אדידס
צילום: אתר canva.com
דוחות

אדידס מעלה תחזיות - קולקציית Yeezy תרמה למכירות

מגזר ההנעלה של החברה ראה צמיחה של 1% בלבד לעומת השנה הקודמת, בעוד מגזר ההלבשה ירד ב-3%. המכירות הסיטונאיות בנטרול מט"ח ירדו ב-10%, למרות שהוצגה צמיחה דו ספרתית בסין ובאמריקה הלטינית
אדיר בן עמי |

חברת בגדי הספורט וההנעלה אדידס ADIDAS AG דיווחה על תוצאותיה לרבעון ורשמה רווח תפעולי של 176 מיליון אירו, יותר מכפול מצפי האנליסטים שעמד על 65.4 מיליון אירו. המכירות עמדו על 5.34 מיליארד אירו, בעוד הצפי היה ל-5.27 מיליארד אירו. המכירות מסדרת הנעליים Yeezy שנוצרה בשיתוף פעולה עם קנייה ווסט (או בשמו החדש יה) הגדילו את השורה העליונה בכמעט 400 מיליון אירו ואת השורה התחתונה ב-150 מיליון אירו. אדידס  ניתקה את הקשרים עם ווסט לאחר שהאחרון פירסם סדרה של פוסטים אנטישמיים ברשתות החברתיות. במאי האחרון הודיעה החברה כי היא תחל למכור את מה שנשאר מהשותפות עם הזמר. "המכירות של החלק הראשון של הקולקציה עזרו כמובן לשורה העליונה והתחתונה שלנו הרבעון", אמר מנכ"ל אדידס ביורן גולדן.  הביקוש לקולקציית Yeezy היה כל כך גדול שהחברה עדכנה את התחזית לשנה כולה. אדידס צופה כעת כי המכירות ירדו בשיעור חד ספרתי בטווח האמצעי, כשלפני כן החברה צפתה ירידה בשיעור חד ספרתי בטווח הגבוה. ההפסד התפעולי צפוי לעמוד על 450 מיליון אירו, כשלפני כן היא צפתה הפסד של 700 מיליון אירו. אתמול החברה פירסמה למכירה  אונליין את החלק השני של הקולקציה מה שצפוי לשפר את תוצאות החברה, אך לפי אדידס זה לא משתקף בתחזית הנוכחית לשנה.  החברה ספגה ביקורת על כך שהיא מוכרת את הקולקציה משיתוף הפעולה עם ווסט ולא משמידה אותה, בתגובה אדידס אמרה כי מכירה של הקולקציה מאפשרת תרומות משמעותיות לארגונים הנלחמים באנטישמיות וכמובן ציינה שזה תורם לה לתזרים ולחוזק הפיננסי הכללי.  אם נסתכל על הדוחות ללא Yeezy, אדידס פירסמה דוחות די מעורבים. מגזר ההנעלה של החברה ראה צמיחה של 1% בלבד לעומת השנה הקודמת, בעוד מגזר ההלבשה ירד ב-3%. המכירות הסיטונאיות בנטרול מט"ח ירדו ב-10%, למרות שהוצגה צמיחה דו ספרתית בסין ובאמריקה הלטינית. הרווח הגולמי השתפר ועלה ב-0.6% ל-50.9%, בעקבות העלאת מחירים. רמות המלאי שהיוו אתגר עבור אדידס ברבעונים האחרונים הציגו שיפור. החברה אמרה כי המלאי גדל ב-6% בהשוואה לשנה הקודמת.  בשוק הישראלי - לפני כמה ימים אלקטרה צריכה הודיעה כי חתמה על הסכם זכיינות מורחב עם אדידס, בהמשך למזכר ההבנות מחודש מאי האחרון. במסגרת ההסכם המורחב אדידס תעביר 28 סניפים שלה (מתוכם 4 חנויות עודפים וחנות הנמצאת בהקמה) להפעלת אלקטרה מוצרי צריכה כזכיינית החל מחודש אוקטובר 2023. לאחר ההעברה, כאמור, תפעיל אלקטרה מוצרי צריכה 46 סניפים של רשת חנויות הספורט אדידס בישראל, לעומת 18 חנויות שהפעילה עד כה, לאחר שרכשה את הזכויות לגביהן בתחילת השנה. במסגרת ההסכם, אלקטרה מוצרי צריכה תרכוש את הזכויות בגין החנויות האמורות, וכן תרכוש את הזכויות וההתחייבויות בקשר להסכמי השכירות של חנויות אדידס העוברות להפעלתה. התשלום ייפרס על פני השנים 2023-2025, ואליו יתווסף סכום המלאי של החנויות, כפי שיהיה במועד ההשלמה.  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מאסק טסלה
צילום: טוויטר

