האם ישראל מצטרפת למלחמת המטבעות?
מלחמת המטבעות הגלובלית שמטרתה המוצהרת היא להחליש את המטבע המקומי כדי לשפר את רווחיות היצוא, ובכך להאיץ את הצמיחה, התעצמה לאחרונה. מדינות רבות משתמשות בעיקר בכלים מוניטאריים הכוללים הורדת ריבית, הזרמה מוניטארית (quantitative easing) והתערבות בשוק המט"ח.
יפן מהווה דוגמא מובהקת להצלחת גישה זו. ההצהרה על תוכניתו של הבנק המרכזי היפני להכפיל את כמות הכסף תוך שנה על ידי רכישת אג"חים, גרמה לפיחות חד בין. בנוסף, בשבועות האחרונים הורידו מספר מדינות את הריבית (גם לאור ההתמתנות באינפלציה), בהן גוש האירו, אוסטרליה, הודו, דרום קוריאה ופולין.
ישראל לא יכולה להיות מנותקת מהכפר הגלובלי, בפרט כאשר סך היצוא (סחורות ושירותים) מהווה כ-37% מהתוצר המקומי הגולמי. מתחילת השנה נמצא השקל במגמה ברורה של התחזקות, על רקע תחילת הפקת הגז הטבעי (בסוף חודש מארס), שיפור בחשבון השוטף, וגידול השקעות ריאליות במשק הישראלי (מכירת חברת ישקר הינה הדוגמה הבולטת). בנוסף, גם משקיעים מוסדיים ישראלים חוששים מייסוף השקל, ומגדרים מתחילת השנה באופן מלא את תוספת ההשקעות הפיננסיות בחו"ל.
סטנלי פישר מבין היטב את חשיבות השמירה על כדאיות היצוא עבור המשק הישראלי. התערבות מחודשת בשוק המט"ח בראשית אפריל לא הצליחה למנוע את הייסוף בשקל, לכן לפני שבוע הוחלט להשתמש בנשק הכבד: שילוב של הורדת ריבית לא שגרתית עם הצהרה על תוכנית רכישת מט"ח של 2.1 מיליארד דולר עד סוף השנה. חשוב להדגיש שמדובר בלא מעט "רעש וצלצולים" שאופייני לסטנלי פישר, ככל הנראה במטרה "לזעזע" את שוק המט"ח. ניתוח אמיתי של הצעדים מראה שלא מדובר בשינוי אמיתי של כללי המשחק.
ממילא הורדת הריבית הייתה צפויה כנראה בסוף החודש על רקע אינפלציה נמוכה, סימנים להאטה גלובלית והורדות ריבית בעולם. למעשה, ההורדה בסך הכל הוקדמה בשבועיים. כעת, מרבית החזאים לא צופים הורדת ריבית בימים הקרובים.
שנית, הצהרת פישר לגבי רכישת 2.1 מיליארד דולר עד סוף השנה (אשר אמורה לנטרל את השפעת הגז במאזן התשלומים) לא מהווה את שינוי כללי המשחק. החל מ-8.4 ועד אמצע מאי, בנק ישראל רכש יותר מ-700 מיליון דולרים ללא הואיל. 2.1 מיליארד דולר מהווה היקף רכישות של כ-1.1% במונחי תוצר. לצורך השוואה, בתוכנית הרכישות של 2009, בנק ישראל רכש כ-25 מיליארד דולר - כ-10% במונחי תוצר, כאשר גם בשנה זו השקל המשיך להתחזק. נכון הדבר שבנק ישראל שומר על האפשרות לרכוש מט"ח בעת הצורך, מעבר לתוכנית המוצהרת.
בינתיים, השקל שומר על יציבות לאחר פיחות של כ-2% מאמצע מאי, זאת בזכות אמינותו הרבה של פישר. אך חשוב לזכור שבסך הכל מדובר באריזה יפה של כלים מוניטאריים מקובלים. בנוסף, חשוב להדגיש שמכלול גורמי המאקרו עדיין תומכים בייסוף השקל גם לאחר נטרול השפעת הגז הטבעי, בפרט המשך השקעות ריאליות (FDI) ופיננסיות חיוביות (כניסת הון לישראל). נקודה חשובה נוספת למחשבה: קשה יהיה למצוא מחליף לפישר בעל אמינות כה רבה עם יכולת "להרתיע" את סוחרי המט"ח.
- 1.חוליו 26/05/2013 14:41הגב לתגובה זושל מי זה?
- העירקי (ל"ת)זה של שלמה מעוז 31/05/2013 08:08הגב לתגובה זו

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- טראמפ מדבר – והמניות עפות: זינוק במניות יצרניות הרכב המעופף ג'ובי וארצ'ר
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.