קניון TLV
צילום: יחצ

הקורונה היא אירוע מסכל? קניון TLV נגד חברת התכשיטים

בית משפט השלום בתל אביב הכיר במגפת הקורונה כאירוע מסכל שמנע את קיום חוזה השכירות בין קניון TLV לבין חברת התכשיטים YVEL. למרות פסיקה עקבית בעבר שדחתה טענות לסיכול, נקבע כי עצם היקפה העולמי של המגפה, הסגרים הממושכים והשינויים הקיצוניים באורחות החיים - מצדיקים לראות בה כאירוע חריג שלא ניתן היה לחזותו מראש.  בסופו של דבר חויבה YVEL בסכום מצומצם יחסית, בעוד שמרבית דרישות הקניון נדחו
עוזי גרסטמן |

בשעת בוקר שגרתית של מרץ 2020, רגע לפני שחיינו התהפכו, ישבה הנהלת YVEL והבינה שהמציאות משתנה באחת. בתוך ימים ספורים נסגרו הקניונים, העובדים נשלחו לביתם, והחנות החדשה בקניון TLV בתל אביב, שהוקמה בהשקעה גדולה ובהבטחות למיתוג יוקרתי, ננעלה. המייל שנשלח ב-15 במרץ 2020 להנהלת הקניון היה חד: החברה נאלצת לעצור את פעילותה ולבטל תשלומים עד להודעה חדשה. שלוש שנים מאוחר יותר מצאה עצמה החברה עומדת מול בעלת הקניון בבית המשפט, בתביעה הדדית שהגיעה להכרעה יוצאת דופן.

הסכסוך נולד הרבה קודם לכן. כבר ב-2017 חתמו הצדדים על הסכם שכירות לחמש שנים, שבמסגרתו שכרה YVEL חנות בקומה השנייה של הקניון. ההסכם התבסס על מצגים של קניון אופנה יוקרתי, אך לטענת החברה, בתוך זמן קצר השתנה תמהיל העסקים ונוספו דוכני מזון מהיר וחנויות זולות. על רקע הטענות האלה, העניקה הנהלת הקניון הנחות זמניות בדמי השכירות, אך היחסים בין הצדדים נותרו מתוחים. ההנחות הסתיימו בפברואר 2020, ממש ערב פרוץ הקורונה, והחברה נדרשה לשוב לדמי השכירות המלאים.

עם התפרצות המגפה, נסגר הקניון בצו ממשלתי. "מגפת הקורונה היתה אירוע בקנה מידה עולמי, ששינה לתקופה ממשוכת ובצורה קיצונית את אורחות החיים בישראל ובעולם כולו", כתב השופט יאיר דלוגין מבית משפט השלום בתל אביב בפסק דינו שפורסם. לדבריו, לא ניתן להשוות את המצב לשום אירוע אחר בעשורים האחרונים, אלא רק לשפעת הספרדית של 1918. לכן הוא קבע כי מדובר בנסיבות העונות על סעיף 18 לחוק החוזים (תרופות בשל הפרת חוזה), הקובע כי כשאירוע חריג מונע קיום חוזה, לא ניתן לאכוף אותו או לחייב בפיצויים.


YVEL דחתה את המתווה של הקניון לחזרה לשגרה


בעלי הקניון לא הסכימו לוותר. במאי 2020 הם פרסמו "מתווה חזרה לשגרה", שכלל הנחות מסוימות בשכר הדירה, אבל YVEL דחתה אותו ודרשה לשלם רק לפי אחוז מהפדיון בפועל. הצדדים לא הצליחו להגיע להסכמות. אף שהחנות נותרה סגורה החל מדצמבר 2020, התובעת לא ביטלה את ההסכם עד נובמבר 2021, ובינתיים מימשה ערבויות, דרשה סכומי עתק והגישה תביעה על סך 2.5 מיליון שקל.

