אילון מאסק טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash, יוטיוב

מניית טסלה הכפילה את עצמה והחברה מתכוננת ליום המשקיעים - מה מתוכנן בו?

מאסק אמר שתוכניותיו הן שטסלה תייצר 20 מיליון מכוניות בשנה עד 2030; העובדה שמאסק החליט לזנוח עסקים אחרים לאחר ביקורת רחבה שהופנתה כלפיו סייעה רבות למניית יצרנית הרכב החשמלי לזנק
דור עצמון | (4)
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

ענקית הרכב החשמלי טסלה TESLA INC רשמה בחודש האחרון הישג מדהים כאשר המניה שלה כמעט הכפילה את עצמה מתחילת השנה. ניתן לייחס זאת בעיקר לכך שהמנכ"ל אילון מאסק השכיל להבין כי הפזילות של לעסקים אחרים מרתיעות את המשקיעים, מה שאילץ אותו לפרוש מניהול הרשת החברתית טוויטר. במקביל, החברה מתכוננת ליום המשקיעים שלה שייערך ב-1 במרץ והמנכ"ל מאסק אומר שיחשוף באירוע את החלק השלישי של תכנית ההאב שלו עבור החברה.

במהלך יום המשקיעים החברה תחשוף, בין היתר, את תוכניות ההתרחבות ארוכות הטווח שלה, פרטי הקצאת ההון, ופלטפורמת הרכב הקרובה שלה "דור 3". מאסק דיבר בעבר על תוכנית האב 3 שלו ואמר שהיא תעסוק בדברים כמו "הגדלת הייצור באופן משמעותי, דבר שדרוש כדי להרחיק את האנושות מדלקים מאובנים ובינה מלאכותית". מדובר בהמשך לתוכניות אב קודמות של מאסק, עם דרגות שונות של תוצאות. נזכיר כי "תכנית האב, חלק Deux" הקודמת שלו כללה פיתוח טכנולוגיית תאים סולאריים וסוללות, הרחבת קו מוצרי ה-EV, ויישום נהיגה עצמית. למרות שלא כל התחזיות שלו התממשו עד כה, נראה שהחברה בדרך - אם כי ככל הנראה שנים מאחורי לוחות הזמנים השאפתניים של מאסק.

מה המשקיעים של טסלה עשויים לשמוע?

ראשית, כמובן, נפח הייצור של רכבי ה-EV, וסיום פלטפורמת הרכב שלה. הייצור הקרוב של ה-Cybertruck בהמשך השנה אמור לתת מענה לשוק הזה, אך נותר לראות האם העיצוב של המשאית יוביל למכירות חזקות. שוק הטנדרים של ה-EV, לפחות בארה"ב, נראה חזק ודלא עומד בביקושים.

פלטפורמת דור 3 תהיה המפתח להרחבת נפח המכוניות של טסלה, ושל רכבי ה-EV ברחבי העולם. רכב חשמלי שעולה בסביבות 25-30 אלף דולר יפתח מגוון רחב של לקוחות פוטנציאליים המחפשים אלטרנטיבה זולה ל-EV. מאסק אמר שתוכניותיו הן שטסלה תייצר 20 מיליון מכוניות בשנה עד 2030, כך שפלטפורמה חדשה זולה יותר תהיה המפתח להשגת יעד זה. באשר לעתיד אנרגיה בר-קיימא לחלוטין, מאסק יצטרך לפרט כיצד החברה תאסוף את החומרים הדרושים לבניית כל המכוניות שלה.

