האם ישראל מצטרפת למלחמת המטבעות?

אסף שאול, סמנכ"ל השקעות באלפא פלטינום קרנות נאמנות, מתייחס למלחמת המטבעות הגלובלית ועל מקומה של ישראל במערכה
אסף שאול | (2)

מלחמת המטבעות הגלובלית שמטרתה המוצהרת היא להחליש את המטבע המקומי כדי לשפר את רווחיות היצוא, ובכך להאיץ את הצמיחה, התעצמה לאחרונה. מדינות רבות משתמשות בעיקר בכלים מוניטאריים הכוללים הורדת ריבית, הזרמה מוניטארית (quantitative easing) והתערבות בשוק המט"ח.

יפן מהווה דוגמא מובהקת להצלחת גישה זו. ההצהרה על תוכניתו של הבנק המרכזי היפני להכפיל את כמות הכסף תוך שנה על ידי רכישת אג"חים, גרמה לפיחות חד בין. בנוסף, בשבועות האחרונים הורידו מספר מדינות את הריבית (גם לאור ההתמתנות באינפלציה), בהן גוש האירו, אוסטרליה, הודו, דרום קוריאה ופולין.

ישראל לא יכולה להיות מנותקת מהכפר הגלובלי, בפרט כאשר סך היצוא (סחורות ושירותים) מהווה כ-37% מהתוצר המקומי הגולמי. מתחילת השנה נמצא השקל במגמה ברורה של התחזקות, על רקע תחילת הפקת הגז הטבעי (בסוף חודש מארס), שיפור בחשבון השוטף, וגידול השקעות ריאליות במשק הישראלי (מכירת חברת ישקר הינה הדוגמה הבולטת). בנוסף, גם משקיעים מוסדיים ישראלים חוששים מייסוף השקל, ומגדרים מתחילת השנה באופן מלא את תוספת ההשקעות הפיננסיות בחו"ל.

סטנלי פישר מבין היטב את חשיבות השמירה על כדאיות היצוא עבור המשק הישראלי. התערבות מחודשת בשוק המט"ח בראשית אפריל לא הצליחה למנוע את הייסוף בשקל, לכן לפני שבוע הוחלט להשתמש בנשק הכבד: שילוב של הורדת ריבית לא שגרתית עם הצהרה על תוכנית רכישת מט"ח של 2.1 מיליארד דולר עד סוף השנה. חשוב להדגיש שמדובר בלא מעט "רעש וצלצולים" שאופייני לסטנלי פישר, ככל הנראה במטרה "לזעזע" את שוק המט"ח. ניתוח אמיתי של הצעדים מראה שלא מדובר בשינוי אמיתי של כללי המשחק.

ממילא הורדת הריבית הייתה צפויה כנראה בסוף החודש על רקע אינפלציה נמוכה, סימנים להאטה גלובלית והורדות ריבית בעולם. למעשה, ההורדה בסך הכל הוקדמה בשבועיים. כעת, מרבית החזאים לא צופים הורדת ריבית בימים הקרובים.

שנית, הצהרת פישר לגבי רכישת 2.1 מיליארד דולר עד סוף השנה (אשר אמורה לנטרל את השפעת הגז במאזן התשלומים) לא מהווה את שינוי כללי המשחק. החל מ-8.4 ועד אמצע מאי, בנק ישראל רכש יותר מ-700 מיליון דולרים ללא הואיל. 2.1 מיליארד דולר מהווה היקף רכישות של כ-1.1% במונחי תוצר. לצורך השוואה, בתוכנית הרכישות של 2009, בנק ישראל רכש כ-25 מיליארד דולר - כ-10% במונחי תוצר, כאשר גם בשנה זו השקל המשיך להתחזק. נכון הדבר שבנק ישראל שומר על האפשרות לרכוש מט"ח בעת הצורך, מעבר לתוכנית המוצהרת.

בינתיים, השקל שומר על יציבות לאחר פיחות של כ-2% מאמצע מאי, זאת בזכות אמינותו הרבה של פישר. אך חשוב לזכור שבסך הכל מדובר באריזה יפה של כלים מוניטאריים מקובלים. בנוסף, חשוב להדגיש שמכלול גורמי המאקרו עדיין תומכים בייסוף השקל גם לאחר נטרול השפעת הגז הטבעי, בפרט המשך השקעות ריאליות (FDI) ופיננסיות חיוביות (כניסת הון לישראל). נקודה חשובה נוספת למחשבה: קשה יהיה למצוא מחליף לפישר בעל אמינות כה רבה עם יכולת "להרתיע" את סוחרי המט"ח.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    חוליו 26/05/2013 14:41
    הגב לתגובה זו
    של מי זה?
  • העירקי (ל"ת)
    זה של שלמה מעוז 31/05/2013 08:08
    הגב לתגובה זו
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.