אילון מאסק טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash, יוטיוב

מניית טסלה הכפילה את עצמה והחברה מתכוננת ליום המשקיעים - מה מתוכנן בו?

מאסק אמר שתוכניותיו הן שטסלה תייצר 20 מיליון מכוניות בשנה עד 2030; העובדה שמאסק החליט לזנוח עסקים אחרים לאחר ביקורת רחבה שהופנתה כלפיו סייעה רבות למניית יצרנית הרכב החשמלי לזנק
דור עצמון | (4)
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

ענקית הרכב החשמלי טסלה TESLA INC רשמה בחודש האחרון הישג מדהים כאשר המניה שלה כמעט הכפילה את עצמה מתחילת השנה. ניתן לייחס זאת בעיקר לכך שהמנכ"ל אילון מאסק השכיל להבין כי הפזילות של לעסקים אחרים מרתיעות את המשקיעים, מה שאילץ אותו לפרוש מניהול הרשת החברתית טוויטר. במקביל, החברה מתכוננת ליום המשקיעים שלה שייערך ב-1 במרץ והמנכ"ל מאסק אומר שיחשוף באירוע את החלק השלישי של תכנית ההאב שלו עבור החברה.

במהלך יום המשקיעים החברה תחשוף, בין היתר, את תוכניות ההתרחבות ארוכות הטווח שלה, פרטי הקצאת ההון, ופלטפורמת הרכב הקרובה שלה "דור 3". מאסק דיבר בעבר על תוכנית האב 3 שלו ואמר שהיא תעסוק בדברים כמו "הגדלת הייצור באופן משמעותי, דבר שדרוש כדי להרחיק את האנושות מדלקים מאובנים ובינה מלאכותית". מדובר בהמשך לתוכניות אב קודמות של מאסק, עם דרגות שונות של תוצאות. נזכיר כי "תכנית האב, חלק Deux" הקודמת שלו כללה פיתוח טכנולוגיית תאים סולאריים וסוללות, הרחבת קו מוצרי ה-EV, ויישום נהיגה עצמית. למרות שלא כל התחזיות שלו התממשו עד כה, נראה שהחברה בדרך - אם כי ככל הנראה שנים מאחורי לוחות הזמנים השאפתניים של מאסק.

מה המשקיעים של טסלה עשויים לשמוע?

ראשית, כמובן, נפח הייצור של רכבי ה-EV, וסיום פלטפורמת הרכב שלה. הייצור הקרוב של ה-Cybertruck בהמשך השנה אמור לתת מענה לשוק הזה, אך נותר לראות האם העיצוב של המשאית יוביל למכירות חזקות. שוק הטנדרים של ה-EV, לפחות בארה"ב, נראה חזק ודלא עומד בביקושים.

פלטפורמת דור 3 תהיה המפתח להרחבת נפח המכוניות של טסלה, ושל רכבי ה-EV ברחבי העולם. רכב חשמלי שעולה בסביבות 25-30 אלף דולר יפתח מגוון רחב של לקוחות פוטנציאליים המחפשים אלטרנטיבה זולה ל-EV. מאסק אמר שתוכניותיו הן שטסלה תייצר 20 מיליון מכוניות בשנה עד 2030, כך שפלטפורמה חדשה זולה יותר תהיה המפתח להשגת יעד זה. באשר לעתיד אנרגיה בר-קיימא לחלוטין, מאסק יצטרך לפרט כיצד החברה תאסוף את החומרים הדרושים לבניית כל המכוניות שלה.

מניית טסלה נסקה ב-86% מתחילת השנה למחיר של 201.3 דולר המבטא שווי שוק של 636.9 מיליון דולר. חברה נסחרת תחת מכפיל רווח עתידי (2023) של 51.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שחמט 09/02/2023 22:10
    הגב לתגובה זו
    בישראל זה יעלה בטח 120 אלף שקל. בקיצור טסלה תקבור את שוק הרכב.
  • 3.
    אפה כל החכמים שאמורים להודיע יש תיחתית תאספו ? (ל"ת)
    יותם 09/02/2023 17:59
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מכונית ללא מתחרים 09/02/2023 17:16
    הגב לתגובה זו
    מכונית ללא מתחרים
  • 1.
    מריה 09/02/2023 16:45
    הגב לתגובה זו
    הרבה יחסי ציבור וטרנדיות. בסוף תיפול למכפיל סביר.
אנבידיהאנבידיה

"אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל את ההזדמנות

המניה נסחרת ב-177 דולר, בבנק אוף אמריקה סבורים שהיא תגיע ל-275 דולר; לא חוששים מתחרות מגוגל, רואים במכפיל רווח של 25 הזדמנות כניסה חד פעמית

ליאור דנקנר |

מניית אנבידיה (NVDA) NVIDIA Corp. -0.75%   נסחרת במכפיל רווח עתידי של כ-25 - רמה שעשויה להיות נקודת שפל אטרקטיבית למשקיעים. כך עולה מדוח חדש של צוות האנליסטים של בנק אוף אמריקה, בראשות ויוויק אריה שהוא אחד מהתומכים הנלהבים של אנבידיה. לפי הניתוח שלו, בכל פעם שמניית אנבידיה התקרבה למכפיל 25, היא התאוששה לרמות של 30 עד 40 תוך 3-6 חודשים.

הדוח מגיע על רקע שבוע חזק במיוחד למדד ה-SOX של מניות השבבים, שזינק בכ-10% והצליח לחזור מעל הממוצע הנע ל-50 יום, תוך ביצועי יתר מול מדד ה-S&P 500 שעלה 3.7% בלבד. זאת למרות ירידה של כאחוז במניית אנבידיה עצמה, מה שמעיד על התרחבות הראלי לחברות נוספות בסקטור.