מנגד, טענה YVEL כי היא זו שניזוקה: לא רק שהקניון לא עמד בהבטחותיו, אלא שגם מנעו ממנה לפנות את הציוד שנותר בחנות, בשווי מאות אלפי שקלים, והותירו את השלט עם שמה על החזית ואת שמה באתר הקניון עוד זמן רב לאחר סגירתה. החברה הגישה תביעה נגדית על סכום של 802 אלף שקל.

משרדי עורכי הדין שזוכים להרבה חשיפה ומי המאכזבים
אתר ביזפורטל וחברת הדאטה והמחקר Makam, משיקים מדד שמדרג את החשיפה של משרדי עורכי הדין בתקשורת המקומית - הנה עורכי הדין המדוברים ביותר; וגם מי המשרדים הגדולים ביותר?

בלב המחלוקת עמדה השאלה האם מגפת הקורונה מהווה "אירוע מסכל". פסיקת בתי המשפט בישראל לאורך השנים נטתה לדחות טענות מסוג זה, גם במקרים של מלחמות או אירועים ביטחוניים. אך כאן בחר השופט דלוגין בקו שונה. "די בכך שהמגפה גרמה לכך שקיום החוזה היה בלתי אפשרי בתקופות הסגר ושונה באופן יסודי בתקופות שביניהם," הוא כתב בפסק הדין שפורסם. "אם נאמר כי כל אסון שאפשר להעלות על הדמיון לא ייחשב כאירוע מסכל, ייהפך סעיף זה לאות מתה בספר החוקים".

משמעות ההכרה היתה ברורה: לא ניתן לחייב את החברה בקנסות ופיצויים מוסכמים שנקבעו בהסכם, אלא רק בהתחשבנות הדדית על תשלומי שכירות, ניהול וחשמל. השופט ביצע חלוקה מדוקדקת: בתקופות הסגר - חיוב רק בדמי ניהול וחשמל, ללא שכירות; בתקופות בהן הקניון נפתח חלקית - חיוב ב־70% משכר הדירה, בנוסף לדמי הניהול והחשמל המלאים. על בסיס חישוב זה הגיע לחוב כולל של כ-181 אלף שקל.

קיראו עוד ב"משפט"

מכיוון  ש-YVEL כבר שילמה 27 אלף שקל נוספים וכן הופחתו 101 אלף שקל באמצעות חילוט הערבות, נקבע כי היתרה לתשלום ניצבת על סכום מצומצם יחסית. בכך צומקה התביעה ממיליונים בודדים לעשרות אלפים בלבד. "פסיקת סכום כה זעום מתוך סכום התביעה יכולה כשלעצמה להצדיק כי כל צד יישא בהוצאותיו", ציין השופט, והורה שכל צד ישלם את הוצאות המשפט שלו בעצמו.


הדרישה לפיצוי עבור הציוד שנותר - נדחתה


בית המשפט גם דחה את עיקר טענות החברה שכנגד. הדרישה לפיצוי של מאות אלפי שקלים בגין הציוד שנותר בחנות נדחתה, לאחר שנקבע כי לא הוכח שוויו במועד הרלוונטי. גם הטענה לשימוש אסור במותג, בשל השלט שנותר על החנות ושמה באתר האינטרנט, לא התקבלה. השופט קבע כי אמנם מדובר ב"תיאור כוזב", אך לא כזה שמקים עילה לפיצוי סטטוטורי או לעוולת לשון הרע. עם זאת, ציין כי ניתן היה להעלות טענות אחרות אילו הובאו ראיות לנזק בפועל.

אחד הרגעים המכריעים בפסק הדין נגע למועד שבו בוטל ההסכם בפועל. בעוד שהקניון טען שהביטול נעשה רק בנובמבר 2021, השופט קבע כי יש לראות את פברואר 2021 כמועד הביטול, אז הודיעה החברה על רצונה לפנות את הציוד ואף ניסתה לעשות כן. "יש לראות במועד 18.2.21 כמועד הביטול," כתב, תוך שהוא מדגיש כי גם החזקת הציוד בחנות עד אז לא אפשרה לראות את ההסכם כבטל מוקדם יותר. למרות הקביעה בדבר ביטול ההסכם, השופט לא קיבל את טענת YVEL לפטור מלא מתשלומים בשל ירידה באחוזי האכלוס בקניון. לדבריו, התנאי של 70% אכלוס התייחס רק לתחילת פעילות הקניון ולא לשלבים מאוחרים יותר. "טענה זו לא יכולה לסייע לנתבעת", הוא הדגיש בהכרעתו. "אין לקבוע כי הייתה פטורה מתשלום כלשהו בתקופת הקורונה מלבד ארנונה".