טסלה סוגרת את פרויקט דוג'ו – מאסק משנה כיוון באסטרטגיית הבינה המלאכותית

לאחר שנים של פיתוח מחשב־העל הפנימי, החברה תפסיק את הפעילות ותעבור להסתמך על ספקיות כמו אנבידיה, AMD וסמסונג; ההחלטה מגיעה על רקע ירידה במכירות ותחרות גוברת, ותחסוך לטסלה מיליארדים לפיתוחים אחרים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

אילון מאסק סגר את אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר של טסלהTesla 2.29%  . צוות דוג'ו, שפיתח את מחשב־העל הפנימי של החברה, הוקפא וראש הצוות עזב. זה סוף לסיפור של שנים שבהן מאסק הבטיח שהטכנולוגיה הזו תעניק לטסלה יתרון מכריע בתחום הבינה המלאכותית.


פיטר באנון, שעמד בראש דוג'ו, עזב את החברה בעקבות הוראה ישירה של מאסק לסגור את הפרויקט. כ־20 עובדים עזבו לאחרונה לחברה חדשה בשם דנסיטי איי.איי, והנותרים מועברים לפרויקטים אחרים בתוך טסלה. זה לא בדיוק מה שמשקיעים רצו לשמוע על פרויקט שנועד להיות עמוד התווך של האסטרטגיה הטכנולוגית של החברה. במקום להמשיך במסלול עצמאי, טסלה תגביר את ההסתמכות על ספקים חיצוניים. החברה תעבוד יותר עם אנבידיה ו־AMD למחשוב, ועם סמסונג לייצור שבבים. 


דוג'ו נועד להיות הגרעין הטכנולוגי שיניע את מערכות הנהיגה האוטונומית והרובוט האנושי אופטימוס של טסלה. המחשב היה אמור לעבד נתוני וידאו עצומים המגיעים מהרכבים בפועל, ולשפר את האלגוריתמים באופן רציף. בספטמבר 2023, האנליסטים של מורגן סטנלי העריכו שדוג'ו יכול להוסיף 500 מיליארד דולר לשווי השוק של טסלה. זה היה נתון עצום שהפך את הפרויקט לתקווה של המשקיעים. כעת מתברר שהאנליסטים היו אופטימיים מדי – או שהפרויקט פשוט לא עבד כפי שתוכנן.


האיזון בין עלות לביצועים

הבעיה במחשבי־העל הייתה תמיד איזון בין עלות לביצועים. בניית טכנולוגיה שמתחרה באנבידיה ובחברות המובילות האחרות דורשת השקעות עצומות ומומחיות עמוקה. טסלה היא חברת רכב שהפכה לחברת תוכנה, אך לא חברת שבבים ומחשוב מהיסוד.


מאסק עצמו רמז כבר מזמן שהוא לא בטוח בהצלחת הפרויקט. בינואר 2024 הוא אמר שדוג'ו הוא "הימור ארוך שכדאי לנסות כי התמורה יכולה להיות גבוהה מאוד, אבל זה לא בסבירות גבוהה. זה בכלל לא דבר בטוח". ברור שכבר אז הוא הכין את הקרקע להחלטה הזו.