מניית טסלה נסקה ב-86% מתחילת השנה למחיר של 201.3 דולר המבטא שווי שוק של 636.9 מיליון דולר. חברה נסחרת תחת מכפיל רווח עתידי (2023) של 51.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שחמט 09/02/2023 22:10
    הגב לתגובה זו
    בישראל זה יעלה בטח 120 אלף שקל. בקיצור טסלה תקבור את שוק הרכב.
  • 3.
    אפה כל החכמים שאמורים להודיע יש תיחתית תאספו ? (ל"ת)
    יותם 09/02/2023 17:59
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מכונית ללא מתחרים 09/02/2023 17:16
    הגב לתגובה זו
    מכונית ללא מתחרים
  • 1.
    מריה 09/02/2023 16:45
    הגב לתגובה זו
    הרבה יחסי ציבור וטרנדיות. בסוף תיפול למכפיל סביר.
מייקל סיילור; קרדיט: רשתות חברתיותמייקל סיילור; קרדיט: רשתות חברתיות

סטרטג'י רכשה ביטקוין בכמעט מיליארד דולר

החברה הגדילה את אחזקות הביטקוין ביותר מ־10,600 מטבעות באמצעות גיוסי הון, בזמן שפרמיית השוק על החברה ממשיכה להצטמצם והיא נערכת לעמידה בהתחייבויות באמצעות קרן רזרבות של 1.4 מיליארד דולר
אדיר בן עמי |

מניית סטרטג'י MicroStrategy Inc -0.47%   נסחרת בעליות שערים לאחר שהחברה דיווחה על רכישה משמעותית נוספת של ביטקוין. החברה, המחזיקה הציבורית הגדולה בעולם במטבע הקריפטו, הודיעה כי רכשה יותר מ־10,600 מטבעות במהלך שבעה ימים בלבד, בהיקף כולל של כ־963 מיליון דולר. מדובר ברכישה הגדולה ביותר שביצעה מאז חודש יולי.


לפי הנתונים שפרסמה החברה, הביטקוין נרכש במחיר ממוצע של כ־90,600 דולר למטבע, נמוך במעט ממחירי השוק בעת הפרסום. במקביל לרכישה, החברה הנפיקה כ־5.1 מיליון מניות רגילות שמהן גויסו כ־928 מיליון דולר, וכן השלימה גיוס נוסף באמצעות מכירת מניות בכורה תמידיות. המהלך החזיר את תשומת הלב להיקף האחזקות של סטרטג'י, שחצה כעת שווי של 60 מיליארד דולר. עם זאת, יחס השווי של החברה ביחס לנכסי הביטקוין שבידיה המשיך להצטמצם, כאשר פרמיית השוק על החברה ירדה ל־1.1 בלבד - הרמה הנמוכה ביותר זה תקופה ארוכה.


הירידה בפרמיה דחפה את הנהלת החברה להכריז על הקמת קרן רזרבות בהיקף 1.4 מיליארד דולר, שנועדה להבטיח תשלומי דיבידנד וריבית בעתיד. מנכ"ל החברה, פונג לה, ציין בחודש נובמבר כי פרמיה הנמוכה מאחד עלולה להצדיק מכירה של חלק מהאחזקות.


האנליסטים מנמיכים ציפיות

במקביל לדיווחים על הרכישות, החלו אנליסטים בשוק להנמיך ציפיות מהחברה. קנטור פיצג'רלד חתכה את מחיר היעד למניה ב־59%, בעוד ברנשטיין הפחיתה את ההמלצה ב־25%, על רקע ירידה של יותר מ־25% במחיר הביטקוין מאז השיא שנרשם באוקטובר. למרות זאת, ההודעה על הרכישות נתפסה כהצהרת אמון מחודשת של החברה במטבע. בשבועיים שקודם לכן רכשה סטרטג'י כמות זניחה של מטבעות בלבד, והמהלך האחרון נחשב בעיני השוק לחזרה לאסטרטגיית קניית־הירידות שאפיינה אותה בעבר.


האנליסטים בקנטור פיצג'רלד ציינו גם כי החברה נוהגת לרכוש ביטקוין כאשר המהלך "מגדיל ערך" מבחינתה, ללא קשר למחיר הנוכחי של המטבע. לדברי האנליסטים, אסטרטגיה זו נותרה בעינה גם לאחר הירידות האחרונות. גם בבית ההשקעות TD Cowen ראו בצעד איתות חיובי. בהערכה שפרסמו כתבו כי משקיעים המאמינים בביטקוין לטווח בינוני וארוך צפויים לראות ברכישה הרחבה מהלך מחזק, בעיקר אם מחיר המטבע יחזור לטפס לרמות השיא.