בפסק הדין ניתן למצוא ביקורת על התנהלות שני הצדדים. השופט הדגיש כי שניהם נמנעו מלבטל את ההסכם בזמן אמת, אולי בתקווה שהמצב ישתפר או שיוכלו להגיע להסדר. אלא שהשהייה הארוכה יצרה מצב שבו התביעה נראתה מנופחת וחסרת תום לב. "הגשת תביעה לסעדים כה פנטסטיים כאשר במשך תקופה ארוכה לא מצאה התובעת לנכון לבטל את ההסכם, היא התנהלות בחוסר תום לב", כתב השופט דלוגין בהכרעת הדין.


למה פסק הדין הזה נחשב חריג בנוף הפסיקה הישראלית?

לאורך עשרות שנים נטו בתי המשפט בישראל לפרש בצמצום את סעיף 18 לחוק החוזים, שדן ב"סיכול" חוזים. גם אירועים דרמטיים כמו מלחמות ומבצעים צבאיים לא תמיד הוכרו כאירוע מסכל שמונע קיום חוזה. כאן, לראשונה בהיקף כה ברור, הכיר בית משפט בכך שמגפה עולמית - הקורונה - מהווה אירוע שלא ניתן היה לחזות או למנוע, ולכן היא מסכלת חוזי שכירות מסחריים.


האם ההכרה בקורונה כאירוע מסכל פוטרת לגמרי את השוכר מתשלומים?

לא. השופט קבע כי בתקופות הסגר המלא אכן אין לחייב בדמי שכירות, אך עדיין יש לשלם דמי ניהול וחשמל. בתקופות שבהן הקניון היה פתוח חלקית, הוטל חיוב חלקי, של 70% מדמי השכירות היסודיים. כלומר, ההכרה בסיכול לא הביאה למחיקה מוחלטת של החוב אלא לחלוקה צודקת של הנטל בין הצדדים.


למה בית המשפט לא קיבל את טענת YVEL לגבי הציוד שהושאר בחנות?

החברה טענה שהציוד שווה כמעט חצי מיליון שקל, אך לא הציגה ראיות עדכניות לשוויו בזמן אמת, אלא רק עלות היסטורית מלפני ארבע שנים. בנוסף, חלק מהציוד היה מחובר לקירות ונחשב "חיבור קבע", שלא בהכרח מותר היה לפרקו. השופט קבע כי הראיות אינן מספיקות, ולכן דחה את דרישת הפיצוי.


האם השארת השלט ושם החנות באתר הקניון נחשבו פגיעה בשם הטוב של YVEL?

בית המשפט קבע שהדבר אכן היווה "תיאור כוזב", שכן נוצר מצג כאילו החנות עדיין פעילה. עם זאת, לא מדובר בלשון הרע או בגניבת עין, ולכן אין מקום לפיצוי סטטוטורי או לעילה לפי חוק איסור לשון הרע. כלומר היתה אי־נוחות ואפילו רשלנות מסוימת מצד הקניון, אך לא נגרם נזק משפטי שמזכה בפיצוי.


מה הסיבה לכך שבית המשפט קבע שההסכם בוטל בפברואר 2021 ולא קודם לכן?

אף שהחנות נסגרה כבר בדצמבר 2020, הציוד נותר בתוכה ולא נמסרה הודעת ביטול רשמית. רק בפברואר 2021 הודיעה החברה במפורש שהיא מבקשת לפנות את הציוד ואף ניסתה לעשות זאת בפועל. זה היה הרגע שבו ניתן לראות בהתנהלותה ביטול חד־משמעי של ההסכם.


