזמן. כך נוצר עיכוב בלוח הטיסות, שגרר ביטול של הטיסה מצרפת.

אלא שהשופט אביים ברקאי מבית משפט השלום בתל אביב לא קיבל את ההסבר. בפסק הדין שלו נכתב כי, "העיכוב יוצא הדופן בהמראה שעלה על עשרים שעות הוא זה שהפך את טיסת התובעים ל'טיסה שבוטלה'". השופט ציין כי התקלה לא נבעה מאירוע בלתי צפוי, אלא מהתנהלות צפויה וידועה מראש. "הנתבעת יודעת שאירוע סיום חיי הגלגל הוא אירוע צפוי וקיומו וודאי", כתב השופט בהכרעתו, "ואולם הנתבעת אינה עושה דבר כדי למנוע את התקלות שינבעו ממנו, אלא פועלת רק כאשר אותו גלגל אכן הגיע לסוף חייו".

החברה מחליפה גלגלים רק כשמתגלים סימני שחיקה

נציג התחזוקה של ארקיע, מר חיים פרץ, העיד כי הגלגל שבו התגלתה התקלה עבר כבר 275 נחיתות, כשאורך חייו הממוצע של גלגל מטוס הוא 300 נחיתות. הוא הודה כי החברה אינה מחליפה גלגלים מראש, אלא רק כשמתגלים סימני שחיקה. השופט ברקאי ציטט מתוך עדותו: "העד: גלגל מוחלף בהתאם, עם הבדיקה הוויזואלית שלו... אין פג תוקף לצמיגים... יכול להיות 350, יכול להיות 400, יכול להיות 250". בהמשך אף העיר השופט כי, "אם 'יכול להיות' שחיי הגלגל יהיו רק 250 נחיתות - הרי בוודאי שהיה על הנתבעת להיערך לאירוע הצפוי לאחר שזה כבר עבר 275 נחיתות".

בית המשפט קבע כי ארקיע לא הוכיחה את טענתה בדבר "נסיבות מיוחדות" שאינן בשליטתה - תנאי הכרחי להשתחררות מחובת הפיצוי לפי סעיף 6(ה) לחוק שירותי תעופה. לא זו בלבד שהתקלה היתה צפויה, אלא שגם הטענה בדבר מחסור בכוח אדם בנתב"ג הועלתה "בעלמא וללא כל הוכחה", כדבריו. השופט הדגיש כי החברה לא הציגה מסמכים, תכתובות או עדויות שיתמכו בטענותיה לגבי עיכוב בפריקת הגלגל או העומס בשדה התעופה.