אוורגרנד
צילום: אתר החברה

שוק הנדל"ן הסיני הפך למשקולת: המסחר במניית אוורגרנד הופסק

חברת הדגל של האימפריה הקורסת הודיעה כי אינה מסוגלת לשלם את הריבית על האג"ח בהיקף של כמעט 550 מיליון דולר. גם היזמית הגדולה קאנטרי גרדן בבעיות קשות וכבר חובותיה והשווקים המרכזיים שלה קורסים
ארז ליבנה | (2)
נושאים בכתבה אוורגרנד סין

הצרות לא מפסיקות לרדוף אחרי שוק הנדל"ן הסיני ובמיוחד האימפריה הקורסת, אוורגרנד – החברה שצברה חובות של למעלה מ-328 מיליארד דולר נכון ליוני האחרון. עזבו את זה שעוד לפני שהמסחר במניה הופסק בהונג קונג – בשל דיווחים כי מייסד החברה הוי קא יאן, הוכנס לסוג של מעקב – לא לפני שירדה בכמעט 20% במסחר, 42% ב-5 הימים האחרונים וכמעט 81% מתחילת השנה.

שנתיים לאחר שהודיעה שאינה מסוגלת לעמוד בהחזרי החוב שלה, הנגדה, חברת הבת ומי שנחשבת לספינת הדגל של אוורגרנד בסין, הודיעה כי אין ביכולתה לשלם ריביות של כ-547 מיליון דולר על האג"ח שלה. שמח.

חברה נוספת שנמצאת בצרות לא קטנות היא קאנטרי גרדן, חברת הנדל"ן הגדולה בסין, שהתמקדה באזורים יותר פריפריאליים והקימה גם מרכזי מסחר – וחווה נפילה חופשית של 72% במכירות ביחס לשנה שעברה.

לפי בלומברג, לחברה יש 11 מיליארד דולר חוב למשקיעים זרים ולאחרונה קיבלה אישור של משקיעים לדחות תשלומים על 2 מיליארד חוב קצר מועד, כדי למנוע הודעה על חדלות פירעון. שווי הניירות ירד מאז יוני בחדות מ-80 סנט לבין 6 ל-10 סנט.

"לסין עדיין יש כלים לייצב את מכירות הנדל"ן למגורים בערים הגדולות, אבל אנחנו לא צופים שהערים בטייר נמוך יותר יקבלו את אותו הסיוע", כתבו האנליסטים איריס צ'נג ואדווארד צ'ן מחברת הדירוג S&P.

בחודש שעבר פרסם הממשל הסיני כי מחירי הדירות החדשות ירדו רק ב-2.4% ביחס לשיא של 2021, כשמחירי הבתים המשומשים ירדו רק ב-6%. בהתבסס על שיחות עם מתווכים סיניים בפורצ'ן דיווחו כי המחירים הריאליים נפלו הרבה יותר, כשמחירים בשכונות מבוקשות בערים הגדולות כמו שנגחאי ושנז'ן ירדו בכ-15%. אז הסבירות שהיא שבערים הפחות נחשקות המחירים צללו.  

 

משבר הנדל"ן יקשה על סין להתאושש

קשה להתווכח עם הטענה כי כמעט כל סקטור הנדל"ן הסיני נוהל כפירמידה, שעכשיו קורס יחד עם העלאת הריבית בארה"ב – מה שאומר שהכאב בשוק הסיני יימשך עוד זמן רב. חברות הנדל"ן לא רק שמכרו דירות בפריסייל כדי לממן פרויקטים קיימים, הן גם קנו בנקים מקומיים כדי שיסייעו להם להמשיך ולממן את הפירמידה הזו – שסביר להניח וחותכת דרך כל שכבות הממשל הסיני המקומי והארצי.

קיראו עוד ב"גלובל"

במערב ישנם אנליסטים, כמו פיטר זייהן, שחושבים ששוק הנדל"ן למגורים – וגם בניית התשתיות – הגיעו לרוויה כבר בתחילת העשור הקודם. כלומר תנופת הבנייה המשיכה באופן כה ספקטקולרי, שאין מספיק סינים, ליטרלי, כדי למלא את כלל הדירות שנבנו. ואם מוסיפים לזה את אוכלוסייתה המזדקנת של סין הסובלת מעשורים של פוליסת הילד האחד, הם גם אף פעם לא יתמלאו.

הממשלות המקומיות אחראיות גם על גביית מיסים, אבל אין להן סמכויות אכיפה, כך שגביית המיסים המרכזית הייתה ממיסים על שוק הנדל"ן. וזו הייתה חתיכת בוננזה שאפשר לממשלות המקומיות לייצר צמיחה ומיסים יש מאין וסביר להניח שגם לרפד לא מעט כיסים של בכירי ממשל. עכשיו העצירה בשוק הנדל"ן יוצרת בעיות עבור הממשלות המקומיות, שלפי הערכות במערב מחזיקות בחובות של 9 טריליון דולר – זאת למרות שתיאורטית אסור להן בכלל להחזיק בחובות.

רק השבוע הממשל הסיני המרכזי פתח קרן מיוחדת בהיקף של כמעט 140 מיליארד דולר כדי לסייע לקרנות הממשלתיות המקומיות הנמצאות במצוקה, אבל זה רק יעזור להחזיר חובות, זה לא ימלא את הכיסים לממשלות הזקוקות למסי הנדל"ן כדי להתקיים.  