מה מלמדת ההכרעה על התנהלות הצדדים?

השופט הדגיש כי שני הצדדים בחרו שלא לבטל את ההסכם בזמן אמת - הקניון משום שידע שלא ימצא שוכר חלופי בתקופת הקורונה, והחברה משום שעדיין קיוותה להסדר. רק כאשר "המים הגיעו עד נפש", כלשון פסק הדין, היא החליטה לסיים את ההתקשרות. העיכוב הזה תרם לכך שהתביעה של הקניון נראתה מנופחת וחסרת תום לב.


במקרה אחר, בית המשפט המחוזי בתל אביב הכריע ביולי 2024 בערעור שהגישו רוכשי דירות על פסק דין שהעניק להם פיצוי חלקי בלבד על איחור במסירה שלהן. המערערים הם ארבעה זוגות שרכשו ב-2018 דירות בשכונת נופים שבמודיעין. עבור שניים מהזוגות מסירת הדירות היתה אמורה להתרחש בפברואר 2020, כלומר לפני שפרצה מגפת הקורונה בישראל. עם זאת, כל ארבעת הזוגות קיבלו את דירותיהם באיחור ניכר רק באפריל 2021. באוגוסט 2023 נדחתה ברובה התביעה של בעלי הדירות נגד יזמית הבנייה, בדרישה לפיצוי בעקבות האיחור שחל במסירתן. בפסק הדין של בית משפט השלום בתל אביב נקבע כי למגפת הקורונה היו השפעות משמעותיות ביותר על היכולת של היזמית לעמוד בכל התחייבויותיה, ולפיכך מוצדק לפסוק רק לטובת שניים מהזוגות פיצוי מוקטן של כ-20 אלף שקל. על פי פסק דין, שני הזוגות האחרים נותרו ללא פיצוי כלשהו. בעלי הדירות לא השלימו עם התוצאה של התביעה והגישו, באמצעות עו"ד איתן פלדמן, את הערעור על פסק הדין למחוזי. לטענתם, בית המשפט טעה בכך שהכיר באופן שרירותי במגפת הקורונה כגורם מסכל, שגרם לאיחור במסירת הדירות. המערערים התעקשו כי לא הוצגו מטעם היזמית ראיות כלשהן שמוכיחות קשר מבוסס בין המגפה העולמית לבין העיכוב שחל בהקמת הבניין, ולפיכך לא כל הצדקה להפחית מכספי הפיצוי שמגיעים להם. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גוגל
צילום: טוויטר

עקב ייצוגית בישראל: השינוי בג'ימייל שישפיע עליכם

לאחר מחלוקת משפטית על הצגת הודעות פרסומת בשירות ג'ימייל, הגיעו הצדדים להסכמה על שינוי חזותי בממשק של שירות הדואר האלקטרוני בישראל, שיבהיר את ההבדל בין פרסומות לבין הודעות מייל רגילות. בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר את ההסתלקות, שתכלול גמול למבקש בסכום של 87.5 אלף שקל ושכר טרחת עורכי דין בסכום של 262.5 אלף שקל, אך ללא פיצוי ישיר לחברי הקבוצה - שיוכלו להגיש תביעות בנפרד

עוזי גרסטמן |

גל בריר, משתמש בשירות הדואר האלקטרוני של גוגל, ג'ימייל, מצא את עצמו מוטרד מהודעות שנראו לו כמו דואר אלקטרוני רגיל, אך בפועל היו פרסומות. לטענתו, גוגל שיגרה לו ולמשתמשים נוספים הודעות פרסומת ללא הסכמתם, ובניגוד להוראות סעיף 30א לחוק התקשורת. ההודעות, כך סיפר בבקשת האישור שהגיש, הופיעו בין יתר ההודעות בתיבת הדואר, לעתים בתיקיית ה"רשתות החברתיות", ולעתים גם בתיקיית הדואר הנכנס, מבלי שניתן היה להסיר את השם מרשימת התפוצה בדרך פשוטה. אפילו הכיתוב שציין שמדובר בפרסומת - קיצור באנגלית Ad - לא היה, לשיטתו, ברור לכל נמען, ואינו עומד בדרישות החוק. עוד טען בריר כי ההודעות ניתנות לשמירה ולאחזור, משתנות בהתאם להתעניינות המשתמשים ומעוררות חשד לניסיון מכוון להטעות, בכך שהן "נטמעות בין כלל ההודעות" ונראות כאילו הן חלק מתכתובת רגילה. לדבריו, מדובר בהפרה ברורה של החוק, וגם בעשיית עושר ולא במשפט מצד החברה.