בין המניות הבולטות בשבוע האחרון: Credo Technology זינקה ב-33%, ברודקום עלתה 18%, Coherent הוסיפה 18%, אינטל קפצה 18% על רקע כותרות בתקשורת לגבי זכיות פוטנציאליות בייצור שבבים, ו-Marvell עלתה 15% לקראת פרסום דוחות ולקראת כנס re:Invent של אמזון.

הדיון עבר מהשקעות הון לחשש מתחרות

בחודשים האחרונים, הדיון המרכזי בקרב משקיעים בתחום הבינה המלאכותית עבר ממוקד. אם בעבר החשש היה מהיקפי ההשקעות האדירים של חברות הענן, כעת הדיון מתמקד בתחרות - בין מודלי השפה של OpenAI לבין Gemini של גוגל, ובמקביל בין שבבי ה-TPU של גוגל וברודקום לבין שבבי ה-GPU של אנבידיה.

האנליסטים של בנק אוף אמריקה מדגישים מספר נקודות מרכזיות שמטות את הכף לטובת אנבידיה: ראשית, היצע השבבים בתעשייה הדוק, ואנבידיה שולטת בהקצאה - מה שמקשה על לקוחות לשנות את תמהיל הרכישות שלהם בשנה הקרובה. שנית, שבבי ה-TPU הוכיחו את עצמם רק במרכזי הנתונים של גוגל עצמה, בעוד ש-GPU זמינים בסביבות ענן מרובות כולל בענן של גוגל. למעשה, הבנק מעריך כי רכישות ה-GPU של גוגל צפויות להגיע לכ-10 מיליארד דולר ב-2025, סכום דומה לרכישות ה-TPU שלה מברודקום.

מיקרוסופט. קרדיט: רשתות חברתיותמיקרוסופט. קרדיט: רשתות חברתיות

מיקרוסופט הורידה יעדי מכירות ל-AI - המניה מאבדת 2%

דיווח חדש חושף כי החברה עדכנה כלפי מטה את יעדי המכירות למוצרי בינה מלאכותית לאחר שרוב צוותי המכירות לא עמדו ביעדים; הנתונים מצביעים על פער בין ההתלהבות מהטכנולוגיה לבין האימוץ בפועל בשוק הארגוני

אדיר בן עמי |

מניית ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט Microsoft Corp -1.98%  מאבדת 2% בעקבות דיווח של אתר The Information, שלפיו החברה צמצמה את היעדים שהציבה למכירות מוצרי הבינה המלאכותית לשוק העסקי. לפי הפרסום, שינויים ביעדי המכירות נעשו בכמה יחידות בחברה, בעיקר בתחום הענן. גורמים המצוטטים בדיווח טוענים כי חלק גדול מצוותי המכירות לא הצליחו לעמוד ביעדים שנקבעו לשנה הפיסקלית שהסתיימה ביוני, ולכן ההנהלה התאימה את המספרים כלפי מטה.


מיקרוסופט משקיעה בשנה האחרונה מאמצים משמעותיים בהחדרת שירותי AI חדשים, ובראשם Copilot כחלק מחבילת Microsoft 365. למרות זאת, החברה נמנעה מלפרסם נתוני מכירות מפורטים שמאפשרים להעריך את קצב האימוץ בפועל.


ההתלהבות לא מתורגמת לרכישות

הדיווח מצטרף לשורה של סימנים לכך שההתלהבות המוקדמת מהטכנולוגיות החדשות אינה מתורגמת באופן מלא לרכישות רחבות בשוק הארגוני. חלק מהלקוחות, כך נראה, ממשיכים להתנסות בכלים אך דוחים החלטות השקעה ארוכות טווח. נתונים עדכניים של הלשכה לסטטיסטיקה בארה״ב מצביעים על עלייה הדרגתית בשימוש בבינה מלאכותית מ־3.7% מהעסקים לפני שנתיים לכ־10% בספטמבר האחרון. עם זאת, בקרב החברות הגדולות דוּוח על ירידה בשימוש במהלך חודשי הקיץ, כאשר חלק מהן עצרו פיילוטים ולא המשיכו לפריסה רחבה.


אחת הסיבות המרכזיות שהוזכרו על ידי עסקים היא הקושי להעריך את התועלת הכלכלית של הכלים החדשים. רבים מהפתרונות עדיין אינם מספקים חיסכון ברור, וחלקם ממשיכים לייצר טעויות שעלולות לגרום נזק תפעולי. ברקע לכך עומדות הוצאות העתק של ענקיות הטכנולוגיה על תשתיות AI. מיקרוסופט, לצד אמזון, גוגל ומטא, מנהלות מרוץ השקעות במרכזי נתונים ובשבבים ייעודיים, מתוך הנחה שהביקוש יגדל בהמשך. אולם בשוק גובר הדיון בשאלה האם ההשקעות הללו מקדימות את הביקוש בפועל.


כך למשל, יחידה אחת במערך המכירות של Azure דרשה מהנציגים להגדיל את היקפי השימוש של לקוחות במוצר בשם Foundry ב־50% בשנה החולפת. לפי הדיווח, פחות מ־20% מהם הצליחו לעמוד ביעד, ובעקבות זאת צומצם היעד לשנה הנוכחית לכ־25%. ההתאמות שביצעה מיקרוסופט מעידות על פער בין ההצהרות הפומביות של ענקיות הטכנולוגיה לבין המציאות בשטח. ייתכן שהשוק בשלב מוקדם מדי, או שהלקוחות מבקשים יותר הוכחות ליעילות לפני שהם מתחייבים לשדרוגים עתירי עלות.