גיל שויד צק פוינט
צילום: תמר מצפי
הטור של גרינברג

פאלו אלטו רכשה את סייברארק, אז למה צ'ק פוינט ירדה?

כמעט שלושים שנה חלפו מאז הגיעה צ'ק פוינט לוול סטריט כחברה כוכבת שבראשה המנכ"ל המבטיח גיל שויד. אבל מאז שתי מתחרותיה הצעירות יותר, פאלו אלטו ופורטינט, עקפו אותה כמעט בכל פרמטר. עסקת רכישת סייברארק רק מבליטה עוד את הפערים, ואם צ'ק פוינט לא תציג צמיחה ראויה, עדיף שתחזור להיות פרטית



שלמה גרינברג |

אפשר לקבוע בוודאות שישראל מוכרת זה מכבר כמובילה עולמית בתחום אבטחת הסייבר. ישראל ממנפת את מומחיותה בתחום הביטחון הלאומי, החדשנות הצבאית והאקו-סיסטם הטכנולוגי המשגשג כדי לבנות את אחת מתעשיות הסייבר המתקדמות בעולם. מה שהחל כצורך להתגונן מפני איומי סייבר התפתח למגזר של מיליארדי דולרים, המניע השקעות, פריצות דרך טכנולוגיות וצמיחה כלכלית. 

אפשר גם לקבוע ששלושת האנשים שהקימו את צ'ק פוינט - גיל שויד, מריוס נכט ושלמה קרמר - היו מחלוצי תעשיית ההגנה על הרשת שב-2025 תגלגל 302 מיליארד דולר ובתוך עשור 880 מיליארד. 

בתחילת העשור השני של המאה הייתי בטוח שצ'ק פוינט תהיה "טבע שנייה". היא בהחלט עשתה אז רעשים של חברה שמובילה נישה תעשייתית ענקית בהתהוות. צ'ק פוינט יצרה את שוק אבטחת המידע הארגוני המודרני כאשר הצליחה למסחר בהצלחה רעיון שנולד עשור קודם לכן על ידי חברת Digital Equipment Corporation (סימול:DEC בזמנו) בבוסטון. 

בשנות השמונים, כש-DEC הייתה חברת המחשבים השנייה בגודלה בעולם, היא יצרה את חומת האש הראשונה בעולם. המוצר היה חדשני ומהפכני אבל לא הצליח להתאים את תעבורת הרשת להקשר. גיל שויד זיהה את ההזדמנות לבנות סוג חדש של חומת אש שתתאים לרשת - כזו שיכולה לחסום חבילות על סמך ההקשר שלהן. שויד פיתח, עוד ב-1993, את טכנולוגיית הליבה של החברה, "בדיקה מבוססת מצבים (stateful inspection)", שהפכה בסיס למוצר הראשון של החברה, ה-FireWall-1, וזמן קצר לאחר מכן הם גם פיתחו את אחד ממוצרי ה-VPN הראשונים בעולם, VPN-1. 

שויד נחשב לכוכב-על בוול סטריט

שויד פיתח את הרעיון עוד בזמן ששירת בצבא ביחידה 8200, שם עבד על אבטחת רשתות מסווגות. ה-VPN (Virtual Private Network) היא רשת פרטית וירטואלית שיוצרת חיבור מאובטח ומוצפן בין מכשיר מסוים לאינטרנט ומשפרת את הפרטיות ואת האבטחה. היא מסתירה את כתובת ה-IP של המכשיר, גורמת למי שמשתמש בו להיראות כאילו הוא גולש ממיקום אחר, מצפינה את תעבורת האינטרנט שלו ומגינה על הנתונים שלו מפני האזנות סתר פוטנציאליות. ב-2002 הופיע שויד ברשימת "תינוקות המיליארדרים" של מגזין פורבס ואפילו כונה "ביל גייטס של ישראל".