פייזרפייזר

פייזר מרחיבה את תיק התרופות להשמנה בעסקה של 2 מיליארד דולר

פייזר יורה לכל הכיוונים בשוק תרופות ההרזייה שצפויה לצמוח בקצבים אדירים - גם פיתוחים פנימיים, גם רכישת חברות וגם שת"פ נוכחי עם החבר הסינית

רן קידר |

פייזר חותמת על שיתוף פעולה ורישוי בלעדי גלובלי עם YaoPharma, חטיבה של קבוצת פוסון הסינית, לפיתוח, ייצור ומסחור של YP05002, תרופה ניסיונית לירידה במשקל. התרופה, בשלב 1 של ניסויים קליניים, מבוססת על אגוניסט לקולטן GLP-1 כמולקולה קטנה, ומצטרפת לאסטרטגיית החברה להרחבת נוכחותה בשוק הטיפול בהשמנה, שצפוי להגיע לשווי של 130 מיליארד דולר עד 2034.

על פי ההסכם, YaoPharma תשלים ניסוי קליני בשלב 1 באוסטרליה, ופייזר תקבל זכויות בלעדיות לפיתוח, ייצור ומסחור עולמי של YP05002 ושל אגוניסטים נוספים מבוססי GLP-1 של החברה הסינית. פייזר תשלם 150 מיליון דולר מראש, ועד 1.935 מיליארד דולר נוספים כתשלומי אבני דרך בפיתוח, אישורים רגולטוריים ומכירות, בתוספת תמלוגים מדורגים על הכנסות. ההסכם כולל גם זכויות וטרינריות.

המהלך מגיע חודש לאחר רכישת Metsera, סטארט-אפ אמריקאי להשמנה, בעסקה בשווי כולל של 10 מיליארד דולר, 7 מיליארד דולר במזומן ועד 3 מיליארד דולר נוספים דרך זכות ערך תלויה (CVR) הקשורה לשלוש אבני דרך קליניות ורגולטוריות. העסקה הזו השולמה לאחר תחרות הצעות עם נובו נורדיסק, שכללה התערבות של ועדת הסחר הפדרלית האמריקאית (FTC). Metsera מביאה לפייזר ארבעה מועמדים קליניים: MET-097i, אגוניסט GLP-1 חודשי בשלב 3; MET-233i, אנלוג אמילין חודשי בשלב 1; אגוניסט GLP-1 אוראלי בשלב 1; ותוכניות מוקדמות נוספות.

פייזר נטשה לאחרונה שתי תרופות פנימיות: danuglipron, אגוניסט GLP-1 אוראלי, בעקבות בעיות סבילות ותופעות לוואי; ו-PF-05212389, לאחר תופעות לוואי חמורות בניסוי. עם זאת, החברה ממשיכה בפיתוח PF-07976016, אנטגוניסט GIPR בשלב 2, ותבדוק שילובים של YP05002 עם PF-07976016 ועם מועמדים אחרים, כולל מ-Metsera. שילובים אלה עשויים לשפר יעילות: ניסויים מוקדמים מראים ששילוב GLP-1 עם GIPR מפחית משקל ב-15%-20% יותר מאגוניסט GLP-1 בודד.

שוק הטיפול בהשמנה גדל בקצב של 13%-22% בשנה. ב-2025, השוק עמד על 25-35 מיליארד דולר, בעיקר בזכות מכירות של semaglutide (וויגובי של נובו נורדיסק, שגדלו ב-80% ל-8.7 מיליארד דולר) ו-tirzepatide (זפבאונד של אלי לילי, 2.2 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025). עד 2030, השוק צפוי להגיע ל-95-150 מיליארד דולר, עם 1.5 מיליארד מבוגרים הסובלים מהשמנה (BMI מעל 30) – 54% מהאוכלוסייה הבוגרת העולמית. ההוצאה הכלכלית השנתית על השמנה תגיע ל-4 טריליון דולר עד 2035, כ-3% מהתמ"ג העולמי. בארה"ב, 42% מהמבוגרים סובלים מהשמנה, והשוק המקומי לבדו צפוי להגיע ל-70 מיליארד דולר עד 2030.