סונדאר פיצאי גוגל GOOGLE
צילום: Maurizio Pesce, flickr

גוגל ירדה, האם היא הולכת לאבד נתח שוק משמעותי?

סמסונג שוקלת להחליף את מנוע החיפוש במכשירים שלה כך שברירת המחדל יהיה מנוע החיפוש בינג של מיקרוסופט ולא של גוגל. המשמעות מבחינת גוגל - אובדן הכנסות שנתי של 3 מיליארד דולר
אדיר בן עמי |

מניית גוגל  GOOGLE יורדת בעקבות דיווחים כי סמסונג שוקלת להחליף את מנוע החיפוש במכשיריה בזה של מייקרוסופט, בינג. דיווח שהפתיע מאוד רבים כשביניהם גם  עובדיה של גוגל, היות ונתח השוק שלה בשוק החיפוש עומד על יותר מ-90%.

גוגל המרוויחה 3 מיליארד דולר בשנה משיתוף הפעולה שלה עם סמסונג, הגיבה בבהלה לידיעה. שיתוף הפעולה הזהה שלה עם אפל מכניס לה 20 מיליארד דולר בשנה וצפוי להיות מחודש יותר מאוחר השנה. המהלך של סמסונג מכניס את גוגל למגננה וגורם לה להאיץ משמעותית את שחרור הגרסה החדשה של מנוע החיפוש שלה, שתכלול תכונות חדשות מבוססות AI .

מנוע החיפוש של מייקרוסופט נמצא שנים במקום השני בנתח השוק, למרות זאת בעקבות ההכרזה האחרונה שלה על גרסה חדשה למנוע החיפוש Bing שתכלול את יכולות ה-Generative AI שפותחו על ידי OpenAI, היא שיפרה משמעותית את מעמדה בשוק החיפוש. דבר שגורם לגוגל לחשש גדול.

בכדי להתחרות במיקרוסופט לאחר שזאת הכריזה יחד עם OpenAI על שחרור הצ'אטבוט ChatGPT, שחררה גוגל צ'אטבוט משלה בשם Bard. הצ'אטבוט עשה שגיאות בהצגה הראשונית שלו והיה ברור כי השחרור שלו היה מוקדם מדי והמניה צללה בחודש פברואר בקרוב ל-20%. אפילו עובדי גוגל הביעו בפורום הפנימי של החברה את אי הנוחות שחשו בנוגע להכרזה היהירה, לטענתם של החברה על בארד.

החברה תפרסם את תוצאותיה לרבעון הראשון של 2023 לקראת סוף החודש כשבדוחות הקודמים החברה פספסה את תחזיות האנליסטים פעם הרביעית ברציפות. החברה הרוויחה 1.05 דולר למניה על הכנסות של 76.05 מיליארד דולר, בשוק ציפו לרווח מתואם של 1.19 דולר למניה על הכנסות של 76.58 מיליארד דולר.

שינוי משמעותי שכזה במכשיריה של סמסונג יהיה מפתיע היות ומכשיריה של סמסונג עובדים על מערכת ההפעלה של גוגל, אנדרואיד. סמסונג בעלת נתח השוק השני הגדול ביותר בשוק יצרניות הסלולר עם נתח שוק של 19.4%, כשלפניה עומדת אפל עם 24.1%. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

סנדיסקסנדיסק

למה סנדיסק מתרסקת ב-18%?

למרות סקירה חיובית ושדרוג מחיר יעד מצד בנק אוף אמריקה, סנדיסק נופלת על רקע חולשה רחבה במדדי הטכנולוגיה והתגברות החשש בשוק מפני הערכות השווי של חברות הטכנולוגיה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה סנדיסק

סנדיסק SanDisk Corp. -20.33%  רושמת ירידה חדה של כ־18% במסחר, למרות שדווקא היום קיבלה סקירה חיובית במיוחד. בנק אוף אמריקה התרשם מהפגישה שקיים עם הנהלת החברה, העלה את מחיר היעד ל־300 דולר, הגבוה בוול סטריט, ואף הדגיש שהוא “יוצא מהשיחה אופטימי יותר מבעבר”. אבל בשוק ההון ההקשר הרחב גובר על הדוחות וההמלצות.


הירידות החדות מגיעות אחרי יום תנודתי במיוחד במדדים. העליות החדות שנרשמו תחילה בעקבות דו״ח אנבידיה נמחקו לחלוטין, ומדדי הטכנולוגיה עברו במהירות לטריטוריה שלילית. כשהמגמה משתנה בעוצמה כזו, אפילו חברות שנהנות מחדשות חיוביות מוצאות את עצמן נשאבות למומנטום הכללי וסנדיסק הייתה אחת המניות שספגו את המכה.


BofA מדברים על שוק NAND שממשיך להיות הדוק לפחות עד סוף 2026, מה שאמור לתמוך במחירים ולהשאיר את הספקים בעמדה נוחה מול הלקוחות. מבחינת הבנק, זהו בסיס שיכול להחזיק שנים של צמיחה, במיוחד כשהביקוש למרכזי נתונים ולאפליקציות AI ממשיך להתגבר. בהנהלת סנדיסק עצמה משדרים ביטחון בשוק. המנכ"ל דיוויד גוקלר וה-CFO לואיס ויסוסו הסבירו לבנק אוף אמריקה שהם רואים ביקושים חזקים מצד לקוחות גדולים, במיוחד בתחום הדאטה סנטר וה-AI. הם גם ציינו שהלקוחות מנסים לנעול חוזי אספקה ארוכים, תופעה שמתאימה לסביבה של מחסור.


6 גורמים תומכים

בנק אוף אמריקה מונה שישה גורמים תומכים, בהם מלאים נמוכים בענף, ייצור eSSD שעולה מדרגה וטכנולוגיית BiCS8 שאמורה לשפר את הרווחיות. גם בהיבט הפיננסי, סנדיסק ממשיכה להציג גישה זהירה, שומרת על יתרת מזומנים גבוהה ומתכננת להעדיף רכישות עצמיות על פני חלוקת דיבידנד.. סנדיסק היא בדיוק אחת המניות שהפכו למייצגות של שבבי ה-AI, ולכן גם הראשונה להיפגע כשהשוק מתחיל לשאול שאלות.


הסנטימנט התערער גם בגלל שהנהלת החברה הגדירה את הסביבה הנוכחית כ”פושרת” למרות צמיחה דו-ספרתית בביקושים. אמירה כזו, גם אם סבירה בהקשר עונתי, לא מסתדרת טוב עם משקיעים שמחפשים סיפור צמיחה חד וברור. בנוסף, השוק עוקב מקרוב אחרי האפשרות של הזמנות־יתר מצד לקוחות. בסנדיסק אמרו שהם בודקים את זה בזהירות.


ההתעוררות סביב סנדיסק