גוגל מצדה, דחתה את הטענות על הסף. בתשובתה לבית המשפט, היא הדגישה כי, "לא נגרם כל נזק למבקש או לחברי הקבוצה", וכי "חוק התקשורת לא הופר". החברה טענה כי יחסיה עם המשתמשים מבוססים על "יחסי תמורה ידועים, ברורים ומוסכמים", שבמסגרתם מקבלים המשתמשים את שירות הדואר האלקטרוני ללא תשלום, ובתמורה מוצגות להם פרסומות, מותאמות אישית או כלליות. לדבריה, ההסכמה לכך ניתנת בשלבים שונים, כבר בהרשמה לשירות, בתנאי השימוש, במדיניות הפרטיות ובדפי העזרה.

גוגל גם הבחינה בין הודעות דואר רגילות לבין מה שהיא כינתה "באנרים פרסומיים", שהם, לטענתה, חלק אינטגרלי מהשירות ומוצגים רק כשהמשתמש גולש בדואר האלקטרוני. לטענת החברה, הבאנרים שונים מהודעות רגילות: הם מסומנים במלים כמו "מודעה", "Ad" או "ממומן", אינם נשלחים בפועל אלא מופיעים בדף הדואר, לא ניתן לשמור אותם באופן אוטומטי, אינם נכללים בספירת הודעות שעדיין לא נקראו, ולצדם קיימת אפשרות לחסום או לדווח עליהם. לדבריה, מדובר ב"פרסומת דינמית" שלא נועדה להיות חלק מהתכתובת הרגילה.

בריר, בתשובתו, חזר על עמדתו שלפיה ההודעות מתחזות להיות רגילות, מוטמעות בין יתר ההודעות ואינן מובחנות מספיק. הוא חלק על טענת גוגל בנוגע להסכמה מצדו ומצד יתר חברי הקבוצה, והדגיש שהאפשרויות להסרה אינן ברורות ואינן עומדות בדרישות הדין.

למרות הפערים, הצדדים הגיעו להסכמה, שלפיה גוגל תשנה את הממשק בישראל כך שהודעות הפרסומת יובחנה בבירור מהודעות רגילות - הן בממשק למחשב והן במובייל. ההסכמה, שנחתמה לאחר משא ומתן ממושך, כללה הצגת הממשק הנוכחי לצד אילוסטרציה של הממשק החדש, שנועד "לחדד ולהעמיק את ההבדל החזותי". השינוי, שהחברה התחייבה לבצע בתוך 90 יום, היה כרוך, לטענת הצדדים, בשעות עבודה רבות של מעצבים, אנשי מוצר, פיתוח ומתכנתים.

גוגל
צילום: טוויטר

עקב ייצוגית בישראל: השינוי בג'ימייל שישפיע עליכם

לאחר מחלוקת משפטית על הצגת הודעות פרסומת בשירות ג'ימייל, הגיעו הצדדים להסכמה על שינוי חזותי בממשק של שירות הדואר האלקטרוני בישראל, שיבהיר את ההבדל בין פרסומות לבין הודעות מייל רגילות. בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר את ההסתלקות, שתכלול גמול למבקש בסכום של 87.5 אלף שקל ושכר טרחת עורכי דין בסכום של 262.5 אלף שקל, אך ללא פיצוי ישיר לחברי הקבוצה - שיוכלו להגיש תביעות בנפרד

