אילון מאסק טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash, יוטיוב

מניית טסלה הכפילה את עצמה והחברה מתכוננת ליום המשקיעים - מה מתוכנן בו?

מאסק אמר שתוכניותיו הן שטסלה תייצר 20 מיליון מכוניות בשנה עד 2030; העובדה שמאסק החליט לזנוח עסקים אחרים לאחר ביקורת רחבה שהופנתה כלפיו סייעה רבות למניית יצרנית הרכב החשמלי לזנק
דור עצמון | (4)
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

ענקית הרכב החשמלי טסלה TESLA INC רשמה בחודש האחרון הישג מדהים כאשר המניה שלה כמעט הכפילה את עצמה מתחילת השנה. ניתן לייחס זאת בעיקר לכך שהמנכ"ל אילון מאסק השכיל להבין כי הפזילות של לעסקים אחרים מרתיעות את המשקיעים, מה שאילץ אותו לפרוש מניהול הרשת החברתית טוויטר. במקביל, החברה מתכוננת ליום המשקיעים שלה שייערך ב-1 במרץ והמנכ"ל מאסק אומר שיחשוף באירוע את החלק השלישי של תכנית ההאב שלו עבור החברה.

במהלך יום המשקיעים החברה תחשוף, בין היתר, את תוכניות ההתרחבות ארוכות הטווח שלה, פרטי הקצאת ההון, ופלטפורמת הרכב הקרובה שלה "דור 3". מאסק דיבר בעבר על תוכנית האב 3 שלו ואמר שהיא תעסוק בדברים כמו "הגדלת הייצור באופן משמעותי, דבר שדרוש כדי להרחיק את האנושות מדלקים מאובנים ובינה מלאכותית". מדובר בהמשך לתוכניות אב קודמות של מאסק, עם דרגות שונות של תוצאות. נזכיר כי "תכנית האב, חלק Deux" הקודמת שלו כללה פיתוח טכנולוגיית תאים סולאריים וסוללות, הרחבת קו מוצרי ה-EV, ויישום נהיגה עצמית. למרות שלא כל התחזיות שלו התממשו עד כה, נראה שהחברה בדרך - אם כי ככל הנראה שנים מאחורי לוחות הזמנים השאפתניים של מאסק.

מה המשקיעים של טסלה עשויים לשמוע?

ראשית, כמובן, נפח הייצור של רכבי ה-EV, וסיום פלטפורמת הרכב שלה. הייצור הקרוב של ה-Cybertruck בהמשך השנה אמור לתת מענה לשוק הזה, אך נותר לראות האם העיצוב של המשאית יוביל למכירות חזקות. שוק הטנדרים של ה-EV, לפחות בארה"ב, נראה חזק ודלא עומד בביקושים.

פלטפורמת דור 3 תהיה המפתח להרחבת נפח המכוניות של טסלה, ושל רכבי ה-EV ברחבי העולם. רכב חשמלי שעולה בסביבות 25-30 אלף דולר יפתח מגוון רחב של לקוחות פוטנציאליים המחפשים אלטרנטיבה זולה ל-EV. מאסק אמר שתוכניותיו הן שטסלה תייצר 20 מיליון מכוניות בשנה עד 2030, כך שפלטפורמה חדשה זולה יותר תהיה המפתח להשגת יעד זה. באשר לעתיד אנרגיה בר-קיימא לחלוטין, מאסק יצטרך לפרט כיצד החברה תאסוף את החומרים הדרושים לבניית כל המכוניות שלה.

מניית טסלה נסקה ב-86% מתחילת השנה למחיר של 201.3 דולר המבטא שווי שוק של 636.9 מיליון דולר. חברה נסחרת תחת מכפיל רווח עתידי (2023) של 51.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שחמט 09/02/2023 22:10
    הגב לתגובה זו
    בישראל זה יעלה בטח 120 אלף שקל. בקיצור טסלה תקבור את שוק הרכב.
  • 3.
    אפה כל החכמים שאמורים להודיע יש תיחתית תאספו ? (ל"ת)
    יותם 09/02/2023 17:59
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מכונית ללא מתחרים 09/02/2023 17:16
    הגב לתגובה זו
    מכונית ללא מתחרים
  • 1.
    מריה 09/02/2023 16:45
    הגב לתגובה זו
    הרבה יחסי ציבור וטרנדיות. בסוף תיפול למכפיל סביר.
צי צבא סין, קרדיט: גרוקצי צבא סין, קרדיט: גרוק

לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן

לאחר שראש ממשלת יפן הצהירה כי תקיפה סינית על טייוואן עלולה להצדיק תגובה צבאית יפנית, שרת החוץ הסינית הבהירה כי תקיפה כזו תגרור "מכה החלטית" מצד סין


הדס ברטל |

לראשונה זה עשורים: אפשרות ממשית להסלמה בין שתי אויבות היסטוריות. בשבוע שעבר התבטאה ראש ממשלת יפן,סנאא טקאיצ'י, באופן חריג ואמרה בוועדה פרלמנטרית כי אם יתפתח מצב חירום בטייוואן עם שימוש "בספינות מלחמה ושימוש בכוח, אז זה עלול להוות מצב המאיים על הישרדותה של יפן, לא משנה איך מסתכלים על זה. המצב בטייוואן הפך להיות כה חמור שעלינו לצפות לתרחיש הגרוע ביותר."  מדובר בשבירה של מדיניות עמימות אסטרטגית שהחלה ביפן במשך עשורים, מהלך שמעורר תגובות זועמות מצד סין ומעצים את החששות מפני התנגשות אזורית שיכולה לערער את היציבות במזרח אסיה כולו. כעת עולה כי סין אינה מתכוונת להישאר אדישה למה שהיא תופסת כפרובוקציה יפנית מסוכנת. משרד ההגנה הסיני הזהיר במפורש כי יפן תיתקל בניצחון מוחץ אם תתערב בסוגיית טאיוואן.
סין, כידוע, רואה בטייוואן כשטח שלה ואינה מכבדת את הריבונות הטייואנית באי. טייוואן היא מדינת אי דמוקרטית עם תעשיית שבבים, מהגדולות בעולם, וכעת עומדת בפני איום ממשי של סין לכיבוש האי. סין הבהירה כי לא תהסס להשתמש בכוח כדי לכבוש את האי, למרות איומי הנשיא טראמפ על ההשלכות שתספוג אם תתקוף.

לאור ההסלמה ביחסה של סין כלפי טייוואן, יפן משנה את גישתה ולא בהצהרות בלבד. דוח ההגנה היפני האחרון מזהה את הפעילות הצבאית הסינית המואצת סביב טאיוואן כאיום מרכזי, ומצהיר כי האזור נכנס לעידן משברי חדש. בקרב הציבור היפני ישנה תמיכה גוברת בעמדה הנחרצת הזו, כאשר כמעט מחצית האזרחים תומכים בהתערבות יפנית במקרה של עימות סביב טאיוואן. אך ההתפתחות המדאיגה ביותר היא ההצעה מטוקיו לבחון רכישת צוללות מונעות גרעינית, צעד שמסמן אולי שינוי אמיתי במדיניות האנטי-גרעינית הקדושה שמחזיקה יפן מאז תום מלחמת העולם השנייה. שר הביטחון שינג'ירו קוימזומי הצהיר בגלוי כי כל האופציות פתוחות, כולל שימוש בכוח גרעיני לצוללות, מהלך שעורר גל של זעם בבייג'ין.

התגובות אינן נשארות במישור המילולי בלבד, שכן הצי הסיני מגביר את שליחת ספינות משמר לחופי האיים היפניים השנויים במחלוקת, והפעילות האווירית סביבן מתגברת. מצב זה מעיד על כך שהמשבר נתפס על ידי שני הצדדים לא כהצהרות תקשורתיות בלבד אלא כבעל פוטנציאל ממשי לפעולה צבאית, והופך את יפן לאחד השחקנים המרכזיים בזירת המתח המחמירה עם סין.