נכון לכרגע, ולמספרים הידועים, בשנה שעברה היה לסין חוב של 14 טריליון דולר, שהיוו 77% מהתמ"ג שעמד על למעלה מ-18 טריליון דולר, השנה הצפי הוא שהחוב עלה ללמעלה מ-15.6 טריליון דולר, כשהתמ"ג צפוי לעמוד על 18.7 טריליון.

לאחרונה קונצנזוס של רויטרס הוריד את תחזית הצמיחה הסינית ל-5% השנה ו-4.5% לשנה הבאה. הכול טוב ויפה, רק שלנתוני הצמיחה הללו אין משמעות אמיתית. מי שקובע את נתוני הצמיחה לשנה הבאה הוא הנשיא הסיני, שי ג'ינפינג. התפקיד של כל המערכת תחתיו היא לעמוד ביעדים הללו, כך שגם אם יש "צמיחה", האיכות שלה אינה ברורה ואינה מעידה על חוסן כלכלי גובר.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    100 28/09/2023 13:15
    הגב לתגובה זו
    כמה מושחטים השלטון שם שלא עצר את זה. לפי הנתונים, ארהב תרסק את סין עם המשך עליית הריבית.
  • המגיב 29/09/2023 02:51
    הגב לתגובה זו
    לסין יש מיליארדים (אם לא טריליונים) של אג"ח של ממשלת ארה"ב. אם ארה"ב תנסה לעשות איזה טריק, הסינים יכולים "לזרוק" לשוק אג"ח בשווי עצום, ולפגוע קשות בבנקים האמריקאים, ובבמשלת ארה"ב.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ביל גייטס ואילון מאסק רשתות חברתיותביל גייטס ואילון מאסק רשתות חברתיות

עשירי הטכנולוגיה צברו 2.5 טריליון דולר ב-2025: מאסק מוביל ומה קרה לביל גייטס?

ההתלהבות של המשקיעים סביב הבינה המלאכותית הזניקה את שווי החברות והעושר האישי של בכירי עמק הסיליקון, כאשר אילון מאסק מוביל את הרשימה ואילו ביל גייטס הוא היחיד שסיים את השנה עם ירידה בהונו

אדיר בן עמי |

שנת 2025 מסתמנת כאחת השנים הרווחיות ביותר אי פעם עבור האליטה של תעשיית הטכנולוגיה האמריקאית. עשרת המיליארדרים הבכירים בעמק הסיליקון הגדילו את הונם המצרפי ביותר מ־550 מיליארד דולר, בעיקר בזכות ההתלהבות הגוברת של המשקיעים סביב תחום הבינה המלאכותית. על פי נתוני בלומברג, בסיום המסחר בערב חג המולד החזיקו עשרת מייסדי ומנכ"לי הטכנולוגיה העשירים בארה״ב נכסים בהיקף כולל של כ־2.5 טריליון דולר. מדובר בזינוק חד לעומת כ־1.9 טריליון דולר בלבד בתחילת השנה.


עיקר העלייה בהון נבעה מההשקעות האדירות שבוצעו השנה בתשתיות בינה מלאכותית: שבבים מתקדמים, מרכזי נתונים ופיתוח מוצרי AI. עם זאת, בחודשים האחרונים נרשמה תנודתיות מסוימת, על רקע חששות גוברים מהיווצרות בועת השקעות בתחום. לדברי פרופ’ ג’ייסון פורמן מאוניברסיטת הרווארד, מדובר בעליות שמבוססות ברובן על ציפיות עתידיות. לדבריו, המשקיעים מהמרים על כך שהשקעות הענק ב-AI יניבו תשואה, אך עדיין קיימת אי־ודאות גבוהה לגבי קצב המימוש והכדאיות הכלכלית בטווח הארוך.


אילון מאסק מוביל את הרשימה

בראש רשימת המרוויחים עומד אלון מאסק, שהגדיל את הונו בכמעט 50% לרמה של כ־645 מיליארד דולר. במהלך השנה הוא איבד לזמן קצר את המקום הראשון, אך חזר להובלה לאחר שמייסד אורקל, לארי אליסון, עקף אותו לפרק זמן קצר בלבד. הזינוק בהונו של מאסק הגיע בין היתר בעקבות אישור חבילת תגמול חריגה בהיקף של טריליון דולר בטסלה, וכן בעקבות עלייה חדה בשווי של SpaceX, שהוערכה השנה בכ־800 מיליארד דולר, שווי שיא לחברה פרטית בתחום החלל.

מייסדי גוגל, לארי פייג’ וסרגיי ברין, רשמו גם כן קפיצה משמעותית בהונם, לאחר שהחברה הציגה התקדמות בפיתוח מודלי AI ושבבים ייעודיים. פייג’ הגדיל את הונו בכ־61% וברין בכ־59%, והם עקפו בדירוג את בכירי מטא ואורקל.


ג’נסן הואנג, מייסד ומנכ״ל אנבידיה, הפך לאחד הסמלים הבולטים של שנת ה-AI. אנבידיה צמחה לחברה הציבורית הגדולה בעולם עם שווי שוק של מעל 4 טריליון דולר, והואנג עצמו הגיע להון של כ־156 מיליארד דולר. במקביל לעלייה החדה בשווי, מסמכים רגולטוריים מראים כי הואנג מימש השנה מניות בהיקף של יותר ממיליארד דולר, תוך ניצול הזינוק במחיר המניה והביקוש הגובר לשבבי AI מתקדמים.