עוזי גרסטמן |

גל בריר, משתמש בשירות הדואר האלקטרוני של גוגל, ג'ימייל, מצא את עצמו מוטרד מהודעות שנראו לו כמו דואר אלקטרוני רגיל, אך בפועל היו פרסומות. לטענתו, גוגל שיגרה לו ולמשתמשים נוספים הודעות פרסומת ללא הסכמתם, ובניגוד להוראות סעיף 30א לחוק התקשורת. ההודעות, כך סיפר בבקשת האישור שהגיש, הופיעו בין יתר ההודעות בתיבת הדואר, לעתים בתיקיית ה"רשתות החברתיות", ולעתים גם בתיקיית הדואר הנכנס, מבלי שניתן היה להסיר את השם מרשימת התפוצה בדרך פשוטה. אפילו הכיתוב שציין שמדובר בפרסומת - קיצור באנגלית Ad - לא היה, לשיטתו, ברור לכל נמען, ואינו עומד בדרישות החוק. עוד טען בריר כי ההודעות ניתנות לשמירה ולאחזור, משתנות בהתאם להתעניינות המשתמשים ומעוררות חשד לניסיון מכוון להטעות, בכך שהן "נטמעות בין כלל ההודעות" ונראות כאילו הן חלק מתכתובת רגילה. לדבריו, מדובר בהפרה ברורה של החוק, וגם בעשיית עושר ולא במשפט מצד החברה.

גוגל מצדה, דחתה את הטענות על הסף. בתשובתה לבית המשפט, היא הדגישה כי, "לא נגרם כל נזק למבקש או לחברי הקבוצה", וכי "חוק התקשורת לא הופר". החברה טענה כי יחסיה עם המשתמשים מבוססים על "יחסי תמורה ידועים, ברורים ומוסכמים", שבמסגרתם מקבלים המשתמשים את שירות הדואר האלקטרוני ללא תשלום, ובתמורה מוצגות להם פרסומות, מותאמות אישית או כלליות. לדבריה, ההסכמה לכך ניתנת בשלבים שונים, כבר בהרשמה לשירות, בתנאי השימוש, במדיניות הפרטיות ובדפי העזרה.

גוגל גם הבחינה בין הודעות דואר רגילות לבין מה שהיא כינתה "באנרים פרסומיים", שהם, לטענתה, חלק אינטגרלי מהשירות ומוצגים רק כשהמשתמש גולש בדואר האלקטרוני. לטענת החברה, הבאנרים שונים מהודעות רגילות: הם מסומנים במלים כמו "מודעה", "Ad" או "ממומן", אינם נשלחים בפועל אלא מופיעים בדף הדואר, לא ניתן לשמור אותם באופן אוטומטי, אינם נכללים בספירת הודעות שעדיין לא נקראו, ולצדם קיימת אפשרות לחסום או לדווח עליהם. לדבריה, מדובר ב"פרסומת דינמית" שלא נועדה להיות חלק מהתכתובת הרגילה.

בריר, בתשובתו, חזר על עמדתו שלפיה ההודעות מתחזות להיות רגילות, מוטמעות בין יתר ההודעות ואינן מובחנות מספיק. הוא חלק על טענת גוגל בנוגע להסכמה מצדו ומצד יתר חברי הקבוצה, והדגיש שהאפשרויות להסרה אינן ברורות ואינן עומדות בדרישות הדין.

למרות הפערים, הצדדים הגיעו להסכמה, שלפיה גוגל תשנה את הממשק בישראל כך שהודעות הפרסומת יובחנה בבירור מהודעות רגילות - הן בממשק למחשב והן במובייל. ההסכמה, שנחתמה לאחר משא ומתן ממושך, כללה הצגת הממשק הנוכחי לצד אילוסטרציה של הממשק החדש, שנועד "לחדד ולהעמיק את ההבדל החזותי". השינוי, שהחברה התחייבה לבצע בתוך 90 יום, היה כרוך, לטענת הצדדים, בשעות עבודה רבות של מעצבים, אנשי מוצר, פיתוח ומתכנתים.