טייוואן, קרדיט: פיקסהביי
טייוואן - קרדיט: פיקסהביי


אויבות היסטוריות שהפכו לבעלות ברית כלכליות

היחסים בין יפן לסין נושאים עד היום את צלקות העבר הטראומטי של מלחמת העולם השנייה, שבמהלכה ביצעה יפן הקיסרית פלישה אכזרית לסין והותירה אחריה מיליוני הרוגים ופצועים. ההערכות מדברות על כשבעה עד עשרים מיליון הרוגים סינים במהלך התקופה הקולוניאלית היפנית. זיכרון הזוועות הללו חרוט עמוק בתודעה הסינית, ובייג'ין לא מהססת להשתמש בו ככלי פוליטי בכל פעם שהיחסים עם טוקיו מתחממים.

"דיוקן של אליזבת לדרר", גוסטב קלימט/ סותביס"דיוקן של אליזבת לדרר", גוסטב קלימט/ סותביס

שוק האמנות סוער: יצירת האמנות המודרנית היקרה ביותר - נמכרה ב-236 מיליון דולר

"דיוקן של אליזבת לדרר" של גוסטב קלימט, שהוחרם ממשפחה יהודית ע"י הנאצים ומצא את דרכו לאוסף האמנות של לאונרד לאודר, נמכר אתמול בסותביס במחיר גבוה בהרבה מהאומדן המקורי. מהם עשרת הציורים היקרים ביותר, כמה כסף מגלגל שוק האמנות העולמי, ואיך מתמחרים את היצירות

עמית בר |
נושאים בכתבה אמנות

לילה מסעיר עבר אתמול על שוק האמנות. יצירתו של גוסטב קלימט, "הדיוקן של אליזבת לדרר", נמכרה במכירה של סות'ביס בניו יורק תמורת 236.4 מיליון דולר, והפכה ליצירה המודרנית היקרה ביותר שנמכרה אי פעם במכירה פומבית. מדובר בציור פורטרט של בתם של פטרוני קלימט האוסטרי, שנעשה בין השנים 1914–1916, והיה תלוי במשך עשורים בביתו של המיליארדר לאונרד לאודר.

הציור מתאר את אליזבת לדרר, בתה של תרזה בלוך-באואר, ממשפחת בלוך-באואר היהודית, שנמנתה עם הפטרונים המרכזיים של קלימט בווינה של ראשית המאה ה-20. הדיוקן נעשה בסגנון האופייני לקלימט - גוון צבעים עשיר, קומפוזיציה דקורטיבית והדגשה של פרטי לבוש ודמות. זהו פורטרט מלא שבו אליזבת עומדת בלב התמונה, עטויה שמלה צבעונית ואקספרסיבית, על רקע מופשט עם מוטיבים גיאומטריים.

במהלך מלחמת העולם השנייה, ובמסגרת מבצעי ההחרמה של רכוש יהודי על ידי הנאצים, הציור הוחרם מהמשפחה. אחרי המלחמה הוחזר לחזקת קרובי משפחה, ובסופו של דבר נמכר והועבר לאוספים פרטיים. גורלו שפר עליו בהשוואה ליצירות אחרות של קלימט שנשרפו באחסון בטירת אימנדורף. מדובר ביצירה שבמשך עשרות שנים כמעט ונשכחה, אך זכתה לתשומת לב מחודשת בשנים האחרונות על רקע ניסיונות רסטיטוציה ונושאים הקשורים בצדק היסטורי כלפי משפחות יהודיות שנפגעו במהלך השואה.

הקרב על התמונה נמשך 20 דקות

המכירה התקיימה כחלק מהשקת המטה החדש של סות'ביס בניו יורק, והיוותה את שיאו של ערב רווי הצעות שיא, כאשר מרבית היצירות חצו את התחזיות. לצד הדיוקן של לדרר נמכרו יצירות נוספות מהאוסף של לאודר, לרבות ציור נוף נוסף של קלימט במחיר של 86 מיליון דולר, ויצירה של אדוורד מונק שהגיעה ל-35.1 מיליון דולר. המכירה כולה הניבה כ־527.5 מיליון דולר, הרחק מעבר לאומדן המקורי של כ-400 מיליון.

הקרב על "הדיוקן של אליזבת לדרר" נמשך כ-20 דקות, ובמהלכו המחיר האמיר הרבה מעבר לאומדן ההתחלתי שעמד על כ-150 מיליון דולר.