אדידס
צילום: אתר canva.com
דוחות

אדידס מעלה תחזיות - קולקציית Yeezy תרמה למכירות

מגזר ההנעלה של החברה ראה צמיחה של 1% בלבד לעומת השנה הקודמת, בעוד מגזר ההלבשה ירד ב-3%. המכירות הסיטונאיות בנטרול מט"ח ירדו ב-10%, למרות שהוצגה צמיחה דו ספרתית בסין ובאמריקה הלטינית
אדיר בן עמי |

חברת בגדי הספורט וההנעלה אדידס ADIDAS AG דיווחה על תוצאותיה לרבעון ורשמה רווח תפעולי של 176 מיליון אירו, יותר מכפול מצפי האנליסטים שעמד על 65.4 מיליון אירו. המכירות עמדו על 5.34 מיליארד אירו, בעוד הצפי היה ל-5.27 מיליארד אירו. המכירות מסדרת הנעליים Yeezy שנוצרה בשיתוף פעולה עם קנייה ווסט (או בשמו החדש יה) הגדילו את השורה העליונה בכמעט 400 מיליון אירו ואת השורה התחתונה ב-150 מיליון אירו.

אדידס  ניתקה את הקשרים עם ווסט לאחר שהאחרון פירסם סדרה של פוסטים אנטישמיים ברשתות החברתיות. במאי האחרון הודיעה החברה כי היא תחל למכור את מה שנשאר מהשותפות עם הזמר. "המכירות של החלק הראשון של הקולקציה עזרו כמובן לשורה העליונה והתחתונה שלנו הרבעון", אמר מנכ"ל אדידס ביורן גולדן. 

הביקוש לקולקציית Yeezy היה כל כך גדול שהחברה עדכנה את התחזית לשנה כולה. אדידס צופה כעת כי המכירות ירדו בשיעור חד ספרתי בטווח האמצעי, כשלפני כן החברה צפתה ירידה בשיעור חד ספרתי בטווח הגבוה. ההפסד התפעולי צפוי לעמוד על 450 מיליון אירו, כשלפני כן היא צפתה הפסד של 700 מיליון אירו. אתמול החברה פירסמה למכירה  אונליין את החלק השני של הקולקציה מה שצפוי לשפר את תוצאות החברה, אך לפי אדידס זה לא משתקף בתחזית הנוכחית לשנה. 

החברה ספגה ביקורת על כך שהיא מוכרת את הקולקציה משיתוף הפעולה עם ווסט ולא משמידה אותה, בתגובה אדידס אמרה כי מכירה של הקולקציה מאפשרת תרומות משמעותיות לארגונים הנלחמים באנטישמיות וכמובן ציינה שזה תורם לה לתזרים ולחוזק הפיננסי הכללי. 

אם נסתכל על הדוחות ללא Yeezy, אדידס פירסמה דוחות די מעורבים. מגזר ההנעלה של החברה ראה צמיחה של 1% בלבד לעומת השנה הקודמת, בעוד מגזר ההלבשה ירד ב-3%. המכירות הסיטונאיות בנטרול מט"ח ירדו ב-10%, למרות שהוצגה צמיחה דו ספרתית בסין ובאמריקה הלטינית. הרווח הגולמי השתפר ועלה ב-0.6% ל-50.9%, בעקבות העלאת מחירים. רמות המלאי שהיוו אתגר עבור אדידס ברבעונים האחרונים הציגו שיפור. החברה אמרה כי המלאי גדל ב-6% בהשוואה לשנה הקודמת. 

בשוק הישראלי - לפני כמה ימים אלקטרה צריכה הודיעה כי חתמה על הסכם זכיינות מורחב עם אדידס, בהמשך למזכר ההבנות מחודש מאי האחרון. במסגרת ההסכם המורחב אדידס תעביר 28 סניפים שלה (מתוכם 4 חנויות עודפים וחנות הנמצאת בהקמה) להפעלת אלקטרה מוצרי צריכה כזכיינית החל מחודש אוקטובר 2023. לאחר ההעברה, כאמור, תפעיל אלקטרה מוצרי צריכה 46 סניפים של רשת חנויות הספורט אדידס בישראל, לעומת 18 חנויות שהפעילה עד כה, לאחר שרכשה את הזכויות לגביהן בתחילת השנה.

