אילון מאסק טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash, יוטיוב

מניית טסלה הכפילה את עצמה והחברה מתכוננת ליום המשקיעים - מה מתוכנן בו?

מאסק אמר שתוכניותיו הן שטסלה תייצר 20 מיליון מכוניות בשנה עד 2030; העובדה שמאסק החליט לזנוח עסקים אחרים לאחר ביקורת רחבה שהופנתה כלפיו סייעה רבות למניית יצרנית הרכב החשמלי לזנק
דור עצמון | (4)
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

ענקית הרכב החשמלי טסלה TESLA INC רשמה בחודש האחרון הישג מדהים כאשר המניה שלה כמעט הכפילה את עצמה מתחילת השנה. ניתן לייחס זאת בעיקר לכך שהמנכ"ל אילון מאסק השכיל להבין כי הפזילות של לעסקים אחרים מרתיעות את המשקיעים, מה שאילץ אותו לפרוש מניהול הרשת החברתית טוויטר. במקביל, החברה מתכוננת ליום המשקיעים שלה שייערך ב-1 במרץ והמנכ"ל מאסק אומר שיחשוף באירוע את החלק השלישי של תכנית ההאב שלו עבור החברה.

במהלך יום המשקיעים החברה תחשוף, בין היתר, את תוכניות ההתרחבות ארוכות הטווח שלה, פרטי הקצאת ההון, ופלטפורמת הרכב הקרובה שלה "דור 3". מאסק דיבר בעבר על תוכנית האב 3 שלו ואמר שהיא תעסוק בדברים כמו "הגדלת הייצור באופן משמעותי, דבר שדרוש כדי להרחיק את האנושות מדלקים מאובנים ובינה מלאכותית". מדובר בהמשך לתוכניות אב קודמות של מאסק, עם דרגות שונות של תוצאות. נזכיר כי "תכנית האב, חלק Deux" הקודמת שלו כללה פיתוח טכנולוגיית תאים סולאריים וסוללות, הרחבת קו מוצרי ה-EV, ויישום נהיגה עצמית. למרות שלא כל התחזיות שלו התממשו עד כה, נראה שהחברה בדרך - אם כי ככל הנראה שנים מאחורי לוחות הזמנים השאפתניים של מאסק.

מה המשקיעים של טסלה עשויים לשמוע?

ראשית, כמובן, נפח הייצור של רכבי ה-EV, וסיום פלטפורמת הרכב שלה. הייצור הקרוב של ה-Cybertruck בהמשך השנה אמור לתת מענה לשוק הזה, אך נותר לראות האם העיצוב של המשאית יוביל למכירות חזקות. שוק הטנדרים של ה-EV, לפחות בארה"ב, נראה חזק ודלא עומד בביקושים.

פלטפורמת דור 3 תהיה המפתח להרחבת נפח המכוניות של טסלה, ושל רכבי ה-EV ברחבי העולם. רכב חשמלי שעולה בסביבות 25-30 אלף דולר יפתח מגוון רחב של לקוחות פוטנציאליים המחפשים אלטרנטיבה זולה ל-EV. מאסק אמר שתוכניותיו הן שטסלה תייצר 20 מיליון מכוניות בשנה עד 2030, כך שפלטפורמה חדשה זולה יותר תהיה המפתח להשגת יעד זה. באשר לעתיד אנרגיה בר-קיימא לחלוטין, מאסק יצטרך לפרט כיצד החברה תאסוף את החומרים הדרושים לבניית כל המכוניות שלה.