במסגרת ההסכם, אלקטרה מוצרי צריכה תרכוש את הזכויות בגין החנויות האמורות, וכן תרכוש את הזכויות וההתחייבויות בקשר להסכמי השכירות של חנויות אדידס העוברות להפעלתה. התשלום ייפרס על פני השנים 2023-2025, ואליו יתווסף סכום המלאי של החנויות, כפי שיהיה במועד ההשלמה.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


שבביםשבבים

בנק אוף אמריקה: מכירות השבבים יעלו ב-30% ב-2026

בבנק צופים עשור של צמיחה מואצת בהובלת הבינה המלאכותית, עם עדיפות לחברות שבבים בעלות שולי רווח גבוהים ושליטה בשווקים קריטיים; מה האנליסטים חושבים על התמחור של אנבידיה?
אדיר בן עמי |

בסקירה עדכנית של בנק אוף אמריקה לשנת 2026, מצביע האנליסט ויווק אריה על כך שתעשיית השבבים נמצאת רק באמצע תהליך שינוי ארוך טווח. לדבריו, מדובר בגל טרנספורמציה שצפוי להימשך כעשור, כאשר הבינה המלאכותית מהווה את מנוע הביקוש המרכזי.

לפי התחזית, מכירות השבבים הגלובליות צפויות לצמוח בכ־30% בשנה הקרובה, ולראשונה לחצות רף של טריליון דולר בהכנסות שנתיות. אם התחזית תתממש, מדובר בנקודת ציון משמעותית עבור תעשייה שבעבר נחשבה מחזורית ותלויה בעיקר בצרכנות ובמחשוב אישי. אריה מדרג את חברות השבבים לפי שיעורי הרווח הגולמי, ומעדיף את אלה שמציגות מרווחים גבוהים ויציבים לאורך זמן. לטענתו, המרווחים משקפים לא רק יעילות תפעולית אלא גם כוח שוק.


ברשימת המועדפות שלו לשנת 2026 נכללות שש חברות גדולות: אנבידיה, ברודקום, לאם ריסרץ’, KLA, אנלוג דיבייסז וקיידנס. המכנה המשותף לכולן הוא שליטה חזקה בנישות שבהן הן פועלות, עם נתחי שוק שמגיעים לעיתים ל־70% ואף יותר.


שוק מרכזי הנתונים צפוי להגיע ליותר מטריליון דולר 

התחזית של בנק אוף אמריקה נשענת על גידול חד בהשקעות במרכזי נתונים. לפי ההערכות, שוק מערכות מרכזי הנתונים לבינה מלאכותית עשוי להגיע ליותר מ־1.2 טריליון דולר עד 2030, בקצב צמיחה שנתי ממוצע של כ־38%. עיקר הפוטנציאל טמון במאיצי AI, רכיבי החומרה שמבצעים את החישובים הכבדים, המוערכים כשוק של כ־900 מיליארד דולר. 

עם זאת, העלויות הגבוהות של תשתיות AI יוצרות גם זהירות. הקמה של מרכז נתונים בהספק של ג’יגה־ואט אחד עשויה לעלות יותר מ־60 מיליארד דולר, כאשר כחצי מהסכום מופנה ישירות לחומרה. השאלה המרכזית היא האם ההשקעה תצדיק את עצמה כלכלית. אריה סבור שלחברות הטכנולוגיה הגדולות אין באמת ברירה. לדבריו, ההשקעות הן גם התקפיות וגם הגנתיות: מצד אחד ניסיון לנצל הזדמנויות חדשות, ומצד שני מהלך שנועד להגן על פלטפורמות קיימות מפני תחרות עתידית.