מניית טסלה נסקה ב-86% מתחילת השנה למחיר של 201.3 דולר המבטא שווי שוק של 636.9 מיליון דולר. חברה נסחרת תחת מכפיל רווח עתידי (2023) של 51.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שחמט 09/02/2023 22:10
    הגב לתגובה זו
    בישראל זה יעלה בטח 120 אלף שקל. בקיצור טסלה תקבור את שוק הרכב.
  • 3.
    אפה כל החכמים שאמורים להודיע יש תיחתית תאספו ? (ל"ת)
    יותם 09/02/2023 17:59
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מכונית ללא מתחרים 09/02/2023 17:16
    הגב לתגובה זו
    מכונית ללא מתחרים
  • 1.
    מריה 09/02/2023 16:45
    הגב לתגובה זו
    הרבה יחסי ציבור וטרנדיות. בסוף תיפול למכפיל סביר.
וול סטריט נגזרים (X)וול סטריט נגזרים (X)

תופעת ההדבקה הפיננסית: למה כשהבורסה בוול סטריט מתעטשת – כל השווקים חולים?

אינטגרציה כלכלית או התנהגות עדר - מהן באמת הסיבות לכך שמשק כנפי פרפר בוול סטריט יוצר סופת הוריקן כלכלית בשווקים הגלובליים, מתל אביב ועד טוקיו?

ענת גלעד |

בכל פעם ששוק המניות האמריקאי יורד בחדות, משקיעים בתל אביב, פרנקפורט וטוקיו בוחנים את הסיבות. לעיתים, אין שינויים מהותיים בכלכלה הגלובלית, אך המדדים בכל זאת צונחים והפחד מתפשט. הנושא המרכזי הוא ההדבקה הפיננסית מוול סטריט לשווקים גלובליים: האם מדובר באינטגרציה כלכלית אמיתית או בהעברת פאניקה והתנהגות עדרית שמגבירה תנודתיות מעבר לנתונים המקומיים? מהן באמת הסיבות לכך שמשק כנפי פרפר בוול סטריט, בדמות תנודה בבורסה או החלטת ריבית של הפד, יוצר סופת הוריקן כלכלית בשווקים הגלובליים, מתל אביב ועד טוקיו?

מחקרים אקדמיים מהעשורים האחרונים מציגים תמונה מורכבת. וול סטריט אינה רק השוק הגדול בעולם עם שווי שוק של כ-50 טריליון דולר ב-2025, אלא מרכז כובד פסיכולוגי שמייצר נרטיבים, ציפיות ופאניקה שמתפשטים לשאר העולם. לדוגמה, במהלך משבר הקורונה ב-2020, קורלציית התשואות בין S&P 500 לבין מדדים אירופים כמו FTSE 100 עלתה מ-0.71 בשנים 2019-2015 ל-0.85 בשיא המשבר, מה שמעיד על התחזקות הקשרים בזמני לחץ.

המחקר המכונן: אינטגרציה מול הדבקה

המחקר "Market Integration and Contagion" של גירט בקארט, קמפבל הארווי ואנג'לה נג, שפורסם ב-2005 ועודכן לאחר משבר 2008, בוחן האם תנועות משותפות בשווקים נובעות מגורמים כלכליים משותפים או מפחד. החוקרים מגדירים הדבקה כ"קורלציה בין שווקים מעבר למה שמצופה מגורמים כלכליים בסיסיים". הם משתמשים במודל דו-פקטורי עם גורמי בטא משתנים בזמן, הכולל פקטור אמריקאי (תשואת S&P 500) ופקטור אזורי, כדי לבודד שאריות (שוקים אידיוסינקרטיים) ולמדוד קורלציות עודפות.

בניתוח נתונים מ-1980 עד 1998 על 22 מדינות באירופה, אסיה ואמריקה הלטינית, נמצאו קורלציות ממוצעות: 0.587 בין אירופה לארצות הברית, 0.432 בין אמריקה הלטינית לארצות הברית, ו-0.146 בין אסיה לארצות הברית. הפקטור האמריקאי הסביר כ-30% מהשונות באירופה, אך פחות באמריקה הלטינית (מתחת ל-20% בחלק מהמדינות). 

במשבר מקסיקו 1994-1995 לא נמצאה הדבקה: שינוי בקורלציית השאריות היה 0.004 - לא משמעותי. לעומת זאת, במשבר אסיה בשנים 1998-1997, קורלציות השאריות זינקו פי שניים באסיה, מה שמעיד על הדבקה מעבר לגורמים כלכליים.